Permalänk
Medlem

Stort mysteriummed Telia ADSL 8mbit

Tjena alla,

Ska försöka vara så positiv jag kan även om jag mer el mindre håller på att skriva in mig på psyke, då jag håller på att bli totalt galen.

Det är så här att jag/mina föräldrar har börjat få problem med våran internetanslutning/telekommunikation för Telia.

Problemet:
För ca. 2 veckor sedan började våra telefoner att konstra i form av brus i alla telefoner i huset, på ovan och nedanvåning samt att internet då och då helt plötsligt fick för sig att koppla ner sig självt/tappa anslutning. Även när man ringer. Alltså lyfter luren och lägga på, men som sagt även slumpartat.

Och det må vara ett i-landsproblem, men JÄVLIGT påfrestande för människor som går och betalar dessa summor i månaden för något som inte vill fungera helt plötsligt.

Så har det pågått och pågår fortf.

Lösningar:
Vi har ringt Telia support, pratat med idiotiska människor som bara snackat massa "goja" i hopp om att hjälpa oss.
Vi har gjort 3 st. felanmälningar och tillslut kom det (igår alltså) hem en snubbe (och det var rent tur att där var någon hemma för det var totalt omöjligt att boka en tid) från Relacom.
Han sa att våran signalstyrka var perfekt, gick in i huset och såg till så att huvudjacket var just huvudjacket där utrustningen sitter i form av att kolla så att alla andra telefoner icke avger någon ton förutom den lur som sitter i huvudjacket.
Allt var på sin plats ansåg han...
Han kopplade sedan in sitt egen Zyxel-modem samt telesladd och splitter och hör och häpna; Det fungerade! Vi provade alla telefoner samt att surfa ute på nätet och inga telefoner gav ifrån sig något brus och internet fungerade smärtfritt. Kan ju vara ren tur, el tillfälligt, vad vet jag?

Körde in mina gamla grejer igen (Modem, kablar, splitter) och samma problem uppstod.

Killen från Relacom tyckte det var hel-märkligt och förstod inte vad jag skulle göra, men tyckte att jag än en gång skulle byta modem och splitter inne på Telia butiken.

Så det gjorde jag idag, och folket inne på Telia var lika förvånade som Relacom-gubben. De tyckte att detta är en "1-på-miljonen" incident.
Men sagt och gjort så fick jag ännu ett nytt Zyxel-paket.
Jag har ju haft 3 st. nu och nu börjar jag fantamig ana oråd.

Slutsats:

Har vi någon form av förbannelse över oss här el?

Det 3e fungerade inte heller.

E det jag som är helt knäpp i huvudet och inte förstår simpla grejer? Men hur kunde då inte Relacom-killen lista ut nått?

Varför fungerade hans jävla prylar, som var exakt samma saker som jag har nu???

Snälla människor på swec, hjälp mig och mina föräldrar först och främst och lista ut vad fan vi ska göra.

Just nu verkar det som att det enda vi kan göra är att ringa Telia och be dem göra en stor kontroll här hemma. Både här hemma och nere på telestationen...

Märk väl att vi haft Telia Digital-TV innan och precis (enligt mig) efter jag kopplade ut det så började detta strula...

Har dock haft ADSL 8mbit i många många år utan strul så det är främst nu det börjat jäklas och just därför känns det extra skumt..

Jag jävlas inte med er, detta är ingen fejk tråd. Jag känner mig dock så jävla hjälplös då jag hatar att aldrig se logik i saker och ting.

Permalänk

ring och hör med bättre suportrar,,,, annars så ringer du telias "huvudkontor, eller den som är överådnad" och tar ett allvarligt snack och säger att det inte funkar och att ni betalar för detta och då måste de ju funka, för de är ju deras ansvar att deras internet/tele ska fungera... de är därför man betalar förstår du

ha de

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Problemet låter ju onekligen som en trasig splitter, men då du redan bytt ut denna splitter 3 gånger så är ju det uppenbarligen inte problemet.

Av det du skrev så verkar det inte som Relacom gubben kollade dina telefonjack överhuvudtaget, kan det vara så att telefonjacken är felkopplade och därför orsakar dessa problem?

Det låter som att era telefonjack är paralellkopplade.

Testa att enbart köra med modemet inkopplat, alltså ingenting annat, gå in i start -> kör -> Skriv "CMD" -> skriv "Ping ping.sunet.se -t" och låt det stå på tills du märkt om linan dött (Det står "Ping request timed out" eller liknande i CMD då).

Får du inte några timeouts när du enbart kör med modemet inkopplat i första jacket så är det era telefonledningar intärnt i huset som felar, detta ligger inte på telia och ni måste betala om någon tekniker ska fixa detta åt er.

Skulle det vara så att ni märker att det är eran interna telefonledning/kontakter det är fel på så kan jag hjälpa dig vidare i hur man kopplar rätt telefonjack.

Permalänk
Medlem

detta är tyvärr inte alls jätte ovanligt med dessa typer av problem.
för att försöka hjälpa dig lite.

1. har du ip telefoni.

2. är det ett paket med modem + router lr en utrustning med allt i. en telia smart box typ.

3.kan det finnas någon gemensam nämnare typ dåligt väder, lr mycket data trafik när det blir problem.

4. lyser dsl/wlan/broadband lampan på modemet när du tappat anslutning.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

jävligt sjysst killar!!! uppskattar hemskt mkt! har inte tid just nu att kolla jacket, men Relacom-killen kollade inte jacket utan kollade bara tonerna...

zecert:

1. Nej

2. Paket med modem och splitter.

3. Nej, vädret har inte påverkat vad jag vet, el datatrafik.

4. Vet ej, det ska jag oxå kolla upp...

Jag återkommer imorrn med lite uppdatering.. Annars får ni lite PM's.

Tack än en gång... Måste kolla jacket! Och vill gärna ha lite hjälp när det väl ska göras, då jag suger ap-balle på telekommunikation.

Permalänk
Medlem

gör så du.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill

då jag suger ap-balle på telekommunikation. [/B]

vilken tur att det är mitt jobb då, så lite kan jag iaf, även om det är svårt att ställa en diagnos på distans, men en dom ska du få iaf.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

pararellkopplad jackslinga eller någon annan utrustning som är inkopplad som ställer till med elände låter det som rent spontant. Felet ligger nog inte på station eller på ledningarna.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

vi hade samma problem här nästan men vi ringde support typ 20 gånger tills dom äntligen skicka en kille som sa att det var fel kopplat in till huset sen så fixa dom det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av visby mannen
vi hade samma problem här nästan men vi ringde support typ 20 gånger tills dom äntligen skicka en kille som sa att det var fel kopplat in till huset sen så fixa dom det.

Vadå "fel kopplat in tilll huset"?!!! :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Vadå "fel kopplat in tilll huset"?!!! :S

Det låter som att slänga på en Nismo klibba på en nissan sunny för att den ska gå snabbare.

Permalänk
Medlem

brus i telefonerna brukar vara dåliga ledningar lr någon utrustning i ditt hus som stör. tror inte dock att det är fel kopplat eftersom du skriver att teknikern har kollat alla jack och det är ton i bara första( huvudjacket).
så här kan du felsöka lite själv.
när du har problem med brus. ryck ur allt i första jack och sätt i en telefon som du vet är hel, helst inte en trådlös. lyssna om det brusar, gör det det så skruva upp jacket och koppla lös dom två översta trådarna, stoppa i telefonen igen kolla om det brusar, är detta första jack och telefonen du använder är hel kan du vara säker på att felet ligger före jacket då antagligen kabeln lr en kopplings plint som felar.

löser du brus problemet löser du nog internet problemet med.
internet problemet då kolla dsl lampan på modemet när du inte har internet, lyser inte lampan har du inte kontakt med telestationen, prova att rycka bort allt så bara splitern sitter i första jack, funkar det fortfarande inte kan du skruva upp jacket och ta bort dom två översta kablarna, funkar det inte iaf.
så är slutsatsen samma som ovan

på detta vis kan du utesluta att problemet ligger i huset lr din utrustning.
jag kan tycka att detta borde en tekniker göra åt dig. förstår inte varför han inte gjorde det här när han ändå var hos er.

men vi hjälper dig vidare så gott vi kan om du har fortsatta problem.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mkt alla, men det har skett ännu ett oförståeligt mirakel...

Helt plötsligt slutade det att brusa och internet fungerar utan att tappa anslutning?!!!!!! Wtf nu? Jag fattar ingenting!!!! Verkligen inget!

Jag får helt enkelt återkomma i denna tråden igen, om det sulle skita sig mer...

Permalänk
Medlem

Nu kanske TS har löst problemet (satt och sökte på info om Telia Smart när jag kom in här.. ) men jag svara iaf...

Jag hade stora problem med mitt ADSL på den tiden det begav sig och typ samma problem som du har. Men för mej kom alltid problemen vid snösmältningen i maj så här är det nog nån kabel som ligger "blött" till. Alla andra årstider hade jag inga problem utan bara när det var stora vattenmängder i rörelse som det är i maj när alla snö ska bort. Be dom kolla hur kablarna går utomhus från ert hus och så vidare ...kan vara nått där som felar.

Fast mitt problem löste sig aldrig....jag fick Fiberlan innan felet åtgärdades...

Permalänk
Medlem

Låter som ett jordfel?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1