Guide - Köpa nytt hifi-system?

Permalänk

Guide - Köpa nytt hifi-system?

Många som postar trådar som "Ny högtalare för max 15 000", "Stereo, vad ska jag köpa" osv.

Tänkte jag skulle samla lite erfarenheter som jag har skaffat mig under de senaste 10 åren som jag sysslat med Hifi, dagligen under ca 4-5 år, resterande på hobbynivå.

Min bakgrund då? Varför kan jag komma med massa tips och råd?

Självklart är det jag skriver bara just tips och råd, ett högtalarval eller val av elektronik ska till 70% styras av den egna smaken och plånboken, och till 30% styras av det rummet högtalarna ska spelas i (något många glömmer bort).

2003 började jag i alla fall tillsammans med en kollega starta upp en Hifi-butik i Stockholm. Då var målet inställt på design och konstruktion av egna högtalare, med nordisk design och hög kvalitet. Det togs fram stativhögtalare, golvhögtalare, sub och centerhögtalare. De spelade mkt bra och designen var lyckad.

Eftersom vreds verksamheten mer mot att börja samarbeta med en importör i Sverige som verkat i branschen länge, vi började ta in hans produkter och en butik började formas. Både jag och min kollega fick sedan andra jobb, och lämnade över butiken till importören som idag driver den för fulla muggar som AudioConcept (www.audioconcept.se)

Ok, så du står i startklossarna till att skaffa en ny anläggning eller kanske nya komponenter till en redan befintlig anläggning. Vi börjar med att titta på en helt ny anläggning.

Hur ska man börja?

::::::: 1. Förutsättningarna (Rummets storlek, budget, användningsområde) :::::::

Generellt sätt så köper folk ofta för stora högtalare till det rum man ska spela i.
Råkar man inte ha en himla massa tur och ha ett rum som är väldigt bra akustiskt med rätt mått, form och stora fluffiga möbler på rätt ställe, så får man ofta akustiska problem om man kommer hem med stora golvhögtalare till ett litet rum.

Jämför det med att du har en 10 liters hink fylld med vatten, släpp i en liten sten eller liknande och se vad som händer med rörelserna på ytan...Vågorna studsar mot kanterna, slår ihop när dom möts igen, bildar störra vågor osv.

Ta sedan och fyll upp ditt badkar, släpp samma sten mitt i badkaret och se hur vågorna och rörelserna beter sig nu, förhoppningsvis mycket mer kontrollerat och lugnt.

Självklart är förutsättningarna helt olika när vi jämför ljud i luft och vågot i vatten, men testet ger kanske ett hum om hur det fungerar iaf.

Alla dessa "felaktigheter" som uppstår i ett rum går självklart mer eller mindre att kompensera bort, både elektroniskt eller med hjälp av absorbenter eller diffusorer.

Tyvärr så är det få förunnat att kunna optimera sitt rum akustiskt p.g.a. bland annat WAF (Wife Acceptance Factor) och ekonomin.

Man kan dock göra väldigt mkt med enkla medel, mer om detta i ett senare skede!

Så....

Steg 1: Hur stor högtalare klarar mitt rum av?

Mina rekommendationer är att har man ett rum på ca 10-15m2 så ska man garanterat titta på stativhögtalare, har man rum mellan 15-30m2 så fungerar stativhögtalare klockrent, men en del golvhögtalare kan användas i dessa rums-storlekar, över 30m2 så fungerar stativhögtalare också bra, men måste ibland (beroende på vilken högtalare man väljer) kompletteras med en sub. Här spelar ofta de flesta golvhögtalare som bäst.

Steg 2: Hur mkt pengar är jag villig att lägga?

Självklart helt upp till dig, har lyssnat på bra anläggningar för 2000-3 000:- upp till 2 000 000 - 3 000 000.
Jag skulle dock hellre rekommendera att spara en månad extra för att kunna lägga liiite mer på en anläggning, än att köpa något som du ändå troligen kommer vilja uppgradera om ett halvår. Uppgradering blir alltid dyrare än att lägga sig på en högre nivå direkt. Andrahandspriserna på Hifi är inte direkt jättebra, vilket gör att du inte får speciellt mkt för dina gamla saker.

Steg 3: Vad ska jag använda min anläggning till? (2-kanal? eller 5.1?)

Valet här är ganska avgörande för vad du kommer att köpa.
Det optimala är såklart att ha en anläggning som klarar av att spela både musik i 2-kanal och ge en fin upplevelse i 5.1 när du tittar på film.
Det finns ju många sätt att lösa detta på.
Antingen så prioriterar du det ena eller det andra...prioriterar du bio och 5.1 så köper du dig kanske en 5.1 anläggning som även får spela musik så bra den kan. Gillar du musiklyssning framför allt, så kommer du kanske skaffa en 2-kanals anläggning som får fungera som bioljud också när du tittar på en film.

Själv har jag gjort en liten mix, använder en Yamaha YSP-1000 panel som "simulerar" sourround genom att studsa ljudet på sidoväggar och bakväggar. När man monterat upp den så placerar man ut en mikrofon som den sedan kalibrerar ljudet med. Denna lösning presterar inte lika bra som en renodlad 5.1 anläggning, men panelen skapar en bred ljudbild med bra djup, vilket duger för mig... och jag slipper dra kablar till bakhögtalare osv.
Till den kan man sedan ha en schysst 2-kanalsanläggning som enbart står för det musikaliska.

::::::: 2. Provlyssning (Provlyssning i butik, hem-låning, matchning med förstärkare och källa) :::::::

Ok, nu har du förhoppningsvis skapat dig en bild utav vad för typ av högtalare du är ute efter, och om du letar efter ett rent 2-kanalsystem eller ett 5.1-system.
Välj ut ett antal butiker som verkar ha ett bra utbud av det du söker.
Bränn en egen skiva med musik, välj ett antal favorit cd-skivor, rippa låtar av dem okomprimerat och bränn dem på en bra skiva, ta med både "vanlig" musik som du brukar lyssna på och mer analytisk musik, akustiska inspelningar, kanske klassisk musik.

Ska du titta på högtalare i en högre prisklass, dvs du har högre krav på vad systemet ska leverera, så rekommenderar jag att du istället väljer ut några spår på respektive skiva och tar med dig alla skivor, skippa bränningen alltså.

Välj ut 2-3 olika högtalare som passar din plånbok, be om att få lyssna på dem efter varandra. Lyssna på samma låtar när du provlyssnar högtalarna, och börja självklart inte byta elektronik mellan högtalarbyten. Om du hittar en högtalare som du gillar mer än någon annan, titta om dom har någon elektronik som passar din prisklass.

Tänk på att butiker ofta kan ge bra paketpriser om du köper hela system, eller i alla fall bjuda på högtalarkablar och signalkablar, så det kan löna sig att köpa allt på samma ställe om du hittar det du söker.

Om du är ute efter 2-kanals system, var inte rädd att prova rör-förstärkare!
De som säljs i butiker idag är nyproducerade, finns gott om reservdelar och är väldigt driftsäkra, eftersom att dom är så pass basic.

Det positiva med rör förstärkare framför vanliga transistor förstärkare är enligt mig musikaliteten, rör förstärkare levererar en upplevd bättre dynamik och ljudet uppfattas ofta som mer "live" och "mjukare" i många öron. Att rör förstärkare inte har kraft nog att leverera tillräckligt med bas är HELT fel, det gäller bara som med allt annat att matcha elektroniken med högtalaren den ska driva.

Tittar man på högtalare med hög känslighet (en känslighet på runt 89db och uppåt) så kan man med fördel prova rör förstärkare.
En av de bästa anläggningarna jag lyssnat på var en högtalare som heter Reference 3A MM Decapo (http://www.reference3a.com/mmdecapo.htm) som har en känslighet på 92db. Dessa drevs av en mkt fin förstärkare från Antique Sound Labs (http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0101/aslki22f...). Endast 2x22 watt klarade utan problem att leverera en grym bas, perfekt balans och underbart ljud.

Slutsats: Stirra er inte blinda på Watt hit och Watt dit!
Ohm-talet för en högtalare tillsammans med känsligheten avgör hur trögdriven den är!

Låt oss säga att du äntligen hittat en match som du tycker låter bra! Och som passar din plånbok...LÅNA HEM! Personligen så skulle jag ALDRIG köpa en högtalare utan att ha provat den i den miljö där den kommer spela, rummet påverkar slutresultatet till 30-40%! För mig är det oförståeligt att folk ibland lägger ner 50 000 - 100 000 utan att ha provat högtalaren i hemmet. När jag var med och drev butiken så lånade vi ALLTID hem elektronik, kablage och högtalare. Det är i hemmet, när man kan sitta ner med en bra whisky, i sin fåtölj, som man verkligen kan lyssna in sig på högtalaren man funderar på att köpa.

Köper du högtalare runt 1900-2000 så finns det kanske inte alltid möjlighet att låna hem högtalarna... So be it, ta en chansning och köp hem den, mycket möjligt att du kan få byta om du inte är helt nöjd? Köper du lite dyrare högtalare, runt 4000-5000:- i butik, så tycker jag verkligen du kan kräva hemlån!

När det gäller elektroniken och signalkällan, så har detta helt klart mindre påverkan på resultatet än valet av högtalare, MEN det finns ganska mkt karaktärer att välja mellan här. Återigen så är det matchningen som är viktig!

En "ljus", "lätt" stativare kan låta riktigt dåligt med en "ljus", spetsig" förstärkare...
En "luddig", "mjuk", "laidback" högtalare kan kännas extremt mossig med en vintage-rör förstärkare te.x..

Gällande källa, så finns det självklart massor av olika typer av källor...
Cd, Dvd, Vinyl, Dator, Sacd.
Smaken är som baken även här, personligen och dagligdags så föredrar jag CD, då det finns mängder av bra musik som håller bra kvalitet när det gäller inspelning.

CD mediet håller oftast en jämn kvalitet (om man håller sig till bra bolag) och levererar ofta ett rent och korrekt ljud, något som många tycker är det viktigaste.

För mig handlar det dock om musikalitet och upplevelse, och då är det fortfarande vinyl som gäller enl mig. Finns massor av nyproducerade vinylspelare, och även massor av nypressade vinylskivor. Kanske inte om man lyssnar på Rammstein, Brittan och Coldplay, men gillar man jazz, soul, klassiskt, och äldre rock så finns det hur mkt som helst. Även väldigt kul att bläddra i gamla vinylbackar, kanske hitta en inspelning från 60-talet som är helt ospelad!
Med en bra nål till din vinylspelare och en fin skiva så får du inget knaster eller skrap (som folk annars sätter = tecken tillsammans med vinyl). Återigen, upplevelsen, upplevelsen!

En CD klarar man sig självklart inte utan, och dator kommer nog många använda som källa.. även jag.. det är ju inte alltid man kan sitta fokuserad och njuta med en whisky.
Anläggningen ska ju även fungera till fest och vardag!

3. ::::::: Äntligen hemma! :::::::

Grattis! Nu har du förhoppningsvis fått hem din nya högtalare eller ditt nya system!
Bara koppla upp, ställa fram en bekväm fåtölj, slå dig ner och börja lyssna!
Finns några saker att tänka på dock...speciellt högtalare och till viss del elektronik spelar in sig under en tid. vad som händer har med fysiken att göra... gummit i upphängningar mjukas upp, elementen blir lösare, svarar snabbare och det kan ske ganska mkt under de första säg 100 lyssningstimmarna. Högtalare brukar "öppna upp" mer från att kanske upplevas som lite "stängda" och "försiktiga".

Vissa högtalare spelas in på fabrik, andra får du spela in själv. Egentligen inget du behöver tänka på, då det bara blir bättre när du fått hem dom från butiken!

Vi skulle prata lite om akustiken i ditt rum också!
Det kan ju vara så att du upplever lite akustiska problem när du lyssnar (trots att du gjort ett bra väl av högtalare utefter dina förutsättningar), dessa kan uppså som stående vågor, dvs vissa frekvenser (oftast i basen) kan upplevas som starkare än andra, kan bli ganska irriterande i längden.

Det finns OÄNDLIGT mkt att läsa om detta, guider för hur du ställer in högtalare, var du ska placera diffusorer och absorbenter osv, så det är ingen idé att jag går igenom det här, MEN det du ska börja laborera med är högtalarens placering mot bakvägg och hur högtalarna är vinklade. En del högtalare måste ha väggen som "stöd" och placerar med fördel 1dm från bakväggen, andra högtalare kan behöva stå 1-2 meter ut ifrån bakväggen för att leverera en korrekt ljudbild... Samma sak gäller med vinkeln.. vissa högtalare är byggda för att så helt rakt i rummet, andra kan vinklas in lite mot lyssningspositionen.

Här är en liten länk som går djupare in på rumsakustiken!

http://www.analogue.org/network/snabblektion%20i%20rumsakusti...

OM du skulle få för dig att faktiskt börja labba lite med detta, så finns det två vägar att gå... Köpa svindyra akustiska prylar, Svanå gör t.ex. väldigt bra saker (http://www.diffusor.com) men det går också att bygga väldigt mkt själv!

DIY Ljuddämpning i ditt rum!
http://www.component.se/docs.php?id=33

En uttjänt 10cm tjock skumgummimadrass inklädd i något snyggt tyg, kan fungera mkt bra som absorbent t.ex.
Äggkartonger på väggen kan fungera bra som diffusorer (även om det inte är så snyggt) När du sedan vart problemen ligger i ditt rum så kan du gå och köpa riktiga saker (för att höja WAF-faktorn).

Oftast duger ofta rummen som du är dock!
I ett vanligt möblerat rum så har du massor av absorberande material i form utav fåtöljer, sängar, kläder, gardiner osv, och massor av diffuserande saker, som .tex. en bokhylla med böcker!

Hoppas att detta ger lite mer kött på benen inför ditt högtalar/anläggningsinköp!

Permalänk

Trevlig guide. Kommer att sitta fint i den här sektionen, men det finns en par grejer jag inte riktigt skulle hålla med om:

1. Rörförstärkare. De har ingen egentlig fördel över transistorförstärkare. De har inte mer dynamik, om något har de mindre. Det de kan göra är att färga ljudet en del pga alla roliga transformatorer och annat skrot i signalvägen. För en ren signalförstärkning så är transistorförstärkare totalt överlägsna, och jag skulle definitivt köra transistorförstärkare om jag köper en ny anläggning, och sedan köpa rör efteråt om jag vill ha färgning på.

2. Vinyl. Vinyl låter inte bättre än <digitalt format här>. Ja, de har lite karaktär vad gäller brus och distorsion, och visst är det kul att spela igenom farsans samling, men vinyl är från ett rent referensperspektiv (med perfekt reproduktion i siktet) sämre än CD på alla vis.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Trevlig o bra guide men lite mkt egna värderingar inflikat kanske. Håller med Freezer om rör o vinyl. Rör är oftast mer distorsion dessutom.

Sen skumgummi för att bättra på akustiken; visst, för diskant o kanske kanske möjligtvis övre mellanrwgister. Det är min uppfattning att folks riktiga problem oftast är i basområdet, o där krävs tyngre åtgärder.

P.S Swec på iPhone suger..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Kul att läsa. Är själv lite hifi-nörd på hörlursnivå eftersom jag inte har ekonomin eller boendet att fräsa på med högtalare ännu. Måste hålla med om att det som vanligt är mycket ogrundat tyckande i dessa ljudartiklar, exempelvis inspelning av elektronik och det som Freezer skriver.

Ska bli kul att snart ta klivet över från lurar till högtalare! Får kika igenom detta en gång till då.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Denna ska jag verkligen läsa igenom sedan när jag får tid! Tack för genomgången:)

Permalänk

Denna diskussion uppstår alltid, och jag citerar mig själv:

"Självklart är det jag skriver bara just tips och råd, ett högtalarval eller val av elektronik ska till 70% styras av den egna smaken och plånboken, och till 30% styras av det rummet högtalarna ska spelas i (något många glömmer bort)."

Självklart får man tycka precis som man vill.
Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter, och personligen så bryr jag mig inte ett skvatt om en rörförsstärkare spelar med mer distorsion än en transistorförstärkare. Jag har inte heller skrivit att en rörförstärkare spelar med mindre distorsion än en transistorförstärkare.

Däremot tycker jag att rörstärkare klarar av att återge inspelningen av ett instrument på ett väldigt bra sätt, och för mig bättre sätt än tranistorförstärkare. Om det sedan har att göra med att det "analoga" ljudet lirar bättre med människans "analoga" öra, en större del distorsion som "fluffar" till ljudet eller något annat, är för mig ointressant, så länge jag får en grym upplevelse framför mina högtalare.

Har vid flera tillfällen demonstrerat rör-system med vinylspelare som signalkälla för riktiga transistor och klass D freak som innan provlyssningen under 5-10 år haft som mål att allt ska vara så rent och korrekt som möjligt.

Många av dem har utan tvekan sedan bytt ut sina super-korrekta steg till en enkel rör-häck, schysst vinylsvarv och älskat det.

Varför? Smaken är självklart som baken, och på samma sätt som man vill byta bil ibland, så kan det vara nyttigt att prova på andra saker även när det gäller HiFi.

Jag tänker inte debattera Vinyl vs Cd, Transistor vs Rör, då det är helt ointressant eg, alla har olika smak och prioriteringar när det gäller ljud..

Kan dock erkänna att Guiden har en del personliga åsikter, men tycker det är trevligare än 30 rader fakta och länkar.

I slutändan så är det gemene mans val som gäller, och det tror jag att folk inser själva.

Jag har redigerat inlägget lite, för att tydliggöra saker lite

MVH Patrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Denna diskussion uppstår alltid, och jag citerar mig själv:

"Självklart är det jag skriver bara just tips och råd, ett högtalarval eller val av elektronik ska till 70% styras av den egna smaken och plånboken, och till 30% styras av det rummet högtalarna ska spelas i (något många glömmer bort)."

Självklart får man tycka precis som man vill.
Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter, och personligen så bryr jag mig inte ett skvatt om en rörförsstärkare spelar med mer distorsion än en transistorförstärkare. Jag har inte heller skrivit att en rörförstärkare spelar med mindre distorsion än en transistorförstärkare.

Däremot tycker jag att rörstärkare klarar av att återge inspelningen av ett instrument på ett väldigt bra sätt, och för mig bättre sätt än tranistorförstärkare. Om det sedan har att göra med att det "analoga" ljudet lirar bättre med människans "analoga" öra, en större del distorsion som "fluffar" till ljudet eller något annat, är för mig ointressant, så länge jag får en grym upplevelse framför mina högtalare.

Har vid flera tillfällen demonstrerat rör-system med vinylspelare som signalkälla för riktiga transistor och klass D freak som innan provlyssningen under 5-10 år haft som mål att allt ska vara så rent och korrekt som möjligt.

Många av dem har utan tvekan sedan bytt ut sina super-korrekta steg till en enkel rör-häck, schysst vinylsvarv och älskat det.

Varför? Smaken är självklart som baken, och på samma sätt som man vill byta bil ibland, så kan det vara nyttigt att prova på andra saker även när det gäller HiFi.

Jag tänker inte debattera Vinyl vs Cd, Transistor vs Rör, då det är helt ointressant eg, alla har olika smak och prioriteringar när det gäller ljud..

Kan dock erkänna att Guiden har en del personliga åsikter, men tycker det är trevligare än 30 rader fakta och länkar.

I slutändan så är det gemene mans val som gäller, och det tror jag att folk inser själva.

Jag har redigerat inlägget lite, för att tydliggöra saker lite

MVH Patrik

Vad jag säger är att man borde starta vid punkt referens; ett mycket exakt system. Sen när man väl vet vad 'bra' ljud är, så kan man börja experimentera och bygga om efter ens smak.

Därför gillar jag också studiohögtalare; de ger en riktigt flat bas att börja på, som man sedan kan mixtra och pilla med som man vill.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Grym guide.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Vad jag säger är att man borde starta vid punkt referens; ett mycket exakt system. Sen när man väl vet vad 'bra' ljud är, så kan man börja experimentera och bygga om efter ens smak.

Därför gillar jag också studiohögtalare; de ger en riktigt flat bas att börja på, som man sedan kan mixtra och pilla med som man vill.

Det är en åsikt som mycket väl kan stämma för vissa, men vad är "bra" och "exakt" ljud? Förstår absolut vad du menar, och jag gillar t.ex. ett högtalarmärke som heter Intelligent Sound (http://www.intelligentsound.se/) som jobbar just med att få en högtalare att spela så linjärt, rent och korrekt som möjligt.

Det finns en fantastisk detaljrikedom speciellt då vi drev dem med tunga klass D-steg. En helt sinnessjuk attack och dynamik...

MEN, personligen så slår det högre att ha en riktigt bra vinylsvarv, ett par riktigt bra rör-monosteg, och ett passivt försteg, sätta på en jazz inspelning från 60-talet som ALDRIG spelats förut. Den närvaron, musikaliteten och livekänslan har ett klass-D steg och ett par studiomonitorer väldigt svårt att skapa.. beror det på att skivan på 60-talet spelades in med rörmikrofoner, rörförstärkare och mixades för att tryckas på vinyl?

Mycket möjligt... kanske även för att rörens dist skapar en viss mjukhet som JAG personligen gillar.

Som sagt.. smaken är som baken, man kan varken säga att det är fel att börja med ett rörsteg och vinylsvarv eller att börja med tungt transistorsteg och studiomonitorer.

Det är två olika vägar att gå helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja höra lite av folks egna erfarenheter av högtalare, hur ni upplevt dem, vilka märken man bör lyssna på om man vill ha ett visst ljud osv. Jag har lite lösa planer på att byta ut mina cerwinburkar nämligen (som jag köpte för hundra år sen när jag var 20, jag är alltså automatiskt ursäktad för detta) och är givetvis intresserad av andras erfarenheter.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag skulle gärna vilja höra lite av folks egna erfarenheter av högtalare, hur ni upplevt dem, vilka märken man bör lyssna på om man vill ha ett visst ljud osv. Jag har lite lösa planer på att byta ut mina cerwinburkar nämligen (som jag köpte för hundra år sen när jag var 20, jag är alltså automatiskt ursäktad för detta) och är givetvis intresserad av andras erfarenheter.

Lyssningsintrycket är såklart helt individuellt, folk kan uppfatta en högtalare på flera olika sätt. Även kombinationen med elektroniken är viktigt.

Du bor ju i Göteborg, finns några bra butiker där, det bästa är såklart att åka förbi någon av dem, presentera vad du är ute efter så får du säkert flera olika alternativ. Kom ihåg att be om hemlån för att provlyssna högtalaren i DITT rum med de förutsättningar du har (när det gäller kablage, elektronik, skivor)

Cervin-Wega är kult, så du är ursäktad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag skulle gärna vilja höra lite av folks egna erfarenheter av högtalare, hur ni upplevt dem, vilka märken man bör lyssna på om man vill ha ett visst ljud osv. Jag har lite lösa planer på att byta ut mina cerwinburkar nämligen (som jag köpte för hundra år sen när jag var 20, jag är alltså automatiskt ursäktad för detta) och är givetvis intresserad av andras erfarenheter.

Göteborg har flera bra HiFi butiker, bara att gå in och lyssna. Lyssna bara inte på något du inte har råd att köpa

Skulle personligen rekommendera en liten butik vid Vasaplatsen (Tonläget) de sålde då i princip bara Brittsika "fin närken" för några år sedan men jag tycker då att mina medhavda CD skivor alltid låtit bäst där.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Om nån moderator tycker att informationen är intressant så spar den, annars kan tråden plockas bort, kommer inte underhålla denna guide något.

Lycka till med era framtida köp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag skulle gärna vilja höra lite av folks egna erfarenheter av högtalare, hur ni upplevt dem, vilka märken man bör lyssna på om man vill ha ett visst ljud osv. Jag har lite lösa planer på att byta ut mina cerwinburkar nämligen (som jag köpte för hundra år sen när jag var 20, jag är alltså automatiskt ursäktad för detta) och är givetvis intresserad av andras erfarenheter.

Du bör titta på märken som B&W, Audiovector, Monitor Audio och Kef skulle jag säga.

Att för en högtalare under rätt förutsättningar och matching av rum, elektronik och källa låt bra är inget svårt, klarar alla märken.

Men att låta bra med olika musik stilar, krampad ekonomi och dåligt rum är desto svårare.

B&W låter större än vad dom är och gillar alla stilar

Audiovector är inte kung på bas men å andra sidan spelar dom all musik med en attac som ger en gåshud, luftighet och precicion.

Monitor Audio har på senaste gjort högtalare som klarar av all typer av musik, oavsett klasiskt eller hårdrock

KEF är en personlig favorit som har en bra skäl, förvånansvärt okräsen på elektroniken.

Alla dessa märken är relativt (observera relativt) pigga på all sorts musik och elektronik. Jag pratar i prisklassen 5k-35k. Över de pengarna så är det omöjligt att rekomendera något, utan måste provlyssnas.

I dagsläget så är det i princip omöjligt att handla om man inte provlyssnar dessa:

5000-10000kr klassen: B&W 685 stativare måste höras

10000-15000kr klassen: Monitor Audio RX8 / B&W 683 golvare / Audiovector S1 stativare måste höras

15000-20000kr klassen: KEF IQ90 / Audiovector S3 golvare måste höras

20000-30000kr klassen: B&W 805S stativare / Monitor Audio GS-20 golvare måste höras

Om det är just i 10kkr klassen så är "gammla" (endå en vass räv) Monitor Audio RS6/8 på REA hoss Reference Audio och andra, kanske man kan göra en bra affär där?

Mina tankar

Haj Haj

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du bör titta på märken som B&W, Audiovector, Monitor Audio och Kef skulle jag säga.
////

Mina tankar

Haj Haj

Tack! Det var precis nåt sånthär jag var ute efter, vilka som är "måste-märkena" eller vad man ska säga. Jag vet ju på ett ungefär vad jag vill ha (tajtare bas och ett mer detaljerat mellanregister än vad jag har nu) och att åka runt och provlyssna varenda obskyrt märke har jag liksom inte tid eller lust till..

Monitor Audio RX6, har nån hört dem?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Om nån moderator tycker att informationen är intressant så spar den, annars kan tråden plockas bort, kommer inte underhålla denna guide något.

Lycka till med era framtida köp!

Varför ta bort tråden, det är väl en bra guide?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En god idé är att, oavsett vilket märke eller vad man föredrar för ljudideologi, besöka folk så att man kan få höra hur grejerna låter i hemmiljö. Det är viktigt eftersom butikerna inte alltid kan erbjuda bra miljö som gör prylarna rättvisa och kanske inte heller har hemlån på grejerna.

Samt kanske surra lite och kolla om ägarens tycke och smak stämmer överens med den sorts ljudåtergivning man själv mest tycker om, eller bestämmer sig för att tycka om (om man inte erfarit några innan).

Många ljudintresserade på dylika forum är, blir, sannolikt glada över att få presentera sin anläggning, skivor och dela med sig av tidigare köp/erfarenheter.

Har man stor tur kanske man till och med kan få låna hem utrustning av privatpersoner, vilket jag fick (ett par högtalare) av en jobbarkompis så att man kan lyssna i lugn och ro hemma.

Engagerar man sig och visar sig intresserad, nyfiken och öppen till olika sorters ljudpresentationer, ljudåtergivningar på forum så tror jag nog att det går att bygga upp tillräckligt med förtroende för att få låna grejer av andra.