Permalänk
Medlem

Gammal dator startar halft

Har en gammal Fujitsu Simens dator, 3-4 år gammal. Ingen garanti, finns kvar tyvärr. Datorn har kronglat lite senaste veckan, fryst helt ibland och blivit något slaggs rutmönster med konstiga färger, hände 2-3 gånger.

Nu när jag skulle starta den så startar fläktarna men skärmen reagerar inte. Mus&tangentbord reagerar bara vissa gånger man startar datorn. Ibland är de helt döda, ibland blinkar de svagt när man trycker på en knapp, ibland lyser de normalt.
När jag var matt på datorn efter att ha försökt starta den så gav jag den en ganska hård klapp i sidan, då gick musen&tagenbordet från helt döda till fungerande, men eftersom de är lite hur som häst olika gånger när man startar datorn så kanske det inte spelar någon roll, tänkte bara om de tyder på glapp.

Jag har sökt på andra trådar och fruktar att det är moderkortet :S

Kan det vara något annat lite billigare som är sönder?

Skriv gärna vad jag ska testa eller om jag utelämnat något nödvändig information.

Tack på förhand och hoppas att någon vet vad det är för fel.

PS Om någon är säker på att det är moderkortet, är det möjligt att köpa ett nytt till en så gammal dator för rimligt pris eller kommer det kosta 2-3k som en helt ny skulle göra. DS

Permalänk
Medlem

Testa att bara köra ett minne, växla minne och minnesbank, kör bara minne processor moderkort nätagg. rensa BIOS genom att ta bort battriet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Vila i frid

Köpa nytt moderkort innebär att din Windows-licens inte längre funkar då den är knuten till SLP/SLIC i BIOS. Men det finns kreativa lösningar för den som googlar.

Kolla efter svullna kondensatorer på moderkort, grafikkort samt i nätaggregatet, kan du (eller någon du känner) hantera en lödkolv kan det bli en väldigt billig reparation.