BBB fortfarande bara med 100Mbps tjänst?

Permalänk
Medlem

BBB fortfarande bara med 100Mbps tjänst?

Jag har haft mitt BBB 100/10 tjänst i 4-5 år nu och det har ju funkat bra, men jag undrar varför BBB inte har uppgraderat sina tjänster? Jag gick gick in på deras sida och såg att dom fortfarande bara erbjuder 100Mbps som snabbaste privat erbjudande.

Jag läser en yrkesutbildning om datanät och nätverk just nu, och läraren sa att 100Mbps är långsamt i dagens läge då vi tar upp 1000BaseT och 10GBaseT teknik och kablar.

Man kommer ju ihåg att Sverige hade ett av världens snabbaste Internet ett tag i slutet av 90 och större delen av 2000 talet. Va hände egentligen.

För att återkomma till BBB, planerar dom att erbjuda något snabbare snart?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Gissar att det inte finns marknad för det.

För 99.99% av privatpersoner lär 100Mbit räcka mer än väl. Tankar du går det fort ändå. Gissar dom måste börja byta ut switchar och liknande för att göra det möjligt, byta kablar i väggen? (Cat 5 nu?) osv.

100mbit räcker åt alla!

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Finns folk som har 1gbit linor från bbb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proboarder
Gissar att det inte finns marknad för det.

För 99.99% av privatpersoner lär 100Mbit räcka mer än väl. Tankar du går det fort ändå. Gissar dom måste börja byta ut switchar och liknande för att göra det möjligt, byta kablar i väggen? (Cat 5 nu?) osv.

100mbit räcker åt alla!

skulle gissa att jag har en vanlig CAT5 kabel just nu, men borde byta till CAT5e som är standard idag.

Citat:

Finns folk som har 1gbit linor från bbb.

Jaså, hur får man det då? Står ju inte listad på deras hemsida.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

ja i dagsläget är 100mbit helt perfekt. Vad som dock är på gång är RIKTIGT snabbt mobilt bredband ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humvoffla
ja i dagsläget är 100mbit helt perfekt. Vad som dock är på gång är RIKTIGT snabbt mobilt bredband ;P

4G? Då borde man ju fan satsa på det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

4G kommer aldrig att bli lika snabbt som fiber kommer bli som med all annan mobilbredband reklam hastigheter som i princip ingen når upp till

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Mycket intressant det du nämner måste jag säga!

Permalänk
Medlem

Kunderna hos BBB som har 1Gbit idag är "testpiloter" för tjänsten, dom betalar inget extra, har 2 goda vänner som bor i Bandhagen och dom har väll haft det i ca 2 år har jag för mig.
Fungerar tydligen väldigt bra, har dock inga värden att berätta om.

Vad JAG skulle vilja ha är 100Mbit upp också, inte bara ner, med så mycket data jag skickar kors och tvärs så skulle det vara otroligt mycket smidigare med snabbare lina, ge mig 100/100 och jag skulle aldrig begära något mer, men att få detta ifrån BBB kan man väll glömma.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Ja fyfasen, 100Mbit är på tok för slött...

Permalänk
Medlem

100/100 bör nog komma.
Ibland konfars switcharna fel och man får just sina 100/100....

Tänk dock på att du får 10mbit för varje ip.. så du har faktiskt 100/50.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

100/100 är helt okej :)..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Sitter själv med BBB 100/10. Skulle också önska att få 100/100. Förstår mig inte på varför dom inte erbjuder detta när alla andra bredbandsleverantörer gör det.

Ett plus med BBB man får 5 IP med 10 upload

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humvoffla
ja i dagsläget är 100mbit helt perfekt. Vad som dock är på gång är RIKTIGT snabbt mobilt bredband ;P

mobilt är nog jättebra om man vill kolla mail & läsa aftonbladet men så länge svarstiderna är som dom är så går det bort. är nog rätt svårt att få bra svarstider i luft

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Från bredbandsbolaget:

"Hej Fredrik och tack för din epost!

Det stämmer att dom byggt ut viss utrustning för att klara 1Gbit och det kommer nog att lanseras på fler och fler ställen eftersom. Jag är helt övertygad om att hastigheten kommer att uppgraderas men kan ej svara på när. Dock kommer kunder få information direkt från oss när detta blir aktuellt.

Ha en trevlig dag!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Sitter själv med BBB 100/10. Skulle också önska att få 100/100. Förstår mig inte på varför dom inte erbjuder detta när alla andra bredbandsleverantörer gör det.

Ett plus med BBB man får 5 IP med 10 upload

Trafik mellan leverantörer kostar, ju större nät desto mer trafik ergo dyrt.
Telia som också har ett rätt stort fibernät kör väl vanligtvis också 100/10 på sina LAN-tjänster? Kanske är mer lönsamt för ISP´s som inte kör eget nät att leverera 100/100 i typ stadsnät osv, det kanske någon ekonom kan svara på dock.

10/ip är inte dumt om man orkar/kan konfa ihop ett system.

Personligen tycker jag att istället för att börja utveckla högra hastigheter i de fibernät som finns, vilket inte är speciellt svårt att byta upp till gigabit, det är bara att byta slututrustningen eller ändra konfigurationsfiler i befintliga utrustningar, så bör man avveckla det förbannade kopparnätet och komma ifrån xDSL lösningar helt och hållet.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

När din lärare pratar om Gbit och 10Gbit så stämmer det, det är ganska vanligt på marknaden, men inte till konsumenter. Jag jobbar på ett forskningsinstitut som bland annat sysslar med transmission och nätutveckling, och där är Gbit långsamt i sammanhanget...

Men att få ut det till konsumenter är både dyrt och svårmotiverat. Är det inte bättre att först få ut minst 100, eller till och med 10mbit till alla så att kommunikation mellan konsumenter går snabbare?? Skulle man kunna skicka en fil mellan sig i 100 mbit över MSN så skulle det kännas svårt att motivera snabbare faktiskt...

Permalänk
Medlem

Så, svara på det här: Varifrån kan man plocka en fil som skickas i 1 Gbit så man kan utnyttja sin fina lina fullt ut? Visst, man kan tanka från sjutioelva ställen samtidigt men ah...Känns lite overkill än så länge. När Goolge Chrome kör alla sina tjänster över nätet så kan jag förstå hur man kan utnyttja det...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Så, svara på det här: Varifrån kan man plocka en fil som skickas i 1 Gbit så man kan utnyttja sin fina lina fullt ut? Visst, man kan tanka från sjutioelva ställen samtidigt men ah...Känns lite overkill än så länge. När Goolge Chrome kör alla sina tjänster över nätet så kan jag förstå hur man kan utnyttja det...

Usenet borde kunna ge det. Bara man har ~100 connections. Dubbla platinum konton ifrån Giganewz, = $60/månad, eller fem ifrån Astraweb, $55/månad.

60 USD ~= 415 SEK (idag den 23/11 2009, 11:01)
55 USD ~= 380 SEK (idag den 23/11 2009, 11:01)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megacrash
Ja fyfasen, 100Mbit är på tok för slött...

ursäkta då har du nått tjafs på linan för jag klarar mig mer en väl på den linan. jag surfar o spelar wow det klarar jag mig på. Såvida man inte laddar ner olagligt material från nätet då kanske detta är klent. Men det gör inte jag.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Min syster har (enligt bredbandskollen) 100/20 ungefär. Finns den hastigheten eller är det 100/10 som är för snabbt i upload?

Permalänk
Medlem

1000/100 vore inte helt fel.

det händer titt som sätt att man får 14Mb/sec och det är väl nästan ett maxat 100Mbit lina.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Min syster har (enligt bredbandskollen) 100/20 ungefär. Finns den hastigheten eller är det 100/10 som är för snabbt i upload?

100/10 tjänsten blir 100/15-20, av någon anledning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
ursäkta då har du nått tjafs på linan för jag klarar mig mer en väl på den linan. jag surfar o spelar wow det klarar jag mig på. Såvida man inte laddar ner olagligt material från nätet då kanske detta är klent. Men det gör inte jag.

Missade du ironiflaggan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
1000/100 vore inte helt fel.

det händer titt som sätt att man får 14Mb/sec och det är väl nästan ett maxat 100Mbit lina.

14 megabyte per sekund är en bit över 100 megabit per sekund. Det är 112 megabit per sekund. Så något felar, antingen har du en "för" hög hastighet in till dig eller så visar "vad du nu har för program" fel.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju alltid hoppas på gbit utbyggnad/lansering under 2010

"Bredbandsbolaget påbörjar lansering av nästa generations bredband - utvärderar användning av 1 gigabits kundanslutning"

http://www.bredbandsbolaget.se/wps/wcm/resources/file/eb2da54...

Taget från pressmeddelande från deras hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Missade du ironiflaggan?

14 megabyte per sekund är en bit över 100 megabit per sekund. Det är 112 megabit per sekund. Så något felar, antingen har du en "för" hög hastighet in till dig eller så visar "vad du nu har för program" fel.

ja det är mycket möjligt, det va nog med FF filhämtaren jag hämta något, vet inte hur exakt den är.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Som det har nämnts tidigare så är det altså inte bara porten du kopplas in på som ska vara av gigabit kapacitet. Otrolig massa saker bakom som måste uppgraderas också. Tänket är väl att uppgradera backbone och allt sånt sakta men säkert innan man börjar koppla upp kunder.

Kan även meddela att 100/100 är få förunnat i världen. Sverige ligger i top näst efter Japan.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Missade du ironiflaggan?

......

gjorde faktist det ,men vet som inte med folk på swec alla har olika sätt att tänka

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proboarder
Gissar att det inte finns marknad för det.

För 99.99% av privatpersoner lär 100Mbit räcka mer än väl. Tankar du går det fort ändå. Gissar dom måste börja byta ut switchar och liknande för att göra det möjligt, byta kablar i väggen? (Cat 5 nu?) osv.

100mbit räcker åt alla!

Hmmm.... 640Kbyte RAM skulle visst räcka åt alla med... tills framtiden sprang ikapp och förbi det uttalandet... i framtiden kommer vi behöva MINST 10^50Eb/s...

Permalänk

Tror en Gbit lansering kommer generera mycket bad-will för BBB bland icke entusiaster, vilket är den stora massan.
Hur många kommer acceptera att deras hårddisk inte vill skriva snabbare än 40MB/s och hur många kommer säga "jag får bara ut 400 av 1000Mbit och BBB vägrar göra något åt det!"

Enl vad BBB själva skriver hoppas de på en utrullning av 1Gbit i större skala under 2010, men det uttalandet var ett bra tag sen så jag kan inte svara på om det fortfarande är en realistisk målsättning.