Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Tänkte fråga varför är intel bättre än de andra man ser ju på testet att intel preseteras sämst när det gärller skrv och läs hastigheten. Är det inte då bättre att köpa en ocz vertex turbo som är extremt snabb på läsa/skriva?

250 läs och 75 skriv klarar man sig ganska långt på. Som systemdisk har man mycket större användning av att disken är snabb på små random skrivningar. Därför är Intel disken bättre att köra windows på. Om man vill ha en sekundär disk att köra program på så tror jag vertex skulle vara ett mycket bra komplement till Intel disken. Jag har själv 2 st Corsair S128 i raid 0 som sådan.

Permalänk
Medlem

Läs och skriv hastigheterna är fullgoda och såpass snabba att man inte märker någon direkt skillnad i praktiken.
Däremot är intel diskarna fantastiskt snabba på små slumpmässiga skrivningar och allmänt jävligt bra på allt.
Få andra diskar är så jämnbra på allt annat.

Permalänk
Medlem

Men när man ska installera program eller öppna ett program är det inte då bättre med en som skriver snabbt? Jag vet att intel läser snabbt men vertex hamnar knabbt så långt efter. Men när det gäller skrivningen så dödar vertex den mer än dubbelt så snabbt. Vad är det som gör att intel är bättre på små skrivningar när vertex är snabbare?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Men när man ska installera program eller öppna ett program är det inte då bättre med en som skriver snabbt? Jag vet att intel läser snabbt men vertex hamnar knabbt så långt efter. Men när det gäller skrivningen så dödar vertex den mer än dubbelt så snabbt. Vad är det som gör att intel är bättre på små skrivningar när vertex är snabbare?

För att skrivprestandan inte är allt. Läs artikeln, jag har för mig att det är förklarat där varför Sweclockers valde Intels diskar trots att skrivprestandan visar sig vara lägre än konkurrenternas.

Personligen anser jag att det inte finns något att välja på istället för X25-M G2 men med tanke på att diskarna aldrig verkar komma i stora mängder nog så är det inte konstigt att folk väljer andra diskar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker pcmark Vantage är ett bra test när man vill se hur ssder fungerar i praktiken inte bara i något test. Vertex är bra i de flesta test men halkar efter i verklilg användning.

Länk till Xbit labs review på ocz och intel ssder

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tycker pcmark Vantage är ett bra test när man vill se hur ssder fungerar i praktiken inte bara i något test. Vertex är bra i de flesta test men halkar efter i verklilg användning.

Länk till Xbit labs review på ocz och intel ssder

Rätt solklar vinst för X25-M där. OS kan gott ligga på en X25-M medans lyx-lagringen och större arbeten göres på en OCZ Vertex i RAID möjligen. Då får man nog det bästa av två världar.

Du kan ju ta en titt på mitt PCMark Vantage resultat med min X25-M G2 80GB. Plats 14 i listan:
http://hwbot.org/hallOfFame.do?type=result&applicationId=16

Permalänk
Medlem

Köpte en X-25M G2 160 GB för ett par veckor sedan, och kan bara bekräfta att den är galet rapp i praktiskt bruk, jag sitter fortfarande med hakan i golvet så jag tror jag måste skaffa en vinsch att hissa upp den med.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Underbart med lite update när man är i köptankar

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Det nämns att Kingston SSDNow V 40 GB-modellen bygger på en bantad version av Intels X25-M, vore skoj att få se hur den presterar

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3L1T
Det nämns att Kingston SSDNow V 40 GB-modellen bygger på en bantad version av Intels X25-M, vore skoj att få se hur den presterar

Jag har en sådan, är väldigt nöjd med prestanda\kr.

Synd bara att den är cappad till 45Mb\s write speeds.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar när det kommer fler lagringsalternativ som bygger på pci-e som t.ex. det där monsterkortet. Pci-e blir ju allt vanligare på moderkort och det finns ju kort med 7+ pci-e och hur är egentligen prestandan: Hastighet, bandbredd och processorutnyttjande på säg SATA3 i jämförelse med Pci-e x4 ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

VelociRaptror?

Hur står sig en VelociRaptor 10000rpm mot dessa SSD? För att starta PC'n samt spela spel som tex Dragon Age Origins?

"Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 150GB 10000rpm 16MB cache Backplane-ready SATA2"

Nyfiken på om jag skall uppdatera med en ny disk.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starliner
Hur står sig en VelociRaptor 10000rpm mot dessa SSD? För att starta PC'n samt spela spel som tex Dragon Age Origins?

"Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 150GB 10000rpm 16MB cache Backplane-ready SATA2"

du köper inte ssd för att spela spel.
du köper ssd för att snabba upp din datoranvändning.
spel laddas snabbare men om det är värt det är osagt.

personligen skulle jag aldrig köra mekanisk disk som systemdisk.
helt enkelt för att ssd utklassar allt som finns.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

personligen skulle jag aldrig köra mekanisk disk som systemdisk.
helt enkelt för att ssd utklassar allt som finns.

Aha så jag kan behålla den mekaniska disken för spel och köra SSD för OS mm. Kanske något att önska sig i julklapp

Tack för svaret.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk

Gött att intels disk fortfarande leder eftersom jag har en sådan på väg in.

Känns lite konstigt att förpassa velociraptorn till att lagra spel och köra torrents från. =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

var inte kingstondisken(40gb-versionen) bättre i erat förra test av den?
nu verkar den ju vara tämligen värdelös nästan.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
var inte kingstondisken(40gb-versionen) bättre i erat förra test av den?
nu verkar den ju vara tämligen värdelös nästan.

Vi har inte testat någon Kingston 40 GB, varesig i denna artikel eller tidigare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi har inte testat någon Kingston 40 GB, varesig i denna artikel eller tidigare.

nu när du säger det så har ni nog faktiskt inte det. var nog någon annan sida jag tänkte på. ursäkta den var iaf sämre än jag hade tänkt mig

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Hoppas ni testar Kingston 40GB också, den som är intel-baserad.

Permalänk

Re: VelociRaptror?

Citat:

Skulle gärna se det i tabellen med.

Läste en artikel i den tyska tidskriften C't där man gjorde en liknande test.

Resultated var: ibland var Velocirapern snabbare, ibland långsamare. Beror på om testade många små filer, eller några få stora.

Billigast och nästan lika snabbt är en raid system byggd på "snabba" HD.
Dyrare (billigare än SSD dock), lika eller nästan snabbera är en raid byggd av velociraptors.
Ljudnivå är en annan fråga förstås.....

Citat:

ja och nej.
för MMOs , speciell sådana som innehåller många små filer kan det hjälper angående lag.
för "vanliga" (single player) spel, även för de flesta multiplayer spel håller jag med, det är överkill (än så länge).
men prismässigt, som sagt, en raid tom gjort av velociraptor skulle fungera lika bra antagligen.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obiwannabekenobi
ja och nej.
för MMOs , speciell sådana som innehåller många små filer kan det hjälper angående lag.
för "vanliga" (single player) spel, även för de flesta multiplayer spel håller jag med, det är överkill (än så länge).
men prismässigt, som sagt, en raid tom gjort av velociraptor skulle fungera lika bra antagligen.

tillgångstiden med 2st ssd i raid0 är rätt så oslagbart.
haft ssd i 6 månader nu och varje gång jag använder min andra dator med velociraptor så tycker jag att den är slö.

ser fram emot 2st 40gb kingston i raid0
liten juluppgradering.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

tillgångstiden med 2st ssd i raid0 är rätt så oslagbart.
haft ssd i 6 månader nu och varje gång jag använder min andra dator med velociraptor så tycker jag att den är slö.

ser fram emot 2st 40gb kingston i raid0
liten juluppgradering.

Varför inte bara köpa en X25-M G2 80GB istället för två Kingston?

Permalänk
Medlem

Re: VelociRaptror?

Citat:

Här kan du se hur lång tid det tar att starta Dragon Age:Origins med en Intel SSD:

http://www.youtube.com/watch?v=0ZAYbR_OUhc

Skulle gissa att det är snabbare än vad du har nu

Permalänk
Medlem

DAO tar ju inte lång tid att ladda ändå? Föresten så är väll frågan om det hjälper spelprestada i mer än att ladda in savegames etc.
Annars låter jag det ladda i tio sekunder till och sparar två tusen

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tycker Intels har för dålig skrivhastighet, men den har ju högst läshastighet, jag kommer själv börja med en Corsair X32, verkar vara mycket prisvärt, samt sen sätta en till i raid 0 när jag e sugen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Tycker Intels har för dålig skrivhastighet, men den har ju högst läshastighet, jag kommer själv börja med en Corsair X32, verkar vara mycket prisvärt, samt sen sätta en till i raid 0 när jag e sugen.

Som systemdisk är Intel-baserade SSD's alltid bättre. Nu vet jag inte vad Corsairs X32 presterar men rent generellt ska man inte stirra sig blind på skrivhastigheten på Intels diskar då de tar upp glappet på övriga områden. Små skrivningar speciellt, vilket är viktigt på en systempartion.

Permalänk
Medlem

Hoppas priserna går ner snart och att det blir standard. Tänk en en spelconsole med sån här disk, bye bye loadtime

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Jag tycker SSD är ett intressant tillskott inom datortekniken. Men än är jag inte helt imponerad av prestandan och priserna. Kanske om t ex Intel tog fram ett som gick över PCIe istället. Då kanske vi skulle se en enorm prestanda även om man har disken som systemdisk. En snabb disk som också kunde läsa och skriva i runt 1GB/s. Som var så snabb på allt den gjorde. Just nu tycker jag allt behöver bli bättre. Annars får min Raptor duga tills dess.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Jag tycker SSD är ett intressant tillskott inom datortekniken. Men än är jag inte helt imponerad av prestandan och priserna. Kanske om t ex Intel tog fram ett som gick över PCIe istället. Då kanske vi skulle se en enorm prestanda även om man har disken som systemdisk. En snabb disk som också kunde läsa och skriva i runt 1GB/s. Som var så snabb på allt den gjorde. Just nu tycker jag allt behöver bli bättre. Annars får min Raptor duga tills dess.

Har du ens suttit vid en dator som använder en SSD, och då speciellt, en X25-M G2?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du ens suttit vid en dator som använder en SSD, och då speciellt, en X25-M G2?

Nej hurså? Är det kritiskt att jag måste ha gjort det för att ha en åsikt? Jag har tittat på testerna och siffrorna som finns och sett att en del diskar har ibland högre prestanda än andra i vissa fall samt att de använder olika anslutningar. Det första jag kände när jag såg Intels SATA-diskar var att de i förhållande till de som ansluts med PCIe har lägre hastigheter men också att kapaciteten är låg ännu för det man betalar. Jag anser bara att tekniken är för omogen ännu för min del för att jag skulle investera i en SSD om den inte är markant snabbare överlag mot andra alternativ samt att de rymmer mer, kostar mindre och är lika pålitliga som man bör kunna förvänta sig av en så dyr investering. Jag vill som sagt ha en disk som är snabb överlag, oavsett vad man gör. Spelar, surfar, arbetar med video eller vad som. En blixtsnabb allsidig disk. Så om Intel skulle ge sig på SATA 3 eller helst PCIe, tänker jag.
Men ska vi ha hårklyverier så har jag faktiskt inte ens prövat Raptorn än eftersom jag inte kunnat bygga ihop datorn än. Visst önskar jag att jag hellre hade haft en SSD men det var inget jag tänkte på när jag valde hårddisk, tyvärr. Isf får jag byta, om Inet går med på ett byte, etc...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!