Unigine släpper prestandatest för DirectX 11

Permalänk
Medlem

Rätt fint det var

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Tessellation skapar fler polygoner för att få mer detaljer, det kan användas för att runda av kanter, men lika ofta för att få detaljer i tre dimensioner som annars bara skulle varit en plat 2D-textur. Kolla t ex på drakens taggar eller gatstenarna (där har de överdrivit effekten så det ser konstigt ut, men det är en annan sak), typiskt sånt som tessellation är bra för.

Störde mig också på gatstenarna.
Man skulle ju få ont i fötterna av att traska runt på det där. =P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fintmen tycker många missar poängen i dagens spel.- det är känslan inte grafiken som spelar in. tex jag lirar fortfarande Unreal tournament och Doom 2 . visst snygg grafik är fint men oftast väldigt tråkiga spel med bra grafikdessvärre.

Håller med, tyvärr så säljer bra grafik titlar.
Spelutvecklarna lägger därför en stor del av budgeten på det visuella och då blir självklart annat lidande.
Som tur är finns det ju fortfarande vettiga utvecklare som t.ex. Blizzard.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Trodde tesselation var något man gjorde med geometry shaders.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fintmen tycker många missar poängen i dagens spel.- det är känslan inte grafiken som spelar in. tex jag lirar fortfarande Unreal tournament och Doom 2 . visst snygg grafik är fint men oftast väldigt tråkiga spel med bra grafikdessvärre.

Fortsätt spela dina gamla spel då. lite synd tycker jag...

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men hade inte alla radeon kort från och med 29xx tesslatorer? Läste det i PC gamer i ett test på 2900 serien!

Jo AMD/ATI har haft stöd för tessaltion i hårdvaran i många år och försökt promot'a det. Men det gröna laget hade ju inget sådant, och givetvis ville dom inte säga att en funktion som deras kort saknar är väldigt bra. Så vitt jag vet fanns inget större demand på tessalation från utvecklarnas sida heller, så nVidia gjorde sig inte besväret... och utvecklarna lägger ju sällan tid på något som bara en liten del av marknaden har nytta av.
Därför tycker jag det är himla nice att m$ beslutat att tessalation ska vara ett krav för dx11.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kanske missat det men det här är inget spel utan mer ett grafik- eller teknikdemo för att visa vad grafikkorten klarar av nu. Eller benchmark var det väl.

Lite imponerad av att tegelpannor numera ser ut som tegelpannor och inte helt platta med lite bumpmapping som det brukar vara. Gatstenarna såg inte bra ut men visar iaf hur mycket detaljer grafikkorten kan rendera nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

bara för mig det blir svart skärm och låser sig i full screen mode? börjar bli riktigt irriterad nu efter ett antal olika försök..

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

http://www.shackvideo.com/?id=15499
Dirt 2 ren dx11 trailer

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du kanske missat det men det här är inget spel utan mer ett grafik- eller teknikdemo för att visa vad grafikkorten klarar av nu. Eller benchmark var det väl.

Lite imponerad av att tegelpannor numera ser ut som tegelpannor och inte helt platta med lite bumpmapping som det brukar vara. Gatstenarna såg inte bra ut men visar iaf hur mycket detaljer grafikkorten kan rendera nu.

Ganska platta takpannor för mig fortfarande.
Men det blir nog ett DX11 kort även här så småningom.
Vist var gatstenar och även murar överdrivet kullriga, men möjligheten att göra det riktigt snyggt finns ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker background blurren här är sjuk overkill?:down:

Permalänk
Medlem

Shit va snyggt det var.

Tessellation påslaget.
Render: direct3d11
Mode: 1920x1200 2xAA fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 16x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled
FPS: 30.2

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Fortsätt spela dina gamla spel då. lite synd tycker jag...

Va fan gamla goda RTS klassiker så som c3, farao, zeus, AoE II, SH1/SHC osv kan man ju även spela fast grafiken inte är perfekt

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattisgn

Nog för att man kanske inte ska förvänta sig nån Canon L-optik Bokeh (bakgrundsoskärpa), men dedär ser bara Photoshop-blurrat ut.

Gillar effekten av kort skärpedjup, men som lite smått fotogalen stör ja mig rätt rejält på när den bara ser fejkad ut, och framförallt när den optisk sätt inte ens stämmer. Typ att bakgrundsoskärpan är antingen extremt suddig, eller inte suddig alls, aldrig något direkt mellanting.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattisgn

Nej, jag störde mig också på det. Det ser riktigt, riktigt jävla B ut faktiskt. Hoppas verkligen inte att det blir en trend att ha det i spel nu framöver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Musikälskare

Var hittar man batterimätaren till "add to panel", min är försvunnen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag hade problem i början med svart skärm i fullscreen och "fatal error....".
Visade sig att testet inte gillade att mitt X-Fi (XtremeMusic) var i Entertainment Mode. När jag satte det i Game Mode funkade allt som det ska. Jag kör inte Creative egna drivare, utan Daniel Ks moddade.
Så guttag och andra som kan ha problem, kolla så ni är i Game Mode på ljudkortet.
Sedan håller jag med om att det är väldigt snyggt, men blurren är lite överdriven. Känns som man måste titta bort från skärmen för att försäkra sig om att man inte behöver beställa tid hos optiker.:p

Render:
direct3d11
Mode:
1920x1200 2xAA fullscreen
Shaders:high
Textures:high
Filter:trilinear
Anisotropy:16x
Occlusion:enabled
Refraction:enabled
Volumetric:enabled

FPS:28.6
Scores:721

Detta med ett 4870 1GB och E8400@ 3.6GHz (Win 7 x64)

Permalänk
Medlem

Sjukt störande oskärpa och det kan ju bara vara ortopeder som bor i den där staden med tanke på vägarnas beskaffenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
http://www.shackvideo.com/?id=15499
Dirt 2 ren dx11 trailer

Första gången när bilen åker ner i vatten såg det ju skitfult ut. Det blev ju bara lite vågor. Sen fick man ju se det flyga lite vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpom86
Jo AMD/ATI har haft stöd för tessaltion i hårdvaran i många år och försökt promot'a det. Men det gröna laget hade ju inget sådant, och givetvis ville dom inte säga att en funktion som deras kort saknar är väldigt bra. Så vitt jag vet fanns inget större demand på tessalation från utvecklarnas sida heller, så nVidia gjorde sig inte besväret... och utvecklarna lägger ju sällan tid på något som bara en liten del av marknaden har nytta av.
Därför tycker jag det är himla nice att m$ beslutat att tessalation ska vara ett krav för dx11.

Men då borde man ju kunna njuta av allt DirektX11 har att erbjuda i dagsläget med ett 4890?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men då borde man ju kunna njuta av allt DirektX11 har att erbjuda i dagsläget med ett 4890? [/QUOTE

Nej, 4890 har inte stöd för tesselation enligt DX11, det finns flera andra saker i hårdvaran som 4890 saknar också, t ex shader model v5.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av teejee
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men då borde man ju kunna njuta av allt DirektX11 har att erbjuda i dagsläget med ett 4890? [/QUOTE

Nej, 4890 har inte stöd för tesselation enligt DX11, det finns flera andra saker i hårdvaran som 4890 saknar också, t ex shader model v5.

[/QUOTE]

Okej.. Då förstår jag. Men hur stor skillnad är det på DX11 mellan 4890 och 5xx0 serien i dagsläget? Någon som vet?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Första gången när bilen åker ner i vatten såg det ju skitfult ut. Det blev ju bara lite vågor. Sen fick man ju se det flyga lite vatten.

Stänket är med flit borttaget i början för att man lättare ska se tesselation vågorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Okej.. Då förstår jag. Men hur stor skillnad är det på DX11 mellan 4890 och 5xx0 serien i dagsläget? Någon som vet?

4890 är hårdvarumässigt ett DX10.1 kort, inget annat. Sen finns det lite förbättringar i DX11 som ligger i mjukvaran och kommer fungera på äldre grafikkort som 4890, främst bättre stöd för flera processorer. De sakerna drar man nytta av även i 4890.
De viktigaste sakerna med DX11-hw är mkt bättre programmeringsmöjligheter (även för grafik) och tesselation med displacement mapping. Och detta får du inte med ett 4890-kort.
Så ett 4890-kort som kör DX11 ger i praktiken inga DX11-effekter alls i spel, men i vissa fall lite bättre prestanda. Däremot kan spelutvecklarna använda sin DX11-motor med DX11-effekterna avslagna även för DX10-hw vilket gör det lättare att utveckla.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Har man släpt dX 11 till vista ännu ? Om ja så skulle jag vara glad om någon berättade var man kan få tag på Dx11

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
Har man släpt dX 11 till vista ännu ? Om ja så skulle jag vara glad om någon berättade var man kan få tag på Dx11

Läste nånstans idag att det var tänkt att släppas på tisdag nästa vecka via windows update.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte länka såna här nyheter till den redan befintliga tråden i ämnet?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Nej, jag störde mig också på det. Det ser riktigt, riktigt jävla B ut faktiskt. Hoppas verkligen inte att det blir en trend att ha det i spel nu framöver.

Nä det räcker att det är en trend i tv-serier.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Helt klart snyggt utan tvekan. Men objekt på avstånd är sjukt suddiga. Men det går väl att göra bättre.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

*detta gillas* Gillade att man kunde gå runt när man bytte kameran till "walk-through", kan någon förklara varför dx11 funkar fast jag kör på ett dx10-kort..