Permalänk

Projekt: hemmaserver!

Tjena alla Swec's!

Nu under jullovet tänkte jag sätta upp en hemmaserver. Jag tänkte använda mig utav Windows Server 2K8 R2.

Det här tänkte jag dra igång, dels för att få kunskaper inom Windows Server 2K8, och för att det är bra att ha en hemmaserver helt enkelt

Jag skulle gärna vilja få lite tips utav er på grejer ni tycker att jag borde testa på, och som är användbara.

Det jag kan komma på nu är:

  • FTP-server
    Filserver
    Webbserver
    Microsoft Exchange (endast test)
    Domän, AD

Vad kan man mer göra? Lite mer "roligare" grejer är ju välkommet

God jul!

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk

Spelserver för favoritspelet?

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig massor av roliga grejer
* koppla in ett tv-kort och ripa dina favorit grejer från tv.
* DC hub / tracker för polarna
* Webbaserat bild/film galleri med up/down-load för dig o polarna
* teamspeak / ventrilo
* Gör den till fw, router eller trådlös accesspoint
* Skapa virtuella servrar och sälj servertid till folk som vill ha det
...

Listan kan göras lång. Men om du ska lära dig något för att kunna göra lite karriär eller motsvarande så gör allt i ett roligare OS som OpenBSD eller någon linux dist. Ubuntu server kanske, dom har mycket hjälp om man har problem..
glhf!

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

Jag kör Server 2k8 R2 på en Venice 3500+ och 1,5gig RAM. Det går alldeles utmärkt. Till detta kör jag 1 TB i RAID1.

Dessutom kör jag DAMP på en virtuell webserver under VMware. Detta för att förhoppningsvis få högre säkerhet. (Dessutom är ju webservrar så mycket enklare att fixa under linux). På den kör jag också ircbottar, irssi, bitlbee och netris (ssh och ftp i allmänhet).

På windows kör jag uTorrent med WebUIt aktiverat, så jag kan nå det och lägga till torrenter var jag än är. rTorrent finns ju till linux, och fungerar väl på samma sätt (?), men då jag inte vill att webservern ska vara så stor (ska vara lätt och snabb att backuppa) så blev det uTorrent under windows.

AD DS (+DNS då) kör jag också, lite onödigt då det egentligen bara är en klient. Folder redirection ser dock till att mina filer synkas till servern.

Sen kör jag väl inte så mycket mer, jag är också på jakt efter lite andra roliga tjänster att köra.

EDIT: en smart grej man kan göra med egen webserver är att ha en lösenordsskyddad sida med ett litet php-uppladdningsscript. Skitsmart att kunna tanka upp och ner sina filer på datorer som saknar USB tillex.

Permalänk

Ska verkligen ta del av inläggen ovan, när jag drar igång

Tror ni att det räcker med en gammal dator tillsvidare? Servern kommer ju endast att användas av mig, min familj + någon kompis kanske.

Just nu är jag i alla fall på jakt efter en burk som jag kan använda som server. Morsan skulle fråga sina arbetskamrater

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jebb
Jag kan tänka mig massor av roliga grejer
* Gör den till fw, router eller trådlös accesspoint

Vad rekommenderar du? Att köra en vanlig trådlös router, eller låta servern agera som en trådlös router?

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SurduSurdu
Vad rekommenderar du? Att köra en vanlig trådlös router, eller låta servern agera som en trådlös router?

Du kan ju köra

router>>>server+klienter
eller
server som router>>>switch>>>klienter

Om du redan nu har en välpresterande router så kanske det första är att föredra. Samtidigt får man massa extra funktionalitet genom att köra en dator som router.

Permalänk

AD är väl lite overkill för hemmabruk Kan väl vara kul och testa ifall du inte har använt det förut.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

2008R2 kräver att det är en 64 bitars processor så det är väl antagligen det mest begränsande när det gäller HW.

Har du gott om minne så att du kan köra mycket virtuellt så titta definitvit på hyper-V funktionen.

För mail skulle jag nog nöja mig med tex Hmailserver istället för exchange. Tar en bråkdel av resurserna.

Web och FTP är alltid kul. Printserver är praktiskt om du vill dela på en skrivare.

AD är bra att lära sig då det är grunden för windows när man börjar ha ett antal burkar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415