OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Avstängd

Hur har du tagit reda på alla de data om diskarna, LCC och sånt? Smartmontools? Hur fick du det att funka?? Jag fixade inte det under OSol.

På hardocp finns en megatråd om hur man får bra kabeldragning med foton, på P182. Alla dragningar suger. De har väl inte lagt en kabel, lika många ggr som du.

EDIT: blog om sätta upp ftp (kanske är sftp säkrare?)
http://blogs.sun.com/awenas/entry/anonymous_ftp_server_setup
Sätta upp VNC:
http://blogs.sun.com/awenas/entry/accessing_opensolaris_gnome...
Sätta upp så antivirus scannar din ZFS filer
http://blogs.sun.com/awenas/entry/openstorage_anti_virus_scan...

Permalänk

saddam:
Japp använde smartmontools.
För mig var det bara att köra:

<ladda ner> <packa upp> % cd <smart...> % ./configure % make % sudo make install

Sen var jag också tvungen att lägga till "/usr/local/sbin/" i min path (via .profile filen i ~/).
Därefter kör jag bara, t.ex.:

% sudo smartctl -a /dev/rdsk/c9t0d0

Kanske ska visa hardocp hur man lägger en kabel någon gång..
Pun intended.

Dessa lägga en kabel pun:ar börjar snart bli lite överdrivna

Ska läsa blog posten om vnc imorgon när jag jobbar. Dags att gå och lägga sig nu. 02:13, jag är alltid uppe för länge :/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

bzzz
Så /mnt är bara för temporära mount points? Hmm.... Jag lägger allt där. Min FAT32 partition, min tank, min systemdisk, etc. Vill inte skapa en till mountpoint, lika bra använda en mount point som redan finns. Hur gör ni, har ni tank i roten?

Rastersize,
Det var väl nån guide tävling här på swe? Man gör en guide och får priser, typ AMD cpuer och sånt? Om du gör en guide om din kabeldragning, så ska jag rösta på din guide o store Kabelläggarmästare! (Om det går att rösta)

Permalänk
Medlem

Angående kompilering:
Jag tycker att det har blivit väldigt mycket lättare att kompilera program på OpenSolaris. När jag körde 2008.5 (eller vad nu hette, innan 2008.11) så var det lite jobbigt att kompilera men från 2009.6 så kompilerar det mesta rakt ur lådan.

Naturligtvis finns det lättare och svårare program men lite så där generellt tycker jag att det har blivit bättre tex kompilerade clamav utan problem igår på min b128 testmaskin.

Permalänk
Medlem

Förresten så fungerar data deduplication i b128. På min testmaskin gav det ingen effekt men när jag skaffade mig lite dubbletter så hände det saker. Om man kan lita på zfs egna checksummor så har jag ingen datakorruption.

Om cifs fungerar som det ska och ingen skriker på opensolaris.org forumen så kan det kanske bli en uppdatering av den skarpa servern...

Permalänk
Medlem

Någon som forskat lite mer om SMART på OSOL?
Själv testade jag en boot-CD som funkade på en win-maskin men inte på OSOL

Har även installerat SUNWhd men mitt chipset stöds inte.

EDIT: Keep it simple! # zpool iostat 60 Så kan man kolla om det är någon trafik mot diskarna

Lite mer komplicerat DTRACE: #dtrace -n fbt::ata_disk_transport:entry

Nu känner jag mig lite lugnare

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Förresten så fungerar data deduplication i b128. På min testmaskin gav det ingen effekt men när jag skaffade mig lite dubbletter så hände det saker. Om man kan lita på zfs egna checksummor så har jag ingen datakorruption.

Den sista meningen är helt obegriplig för mig. Kan du förklara lite hur du menar?

ZFS checksummorna som man pratar om i dedup sammanhang, används för att detektera dubbletter. Varje block på hårddisken får en checksumma. Och om du senare lägger till ett nytt identiskt block (dvs kopia), så kommer den ha samma checksumma och då blir det automatiskt dedup. Kopian kommer inte att lagras. Så checksummorna har inget med datakorruption att göra. Dedup sker inte på filnivå, utan på blocknivå. Så det räcker om vilka två filer som helst, har lite gemensamma data någonstans - så detekteras det och det gemensamma datat deduppas.

Om du slår på dedup på din zpool så händer ingenting. Det är endast nya filer som du kopierar in till din zpool som undersöks och blir deduppade. Detta betyder att du måste kopiera dina gamla data till en annan zfs filesystem, för endast då kommer data att bli deduppade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Om cifs fungerar som det ska och ingen skriker på opensolaris.org forumen så kan det kanske bli en uppdatering av den skarpa servern...

Jag själv är mycket intresserad av dedup. Men jag kommer att slå på även komprimering då. Denna kombination kan potentiellt ge grymma utrymmesbesparingar, och även potentiellt prestandavinster. Och jag kommer att vänta några builds innan jag kör igång dedup. Jag kommer nog testa det på en testmaskin:installerar OSol i VirtualBox, och inuti OSol skapar några 100MB stora filer med "mkfile" och sen skapar en zpool utav de filerna. Sen kommer jag kopiera data fram och tillbaka till den zpoolen.

Jag kommer nog köra "SHA, verify" eftersom jag är extremt nojjig om mina data - och då blir det långsammare. Just nu är det som standard endast "fletcher", väl?

Pr0xy,
Har du dtrace scriptet som visar, alla filer som accessas, och alla öppnade filer, just nu? Det vore intressant för mig.

Permalänk

saddam eftersom du ville ha mer bilder på AOC-USAS-L8i kortet har jag lagt upp lite fler nu. Har även lagt upp bilder på "modifikationen" av kortet som jag var tvungen att göra för att kunna montera det ordentligt.

http://gallery.me.com/acedercrantz#100024

Note gärna missen jag gjorde här: http://gallery.me.com/acedercrantz#100024/IMG_0005_2&bgcolor=...

Höll på att bli redigt irriterad då jag trodde att en disk hade dött från det att den kördes och formaterades i nexenta till det att jag installerade och bootade upp osol.
Som syns på bilden så sitter inte den inre kontakten ordentligt. Detta märkte jag då jag skulle importera min nya zpool. En disk som tillhörde den kabeln hittades inte. Det första jag testade var dock så att alla kablar satt ordentligt. Klickade i den och disken hittades direkt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

rastersize,
Shysst! Tackar tackar! Jag var mest intresserad av hur kablarna fäster vid kortet, och din mod. Hur går kablarna ifrån kortet in till diskarna? Kan du följa kablarna med fotografier, typ plåta varje 10cm av kablarna? (Inte riktigt varje 10cm, men du förstår hur jag menar hoppas jag).

EDIT: nej jag ser inte missen? Och det var precis den biten jag ville se. Det ser inte ut att vara 8 sata kablar, det där?? Har du fler bilder på hur de 8 satakablarna går ihop?

Permalänk

Ska se vad jag kan åstadkomma i morgon. Nu har alla i huset utom jag gått och lagt sig så känner inte riktigt för att rota runt med hårdvara. Men tror jag kan försöka fixa lite bilder i morgon i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

Någon som skulle kunna vara snäll och förklara för mig lite kort vad OpenSolaris är för något ?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
rastersize,
Shysst! Tackar tackar! Jag var mest intresserad av hur kablarna fäster vid kortet, och din mod. Hur går kablarna ifrån kortet in till diskarna? Kan du följa kablarna med fotografier, typ plåta varje 10cm av kablarna? (Inte riktigt varje 10cm, men du förstår hur jag menar hoppas jag).

EDIT: nej jag ser inte missen? Och det var precis den biten jag ville se. Det ser inte ut att vara 8 sata kablar, det där?? Har du fler bilder på hur de 8 satakablarna går ihop?

Tycker det ser ut som den bortre kabeln inte sitter i riktigt. Eller har jag fel?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

saddam: Missen är att den inre kontakten inte är helt intryckt.
Har lagt upp två bilder till på hur de där kablarna ser ut och en aning hur de är dragna.
http://gallery.me.com/acedercrantz#100024/IMG_0002&bgcolor=bl...
http://gallery.me.com/acedercrantz#100024/IMG_0003_3&bgcolor=...

Edit: The_SLain_Man precis, jag hade inte tryckt in den inre kontakten hela vägen. Var inget skoj alls, tills jag märkte det. Nu vet jag i alla fall att AOC-USAS-L8i kortet stödjer hot-swap i alla fall

saddam: Tack för blog posten om hur man fick igång VNC förresten, funkade nästan helt perfekt. Får bild, kan logga in. Ser menyerna sen blinkar det till och bilden i VNC-session blir vit. Aja, lägger det på högen "fixa sen när jag har tid över". Veckan innan tenta-veckan nu :S

Edit 2: Har experimenterat lite med fläkthastigheterna i min server idag. Kör jag på "silent" (vilket drar ner hastigheten på fläkten med ~30 %) så blir servern nästan helt knäpp tyst. Måste i princip gå fram till den för att verkligen höra att den är igång. Dock så stiger temperaturen på diskarna upp till 30 grader i övre delen av chassit och till 42-43 grader i den nedre delen. Med fläktarna i max så är fortfarande servern tyst (ett dovt sus typ) men diskarna i den övre delen ligger diskarna endast några få grader ovanför rumstemperatur. Som varierat mellan 18 och 22 grader under dagen.

Diskarna i den nedre delen av chassit håller sig dock kring 40 grader vilken hastighet jag än väljer. För dålig cirkulation där nere och jag får inte plats med någon fläkt i "mitten-pinnen". Så jag vet att jag sett någon som moddade fast en fläkt framför (mot fronten) diskarna. Någon som har en länk till något sådant? Vill verkligen ha ner tempen på de diskarna. Inte nog med att de slits av LCC så slits just de extra av den höga värmen.

Edit 3: Man jag är bra på att googla: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=40696

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Någon som skulle kunna vara snäll och förklara för mig lite kort vad OpenSolaris är för något ?

OpenSolaris är ett operativsystem. Precis som Windows, Mac OS X, Linux, FreeBSD osv.
Det som är speciellt med OpenSolaris är väll att det är baserat på SUN Solaris ruskigt stabila, gamla UNIX (ja riktigt UNIX, inte en klon som Mac OS X/FreeBSD, Linux osv.), kärna. Och att det är mot OpenSolaris som ZFS och DTrace utvecklas så de har de senaste versionerna.

ZFS är ett filsystem som går helt emot tidigare filsystem och sopar mattan med alla andra (det kommer ett nytt till Linux om ett tag som "kopierar" ZFS, eftersom ZFS inte får föras in i Linux kärnan på grund av att ZFS open source licens inte är en av de ytterst få som Linux-kärnans licens accepterar).

DTrace har jag inte använt speciellt mycket men låter en se precis vad som händer i vilket program som helst, inklusive kärnan. Gör det väldigt mycket lättare att ta reda på vad som gått fel eller låta en kolla på hur något fungerar om man skulle vara intresserad av det.

Sen finns det lite andra saker som är smidiga på OpenSolaris/Solaris men i övrigt är det ganska likt vilken *nix dist som helst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5

Det är som Linux typ. Fast riktigt Unix, dvs originalet. Och det har massa ny het revolutionerande unik teknologi som ingen annan har, men alla vill kopiera ifrån: ZFS, DTrace, Niagara cpu, SunRay, etc. Det riktiga Solaris är stabilt och högpresterande (t.ex. Nordiska Aktiebörsen körs på Solaris). OpenSolaris är baserat på Solaris, men likt Linux och inte lika stabilt som Solaris, eftersom OpenSolaris är helt nytt och under konstruktion. Men snart kommer det fokuseras på stabilitet, och då blir även OpenSolaris stabilt.

PS. Min b128 verkar lagga lite. Är det nån annan som också upplever det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är som Linux typ. Fast riktigt Unix, dvs originalet. Och det har massa ny het revolutionerande unik teknologi som ingen annan har, men alla vill kopiera ifrån: ZFS, DTrace, Niagara cpu, SunRay, etc. Det riktiga Solaris är stabilt och högpresterande (t.ex. Nordiska Aktiebörsen körs på Solaris). OpenSolaris är baserat på Solaris, men likt Linux och inte lika stabilt som Solaris, eftersom OpenSolaris är helt nytt och under konstruktion. Men snart kommer det fokuseras på stabilitet, och då blir även OpenSolaris stabilt.

PS. Min b128 verkar lagga lite. Är det nån annan som också upplever det?

Skulle vilja säga tvärtt om, b128 är som en raket jämfört med tidigare versioner, iaf på min server.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
OpenSolaris är ett operativsystem. Precis som Windows, Mac OS X, Linux, FreeBSD osv.
Det som är speciellt med OpenSolaris är väll att det är baserat på SUN Solaris ruskigt stabila, gamla UNIX (ja riktigt UNIX, inte en klon som Mac OS X/FreeBSD, Linux osv.), kärna.

Och bara för att det är likt gamla riktiga unix så är det bättre? Inte äns Ken thompson använder det längre. Nej det är nog den värsta bs och fud som finns om *nix tbh. Utveckling är något som behövs och det finns en del saker inom unix som är trasigt.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Och bara för att det är likt gamla riktiga unix så är det bättre? Inte äns Ken thompson använder det längre. Nej det är nog den värsta bs och fud som finns om *nix tbh. Utveckling är något som behövs och det finns en del saker inom unix som är trasigt.

Håller med till viss del, men jag kan inte läsa nånstans att föregående talare påstog att det var bättre pga det?
Och din andra mening om att utveckling behövs är väl ingen som motstrider och där vill jag påstå att OpenSolaris ligger i framkant om än inte på desktopen som är viktigt för endusers. Där har vi väl en grej med opensolaris eftersom det baseras på Solaris som är mer inriktat på datacenters än desktop - nåt som opensolaris är avsett att ändra på.
Det finns såklart en del saker i unix som är att anse som legacy/"trasigt" osv, men vad du syftar till är lite oklart och liknar faktiskt lite av den FUD som du rackar ner på!

Permalänk
Citat:

Du verkar övertolka det stycket lite väl mycket. Att OpenSolaris kärna är äkta UNIX var mest en anekdot, information som inte hade någon direkt betydelse annat än att det kan vara roligt att veta om. Sen hade jag dessutom fel, Mac OS X är också UNIX då Apple köpt en UNIX licens för sitt operativsystem.

Det som var viktigt i stycket var att OpenSolaris är baserat på SUNs Solaris gamla kärna. Eftersom den är gammal, inte sagt att det inte finns nya saker i den och att utvecklingen står stilla, har man hunnit jobba länge på att få den stabil. Självklart är alla dessa nya sakerna (zfs, DTrace osv.) i kärnan inte alls lika stabila utan ungefär lika stabila som jag upplever linux kärnan att vara överlag. Men det sista är min upplevelse. Vad som är fakta är dock att OpenSolaris är baserat på en stabil kärna som funnits här i världen länge vilket innebär att man haft möjlighet att fixa många problem och buggar i den. Inte sagt att den är perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är väl snarare så att Solaris härstammar från den riktiga Unix koden, i rakt nedstigande led. Linux är ju en helt ny skapelse, så Linux får ju dras med alla problem som Unix drogs med för längesen. I Unix så har man redan rett ut alla problem och man vet hur man bör lösa dem på ett bra sätt. Det finns std lösningar. Linux känner inte till hur std lösningarna ser ut, hjulet måste uppfinnas på nytt.

Detta leder till problemet att Linux måste omdesignas och skrivas om hela tiden. Därför att man känner inte till std lösningarna. Man provar sig fram, och gör en sketch, sen upptäcker man att det var inte en bra lösning så man slänger skissen och gör en ny skiss. Som man slänger, etc. Detta leder till att Linux koden aldrig hinner bli riktigt debuggad, eftersom det hela tiden är ny kod som introducerar nya buggar. Efter att man äntligen slipat koden och fått bort de värsta buggarna, så slängs all kod och man gör en helt ny design med ny kod. Linus Torvalds har själv sagt nånting i stil med att "Linux har ingen design och kommer aldrig få en design. Vi kör som naturen, vi evolverar och provar och behåller de bästa lösningarna. Detta är helt överlägset all design". Det finns folk som inte håller med honom.

Därför blir inte Linux jättestabil med all ny kod, och man får problem med ändrade ABIer. Antag att du har en drivrutin och sen släpps en ny Linux kernel version, där de ändrat ABIerna. Detta leder till att din drivrutin inte funkar längre, eftersom den skrivits för en viss kernel funktion - men den funktionen finns inte kvar, eller har ändrats. Du måste ändra i drivrutinskoden och uppdatera den så den använder den nya Linux funktionaliteten. Detta sker hela tiden. Det blir helt omöjligt att få det stabilt.

Tänk om din gamla drivrutin inte är kompatibel med den nya Linux kernel, men bara i vissa situationer. I vanlig drift så funkar den bra och allt är bra - tror du. Men egentligen finns det potentiell bugg.

Med det sagt, Linux blir snabbt bättre och har förbättrats med stormsteg. Unix är redan så stabilt att det kan inte bli stabilare (lite väl överdrivet, men det är andemeningen). Fördelen är att både Linux och Unix är ganska lika. Med OpenSolaris konvergerar det mera med Linux, så om man bara tittar på GUI ytan så går det inte att skilja mellan OSol och Ubuntu. OSol är en kopia utav Ubuntu. Men med Solaris kärnan.

Detta leder till att om jag tröttnar på OSol, så kan jag enkelt börja köra Ubuntu utan att behöva lära om. Om jag är OSol guru så är inte steget långt till att jag blir Linux guru på kort tid. Och tvärtom, förstås. Jämför med en Windows guru, och så ska han bli Unix/Linux guru. Det kommer ta honom jättelång tid att bli det. Han måste börja om helt från början. All hans investering i Windows är förgäves. Men Unix är ju från sent 1960 och är än idag, det bästa OSet tycker jag. Så om 30 år kommer fortfarande Unix regera, hoppas och tror jag. Det är alltså inte bortkastad möda att bli Unix/Linux guru. Det är det enda OSet man behöver, även om 30 år. Hoppas och tror jag.

Jag började med C64 sen blev det Amiga, MS-DOS, Win3.11, Win95, WinXP, etc. Jag lärde mig lite grand om alla dessa OS, men kunde inget bra. Halvkass på alla. Tänk om jag lagt all den tiden på att bara lära mig Unix? Jag hade varit värsta Unix gurun idag! Så nu är det bara Unix som gäller för mig. Trött på att lära om allting hela tiden. Om 10 år är jag värsta Unix gurun. Jag kommer att köra Windows för nöds skull, bara så jag kan det lite grand. Men jag kommer fokusera på Unix så slipper jag lära om varje 5 år.

Så kontentan är att Linux börjar närma sig Unix med stormsteg, och Unix börjar närma sig Linux. Och vi alla *nix nördar tjänar på det. De är så lika, och vi kan fritt byta OS utan att behöva lära om. Alla *nix derivat är bra och har sina fördelar och nackdelar. Det är flera aktiebörser som kör Linux redan nu, t.ex. Dock kör de Linux under lätt last, och inte lika tungt belastat som ett riktigt Unix. Men ganska snart är vi där att Linux klarar av Unix laster också, tror jag. (Förutsatt att Linus T inte skriver om all kod hela tiden, för ny kod är ju Beta kvalitet. Det krävs gammal kod för att det ska vara stabilt.)

On Topic: Tänk på att inte fylla upp era ZFS raid för mycket. Om ni har 10TB zpool, så får ni bara fylla upp max 9TB och bör låta 1TB vara fritt utrymme. Alla filsystem kräver att man lämnar 10% ledigt, för annars blir det rejäla problem med seghet och sånt.

Permalänk
Medlem

Är inte FreeBSD också baserat på "riktigt Unix"?
"It is derived from BSD, the version of UNIX® developed at the University of California, Berkeley."
Källa: http://www.freebsd.org/about.html

Stabilitet och förändring är något av motsatser. Något gammalt och väl beprövat innebär att man har haft gott om tid att fixa buggar och defekter och man kan konstatera om det är stabilt eller inte. Något som utvecklas och förändras snabbt kanske man inte hinner testa ordentligt om det är stabilt eller inte. Problemet är att hitta en bra balansgång så att det är stabilt samtidigt som det är modernt och användbart i nutid.

Ett vanligt sätt att göra det är att med vissa intervall frysa utvecklingsversionen och koncentrera sig på att testa och buggfixa denna version en tid innan man släpper den som en "release". Därefter så kan denna releaseversion underhållas med endast buggfixar och säkerhetsuppdateringar fram tills nästa frysning av utvecklingsversionen o.s.v.

Just när det gäller OpenSolaris så känns det lite konstigt. Utvecklingen går ganska snabbt och de "stabila" versionerna som släpps verkar vara som snapshots av utvecklingsversionen (inte helt och hållet buggfria). Inga som helst uppdateringar släpps mellan dessa "stabila versioner" och finns det buggar så rättas de bara till i utvecklingsversionen. Antingen får man snällt vänta på nästa "stabila" utgåva eller kasta sig in i utvecklingsversionen och oftare få uppdateringar (eftersom man oftare kan uppgradera till nästa build) men också risk för nya buggar som utvecklas (det är ju trots allt en utvecklingsversion). Uppdateringshanteraren i OpenSolaris är alltså mer avsedd för uppgradering till nästa releaseverision och inte så mycket till för uppgradering av enskilda paket verkar det. Man uppdaterar allting stötvis istället för att kontinuerligt uppdatera endast det som behövs.

Nu vill jag inte påstå att OpenSolaris är särskilt buggigt (jag har själv inte märkt av särskilt många buggar) men filosofin är lite sned. Man borde ju kontinuerligt leverera uppdateringar till den "stabila" versionen när man fixat buggar och säkerhetsbrister. Jag menar även om kärnan är stabil så behöver ju inte alla medföljande program vara lika stabila. Så även om jag gillar OpenSolaris så är jag inte jättenöjd med filosofin när det gäller uppdateringar.

Å andra sidan så är opensolaris gratis och som "icke betalande" användare så får man väl vara nöjd med det man får kanske. Det är ju frivilligt att låta bli att installera det om man säger så. Själv är jag jättenöjd att kunna använda ZFS och sådant så jag tar väl det som det är. I och för sig skulle jag kunna köra ZFS med FreeBSD istället men känner inte för att byta just nu.

Permalänk

ronnylov: Du har helt rätt, FreeBSD är baserat på UNIX också. Miss av mig.
Kan säga att om FreeBSD hade haft ZFS utav en nyare version och känts (inte testat själv, talar bara om min känsla) så hade jag nog faktiskt hellre kört FreeBSD egentligen. Inte för att jag ogillar OpenSolaris direkt.

Håller även med dig om OpenSolaris knepiga uppdateringsfilosofi. Program och core bör, som i FreeBSD, hållas så separerade som möjligt.

Gällande "Stabilitet och förändring är något av motsatser." så är det helt riktigt. Det jag sagt är att OpenSolaris är baserat på något stabilt men nu håller man på att göra förändringar genom att införa nya features. Vi har ju märkt av en hel del instabila versioner av OpenSolaris.

För att knyta samman lite till diskussionen om vilken build man bör köra av OpenSolaris som vi hade någon sida bak och buggar som uppkommer vid införandet av nya features.
Det finns en känd bugg i b125 som gör att det inte alltid går att boota systemet om man köra link-aggregation. Annars funkar denna version ypperligt. Drabbas inget vidare utav detta heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apropå buggar. På min dator #1 som kör 2009.06 (b111 är det väl?) så stänger inte datorn av sig när jag kör "stäng av" i menyn i Gnome. Den går ner och dödar alla processer normalt men nätaggregatet och grafikkortet stänger inte av sig utan den står och surrar tills man trycker till powerknappen snabbt.

Är detta en känd bugg? Jag vill att den ska göra "power down", inte bara avsluta operativsystemet. På filservern #3 har jag inte märkt av det för där använder jag endast powerknappen (ett snabbt tryck så stänger den ner sig snällt inom en minut eller så). Men där kör jag 2008.11.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Jag tror SUN tycker det är menlöst att uppgradera OpenSolaris på det sätt du beskriver, därför att OpenSolaris är ju i alfa version just nu. Varför underhålla och patcha en alfaversion? Jag ser inte riktigt poängen? Är det inte bättre att snabbt som möjligt få fram en beta version (dvs få fram nya builds snabbt)? Och sedan en skarp release - och därifrån börja släppa patchar. Solaris 10 patchas ju regelbundet, men det är en skarp release.

Jag tycker det är lite lustigt att vi alla kör en alfa version av ett OS. Det är lite galet. Det finns även företag som kör OSol i skarp drift. Själv tycker jag det är positivt att en alfaversion är så pass stabil som den är idag. Vänta tills beta versionen, eller skarpa versionen. Ojoj, vad det kommer att bli bra. Tror jag.

Angående din power down, jag får inte heller det att funka på min maskin. Så jag kör "init 6" och väntar tills den bootat om (vilket tar 10-15 sek) och då bryter jag strömmen manuellt.

Rastersize,
FreeBSD v8 har precis släppts. Den kör en hyfsat ny version av ZFS, tror jag. Den kan du ju köra. Det är ju bara att installera FreeBSD på systemdisken. Eftersom ZFS är konstruerat som det är, så kan du ju bara importera din OSol ZFS raid direkt under FreeBSD utan problem. Det är ju skit smidigt att kunna byta OS så där, man är inte låst till ett OS. (Förutsatt att FreeBSD klarar av att köra din nya version av ZFS).

Jag kör också b125, den funkar bra för mig. b128 laggar för mig. Jag älskar att man bara kan boota om till en äldre build om den nya strular. Så det gör inget om nya builds strular egentligen. Tänk om man kört Linux och nya builds strulat, då hade man varit tvungen att installera om så fort det strulat. Jisses vad jobbigt.

Permalänk

saddam: FreeBSD 8 har zfs v13 och mina diskar är "formaterade" med v14 (den version som kom med 2008.11 (b104)). Annars hade jag kunnat tänka mig att testa. Men osol fungerar egentligen ypperligt till mina behov. Jag bytte precis så som du föreslår, fast mellan Nexenta och osol. Funkar fint fint!

Angående power down så funkade det inte heller för mig när jag körde Nexenta (b104, vid sudo halt) men nu under osol (b125) så fungerar det utmärkt. Körde tidigare alltid "init 5".

Testa om detta löser era power down problem: OpenSolaris and power-off problems

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att OpenSolaris har bra "förfäder", Solaris är stabilt och bra. Det jag är mindre förtjust i är att man inte har regressionstester. Sen tycker jag att man borde ha en release-branch typ 2008.11, 2009.06 med patchar för typ säkerhet och andra mer eller mindre "allvarliga" fel.

Jag har själv "råkat ut för" både det ena och det andra när jag kört ifrån dev-repot. Just nu kör jag kvar på b111 (2009.06) trots att den har en del buggar.

En stor fördel är, som nämnts tidigare, att man kan skapa nya BE och rulla tillbaka om det inte funkar.

Min installation är nog lite annorlunda eftersom jag har installerat/kompilerat en hel del "godis" som jag behöver på servern.

"SunRay-installationen" är faktiskt ganska bra! Den gör vad den ska men saknar lite mer "finesser" som jag skulle vilja ha.

För att summera så är jag nöjd med OpenSolaris. Använder sällan GUI:t men ibland kan det vara bra, t ex när man tankat ner en iso-fil och behöver en fil (SUNWhd) bara att dubbelklicka på iso:n och köra extract på filen i stället för att mounta en loopback-device osv ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Pr0xy,
Har du dtrace scriptet som visar, alla filer som accessas, och alla öppnade filer, just nu? Det vore intressant för mig.

Nja, jag har bara testat mig fram, det finns "tusentals" kolla här: http://www.computeranddata.com/doc/vendors/sun/misc/dtrace/vm...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Prx0y,
Den dära DTrace listan, är det inte alla probe points man kan övervaka i kernel? Isåfall är det runt 50.000 tror jag. (Och fler tillkommer hela tiden, i början var det ca 30.000 probe points). Mao, kan man monitorera det mesta. Jag ska försöka hitta DTrace scriptet som listar alla filer som är öppna nu, och vilken process som har öppnat filen. Eller så får jag göra en själv, men då måste jag först läsa in mig på DTrace.

Angående SunRay, så fattas en del finesser i ditt tycke. Såsom vad? Skulle vara intressant att höra. Och, kan det ersätta VNC? Eller har de två olika syften så det går inte, typ, att jämföra? Du testade aldrig en riktig klient, utan du har bara testat mjukvaru versionen?

Och, vad är det för godis du har på servern? Vore kul att höra lite om hur du använder Unix, jag vet inte lika mycket om Unix som du.

Permalänk
Medlem

@saddam,

Jag är inte inläst på DTrace, jag hittade listan av en slump och testade lite. Hinner tyärr inte fördjupa mig just nu.

SunRay, jag har som sagt bara s/w-varianten. På önskelistan: cut & paste mellan klienten och XP/Linux. Lite snabbare inloggning vore bra.
Annars tycker jag att det är den bästa lösningen just nu. XWin kommer tvåa. (VNC tycker jag är den sämsta lösningen)

"Godis" Har en hel del installerat. Ur minnet:
¤ Sambashare för hemmakataloger & semesterfilmer
¤ DNS-server för LAN (WAN cachas) ligger i en zone
¤ OpenVPN-server
¤ Mailserver (qmail) + "tillbehör"
¤ Webserver
¤ Subersionserver (med viewvc som ett av interfacen)
¤ Webdav
¤ FTP-server
¤ "Sunray"-server
+ ...

Har inte meckat så mycket med servern sedan i somras pga tidsbrist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med Sun Ray Software-mjukvaran. Det är en Trial man laddar ner. Går den ut efter 90 dagar. Jag har ett flertal Sun Ray-klienter, både fristående och de inbyggda i skärm.

Men går mjukvaran att köra efter 90 dagar?

Permalänk
Medlem

@Sidde

Vet ej tyvärr. Inte så viktigt för min del. Men om jag köper h/w blir det mycket viktigare

Var har du köpt dina?

Visa signatur