OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite i morse, och det verkar som att det ska gå att ordna, men det verkar bökigare att ha en server med ZFS som filsystem?

Finns det verkligen ingen lösning att köra OpenSolaris, ZFS och sen ha tunna klienter, alt diskless'a, där allt "körs" i serverns virtuella miljö, men visas på klienternas skärmar?
Låter som att jag får invänta den nya mjukvaran du pratar om saddam..

Servern i fråga har 8GB ram och en 2.8GHz x2 AMD CPU.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Jag fattar ingenting av din fråga.

Du säger att "det" ska gå att ordna, men vad är "det"? Och du undrar om det finns någon lösning för att köra OSol, ZFS och tunna klienter - jag fattar inte. Det är ju bara att installera OSol och SunRay mjukvaran och plugga in klienterna? Jag förstår ingenting. Kan du omformulera dig lite?

Permalänk

Låter som han menar något NoMachine till Linux liknande men vet inte det går på Solaris.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag är luddig

Jag får nog sätta mig in i detta mer så jag kan precisera mig.
Men det lät som på ditt förra inlägg, att jag var tvungen att ha ett solaris skrivbord, och inte ett WinXP/Win7.
Går det att ha ett Windows som körs virtuellt på servern, som klienten använder sig av?

Ska se om jag kan förklara det såhär då;

Server, kör Solaris med ZFS. --> Virtualiserare, typ Virtualbox körs under Solaris, här ligger en avbildning med ett Windows --> Systers tunna klient "loggar in" mot servern och använder sig av detta Windows.

Ingen prestanda krävs på klientsidan, utan ram och hårddiskutrymme används på serversidan.

EDIT:
Heh, det verkar som jag hittat den infon jag sökte;
(http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Ray) Står klart och tydligt att det används så, via VDI. Så jag antar att jag får börja lattja o se om jag kan få det att funka

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Ok, då tror jag förstår. Som jag förstår det, så kräver SunRay att du installerar Server mjukvaran på Linux eller Solaris. Så i botten ligger Linux/Solaris. Ovanpå det, kör du VirtualBox och där kan du köra WinXP. Så din syster loggar in på Solaris och startar upp VB och WinXP. Alternativt kan du skapa en ikon som hon klickar på, som startar upp VB och WinXP. Men har du 8GB ram så är detta inget problem, datorn räcker till allt detta.

Eller så loggar hon rätt in i WinXP och ser aldrig Solaris skrivbordet, precis som i Youtube videon. Här är det två alternativ:
1. WinXP körs virtuellt, ovanpå Solaris/Linux. Så hela tiden i botten ligger Solaris/Linux som hanterar SunRay mjukvaran.
2. WinXP körs virtuellt, utanför Solaris/Linux inuti ESXi, precis som Endosavian beskrev:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Men då måste du ha en virtuell Solaris/Linux maskin som hanterar SunRay klienterna. Ovanpå ESXi, kör du Solaris/Linux och du kör WinXP.

Jag vet inte riktigt hur VDI kommer in i bilden i dessa scenarion.

Däremot vet jag att Microsoft kör SunRay själva numera, i vissa tillämpningar. Du kanske kan googla efter en white paper som jag sett, och läsa hur de löst saken.

Permalänk
Medlem

Håller på att dra ner Solaris 10 nu, samt har fått ner srss 3.1 (4.1 verkar kosta pengar?) samt lite andra filer till det. Återkommer med info om hur det går..

Det lutar mest åt ditt första alternativ saddam.

Visa signatur

Permalänk

Tror inte denna länken postats tidigare här på swec, men en hel del slides som tillhörandes SUNs Security Summit som pågår nu (1-6 nov). Finns en slide om tunna klienter och en om ZFS Crypto (av Darren Moffat) samt ett flertal andra.

http://wikis.sun.com/display/secsummit09/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Schrimp
Nej, server mjukvaran 4.1 ska inte kosta pengar. v5.0 kommer nu. Installationen till S10 är enkel, bara typ 5 kommandon.

Tänk dock på att VirtualBox inte funkar tillsammans med USB under S10. Det krävs OSol. Det beror på att kärnan är lite annorlunda i S10, så VB funkar inte riktigt med USB.

EDIT: Om nån undrar: pci-x kortet AOC-MV2-.... som jag har, begränsas av PCI slotets hastighet: dvs 150MB/sek. Det uppnår jag, om jag stoppar kortet i ett vanligt pci slot. Det räcker med 4 diskars ZFS raid för att få den hastigheten, typ. Kör man fler diskar än 4 så behöver man mer bandbredd. Kör man färre så räcker det med ett pci slot. Ett 8 diskar ZFS raid tror jag ger runt 300-400MB/sek.

EDIT2: Här är lite info om SunRay server mjukvaran, nya versionen:
http://wyang0.blogspot.com/2009/07/sun-ray-software-5-ea-1-fi...

Microsoft kör också SunRay2
http://www.sun.com/solutions/vdi/microsoft-eec-case-study.pdf

Permalänk
Medlem

Saddam

Uhm, jag hittar bara 3.1 för nedladdning.. inte 4.1, där står det att det kostar pengar att ladda ner :S
Vart hittar jag "gratis" 4.1??

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Här är gratis
http://www.sun.com/software/sunray/getit.jsp
Det står att du får prova i 90 dagar och sen betalar du. Men det är lugnt, ingen hindrar dig att fortsätta köra. Och vill du betala så är det typ några hundra per klient, engångskostnad. Jag har läst nånstans (och frågat mig för) att det är lugnt. Det är typ bara företag som ska betala. Privatpersoner är det inte så noga med.

I OSol så finns numera stöd för Solaris 10 i en Zone. Stödet kom nu i dagarna. Så du kan installera S10 inuti OSol och där kan du köra SRSS. Om du inte vill installera det direkt i OSol.

Och tillsammans med ZFS raid och dedup och komprimering och encryption och CIFS och iSCSI och COMSTAR och allt sånt där, så är i mitt tycke OSol en av de trevligare lagringslösningarna på marknaden. Det händer mycket nu, på OSol fronten!

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var nåt tidsinställt som slog in efter 90 dagar, men då är jag med hur det funkar.
Kalasbra, nu ska här meckas!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har du några SunRay att leka med då? Har du provat att gå med i early acess program för v5? För där finns en Windows program som emulerar en SunRay klient. Då slipper du en SunRay enhet. Eller så kan du använda mjukvaru open source klienten i Java (hittar inte länk just nu).

(Det går att köra SunRay klienten mot en Mac OS X burk, för den som inte vill köra Linux eller Solaris/OpenSolaris.)

Permalänk
Avstängd

Det verkar som om SunRay server mjukvaran SRSS v5 har äntligen släppts. Ladda ned det från:
http://www.filibeto.org/pipermail/sunray-users/2009-November/...

Användbara länkar:
http://wiki.sun-rays.org/index.php/Sun_Ray_Community

Permalänk
Medlem

Fint saddam!
Tack för länkar och infon!

Jag provade dock 4.1 versionen, och jag kan inte få den att installera helt.

Har du lyckats installera alla delarna på din OSol installation? Var det nåt särskilt du behövde ställa in?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har inte testat att installera den i OSol. Jag har bara testat under Solaris 10. Och då var det busenkelt, typ 5 kommandon och svara på några frågor.

I en av länkarna, så finns install instruktioner för OSol:
http://wiki.sun-rays.org/index.php/SRSS_4.1_on_OpenSolaris_20...
Jag tänkte börja test installera SRSS v5 typ idag eller imorgon. Om du vill, kan vi försöka jobba med det tillsammans. Jag skapar en ny BE för detta och sen när jag är klar, så kan jag radera den så min gamla installation är helt orörd.

BTW, VirtualBox beta v3.1 är ute. Då kan man bl.a. föra över virtuella maskiner i drift, till andra datorer.

Permalänk
Medlem

Saddam; det kan vi göra!

Spelar det någon roll om man använder VirtualBox OSE ? Eller krävs "icke-OSE"?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad ska du ha VB till? Att starta upp Windows för dina klienter? Jag vet inte. Först måste vi lyckas installera SRSS v5 mjukvaran. Till det finns det SunRay soft clients som man startar från Windows. Det funkar som VNC, typ. Eftersom jag är ganska kass på Solaris och sånt, så kanske Ronnylov som alltid är pigg på att experimentera, och Unix kunnig, har lust att haka på och hjälpa oss? Vad säger du Ronnylov? Jag kan behöva lite hjälp!

Permalänk
Medlem

saddam, du är väl inte kass på solaris!
Det är ju du som lärt upp oss allihop.
Själv däremot är jag nybörjare...

Så du menar att istället för att köpa en sunray-burk så kan man emulera den i mjukvara med t.ex. ett program i windows? Nja, jag vet inte riktigt vad jag skulle ha det till, jag kör med VNC och remote desktop och det funkar bra. Har inga planer på att köra med sunray.

Ska man ansluta från en windowsdator till en virtuell maskin som körs i virtualbox på en annan dator så är det enklast att använda remote desktop som följer med i windows. Är bara en kryssruta man ställer in i virtualbox för att aktivera remote desktop server för den virtuella maskinen. Själv har jag använt VNC för att koppla upp mig mot skrivbordet på min opensolaris filserver (som saknar bildskärm och tangentbord) och grafiskt konfigurerat virtuella maskinen i virtualbox på filservern. Sedan när det är färdigkonfigurerat så kan man starta virtuella maskinen med VirtualBox Headless via ssh terminal och ansluta till den virtuella maskinens skrivbord med fjärrskrivbordet i windows. Men oftast fjärransluter jag till filservern endast med ssh i terminalen, är sällan man har behov att göra något grafikt.

Men hur man gör för att ansluta med en sunrayburk vet jag inte. Känns inte så prioriterat att testa det för egen del just nu då jag inte har tänkt skaffa mig någon sunray. Däremot är jag ju lite nyfiken på om det funkar bra för er och hur ni använder den i praktiken.

Permalänk
Avstängd

Nja, jag är faktiskt kass på Solaris. Jag vet en del om teknologierna, men jag kan inte använda dem. Typ, powerpoint kunskaper. Den som suttit och pulat med Linux ett par år, kan mycket mera än jag. Vilket de flesta här har gjort.

SunRay kan emuleras i Windows, enligt ett program. Du använder det alltså som en ersättare för VNC, typ. Fördelen är dock att med SunRay så stödjer det flera olika användare samtidigt och skalar upp mycket bra, till flera tusen användare. Skalar VNC lika mycket? Jag kan inget om VNC, men jag har fått intrycket att VNC typ bara är för få användare? Vad händer om 20 VNC användare loggar in samtidigt på servern, blir det problem då? Med SunRay lösningen så blir det inga problem, även om 100 användare skulle logga in. Och om du sen skaffar en begagnad SunRay för 40USD på ebay, så pluggar du bara in den i routern och så är du färdig.

SunRay lösningen är alltså mycket generellare och skalar bättre, tror jag? Sun själva har ju typ 30.000 SunRay, och till det har de typ 19 admins. Över hela världen. Skalar mycket bra. Och du kan ju skapa en BE för att lattja med SRSS v5, och sen radera den om det inte passar dig. Men men, jag och Schrimp får testa lite. Vi hojtar till om vi har frågor, vilket vi kommer ha.

Jag är i slutfasen att sätta upp min ZFS raid nu. Jag har 1.5TB green disk som systemdisk. Satt upp Windows och i slutfasen att sätta upp OSol nu. Shit vad tyst datorn är, med den systemdisken. Mitt ZFS raid är ju avstängd normalt, så jag har nästan problem att höra servern numera. Det är klart, när jag drar igång raidet, så låter det. Men jag bara tankar grejer till den stora systemdisken och sen stänger av raidet omedelbart, så blir det knäpptyst. Mycket trevlig lösning!

Nu när jag snart är klar, så tänkte jag lattja lite med SRSS v5. Schrimp, har du börjat än?

Permalänk
Vila i frid

Någon som fått till 64-bitars rtl8157l drivare för 2009.6?

Byggde en ndis-wrappad (utan gnäll från kompileringarna) från realtek-sajten och ndisapi laddar fint men bcmndis kernel-panikar å det grövsta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen

Visserligen en helt annan modell men jag försökte länge och väl att få igång mitt rtl8168 nätverk. Jag gav upp efter många misslyckanden och klickade hem mig ett Intel kort. Det bara fungerade.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag är lite sugen på att använda en SunRay och en liten skärm som dynamisk spårvagnstidtabell.

Men jag har ju egentligen inte tid att bygga ihop den eller en något egentligt riktigt behov av den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen

Byggde en ndis-wrappad (utan gnäll från kompileringarna) från realtek-sajten och ndisapi laddar fint men bcmndis kernel-panikar å det grövsta.

Tjena här har vi en riktig hacker! Det finns inte 32 bits drivrutiner då? Jag hade också problem med mina drivrutiner, så jag köpte ett Intel Deskpro Gigabit NIC och det funkar fint.

Fnorken,
Tills vidare kan du köra SunRay emulatorn på en EEE pc om du har det, tills du (om du) någon gång skaffar en begagnad Sunray. Kom igen, det är kul att mecka!

Permalänk
Medlem

Hi guys!

Försökte mig på # uname -a
SunOS zfs-1 5.11 snv_127 i86pc i386 i86pc Solaris

idag, men det funkade inte särskilt bra. Någon som fått den att funka?

/Tobbe

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Jag har kört fast lite.. jag har lyckats installera så jag kan surfa in på webinterfacet, men jag har ingen susning om vad jag ska göra mer egentligen.

Jag får ett "Internal error" i interfacet, som en varningsruta, vilket inte låter så bra.. men allt installerar okej vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok,

hälften av mina processer startade inte. GUI:t funkade inte.

offline 10:41:40 svc:/milestone/multi-user:default
offline 10:41:40 svc:/milestone/multi-user-server:default
offline 10:41:41 svc:/application/graphical-login/gdm:default
offline 10:41:41 svc:/system/intrd:default
offline 10:41:41 svc:/system/zones:default
maintenance 10:44:21 svc:/network/ntp:default
maintenance 10:46:00 svc:/system/device/audio:default

Jaja, man får väl vänta ett par månader till ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Hi guys!

Försökte mig på # uname -a
SunOS zfs-1 5.11 snv_127 i86pc i386 i86pc Solaris

idag, men det funkade inte särskilt bra. Någon som fått den att funka?

/Tobbe

Jag förstår inte riktigt vad det är du försökte göra? Försökte du göra en "uname -a"?

Jag har nu börjat med SunRay Server mjukvaru v5 installationen. Sitter och läser på, just nu. Jag har skapat en ny BE, som jag kan installera SRSS v5 på, och sabba hur som helst. Om det blir för skitigt, så raderar jag BE, och skapar en ny och gör en bra ren installation utav SRSS v5. Jag kommer börja posta en mängd frågor snart.

Min tjej har en Asus EEE PC. Jag tänkte installera SunRay windows klienten på den, så kan hon starta upp Win7 på OSol servern, och köra Win7 på EEE pc. Hon tjatar om Win7. Eller så får hon köra via min SunRay, medan jag jobbar med OSol servern. Tjejer, alltså...

Här är Microsoft som själva köra SunRay, och deras lösning:
http://www.sun.com/solutions/vdi/microsoft-eec-case-study.pdf

Permalänk
Medlem

Tja, om man inte kan sin unix så kan det kanske vara lite "kryptiskt". Ville bara visa att jag installerat build 127 och att det inte funkade som vanligt ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Jag fattar inte riktigt. Vad är det som inte funkar som vanligt? Vad är det du försöker göra? Du gjorde ju en "uname -a" framgångsrikt? Du kan även göra en "cat /etc/release".

Permalänk
Medlem

@saddan: Spelar du dum eller ...?
Det är väl självklart att jag installerade build 127 och att det inte funkade! Fick rulla tebax till 111b som funkar med de "kända buggarna".

Visa signatur