Permalänk
Robot

Fractal Design R2 med Intel i7.

Byggde om mitt system i ett nytt chassi, det blev ett Fractal Design R2.

Följande komponenter används.

Chassi Fractal Design R2 Define - Svart
Nätaggregat NZXT Hale90 80+ 650w
Moderkort Gigabyte EX58-UD5
Processor Intel Core i7 920 @ 2.7Ghz
Ramminne 12GB Corsair DDR3 @ 1600Mhz
Ljudkort TC Electronics - Desktop Konnekt 6
Grafikkort Gigabyte GeForce GTX 260 OC
SSD/HDD 1x80GB Intel X25-M G2 Systemdisk 1x160GB för Linux, 1x1TB Samsung Spinpoint F3 & 1x500GB Seagate för lagring 2TB WD för backup
DVD-Brännare Samsung WriteMaster
Kylning: 2x120mm, 2x140mm samt Noctua 2x120mm CPU-kylning.

- Uppdatering -
Gigabyte GTX 260 OC , Samsung SATA-brännare, Noctua CPU-kylare och trekanaligt Corsair minne har nu hittat in i burken!

- Uppdatering 2-
En SSD och ett fulmoddat nätfilter för fläktintag.

- Uppdatering 3-
Byte ut ESI Juli@ Ljudkortet mot TC Electronics och köpte 2st Yamaha HS50 Monitorer.
Har även ljudisolerat lite.

- Uppdatering 4. 2011-03-27-
Tagan på 900w började strula och fick lämna plats för NZXT Hale90 på 650w.
- Alltid modulärt i framtiden är väl det enda jag kan säga här.

Passade samtidigt på att slänga in 6GB mer RAM och införskaffade en Magic Mouse.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer fler bilder än detta;).

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det kommer i ett vettigare graffe i den maskinen,att köra 8600gt är ju rena förolämpningen mot systemet i övrigt:-))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du får till bra kabeldragning med Tagan 2Force II, mycket kontakter! Sitter själv med ett 1100w

Permalänk
Medlem

-Fler bilder är under uppladdning!

-Jo absolut är ett nytt grafikkort prio 1 nu!! - Ett GTX 260 kommer det förmodligen att bli..

- Tack, jo jag lyckades väl halvbra med det där, ångrar lite att jag inte skaffade ett modulärt nätagg då speciellt kablarna avsedda för grafikkort är svåra och krångliga att gömma, jag tycker jag fick till en öppen lösning över moderkortet i allafall men i nuläget ligger den värsta härvan av kablar gömt under hårddiskarna vilket kommer ses strax på följande bilder.

Mvh, Eddie

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem

Kommer bli många galleri med Fractal Design R2..Men jag är faktiskt själv sugen på detta chassi. Får lite flashback från alla p18x chassin man fick se innan.

Hur är ljudkortet? aldrig hört talas om ESI Juli@ innan.. Det värka ju dessutom passa perfekt i detta chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo det lär nog poppa upp en hel del skulle jag tro!
- Killen på Webhallen berättade att de haft otroligt stor efterfrågan och det gäller nog alla återförsäljare av detta chassi.
Ett 60-tal var förhandsbokade och de hade 9st kvar när jag kom fram för att hämta detta.

Ljudkortet har jag inte haft så länge men upplevelsen är god än så länge, köpte det för att använda med mina digitaltrummor utan irriterande latency eller andra konstigheter och det sköter sitt jobb bra tillsammans med EZ-Drummer.
Det har märkbart högre och bättre volym än mitt gamla SoundBlaster Audigy 2, men det säger kanske inte speciellt mycket!
- Absolut passar den vita färgen på det in alldeles utmärkt och om du är intresserad bör du hitta ett sånt här kort för runt 5-600 kr. (Annars kostade det runt 1300kr nytt på Jam sist jag kollade)
Det finns möjlighet att "vända" på kortet och på så sätt använda balanserade eller obalanserande ingångar, MIDI-in och ut finns det med men just nu använder jag MIDI->USB från mina trummor.

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------

Permalänk
Medlem

Finns det plats för en fläktkontroller i fronten eller är dörren ivägen?

Permalänk
Medlem

Det finns möjlighet att bakom dörren montera vad man känner för i två stycken 5,25" fack, varav det ena går att konvertera till ett 3,5" fack, problemet med en fläktkontroller tror jag dessvärre skulle vara att de kommer ta emot när du stänger eftersom dörren verkar ligga väldigt tätt mot DVD/resten av fronten tyvärr..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var de ingen som köpte den Titan färgade? tyckte den såg mycke snyggare ut

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

ser bra ut ;D jobba på kabeldragningen lite mer så blire 10p du får en 8a

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Bilderna är bedrövliga. Det går inte att ta detta seriöst, även fast det ser seriöst ut...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

God morgon!

Det verkar som att den svarta modellen är tidigt ute eller att den silvriga och titanfärgade är försenade, kanske både och eller så var de alla redan förbokade.
Under förmiddagen igår när jag kollade Webhallens lagersaldo var det inte grönt någonstans och jag "beställde" ett titanfärgat som jag skulle hämta i butik när de fått in dem, men plötsligt var det grönt på de svarta chassina så jag bokade ett och åkte och hämtade ett direkt, anledningen var att jag dels inte hade tid att vänta flera veckor på ett nytt chassi eftersom mitt förra redan ligger ute på Tradera med bara några dagar kvar, men även dels för att jag visste inte riktigt om titanfärgen skulle matcha bra med mitt alu-tangenbord så det kändes säkrare att köra på svart som funkar med allt, och dessutom matchar min skärm och förstärkare.

Jag ber än en gång om ursäkt för de usla bilderna, nu börjar det ju ljusna upp ordentligt och jag hoppas få några skapliga bilder att lägga till för att komplettera de där som man måste gissa sig till vad det är man ser.

Mvh, Eddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde just om mitt titan till ett Svart eftersom titan skall vara ordentligt försenade och väldigt få till antalet.
Hoppas på att jag får ett imorn så man kan börja bygga ihop.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver glasögon.

Mina ögon blöder av den suddiga kvaliten på bilderna. >.<

Permalänk
Medlem

Det gjorde du nog rätt i, hade de kvar svart i lager så ska du nog snart vara igång med byggandet!

Ser att du beställt lite andra grejor med, ska något från ditt nuvarande system åka in i nya chassit?

Mvh, Eddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eduardo
Det gjorde du nog rätt i, hade de kvar svart i lager så ska du nog snart vara igång med byggandet!

Ser att du beställt lite andra grejor med, ska något från ditt nuvarande system åka in i nya chassit?

Mvh, Eddie

Kommer att behålla nätagg , moderkort och grafikkort vilket jag kommer flytta över till det nya chassit. Har även köpt ett graffe , moderkort och nätagg till mitt Nzxt lexa. Du kan se det i byggloggen så fort jag fått mitt chassi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha okey, så det blir lite dual-byggande snart då!
- Ska absolut kolla in ditt bygge när det kommer igång.

Vilket grafikkort har du beställt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

-Fler bilder är under uppladdning!

-Jo absolut är ett nytt grafikkort prio 1 nu!! - Ett GTX 260 kommer det förmodligen att bli..

- Tack, jo jag lyckades väl halvbra med det där, ångrar lite att jag inte skaffade ett modulärt nätagg då speciellt kablarna avsedda för grafikkort är svåra och krångliga att gömma, jag tycker jag fick till en öppen lösning över moderkortet i allafall men i nuläget ligger den värsta härvan av kablar gömt under hårddiskarna vilket kommer ses strax på följande bilder.

Mvh, Eddie

Snyggt!

Inte funderat på ett GTX 275 ? ganska mycket mer prestanda och är inte mycket dyrare.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

nice nu när du har ett nytt chassi så kan du ju skicka de där chieftecet till mig.. (A)

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Snyggt!

Inte funderat på ett GTX 275 ? ganska mycket mer prestanda och är inte mycket dyrare.

Jo visst har jag det, har dock bara inte vetat hur stor skillnad det är dem emellan och killen på Webhallen tyckte inte prisskillnaden skulle vara värt det men du är av en annan åsikt?

Mvh, Eddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnOof {AMD X2}
nice nu när du har ett nytt chassi så kan du ju skicka de där chieftecet till mig.. (A)

Hehe, nja, det ligger ju redan ute på Tradera och har så gjort i en veckas tid, sen jag bestämde mig för att köpa mitt nya - men du får ju gärna bjuda där så klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha okey, så det blir lite dual-byggande snart då!
- Ska absolut kolla in ditt bygge när det kommer igång.

Vilket grafikkort har du beställt?

Beställde ett HD4650. Skall endast ha det i den datorn tills fermi kommer ut. När fermi kommer köper jag ett nytt och flyttar mitt HD4870x2 dit ;D

Visa signatur

Permalänk

Pinsamt med IDE spelare..

Fixa lite skönare bilder så får du bättre betyg av mig.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Okej, själv hade jag förut ett hd4670 som faktiskt fungerande förvånande väl för att sett till priset för det.

Jo det är det absolut, finns så klart en del kvar att finslipa på och DVDn är en av dem, dock inte första prioritet just nu då den så sällan används, det mest pinsamma är ju givetvis grafikkortet som på inga sätt kan göra processorn rättvisa, även ramminnena är ju inte mycke att hurra för, när möjligheten att köra i 3 kanaler finns - Mitt enda försvar ang. minnen och grafikkort är att de var det som satt i den förra datorn jag köpte (Ej den med chieftec-chassit)
Det satt även en IDE-dvd i den fast en silvrig så därför satte jag i min gamla, svarta då den passar bättre även fast det inte är samma svarta nyans.

Nya bilder kommer när solen börjar lysa upp lite bättre här inne, hehe.

Mvh, Eddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, synd med kvaliten på bilderna

Permalänk
Avstängd

Skaffa Sata dvd och hdd, så slipper du den fula gula stora sladden, yukkkk, annars snyggt.

Permalänk
Medlem

Du köpte ett nytt dyrt, bra nätagg, men inte modulärt? Låter konstigt att Tagan 900w inte är modulärt i mina öron, men jag vet inte.

En SATA-brännare och en förlängare till EATX-kabeln så att du kan dra den bakom moderkortet, sen så ser det nog jäkla bra ut

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nja, nätagget köpte jag begagnat till ett schysst pris faktiskt - hade det varit nyköp de var tal om hade jag nog sett till att det blev ett modulärt.. men vad vet jag kanske har jag det nu med, dock verkar det inte så troligt då man i så fall skulle behöva skruva upp hela "nätaggschassit" för att komma åt och ta bort kablar..

Hehe jo den dära jävla IDE-brännaren har jag hört nog om nu och ska faktiskt åka tillbaka tillwebhallen och få tag i en med SATA sen blir det lite nya bilder, kanske lyckas jag hitta en förlängare med som du nämnde och då blir det nog finemang

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns möjlighet att bakom dörren montera vad man känner för i två stycken 5,25" fack, varav det ena går att konvertera till ett 3,5" fack, problemet med en fläktkontroller tror jag dessvärre skulle vara att de kommer ta emot när du stänger eftersom dörren verkar ligga väldigt tätt mot DVD/resten av fronten tyvärr..

Går det inte att montera den typ 1-2cm längre in än vanligt? Eller finns det inte fästningsmöjligheter för det?