Permalänk
Medlem

mkv i windows 7

Hejsan!

Har för en vecka sedan installerat windows 7 x64 på min htpc.
Det har tagit lite tid att komma hit, då jag blev tvungen att köpa ett nytt ljudkort.

Men nu låter ljudet bättre än tidigare, men jag vet inte om jag inbillar mig eller om jag blivit paranoid.

.mkv filmer i 720p/1080p har småhack, flyter inte riktigt som det ska göra.
Känns som jag testat allt, stänga av windows 7s egna codecs, byta codecs, spelare osv.

Har en 5400+am2, 4gb ram osv och nu har jag CoreAVC och CCCP inlagda, x264 är avstängt i CCCP.
Kör Media player classic.

Tar gärna emot tips på vad jag kan testa? Eller klarar min dator inte av det?

Cpun maxar kring 75%

Permalänk
Medlem

Testa några av de olika decoders som finns i MPC, under outputs. Det tråkiga är att den som funkade absolut bäst under XP ger en utsträckt och inzoomad bild under W7 vilket är väldigt tråkigt.

Annard kan du testa någon annat codec-pack. Typ k-lite eller liknande.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk

Kört media player classic home cinema, eller bara media player classic?

http://mpc-hc.sourceforge.net/

För med MPC home cinema behöver du inte installera några codecs, och allt "bara funkar".

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för grafikkort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Prova GOM Player.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

hej igen, tack för svaren.

Jag har kört både home cinema och vanliga.
Jag har mitt moderkorts inbyggda grafikkort då jag kör mjukvaru codecs.

Det har flytit klockrent förut.

Någon med mer tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iZno
hej igen, tack för svaren.

Jag har kört både home cinema och vanliga.
Jag har mitt moderkorts inbyggda grafikkort då jag kör mjukvaru codecs.

Det har flytit klockrent förut.

Någon med mer tips?

Och moderkortet med det inbyggda är ett vadå?

Är lixom helt avgörande att veta grafikkort eller vilken krets det är inbyggt innan man kan föreså nått, Kan tex grafikkretsen hantera DVXA eller inte?
Hursom om GPU kan avkoda HD film kör MPC HC som du bör ladda ner här http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-... dessa är färskare än många andra ställen.
sedan ut med alla codec som du har, avinstallera rubbet

Sedan installerar du MPC HC + eventuellt haali spliter och AC3 filter
Klart... och CPU bör ligga på ca 0-20% om det funkar.

Har du inte grafikkort som fixar DVXA gör du samma + coreAVC inget mer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, det är ett ASUS M2N68-VM. ( http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=TtvnYkYtXtRgFXG3 )

OK nej inget DVXA support på det.
Avinstallera allt vad players heter och codec
ladda ner http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...
+ installera eventuellt haali spliter och AC3filter + eventuellt antingen ffdshow eller coreAVC, men det bör fungera bra med inbyggda codec också, du får göra lite config i MPC HC också med externa codec om du vill använda ffdshow eller coreAVC
nått mer ska inte behövas och din CPU bör inte ha problem med 1080P

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En fråga, går det att få till CoreAVC i x64 versionen MPC - HC?
Eller ska jag köra x86?

Permalänk
Medlem
Citat:

En fråga, går det att få till CoreAVC i x64 versionen MPC - HC?
Eller ska jag köra x86?

Nja det funkar ju om du laddar ner X64 versionen av MPC HC, dock dom flesta jag har sett rekommenderar x32 av både program och codec.
Kör själv inte x64 MPC HC då den inte känns så bra mer buggar och också mindre funktioner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, fungerar fortfarande inte som jag VET att det har fungerat.
Har dom här minimala hackningarna, som att bilden inte "flyter" som den ska.

Nu har jag testat både testat inbyggda och externa.

Vad tror du kan ha blivit fel?

Permalänk
Medlem

CCCP Brukar fungera för mig (också MPC) kan vara värt ett försök

Permalänk
Medlem

Och du kör skärmen/tv på rätt frekvens?,du får småhack om tv står på 60Hz och filmer är på 24Hz (23.976)

Permalänk
Medlem

Kör VLC kan var tips. Kör .MKV på Windows 7 x64 Ultimate.
Inga problem för mig.
Men om jag ska köra något annat program med MKV. Måste jag ha codec installerade.

Permalänk
Medlem

Att installera codecs på W7 ger bara problem, W7 har ett annat system och alla codecs finns redan, det enda som behövs är Hali Media Splitter och AC3 Filter.

Gör en ren installation och kör med MPC HC och det ska fungera utan problem.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Själv kör jag Win7 Home Premium och CoreAVC + Media Player classic Home Cinema, hade också problem med flytet, uppdeaterade DirectX 9C och nu funkar det kanon. Bör tilläggas att jag kör 64bitars på både CoreAVC och MPC.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Hur kopplar du din dator mot skärmen och vad har du för upplösning/frekvens inställd?? Hade grymma problem med att behöva ändra hela tiden beroende på vad jag ville spela för fil.. En 720/1080p .mkv flöt fint med inställningen 1080p/24 men vanlig avi/divx osv hackade.. De flyter fint i 1080/50 men då hackade .mkv... Lösningen för mig var mediaportal som har en funktion för att automatiskt ändra uppdateringsfrekvensen så den passar filen. Är skitsurt att behöva ändra manuellt varje gång.. MEN..kör du alltså någon upplösning i 50 el 60hz hackar .mkv och där skulle jag tro att problemet ligger..
My 5 cents..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

CoreAVC är uselt, riktigt sega med utvecklingen. Visst CoreAVC en bra codec... på filmer/filer som fungerar att spelas.

Bästa jag har hittat hittills är DivX 7 H.264 codec. Den är gratis(!) och spelar allt jag har givit den, utan hack/pixelering/frame drops/tearing/etc. Detta är vad jag gjorde på min Win XP 32bit HTPC. Borde fungera för Windows 7 också. Jag ska testa det om någon dag eller två.

* CCCP behövs inte
* AC3Filter behövs för ljud, annars knastrar det konstigt har jag märkt.
* Haali Media Splitter tror jag behövs också.
* Vobsub eventuellt

För DivX 7 H.264 codec i MPC:
* In på divx officiella hemsida
* Ladda ner divx gratis-paket.
* Vid installation, välj endast Codec-paketet som har H264, resten kan du strunta i (om du vill).
* Starta MPC eller MPC-HC.
* Gå till Options > External Filters
* Klicka på Add Filter och lägg till DivX H.264 Codec
* Sätt som Prefer, och kör Block på CoreAVC och avmarkera den, samt andra codecs som kan störa. (Kom ihåg att stänga av MPCs interna filter för H.264)
* Starta filmen och njut.

Jag kan spela upp 1080p rullar med otroligt låg cpu-användning på min HTPC:
Intel DG45FC
2GB RAM
E2160

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?