Permalänk
Avstängd

Hehe, nej jag spelar inte dum. Jag fattade inte riktigt att du försökte göra en upgrade till b127. Jag tyckte det såg ut som om du lyckades göra upgrade till b127? Din uname -a visade ju korrekt output? Eller?

Angående SRSS v5, nu håller jag på. Jag kör b125. Är det nån annan som håller på med SRSS v5? Jag kommer uppdatera detta inlägg flera ggr, istället för att skapa massa nya inlägg.

Installation utav SRSS v5:
-----------------------------------
Enligt installationsinstruktionerna för OSol 2008.11
http://wiki.sun-rays.org/index.php/SRSS_4.1_on_OpenSolaris_20...
ska man fixa statiskt IP. Man kan göra det via ett GUI, eller manuellt. Jag valde GUI, och då mitt internet dog. Så jag fick boota tillbaka till en tidigare BE och döda den nya BE där internet dog, och skapa en ny där jag ska testa installera SRSS v5. Jag visste inte hur jag reparerar internet, så jag bara dödade BE och skapade en ny.

Slutsats, använd inte GUI för att skapa statisk IP.

Permalänk
Medlem

Tänkte väl det ...

Eftersom jag inte kunde logga in via GUI så körde jag ssh mot OSOL.

"Statiskt IP": Jag kör med dyndns vilket i princip är statiskt IP.

Posta gärna länkar/howto:s om SRSS v5!

Själv lyckades jag få igång WebDav idag. En annan fora-medlem kommer att testa "utifrån" snart.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte riktigt. Jag kör bredbandsbolaget med DHCP. Kan jag ställa in så jag får statiskt IP om jag kör via DHCP? DHCP servern ger mig väl en random IP adress? Hur kan jag köra statiskt IP då? Är inte statiskt IP, att jag aldrig ändrar IP, det är alltid samma adress? Så hur kan jag köra statiskt IP då?

Vad är dyndns, kan det hjälpa mig?

Vad är WebDav? Är det för SunRay?

Howto, det finns bara howto om SRSS v4.1 som jag postade länk till ovanför ditt inlägg. Jag följer den, för OSol 2008.11, men jag försöker få den att funka för b125. Det går inte så bra, jag har kört fast på detta med statisk IP.

Permalänk
Medlem

WAN:
Jag kör felia bredband. I min FW (Firewall) konfigurerar jag att min router ska uppdatera dyndns så fort jag får en ny ip via DHCP. Det innebär att jag kan lägga upp ett "dns-entry" typ minpc.homeip.net som pekar på min WAN-ip hos felia.

LAN:
Statisk IP borde du kunna ställa in på din router. Ta reda på vilken MAC-adress du har så kan du ställa in routern så att den alltid ger samma IP till din PC.

WebDav är en metod att dela ut "mappar" via t ex. http eller https - lite enklare än FTP. Tyvärr funkar inte implementationen på M$ XP när det gäller port 443. Men det kan iofs bero på mitt "home made" ssl-certifikat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, jag har nu installerat SRSS v5 på OSol som är uppatchad till b125. Det visar sig att jag har ingen nätverkssladd till min SunRay, så jag måste fixa det imorgon. Men installationen ser bra ut. Inga felmsg eller så. Imorgon ska jag haffa en nätverkssladd och stoppa in SunRay i routern. Ska bli spännande att se om inloggningsrutan ploppar upp efter några sekunder!

Jag renskriver installationsinstruktioner och postar dem här sen. Det struliga var dock att fixa statisk IP, resten var bara att skriva ned kommandona exakt som det står på guiden.

Permalänk
Medlem

@saddam,

hur gick det?

/Pr0xy

Edit: Råkade se att du uppdaterat ditt tidigare inlägg. GUI @ OSOL == crap! Har för mig att det var mitt första problem med installationen av 2008.11 i våras.
Kör alltid i "terminalen" så funkar det bättre!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
@saddam,

hur gick det?

/Pr0xy

Jo, jag är upptagen med att leka med min SunRay! Det är ashäftigt. Tjejen och jag jobbar samtidigt mot min OSol server. Och eftersom jag har en green 1.5TB disk som systemdisk, så är hela datorn knäpptyst, och man kan typ höra en knappnål falla. Micket micket pra! Men det är ett problem med alla sladdar. Jag funderar på att tejpa fast sunray under skrivbordet och köra trådlös tangentbord och mus. Så kommer det se helt rent ut på skrivbordet sen. Nån som kör trådlöst till OSol?

Tyvärr laggar det lite grand, men jag har hört att det beror på att senaste b125, b126 och b127 är orsaken. Jag hoppas att det funkar bättre snart, eftersom folk har rapporterat att det strular. När jag pratar om att det laggar lite grand, så är det lite grand. Jag har testat win7 inuti VirtualBox och det funkar, men det laggar lite grand. Men jag hoppas och tror att det kommer att fixas.

Installationsinstruktioner till SRSS v5

Det är bara att följa
http://wiki.sun-rays.org/index.php/SRSS_4.1_on_OpenSolaris_20...
från allra högst upp. Men, välj
# utadm -A 192.168.1.0
och stäng av NWAM - det finns en länk hur man gör det där. Sen är det bara att skriva ned kommandona rakt av. Det är bra att läst igenom allt en gång innan man gör, och se hur det blir när man väljer utadm -A och stänger av NWAM, innan man sätter igång att följa instruktionerna.

Min dator är 192.168.0.181 och jag har bredbandsbolaget och en router. Skapa en ny BE och installera sen. Fråga här om det strular för dig, så ska vi se om jag kan svara.

Permalänk
Medlem

Finns det någon klient till XP som emulerar en SunRay? I så fall kan det vara kul att testa innan man satsar på HW.

Visa signatur

Permalänk

pr0xy: Vad jag kan förstå av specen på SUNs hemsida så ska "Sun Desktop Access Client" fungera under XP, Vista och W7.
http://www.sun.com/software/sunray/techspecs.jsp
http://www.sun.com/software/sunray/getit.jsp

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hehe, häromdagen fick tjejens SunRay session med Win7 inuti Virtualbox spel, och jag fick starta upp "prstat" (som påminner om top) och sen döda VB processen. Hon körde full screen och Win7 spelade youtube video, men vägrade svara på tangentbordstryckningar. Jag själv märkte aldrig något. Efter att jag dödat Win7 processen så funkade hennes desktop som vanligt igen. Hon blev lite förvånad att jag kunde göra så.

Pr0xy,
Det ska dessutom även finnas en open source java klient som emulerar SunRay, förutom SUNs nya Windows klient. Du kan köra någon av de SunRay klienterna istället för VNC.

Det vore bra om du testade SunRay, därför att då har vi dig att fråga om VDI och sånt. Du verkar kunna mycket unix och snabbt lär dig det mesta. T.ex. VDI. Vad det nu är för något.

Hela installationen går på typ 5-10 minuter, om allting klaffar. Blir det problem så tar det förstås längre tid. Men jag tror inte det? Det verkar gå ganska smidigt.

Permalänk
Medlem

@saddam: vet du om SRSS v5 funkar på build 111b?

@rastersize: Tack för tips. Tror jag har försökt tidigare på den sidan men att det inte funkade.

Brukar inte köra VNC utan CygWin's XWin. Tyvärr funkar den inte så bra när jag kör OpenVPN via 3G-modemet.

Det kanske finns någon SunRay med inbyggd SIM-korts läsare? Det hade varit riktigt coolt!

Får se om jag får tid över i helgen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Jag ser ingen anledning till varför SRSS v5 inte skulle funka. Det borde det göra. Skapa en BE och förstör den, om du är missnöjd. Det hela tar 5-10 minuter.

Både SunRay 2 och 2FS har inbyggd kort läsare. Du kan använda ett vanligt VISA kort, eller nåt sånt, tror jag. Och det är hot desking, så du kan ta ut ditt kort och stoppa in i annan SunRay, och din desktop är precis som du lämnade den.

Här är SUNs egna SunRay emulator:
http://www.filibeto.org/pipermail/sunray-users/2009-November/...

Det verkar som om det heter SRSS v4.2 och SRS v5. Det är samma sak, jag har tydligen blandat ihop dem

Permalänk
Medlem

@saddam
Jo jag vet att BE funkar. Har en felaktig BE liggande som jag ska ta bort innan jag försöker med SRSS v5. Märkligt att den heter SRSS v5 när det är v4.2 man hämtar. Jag har tankat ner programmen och fortsätter i helgen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag har blandat ihop det, det verkar heta SRSS v4.2 och SRS 5. SRS5 är helt enkelt SRSS v4.2 plus lite andra program. Som jag har förstått det. Det är två "S" i ena, och ett "S" i andra.

Angående SunRay emulatorn. Jag var tvungen att slå på den funken i SRSS v4.2 med ett enkelt kommando, sen var det bara att tuta och köra. Jag installerade en 11MB exe i WinXP och körde programmet. Det liknar Putty ganska mycket. Välj server. Sen var det bara att köra. Det ser ut som om jag kör en riktig SunRay och loggar in på servern från den. Typ som VNC. Det blir ett vanlig Windows fönster som man kan flytta och maximera etc. Ganska smidigt, och ett substitut för VNC.

Permalänk

Relaterad nyhet om tunna klienter (dagens gästföreläsare hade det uppe på projektorn): http://www.idg.se/2.1085/1.270858/saab-utvecklar-stridsflyg-m...

Edit:

Citat:

#zfs compressed, encrypted *and* deduped - it lives! needs a little work still but it is about 90% there.

Darren Moffat (killen som skriver zfs crypt).

Sweet!

Synd bara att det är de sista 10 procenten som tar 90% av tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Pr0xy,

Här är SUNs egna SunRay emulator:
http://www.filibeto.org/pipermail/sunray-users/2009-November/...

Thnx, hämtat och installerat klienten. Få se om jag hinner installera serverdelarna i helgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Angående SunRay emulatorn. Jag var tvungen att slå på den funken i SRSS v4.2 med ett enkelt kommando, sen var det bara att tuta och köra. Jag installerade en 11MB exe i WinXP och körde programmet. Det liknar Putty ganska mycket. Välj server. Sen var det bara att köra. Det ser ut som om jag kör en riktig SunRay och loggar in på servern från den. Typ som VNC. Det blir ett vanlig Windows fönster som man kan flytta och maximera etc. Ganska smidigt, och ett substitut för VNC.

Kan du tipsa om kommandot för SunRay emulatorn?
Jag får kontakte med servern enligt loggfilerna men emulatorn visar bara "47".

/Tobbe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade "rätt" kombination:

# utpolicy -a -g -z both -M -u pseudo
# utrestart -c

Tyvärr är det ganska segt Hade nog förväntat mig lite mer prestanda.

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pr0xy: Hur segt är det, går det precis använda xterm eller är Firefox på aftonbladet.se lite seg?

Permalänk
Medlem

@Fnorken

Det funkar bra med websurf, aftonblaskan tar ca 5 s att ladda. Det verkar som om det är segt första gången man kör den. När sessionen väl ligger i "minnet" så går det betydligt fortare!
Fördelen är att man kan avbryta klienten "mitt i" och sedan logga på igen och då är man på samma ställe som man avslutade. Jag hade en liknande setup på CentOS via CygWin och detta funkar bättre (man slipper installera alla CygWin paket).
Provade med svt.se och försökte med flash men det var ingen hit. Både ljud och bild laggade ordentlig.

/t

EDIT: Ska testa klienten via 3-G modemet också - återkommer.

EDIT2: Det funkar hyffsat med 3-G-modem. Fick en connection på 3,3Mbit ner och 1Mbit upp. Körde via OpenVPN. Klart bättre än CygWin-lösningen! Man kan ändra bandbredden i klienten men då blir det lite sämre grafik, men helt ok faktiskt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pr0xy: Det var väl ungefär så jag upplevde SunRay-tekniken förra gången jag använde det.

Permalänk
Medlem

@Fnorken

Japp, inget "revolution", i klass med X-terminal. Tyvärr funkar inte copy/paste heller mellan XP/OSOL. SmartCard funkar inte heller. Vi får väl vänta ett tag till ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kor SunRay hela tiden nu, med min tjej. Funkar jattebra for dagliggora, sasom surf, flash video youtube, jobb, plugg, etc. Men det blir ju inte en fullodig desktop, grafiken ar lite for dalig for det. Men under Solaris 10 funkar SunRay battre.

Pr0xy, vad tycker du da, skulle du kunna tanka dig en SunRay i nagra rum och en enda server i kallaren? Funkar for daglig gora? Typ, ska kolla nar bussen gar, sa ar SunRay alltid pa och man kan snabbt komma igang med surfandet?

Vad menar du med smartcard? Vad ar det?

Jag har inte fatt aao att funka med mitt tradlosa tangentbord till SunRay, an.

Permalänk
Medlem

Ja för daglig surf/mail funkar det bra. Nu kör jag ju bara s/w SunRay så det är förmodligen bättre med h/w.

SmartCard är ett "kort med chip" - typ VISA-kort.

Beror det på att det är trådlöst eller beror det på att det är svensk tgb-layout?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror du det funkar bra även för mer kvalificerade jobb såsom programmering i t.ex. Eclipse/Netbeans? Det är ju endast serverns CPU och RAM som används och är servern tillräckligt kraftfull så räcker SunRay för all typ av arbete. Och det laggar inte för mycket?

Jag har läst en recension och de sa att s/w SunRay är långsammare än h/w i denna första version. Men potentiellt kan s/w bli snabbare än h/w, därför att s/w har tillgång till datorns CPU. Men å andra sidan, en dator drar ju mycket mera än 4w. Det kommer väl även optimeringar senare för OSol, då formellt OSol inte stödjs egentligen för Sunray.

Angående SmartCard, så har jag hört att det ska funka. I princip ska ett vanligt VISA kort funka, säger SUN snubbar. Jag har ett par kort till SunRay här, som jag inte testat. Men hur vet du att det inte funkar, du har väl inte testat själv eftersom du endast har s/w?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det funkar bra till programmering/texthantering/surf. Problemet börjar inte förrän man kör ljud/bild. Annars funkar det bra.

Ja man får väl vänta på nästa version av s/w.

Enligt rel.notes från Sun så funkar inte SmartCard i s/w-klienten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det nuförtiden med OpenSolaris, måste man fortfarande vara kärnfysiker med 50 års erfarenhet med meriterade terminalhack från 80-talet om man skall lyckas slänga in rtorrent?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd

rtorrent v0.8.2 finns som ett paket inuti OSol. Kryssa i, och tryck på "installera" så är det klart. Men SunRay finns till Linux, om du bara vill åt tunna klienter och en server.

Angående SunRay hårdvaru klienten. Jag kan köra flash och youtube utan större problem. Jag kan även kolla på avi filmer i VLC, om det är default storlek på filmfönstret men jag har inte fått igång ljud på VLC och SunRay än. Märkligt, för ljudet funkar bra i youtube. Om jag förstorar VLC film fönstret för mycket så börjar det lagga. Jag tror typ ca 300 x 200 är helt laggfritt.

Så för ljud funkar hw klienten bra. För video funkar det bra, om man håller sig till 300x200 och under. Ökar man mera, så börjar man tappa fps. Men det är ganska mjukt, och inte drastiskt. Så man kan köra större än så utan för mycket lagg. Laggandet ökar sakta gradvis.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, jag sitter här och försöker hitta status på zfs-crypto men finner inget efter intensiv altavistning. Har du någon pejl som är insatt?
Kan det tänkas finnas integrerat vid nästa release??

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Fantastiskt, jag sitter här och försöker hitta status på zfs-crypto men finner inget efter intensiv altavistning. Har du någon pejl som är insatt?
Kan det tänkas finnas integrerat vid nästa release??

Senaste nytt är det jag skrev lite högre upp i tråden (denna sida ):
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=963...

Det vill säga:

Citat:
Citat:

#zfs compressed, encrypted *and* deduped - it lives! needs a little work still but it is about 90% there.

Darren Moffat (killen som skriver zfs crypt).

Sweet!

Synd bara att det är de sista 10 procenten som tar 90% av tiden

Så det finns väll en chans att det integreras i nästa build men jag skulle inte sätta några pengar på det.

Schemat på projektets sida (@opensolaris.org) säger Q1 2010.
http://hub.opensolaris.org/bin/view/Project+zfs-crypto/

Edit: Personligen skulle jag gissa på någon gånger efter att 2010.02 släppts. Alltså i mars nästa år kanske?

Visa signatur