Permalänk
Vive la liberté!

Sista hjälpen för laptops

Slutgiltig version

Här kommer den sista metod man bör prova innan man gör sig av med sin icke funktionella laptop som man inte har garanti på om man verkligen har testat allt annat beskrivas.

Har du garanti kvar, använd den istället. Detta är de sista metoden man ska använda när man inte längre har något att förlora och allt att vinna.

Innehållsförteckning

1. Prolog
2. Skurkarna
3. Offrena
4. Hjältarna
5. Epilog
6. Fallstudier

Permalänk
Vive la liberté!

1. Prolog

Ahh helg, perfekt för läsning av Sweclockers forum, men vad i hel…

Då fick man tillbringa helgen med att laga sin laptop. Vilket inte är alltför svårt när man har gjort det några gånger.

Permalänk
Vive la liberté!

2. Skurkarna

Rent krasst kan man säga att detta beror på att datorerna numera kostar mycket mindre än vad de gjorde tidigare och att företagen vill ha så hög vinstmarginal som möjligt, svårigheten i att kvantifiera kvalitet som gör det svårt för konsumenter att veta i förväg hur länge datorn kan tänkas hålla. Även vissa design- och ljudnivåskrav kan bidra till en mindre hållfast konstruktion. Dock hjälper kunskapen om detta föga när man väl sitter där med en trasig laptop.

Grovt sett beror större delen av alla fel som inte går att lösa med ett enkelt komponentbyte av till exempel hårddisk eller RAM eller som kan förklaras av yttre våld på att moderkortet har slutat fungera. Man kan då undra sig varför ett moderkort bara slutar fungera, men detta beror oftast på att någon lödning har spruckit eller att någon krets slutat fungera. När kretsar går sönder av sig själv brukar det oftast vara små spänningsregulatorer som är ytterst tidskrävande att undersöka, vilket gör att det oftast är mer värt att införskaffa sig en ny dator. Beror då felet på att en lödning har spruckit finns det goda möjligheter att reparera utan att det tar alltför lång tid.

Varför spricker lödningar?

Att lödningar spricker beror delvis på att vi befinner oss i en omställningsfas då tillverkarna i så stor mån som möjligt ska gå över till blyfritt lödtenn för att uppfylla EUs RoHS-direktiv. Blyfritt lödtenn har andra egenskaper och beter sig annorlunda än blyat lödtenn i samma förhållanden. Detta gör att man behöver justera tillverkningsprocessen och att konsumenterna får ta smällen medan tillverkarna hittar något som fungerar tillräckligt bra. Dock är vissa saker, vilket inkluderar lödbollar för kretsar, fortfarande undantagna från kravet på blyfritt lödtenn enligt RoHS.
Den viktigaste anledningen till varför lödningar spricker är dock de temperaturväxlingar som uppstår när datorn används. Nedan avbildas en grafikkrets schematiskt, lödbollar finns mellan substratet och kretsen samt mellan substratet och kretskortet.

Schematisk bild av en BGA-krets

Vid användning förändrar sig temperaturen och det sker en längdförändring i materialen. Denna sker i olika stor grad över kretsen då hela kretsens belastning inte är jämnt fördelad över hela kretsens yta. Detta kommer att belasta lödbollarna och är inte kretsen konstruerad rätt kan dessa spricka. Detta kan ske i lödbollarna mellan krets och substrat, eller i bollarna mellan substrat och kretskort. Oavsett vilka lödbollar det är som spricker blir slutresultatet att datorn slutar fungera som den ska.
Beroende på hur datorn är konstruerad kan även vanliga åtgärder som att fälla upp, fälla ner skärmen böja moderkortet. Detta utsätter också lödningarna för påfrestningar som kan göra att de spricker.

Schematisk bild av en felkonstruerad BGA-krets som har används länge. Lödbollarna har spruckit på grund av längdförändringar som beror på temperaturförändringar. Kontakten med kretskortet är dålig alternativt helt bruten.

Bild av BGA-krets och krets med pinnar.

Permalänk
Vive la liberté!

3. Offrena

Offrena för detta problem bli främst de kretsar som utsätts för mest temperaturförändringar. Detta brukar oftast vara grafikkretsen. Dock finns det många andra kretsar på laptopmoderkort så det kan vara bra att orientera sig lite.
Datorn i detta fall är en Fujitsu-Siemens Amilo xa1526 med följande specifikationer:
CPU AMD Turion X2 TL-58 1.9GHz
RAM 2x2GB DDR2
Grafikkort Nvidia Geforce Go 7600 256MB
Chipset NF-100-SPP / nForce 430
Övrigt Gigabit-LAN, WLAN, BlueTooth, Ljud, Modem, Fjärrkontroll, Kortläsare

Först måste man dock få ut moderkortet ur datorn. Detta kan vara knepigt, enklast är om det finns guider från tillverkaren om hur man gör det. Lenovo, HP och Dell brukar ha dem liggande på sina supportsidor. Andra tillverkare har också liknande men väljer att inte lägga upp dem för allmän beskådan. Sök på ”Maintenance manual” eller ”Service manual” och modellen på laptopen. Hittar du ingen guide brukar det också gå bra med att bara börja skruva ut alla skruvar som man kan se och ta loss de delar som går att ta loss, för att sedan upprepa detta tills moderkortet är urtaget. Se till att ha något system för att komma ihåg var varje skruv ska sitta så att det inte uppstår några bekymmer vid ihopmonteringen då det kan bli en ansenlig mängd skruvar att hålla reda på.
När man väl har fått ut moderkortet gäller det att hitta den del som det är problem med. Nedan ses baksidan av moderkortet från offret.

Här kan vi hitta följande större kretsar:
1. Renesas M38857MB - En styrkrets för laptopens tangentbord. Om tangentbordet slutar fungera kan det bero på att detta chip inte fungerar. Utvecklar inte mycket värme och funktionsbortfall i just denna krets är ovanligt. Kan sitta var som helst på moderkortet.
2. Marvell 88E1115 – Nätverkskretsen som har hand om all Ethernet-trafik. LAN-porten slutar fungera om denna krets inte fungerar. Utvecklar inte mycket värme och funktionsbortfall som beror på kretsen är ovanligt. Denna typ av chip hittas oftast nära LAN-Uttaget.
3. Krets som tar hand om IR-mottagaren för Fjärrkontrollen.
4. RAM-minnen för grafikkretsen. Indikerar att grafikkretsen har dedikerat minne och inte behöver ta av RAM-minnet. Sitter oftast nära (1-2cm) till grafikkretsen.

På framsidan av kortet ses nedan. De tre största kretsarna
kommer gås igenom separat.

1. Under den svarta tejpen hittas strömregulatorerna för processorns strömförsörjning. Dessa är i detta fall styrda av ett Maxim MAX8774. Om denna krets inte fungerar blir processorn utan strömförsörjning och datorn slutar fungera. I vissa laptopmodeller kan kallödningar göra att denna krets får dålig kontakt och datorn fungerar då och då. Denna typ av krets sitter oftast i närheten av processorsockeln.
2. VIA VT6311S – Ger FireWire-uttag i datorn. Fungerar inte kretsen slutar FireWire-porten att fungera. Utvecklar inte mycket värme och funktionsbortfall i just denna krets är ovanligt. Kan sitta var som helst på moderkortet.
3. BIOS-krets – Ser nödvändigtvis inte ut på detta sätt men finns på datorn. Det kan förekomma versionsbeteckningar på själva kretsen vilket gör det lättare att identifiera. Ovanligt att det går sönder men kan behövas bytas om man flashar fel BIOS på sin laptop.
4. Realtek ALC885 – ljudkretsen har hand om datorns ljud och kan förekomma överallt på datorn. Dock brukar det vara nära ljudutgångarna. Ovanligt med fel i detta krets.
5. Phoenix Multikey – Tangentbordstyrkrets. Bortfall påverkar tangentbordets funktion. Ovanligt med problem, kan förekomma var som helst på moderkortet.
6. Strömuttag - Sitter längs kanten av moderkortet. Kan gå sönder och rendera laptopen obrukbar, dock relativt enkelt att hitta som reservdel på eBay. Relativt enkel lödning då kontaktytorna är stora.
7. AU6635 – Krets för den inbyggda kortläsaren. Sitter nära uttaget för kortläsaren.

De tre större kretsarna på moderkortet är Grafikkretsen, Nordbryggan och Sydbryggan, vid fel på dessa sker stort funktionsbortfall alternativt oförmåga för datorn att starta.

Grafikkretsen är i detta fall ett Geforce 7600. Denna har oftast ett eget värmeledningsrör till sin fläns då kretsen utvecklar mycket värme som behöver ledas bort till kylflänsarna vid fläktutblåset. Vid grafikfel är det oftast denna krets som har påverkats på grund av de temperaturförändringar som sker vid datorns användande samt på- och avslagningar. Sitter oftast nära till Nordbryggans krets men kan även vara samma krets som Nordbryggan. I vissa fall kan grafikkortet också vara ett löstagbart kort.

Nordbryggan är i detta fall ett NF-100-SPP, vilket är en variant av Geforce Go 6100 med avstängd grafikdel som också kallas för C51MV. Till denna är grafikkretsen kopplad via ett PCIe 16x-gränssnitt. Det finns även två lediga PCIe 1x-gränssnitt för denna Nordbrygga då det trådlösa nätverkskortet är kopplat till USB-porten internt. Nordbryggan brukar vara i kontakt med någon form av kylfläns men denna brukar vara mindre rejäl jämfört med grafikkortet eller processorns kylfläns. Dock finns undantag i form av Nordbryggor med inbyggd grafikkrets som brukar ha en liknande kyllösning som processorn.

Sydbryggan är i detta fall ett nForce 430 som också kallas för MCP51. Större delen av alla enheter är anslutna till Sydbryggan. Oftast utgår alla PCI-portar samt det som är anslutet till dessa från Sydbryggan. USB-portar och lagringsenheter är exempel på saker som oftast är anslutet internt via PCI. Sydbryggan kan också ibland ha PCIe-portar men det är inte alltid den har detta, nForce 430 har till exempel bara PCIe-portar i Nordbryggan. Annat viktigt som sitter på Sydbryggan är BIOS och tangentbordsstyrenheter. Sydbryggan brukar oftast sakna fläns eller bara ha en ytterst rudimentär fläns då värmeutvecklingen är låg.
Nedan kan ett diagram över var olika enheter är kopplade för just denna dator ses.

Permalänk
Vive la liberté!

4. Hjältarna

När man har identifierat vilken krets det är som har spruckna lödningar gäller det att kunna ordna detta. I teorin görs detta genom att man värmer upp lödningarna till den temperatur dessa blir flytande. Då kommer lödningen att flyta ihop igen och kontakten åter igen bli fullgod. Då omarbetningsstationer specifikt för detta ändamål kostar över 10 000kr är det inte många privatpersoner som har tillgång till en sådan i hemmet, men skulle man ha detta är det den bästa metoden. Något de flesta har i hemmet är dock en ugn som kan uppnå liknande temperaturer som de ugnar som används under tillverkning, dock är ugnen hemma sällan lika exakt temperaturkontrollerad och förberedelserna av moderkortet innan ugnsbakning kan vara något omständiga. Ett annat sätt att komma upp i den rätta temperaturen är med hjälp av värmepistol. Det kan dock vara svårt att hålla koll på temperaturen och man vill helst inte komma i kontakt med kretsen vars lödningar är flytande då detta kan göra att kretsen förskjuts och resultera i obrukbar krets. Med en IR-termometer kan man dock mäta temperaturen utan att nudda kretsen. Till sist behöver man veta vilka temperaturer man ska hålla och hur länge.

Värmepistol och IR-termometer, den fattiges omlödningsverktyg.

Exakt vilka temperaturer som tillverkaren använder är i princip omöjligt att själv få tag i, däremot kan man använda sig av de rekommenderade i J-STD-020D som hittas på
www.jedec.org/download/search/JSTD020D-01.pdf
Denna innehåller rekommendationer på temperaturer och tider för kretsar med blyfritt och blyinnehållande lödtenn när man ska smälta lödbollarna.

Innan man börjar behöver man förebreda moderkortet genom att ta bort all påklistrad plastfilm som kan smälta och dra ihop sig, vilket kan förskjuta kretsar med smält lödtenn, samt täcka RAM-minnen med aluminiumfolie för att skydda mot det varma luften som kan ge upphov till statiska urladdningar. Något tungt bör också läggas på folien så man inte riskerar att den flyger iväg av luftflödet. Under moderkortet bör man ha ett värmetåligt underlag, vilket enkelt kan göras med en hög av papper.

Föreberedelser av moderkortet

Precis i början av förvärmningen

Processen för att smälta lödtenn enligt J-STD-020D är uppdelad i fyra delar. De första två är en förvärmningsperiod(preheat) följt av en värmeabsorptionsperiod(soak). Målet med dessa två steg är att man ska minska temperaturskillnaden mot omgivningen under smältfasen senare. Under förvärmningsperioden värmer man upp kretsen till runt 150-160C på ungefär 1-2 minuter, efter detta är man i värmeabsorptionsperioden då man under 1-2 minuter sakta höjer temperaturen till 200C. Medan man värmer ska man se till att man inte blåser med värmepistolen på exakt samma ställe hela tiden, då luften som kommer ut är mycket varmare än maxgränsen på 250C.

Mellan Förvärmning och värmeabsorption.

Efter att ha uppnått 200C kommer man till smältfasen. Här smälter man lodet genom att hålla en temperatur på runt 220-230C under 1-2 minuter.

Smältfasen, nu smälter lödbollarna och kontakt återupprättas förhoppningsvis.

Efter denna kommer nedkylningsfasen då man sänker temperaturen långsamt ner till 150C igen. När man nått denna temperatur kan man låta kortet kylas ner av sig själv och låta det vara tills det är nere i rumstemperatur. Efter detta återstår det bara att montera ihop laptopen igen.

Permalänk
Vive la liberté!

5. Epilog

Datorn räddades och går nu att använda igen. Den stora frågan är hur länge en reparation som denna håller Oftast håller detta mellan 2 månader till 2 år beroende på vilka lödbollar som är sönder. Är det de mellan substrat och krets blir hållbarheten lägre än om det är mellan substrat och kretskort.
Samma metod kan användas för grafikkort också, men dessa kan även ugnsbakas, vilket kan vara bättre då dessa inte har lika mycket plastfilm och svårare att indentifiera exakt vilken del som inte fungerar. Man kan även använda IR-termometern för att hålla koll på temperaturen så att man inte värmer för mycket.

Datorn är räddad

6. Fallstudier

Förutom detta fall där felet låg i grafikkortet presenteras här andra fall i syfte att underlätta felsökningen av defekta laptops. Den duktiga medlemmen kan möjligtvis lista ut vilken laptopmodell och tillverkare det rör sig om Den som får alla rätt vinner en hemlig vinst.

1.
En laptops tangentbord, mus och USB-portar slutar fungera, användaren kopplar in ett USB-kort i Cardbus-porten och kopplar dit tangentbord och mus vilket fungerar. Dock slutar hårddisken slutar upptäckas och datorn blir obrukbar.

En titt på blockdiagrammet över hur allt är kopplat gör att den troligaste felkällan är Sydbryggan då allt som fallerar är kopplat till Sydbryggan. Efter att värmepistolbehandlat Sydbryggan fungerar datorn igen.

2.
En laptops WLAN slutar fungera ibland och ibland släcks skärmen vid användning. Detta sker allt oftare och främst vid datorspelande. WLAN är kopplat till PCIe som i detta fall är kopplat till Nordbryggan som har inbyggd grafikkrets.

En snabb titt på hur saker är kopplade till denna Nordbrygga visar att allt som fallerar verkar vara kopplat till Nordbryggan. Detta gör att Nordbryggan verkar vara huvudmisstänkt. Behandling av denna gör att problemen försvinner men dessa återkommer igen efter 2 månader.

3.
En laptops skärm släcks utan anledning och då och då startar datorn inte. Inga grafikartefakter har uppstått innan och felet förekommer oftare främst när man belastar processorn.

Detta verkar främst vara ett problem med antingen processorn eller processorns strömförsörjning. Det kan även vara grafikkretsen som det är fel på. När man testar att pressa lite vid processors strömregulatorkrets avtar problemen, vid tryck på grafikkretsen är funktionen likadan som innan. Behandling av strömregulatorkretsen återställer funktionen till det normala.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli spännande (:
Har gjort av med 2 laptops när de slutat fungera.
Kunde inte så väldans mycket om datorer då så när de inte startade eller killdisk
inte fick det att fungera så åkte den eller såldes väldigt billigt!

En gång var det bara hårddisken som skulle bytas ut, där sålde jag en laptop för runt tusenlappen så bytte han hårddisk sen fungerade den igen.
Jag löste tillbaka den för ca 1500;- ^

Lycka till!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Vive la liberté!

Då var man klar. Laptopen är räddad och allt är bra igen. Hoppas någon får nytta av denna guide.

Permalänk
Medlem

Min gamla kära skoldator fick problem med grafikkortet. Det blev artifekter på skärmen och jag trodde först att det hade med kylningen att göra. Jag lyckades få det att fungera genom att trycka hårt med en en stor kylfläns över GPU:n. Jag har förstått att det nu helt enkelt inte är kylningen utan själva löddningen i GPU:n som är kass.

Ska se om jag hittar alla delar igen till den bärbara och prova din guide Apanx. Stort tack!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Wow, kommer bokmärka detta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fin guide, har ett exakt likadan dator som dig fast min har 8600m gs som hade tillverkningsproblem har jag för mig?, Iaf detta är nått jag kommer testa när den börjar vifta med flaggan;P

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650