Citat:
Ursprungligen inskrivet av dagle
Och bara för att det är likt gamla riktiga unix så är det bättre? Inte äns Ken thompson använder det längre. Nej det är nog den värsta bs och fud som finns om *nix tbh. Utveckling är något som behövs och det finns en del saker inom unix som är trasigt.
Det är väl snarare så att Solaris härstammar från den riktiga Unix koden, i rakt nedstigande led. Linux är ju en helt ny skapelse, så Linux får ju dras med alla problem som Unix drogs med för längesen. I Unix så har man redan rett ut alla problem och man vet hur man bör lösa dem på ett bra sätt. Det finns std lösningar. Linux känner inte till hur std lösningarna ser ut, hjulet måste uppfinnas på nytt.
Detta leder till problemet att Linux måste omdesignas och skrivas om hela tiden. Därför att man känner inte till std lösningarna. Man provar sig fram, och gör en sketch, sen upptäcker man att det var inte en bra lösning så man slänger skissen och gör en ny skiss. Som man slänger, etc. Detta leder till att Linux koden aldrig hinner bli riktigt debuggad, eftersom det hela tiden är ny kod som introducerar nya buggar. Efter att man äntligen slipat koden och fått bort de värsta buggarna, så slängs all kod och man gör en helt ny design med ny kod. Linus Torvalds har själv sagt nånting i stil med att "Linux har ingen design och kommer aldrig få en design. Vi kör som naturen, vi evolverar och provar och behåller de bästa lösningarna. Detta är helt överlägset all design". Det finns folk som inte håller med honom.
Därför blir inte Linux jättestabil med all ny kod, och man får problem med ändrade ABIer. Antag att du har en drivrutin och sen släpps en ny Linux kernel version, där de ändrat ABIerna. Detta leder till att din drivrutin inte funkar längre, eftersom den skrivits för en viss kernel funktion - men den funktionen finns inte kvar, eller har ändrats. Du måste ändra i drivrutinskoden och uppdatera den så den använder den nya Linux funktionaliteten. Detta sker hela tiden. Det blir helt omöjligt att få det stabilt.
Tänk om din gamla drivrutin inte är kompatibel med den nya Linux kernel, men bara i vissa situationer. I vanlig drift så funkar den bra och allt är bra - tror du. Men egentligen finns det potentiell bugg.
Med det sagt, Linux blir snabbt bättre och har förbättrats med stormsteg. Unix är redan så stabilt att det kan inte bli stabilare (lite väl överdrivet, men det är andemeningen). Fördelen är att både Linux och Unix är ganska lika. Med OpenSolaris konvergerar det mera med Linux, så om man bara tittar på GUI ytan så går det inte att skilja mellan OSol och Ubuntu. OSol är en kopia utav Ubuntu. Men med Solaris kärnan.
Detta leder till att om jag tröttnar på OSol, så kan jag enkelt börja köra Ubuntu utan att behöva lära om. Om jag är OSol guru så är inte steget långt till att jag blir Linux guru på kort tid. Och tvärtom, förstås. Jämför med en Windows guru, och så ska han bli Unix/Linux guru. Det kommer ta honom jättelång tid att bli det. Han måste börja om helt från början. All hans investering i Windows är förgäves. Men Unix är ju från sent 1960 och är än idag, det bästa OSet tycker jag. Så om 30 år kommer fortfarande Unix regera, hoppas och tror jag. Det är alltså inte bortkastad möda att bli Unix/Linux guru. Det är det enda OSet man behöver, även om 30 år. Hoppas och tror jag.
Jag började med C64 sen blev det Amiga, MS-DOS, Win3.11, Win95, WinXP, etc. Jag lärde mig lite grand om alla dessa OS, men kunde inget bra. Halvkass på alla. Tänk om jag lagt all den tiden på att bara lära mig Unix? Jag hade varit värsta Unix gurun idag! Så nu är det bara Unix som gäller för mig. Trött på att lära om allting hela tiden. Om 10 år är jag värsta Unix gurun. Jag kommer att köra Windows för nöds skull, bara så jag kan det lite grand. Men jag kommer fokusera på Unix så slipper jag lära om varje 5 år.
Så kontentan är att Linux börjar närma sig Unix med stormsteg, och Unix börjar närma sig Linux. Och vi alla *nix nördar tjänar på det. De är så lika, och vi kan fritt byta OS utan att behöva lära om. Alla *nix derivat är bra och har sina fördelar och nackdelar. Det är flera aktiebörser som kör Linux redan nu, t.ex. Dock kör de Linux under lätt last, och inte lika tungt belastat som ett riktigt Unix. Men ganska snart är vi där att Linux klarar av Unix laster också, tror jag. (Förutsatt att Linus T inte skriver om all kod hela tiden, för ny kod är ju Beta kvalitet. Det krävs gammal kod för att det ska vara stabilt.)
On Topic: Tänk på att inte fylla upp era ZFS raid för mycket. Om ni har 10TB zpool, så får ni bara fylla upp max 9TB och bör låta 1TB vara fritt utrymme. Alla filsystem kräver att man lämnar 10% ledigt, för annars blir det rejäla problem med seghet och sånt.