Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Får sälja minnet på tradera;) sa har disken bara kostat 700-750:-

Inte för att verka elak men det är nog fler personer som har tänkt den tanken som du gör och sälja ett USB-minne är nog inte så lätt - räkna inte med att få ut fullt pris på det som "begagnat" (om du handlar på Dustin).

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alienware
jag.. hur så?

Idiotas

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
hajdeff, välkommen till Sweclockers 2009, ego forumet nummer ett.

Jag märker på din skrift och "ton" någonstans att du är lite äldre än snittet här.
Ta inget personligt och ignorera arroganta jävlar så ska du se att det här forumet faktiskt är riktigt kul och trevligt trots det något hårda tonerna ibland.

Förövrigt måste jag nog hålla med de övriga, SSD är grymt, trots sina brister.
Dyrt? Ja, om man jämför mot "vanliga" diskar. Fysiskt sett ofärdigt? Ja, men förbättringar är inte långt borta.

Trollsaga var ett för jävla roligt uttryck

Jo jag förstår det på ett vis. Många är här eller verkar vara här för att hävda sig.
Inte för att jag är ödmjukast i världen heller.

Ja, jag är "lite äldre", men inte gammal, även om jag inte varit ungdom sen nåt år tillbaka. Inte åldersmässigt i alla fall.

Ja, SSD är intressant som sagt. Men när kan Intels G3 komma då? Och vad krävs för att använda den disken, tro?
Hur länge ska man vänta liksom? Känns ju inte som jag tänker vänta mer än max ett halvår för att investera i en SSD.

Fast jag får ju se, jag har ju bara två val liksom. Köpa eller inte köpa. SSD eller mekaniskt (Raptor)...=/

Ja, trollsaga har jag aldrig hört förut.

Nåja. Hejhå. Det verkar vara svårt att få tag på Intels SSD också. Så det är inte bara snålt med ATI-kort... *suck*
Har aldrig varit med om att det är sådan brist på datorkomponenter! Just nu också, när jag äntligen ska snickra data.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Efter att ha hattat runt på nätet och försökt förstå SSD och vad som är bra och dåligt är det riktigt skönt att kunna läsa ett sådant här test.

All heder för ett sådant bra och lättförståeligt test!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Priserna höjs ju normalt till jul då försäljningen går upp. Jag kom på en till fördel med att handla på Dustin istället för Misco, på dustin så ingår ett 8Gb usb minne;) vilket borde va värt 150-200:-

Mitt 16GB minne betalade jag kanske 50:- för nytt...sedan får man ju gratis USB minnen lite överallt så ett riktigt värde på en USB sticka är egentligen nära noll

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Mitt 16GB minne betalade jag kanske 50:- för nytt...sedan får man ju gratis USB minnen lite överallt så ett riktigt värde på en USB sticka är egentligen nära noll

Ta en snabb kolla på tradera så får du se vad dom säljer minnena för. Köpte mitt SanDisk 8 Gb för 170:- för någon månad sen. bra pris. så 50:- för 16Gb är nog att ta i en del. eller så var det ett "kinaminne". har själv ett på 40Gb som jag köpte för 70:- i Indien. buggar funkar inte 512mb..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Mitt 16GB minne betalade jag kanske 50:- för nytt...sedan får man ju gratis USB minnen lite överallt så ett riktigt värde på en USB sticka är egentligen nära noll

Var då någonstans?
Det billigaste jag sett är 199:- för 16GB och jag behöver köpa ett.
50 spänn låter ju kanon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Var då någonstans?
Det billigaste jag sett är 199:- för 16GB och jag behöver köpa ett.
50 spänn låter ju kanon!

Det kan nog va stöldgods...;)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Det kan nog va stöldgods...;)

Om ni kikar vid hans avatar så bor han i USA, saker kan vara billigare på andra sidan atlanten

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Är det nån som vågar sig på en gissning när Intels G3 kommer?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Måste bara påpeka att intels g2 är lite överreklamerad (väldigt mycket missvisande tester). Visst den är absolut mest prisvärd idagsläget samt är en av de bästa i klassen men den finns å andra sidan inte i lager. En disk som hamnat lite i skym undan är ocz vertex.

Det många säger är att intels g2 är bäst på små filer medas vertex är bäst på stora vad som inte nämns är att om vi pratar filer större än 64kb så är vertex "snabbare" om man tar hänsyn till både läs och skriv hastighet. (Läs här t.ex http://www.ocforums.com/showthread.php?t=618441)

Från firmware 1.4 på vertex så fungerar TRIM tillsammans med win7 vilket även intels g2 har nu. Vad ocz även har, är möjligheten att välja GC (GarbageCollection) firmware. Vilket är kanon för alla er som inte kör ett os som har stöd för TRIM(Windows 7) eller tänker köra raid. Du kan givetvis köra även trim manuellt men du har även GC som jobbar i bakgrunden.

Min slutsats är att får du tag på en g2:a idag så är den mest prisvärd.
Spelar pengar ingen roll bör du nog överväga om du ska köra intel eller vertex.

Vill du vänta på intels g3 så bör du även hålla koll på ocz kommande diskar med Sandforce controller, det lär visa sig på CES i januari.

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att folk överdriver den dåliga tillgängligheten på intels diskar. Butikerna får ju in den typ varannan dag. För två-tre månader sen, visst - då var det problem. Idag är det inte det om man är beredd att kolla runt en del.

Permalänk
Medlem

Kingston v+ serien har snabbare skrivhastighet än intel?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har beställt en Kingston SSDNow V 40GB, fårse om det blir nå att åka med.
Ska som sagt bara använda den som systemdisk med operativsystemet och program, kanske nåt spel för att prova och se hur det fungerar.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Kingston v+ serien har snabbare skrivhastighet än intel?

Är det ett påstående eller en fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bewise
Har beställt en Kingston SSDNow V 40GB, fårse om det blir nå att åka med.
Ska som sagt bara använda den som systemdisk med operativsystemet och program, kanske nåt spel för att prova och se hur det fungerar.

Återkomm gärna med vad du tycker!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra! Hoppas att det blir nå bra av det hela.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tycker snarare att folk överdriver den dåliga tillgängligheten på intels diskar. Butikerna får ju in den typ varannan dag. För två-tre månader sen, visst - då var det problem. Idag är det inte det om man är beredd att kolla runt en del.

När jag pratar om ej i lager så syftar jag givetvis på 80GB, som jag ser nu även den börjar komma in i lager igen. Men det är fortfarnade dålig tillgång tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag pratar också om 80 GB versionen.
Inte är det väl så bråttom att man måste ha disken igår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag pratar också om 80 GB versionen.
Inte är det väl så bråttom att man måste ha disken igår?

Nej absolut inte men man vet inte när man beställer hos ett företag där disken är restad, hur många som är i kö före. Får jag min med leveransen i övermorgon eller kommer min med nästa efter jul. Finns prylen i lager så känner iallfall jag en större säkerhet att jag har prylen om ett par dagar utan trassel och förseningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bewise
Har beställt en Kingston SSDNow V 40GB, fårse om det blir nå att åka med.
Ska som sagt bara använda den som systemdisk med operativsystemet och program, kanske nåt spel för att prova och se hur det fungerar.

Hittade du den i lager någonstans?
Dustin hade innan ber- lev i december men nu är det flyttat till januari och ingen annan på prisjakt har den i lager heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grahnen
Nej absolut inte men man vet inte när man beställer hos ett företag där disken är restad, hur många som är i kö före. Får jag min med leveransen i övermorgon eller kommer min med nästa efter jul. Finns prylen i lager så känner iallfall jag en större säkerhet att jag har prylen om ett par dagar utan trassel och förseningar.

Fasst det jag säger är ju att det inte är särskilt svårt att hitta disken i lager. Håller man utkik så är det inga problem och då har man den kanske i handen nästa vecka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tycker snarare att folk överdriver den dåliga tillgängligheten på intels diskar. Butikerna får ju in den typ varannan dag. För två-tre månader sen, visst - då var det problem. Idag är det inte det om man är beredd att kolla runt en del.

Som du själv säger, man måste aktivt hålla utkik och passa på när några få exemplar ligger i lager.
Man kan inte köpa när man själv vill liksom eller räkna med att man faktiskt får den när man tänkt sig.

Sen är det inte bara att den är svår att få tag i som är problemet, priset hålls uppe eftersom tillgången är såpass låg och efterfrågan så hög.

Än värre är det ju med Crucial M225 128 GB som kostade 2700 när den kom och i dagsläget kostar 3800 som billigast. Även om tillgången idag är god på den.

Men visst, om man vill ha en så snart som möjligt så går det ju.

Permalänk
Medlem

Gillade chassina, någon som vet vad de heter? Syns bra vid 1:19 i videon.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapsyl
Gillade chassina, någon som vet vad de heter? Syns bra vid 1:19 i videon.

I vilken video?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
I vilken video?

http://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA&feature=player_emb...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det ser ut som modifierade Antec Skeletons: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTA2MA==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Hittade du den i lager någonstans?
Dustin hade innan ber- lev i december men nu är det flyttat till januari och ingen annan på prisjakt har den i lager heller.

Jag beställde den från jmedata och när jag beställde hade dom några inne.

Har nu använt datorn sen igår och måste säga att starta och stänga av datorn går snabbt, kanske 10 sek ta sig in och stänga ner 3 sek. Jag är inte van sånt Sen överlag så går det snabbt, förutom att flytta stora filer men som sagt, man ska ju bara använda den för operativsystemet, program och nåt spel.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bewise
Jag beställde den från jmedata och när jag beställde hade dom några inne.

Har nu använt datorn sen igår och måste säga att starta och stänga av datorn går snabbt, kanske 10 sek ta sig in och stänga ner 3 sek. Jag är inte van sånt Sen överlag så går det snabbt, förutom att flytta stora filer men som sagt, man ska ju bara använda den för operativsystemet, program och nåt spel.

alrighty, ibland ska man ha tur

Permalänk
Medlem

Hehe, förlåt Ja du har rätt, fasiken vad den försvann snabbt från lagerstatusen från alla de webaffärer! Ser att det finns vissa affärer som har Intel X25-V G2 40GB inne på lagret, kanske kika in på den?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grahnen
Vad ocz även har, är möjligheten att välja GC (GarbageCollection) firmware. Vilket är kanon för alla er som inte kör ett os som har stöd för TRIM(Windows 7) eller tänker köra raid. Du kan givetvis köra även trim manuellt men du har även GC som jobbar i bakgrunden.

Rätta mig gärna om jag har fel men GC är bara ett "fint"/"obskyrande" sätt för dem att säga att enheten utnyttjar all tillgängligt flash-minne när den ska till att skriva (de flesta flash-SSD har några % extra utrymme för Bad Block Management o.dyl. och de första generationerna flash-SSD reserverade oxå dessa för BBM o.dyl. och kunde alltså inte använda dem annars), utan GCn skulle deras enheter prestera många ggr sämre då risken i så fall skulle vara större att man skulle behöva radera ett block innan det ska till att skrivas (med GCn för-raderas blocken istället när man inte använder enheten och därför behöver inte enheten radera dem när de ska till att skrivas).

Att välja OCZ Vertex för att den har ngt som OCZ kallar för GC tycker jag därför låter heltokigt. Jag säger inte att OCZ Vertex är dålig, bara att Intel-disken är bättre och t.o.m. billigare i många fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Kingston v+ serien har snabbare skrivhastighet än intel?

På pappret? Ja, det är möjligt. I praktiken? Inte en chans.