HJÄLÅ med Extern hårddisk !

Permalänk
Medlem

HJÄLÅ med Extern hårddisk !

Jag har problem med min Externa Hårddisk .

det är en Trekstor maxi m.u 500GB , jag har haft den i ungefär 5 månader . ja formatera den så att allt skulle försvinna, och jag formatera den i filsystemet Fat32 .. men sen när den var färdig så var filsystemet RAW !? hur kan de bli så ? och så står det inte ens kapacitet för minnet på den ?
sen om ja ska formatera om den till NTFS elle Fat32 så finns det inga altenativ ? det går helt enkelt inte att formatera den överhuvudtaget ....

någon som vet problemet ?

Permalänk
Musikälskare

Formatera om till NTFS så löser de nog sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jo men det går ju inte

Permalänk
Medlem

Du får inte mer hjälp bara för att du skriver "HJÄLP" med stora bokstäver, tvärtom. Sen bör du faktiskt fundera över att faktiskt skriva lite bättre när du vill ha hjälp. Styckesindelning och stora bokstäver i början på varje mening hjälper den som ska läsa det väldigt mycket.

För att återkomma till sakfrågan:
Hur har du försökt att formatera/partitionera. Vad har du använt för applikation? Vad kör du för operativsystem?

Mitt tips är att du borde gå in i diskhanteraren/diskhantering (heter det så i windows?) och prova att ta bort alla eventuella partitioner och sen partitionera om den. Du hittar enklast in där genom att köra Start>Kör och skriva diskmgmt.msc. Hade gärna kollat upp namnet men sitter på jobb med engelskt OS så kan inte kolla upp det till dig.

[EDIT] Ordval.

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Ta bort ALLA partitioner på den innan du skapar en ny som du formaterar.

Permalänk
Medlem

har testat men min externa hårddisk kommer ej upp, hittar bara C disken

Permalänk
Medlem

start->kör->diskmgmt.msc och kolla igenom alla diskar där. Den finns garanterat där men kanske inte med enhetsbeteckning som d: etc

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Hallå där!
Jag har en mistanke om att du har deletat en partition, och att den är i formatet RAW, inte RAR (som är en motsvarighet till ZIP).

Det du måste göra är då att skapa en partition på disken, som du sedan kan formatera till NTFS eller FAT32 efter vad du vill... Se dock till att skapa en PRIMARY partition, INTE en DYNAMIC partition.

Hoppas detta hjälper!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

gfors:
Förklara bättre VAD du gjort och VAR.
Funkar inte, Kan inte,
Säger inte oss ett smack.

In i diskhanteraren och fixa disken som vi redan har förklarat exakt hur.

Höger klicka på den och ta bort (ibland upprepade gånger) tills alla partitioner och konstigheter är bort och det inte går att ta bort något mer. Sedan höger klickar du på den och skapar en ny.

Det värsta du kan göra är att lyckas = finns inga skäl att tveka.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ta bort raw partitionen och sen göra en ny format

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pstub
Hallå där!
Jag har en mistanke om att du har deletat en partition, och att den är i formatet RAW, inte RAR (som är en motsvarighet till ZIP).

Det du måste göra är då att skapa en partition på disken, som du sedan kan formatera till NTFS eller FAT32 efter vad du vill... Se dock till att skapa en PRIMARY partition, INTE en DYNAMIC partition.

Hoppas detta hjälper!

Lycka till!

Ja min hårddisk är i formatet RAW .

jag har gjort det ni säger - allså start - kör - diskmgmt.msc , då kommer bara C disken upp, måste man göra något spc för den externa disken ska komma upp i fältet ?
eller kan det vara så den inte kan hittas för formatet är i RAW ?

Permalänk
Medlem

Du har väll inte glömt sätt i USB kabeln eller skadat den?

Har du testat disken i en annan dator?

I värsta fall får du ta ut hårddisken ur Trekstor lådan och sätt den i datorn som en vanlig intern hårddisk. Garantin ryker förstås.

Permalänk
Medlem

den syns i diskhanteraren även om den är raw, men förmodligen inte som C: d: etc
Han ser ju att formatet är raw så kablaget lär väl funka?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Du har väll inte glömt sätt i USB kabeln eller skadat den?

Har du testat disken i en annan dator?

I värsta fall får du ta ut hårddisken ur Trekstor lådan och sätt den i datorn som en vanlig intern hårddisk. Garantin ryker förstås.

USB en är rätt kopplad, det är inte felet .

aa testade hårddisken i en bärbar, precis samma sak . jag hittar hårddisken och om jag går in på - "Den här datorn" för att komma in på själva disken. står det att jag måste formatera den, som jag redan har gjort minst 2 ggr .

och jag hittar inte disken på "Diskhanteringen", jag undrar om jag måste göra nått spc för att den ska komma upp ? eller ska den bara dyka upp av sig själv ?

Permalänk

hej jag hoppas att det inte gör något om jag hoppar in här, men jag har också problem men det är nog inte samma problem, det är så att jag kan inte flytta över stora filer till min Trekstor 750GB och filerna ligger på typ i genom snitt 8 till 10 gig stora och nu undrar jag varför detta inte går.

tack i förhand ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeremia91
hej jag hoppas att det inte gör något om jag hoppar in här, men jag har också problem men det är nog inte samma problem, det är så att jag kan inte flytta över stora filer till min Trekstor 750GB och filerna ligger på typ i genom snitt 8 till 10 gig stora och nu undrar jag varför detta inte går.

tack i förhand ;P

Du har nog fat32 fixa ntfs så funkar det

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk

hur ändrar jag från fat32 till ntfs utan att radera innehållet? om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeremia91
hur ändrar jag från fat32 till ntfs utan att radera innehållet? om det är möjligt.

Startmenyn --> Kör --> cmd --> CONVERT X: /fs:ntfs

Där X är enhetsbeteckningen.

Visa signatur

[Core i7 920 @ 2,67Ghz ] [ Cosmos 1000 ] [ Corsair HX 750W 80+ ] [ GA-X58A-UD7 ] [ PC HD5770 1GB PCS++ ] [ 6GB A-Data Extreme Vitesta 1600MHz ] [ WD 1TB Caviar Black ] [ Creative SB X-Fi ] [ Noctua NH-U12P SE2 ] [ 2x Noctua NF-P12, 2x Fractal 140mm ]

Permalänk

och du är säker på att det funkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeremia91
och du är säker på att det funkar?

Man kan ju aldrig vara 100% säker, så backup är ju alltid en bra åtgärd.

Vid en snabb koll på google fick jag fram följande:
NTFS.com

Urdrag från microsoft.com

Konvertera en FAT- eller FAT32-volym till NTFS
Obs! Även om risken för att data skadas eller går förlorade under konverteringen är minimal rekommenderar vi att du säkerhetskopierar data på volymen du vill konvertera innan du börjar konverteringen.

Så här konverterar du en befintlig FAT- eller FAT32-volym till NTFS:

Klicka på Start, peka på Alla program, peka på Tillbehör och klicka på Kommandotolken.

Skriv följande vid kommandotolken, där enhetsbeteckning är enheten du vill konvertera:
convert enhetsbeteckning: /fs:ntfs

Skriv till exempel följande kommando om du vill konvertera enhet E till NTFS:
convert e: /fs:ntfs

Obs! Om operativsystemet finns på enheten du konverterar tillfrågas du om du vill schemalägga aktiviteten när du startar om datorn, eftersom konverteringen inte kan slutföras medan operativsystemet körs. Klicka på JA.

När följande meddelande visas vid kommandotolken skriver du volymetiketten för enheten du konverterar och trycker sedan på RETUR:
Filsystemet är av typen FAT.

Ange den aktuella volymetiketten för enhetsbeteckning
När konverteringen till NTFS har slutförts visas följande meddelande vid kommandotolken:
Konverteringen är klar
Stäng kommandotolken.

Visa signatur

[Core i7 920 @ 2,67Ghz ] [ Cosmos 1000 ] [ Corsair HX 750W 80+ ] [ GA-X58A-UD7 ] [ PC HD5770 1GB PCS++ ] [ 6GB A-Data Extreme Vitesta 1600MHz ] [ WD 1TB Caviar Black ] [ Creative SB X-Fi ] [ Noctua NH-U12P SE2 ] [ 2x Noctua NF-P12, 2x Fractal 140mm ]

Permalänk

jag fick ett datafel, <CRC-fel, Cyclic Redundancy Check>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeremia91
jag fick ett datafel, <CRC-fel, Cyclic Redundancy Check>

Har för mig det har nått med läsfel att göra.
Antingen så har du skadade sektorer på disken eller kontaktfel.

Prova att köra diagnostik på disken och googla på felmeddelandet.

Visa signatur

[Core i7 920 @ 2,67Ghz ] [ Cosmos 1000 ] [ Corsair HX 750W 80+ ] [ GA-X58A-UD7 ] [ PC HD5770 1GB PCS++ ] [ 6GB A-Data Extreme Vitesta 1600MHz ] [ WD 1TB Caviar Black ] [ Creative SB X-Fi ] [ Noctua NH-U12P SE2 ] [ 2x Noctua NF-P12, 2x Fractal 140mm ]

Permalänk

på någon vänster så spelade det ingen roll med det där sista, att jag fick datafel för det blev NTFS av det iallafall

tack för allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeremia91
på någon vänster så spelade det ingen roll med det där sista, att jag fick datafel för det blev NTFS av det iallafall

tack för allt

Nämen så bra då!

Kan nog dock vara bra att diagnostisera disken för säkerhets skull så att den inte är på väg att ge upp.

God lycka!

Visa signatur

[Core i7 920 @ 2,67Ghz ] [ Cosmos 1000 ] [ Corsair HX 750W 80+ ] [ GA-X58A-UD7 ] [ PC HD5770 1GB PCS++ ] [ 6GB A-Data Extreme Vitesta 1600MHz ] [ WD 1TB Caviar Black ] [ Creative SB X-Fi ] [ Noctua NH-U12P SE2 ] [ 2x Noctua NF-P12, 2x Fractal 140mm ]

Permalänk

skapa EN NYA partition på den så löser de sig

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.