Guide till vattenkylning på budget.

Permalänk

Guide till vattenkylning på budget.

Guide till hur du bygger ditt egna vattenkylningssystem på budget

Förord

Jag har alltid tyckt att min dator för massa oväsen av sig och jag tänkte att med vattenkylning kommer den att gå mycket tystare. Jag ska i den här guiden visa att det inte behöver kosta massor med vattenkylning, det som krävs är en del förberedelser verktyg och en hel del tid, vilket jag inte haft tillräckligt av...

Steg 1: Göra en inköpslista

Införskaffa de saker du behöver, det är allt från pump till radiator. Jag har valt att bygga en egen pump utav en 12v motor som jag hittade bland lite gamla bildelar och 3mm plåt. Man kan även köpa en billig pump på Biltema för 89kr. Den ska kunna pumpa 7,5L per minut vilket är ganska ok för en pump. Som radiator kan man använda en gammal kylare från en bil. Man kan även använda sig av till exempel ett gammalt element eller ett värmepaket från någon bil. Slang hade jag sen innan men det finns att köpa på Biltema för 59kr, 10m meter 10mm innerdiameter. istället för att köpa 3/16 gängade nipplar så använde jag 15mm kopparrör som jag stukade kanterna på vilket blev betydlig billigare. Finns även de på Biltema. Om ni inte har varken nått gamalt element eller nån bilkylare så finns de nya på biltema för 600kr nya eller på någon skrot för ännu mindre om man vill det. Vattnet man använder i systemet är destillerat vatten (batterivatten) finns att köpa lite var stans. Glykolen finns också att köpa i princip överallt där det finns bil tillbehör. Till själva blocken har jag valt att använda Aluminium och göra mina egna block då detta blir betydligt billigare än att köpa färdiga block. Man kan komma att behöva slipa blocken när man är klar med dem. (lappa dem) då kan det vara bra med våtslippapper. finns på clasohlson för några kronor.

Eftersom en kylare till en bil nästan alltid är i koppar så vore det ju bra om även blocken var i koppar men jag har inte fått tag i nått kopparblock så det fick bli aluminium istället, för att förhindra korrosion så kan man lägga ner lite zink någonstans i systemet så korroderar det före aluminiumet.

Inköpslista:

1. Pump - 89kr
2. Radiator - upp till 600kr
3. Slang - Ca 50kr
4. Vatten (aka batterivatten) - Ca 40kr
5. Nipplar (aka stödhylsor) - Ca 10kr styck
6. Glykol - Ca 60kr
7. Material till att göra block för cpu/grafikkort - Ca 200kr
8. Slangklämmor - Ca 20kr
9. Våtslipapper - 35kr
10. Skruv att fästa allt med - Ca 30kr
11. Material till tank - ? vet inget pris på detta

Totalt - 1204kr

Det helt klart dyraste är radiatorn, kan man få en sån till en lägre kostnad så kan man komma ner ytterligare en bra bit i pris.

Försök få ihop ett komplett kylsystem för den summan någon annan stans. Det finns så klart färdiga system att köpa som till exempel Thermaltake Bigwater.
De flesta tror jag håller med om att det inte håller nån direkt jätte hög kvalité.

Med de här delarna skulle jag tro att man kan kyla en ganska varm dator då det blir ganska stor kontaktyta på vatten mot aluminium. Jag kommer visa hur jag gick tillväga när jag byggde systemet samt hur jag gjorde de olika delarna.

Steg 2: Verktyg att ha tillhands.

Det man i huvudsak behöver ha verktyg till är att bygga sina kylblock till cpu och grafikkort. Det man kommer behöva är följande:

1. En borrmaskin/pelarborr
2. Borrar i rätt storlekar
3. bitsar / mejslar
4. Vinkelslip är att rekomendera vid kapning av metall
5. Gängningsverktyg (m4, m6)
6. skjutmått - oerhört användbart
7. Handskar och hörselskydd

Skyddshandskar och hörselskydd är även de ett måste vid borrning och kapning. heltäckande mask är bra om man kapar aluminium då det har en förmåga att stänka väldigt mycket.

Jag kommer bygga ett cpu-block som passar till AM2 och s775, och ett block till ett Radeon 9800 Pro. Detta är trasig hårdvara som jag fått av en kille som jobbar i en butik här i stan (www.hldata.se). Således kan jag inte testa prestandan på systemet men det jag visar är hur du bygger systemet. Blocken kommer jag att göra genom att borra massor med hål i Aluminiumblock som jag kapat till med måtten ca 50x50x20mm. Och sedan göra ett lock som är något tunnare. Det hade säkert varit effektivare att fräsa ur dem men jag har ingen fräs att tillgå så jag kommer borra alla hålen med en borrmaskin. För att få det så exakt som möjligt då vore pelarborr att föredra men det har jag inte tillgång till. Jag kommer sedan att montera ihop ovansidan med undersidan för att läckagetesta. om det läcker så får jag lägga en tunn silikonsträng som tätning. Helst vill jag köra utan för att öka kylförmågan i blocket men om det inte håller tätt så får det bli silikon i alla fall.

Steg 3: börja bygga.

Jag kommer ta det i följande ordning:

1. Bygga kylblock - och monteringsdetaljer
2. Fixa så radiatorn passar - provade inte med radiator.
3. bygga en tank till pumpen - provde jag inte heller.
4. Börja dra slangar
5. Koppla in pumpen
6. Montera systemet

3.1 Bygga CPU blocket.

Eftersom det är praktiskt taget omöjligt att få tag på koppar till rimliga priser som privatperson så har jag valt att arbeta i aluminium istället då jag lyckades få tag på det på närmare håll. Jag kommer borra massor med hål i både underdelen så det blir så stor kontaktyta som möjligt. Detta har jag gjort med en 8mm borr. Jag valde att göra ett mönster som gjorde att det blev ganska stor kontaktyta för att det ska kunna överföra värmen effektivt.

Ritade upp ett mönster med 7,5mm hål jämt fördelade över ytan, precis så de inte gick i varandra. Efter jag borrat tog sedan en vinkelslips klinga och kapade upp mellan hålen så vattnet kan flöda fritt i blocket.

Monteringsdetaljer till blocket var ganska enkelt, jag la ett papper under moderkortet och ritade en prick genom varje hål til sockeln. Efter det så klippte jag ur hålen i pappret och ritade genom dessa på plåten som jag annvände. När jag borrat så mätte jag uta var mitten är och borrade två större hål som passade på rören från CPU blocket. Och vips så har du din montering för cpu blocket! (samma procedur för både AM2 och s775)

resultatet:

monterat:

3.2 Bygga grafikkortsblocket

Det trasiga grafikkortet jag fick tag på var ett Ati Radeon 9800 PRO. Jag kommer att bygga ett block till på liknande sätt förutom att slangkopplingarna kommer ut på sidan istället för på ovansidan som på CPU blocket. Jag kommer rikta vattenflödet som ett U så vatten kommer in i blocket och vänder sen tillbaka och kommer ut på samma sida som det kom in. Jag kommer ha en skiljevägg till ungefär hälften av blocket så att vattnet måste färdas genom hela blocket innan det kommer ut igen.

Monteringen av gpu blocket var liknande det för cpu förutom att man inte behöver något hål i mitten av monteringsplattan. Jag borrade hålen och klippte ut biten med en plåtsax.

Resultatet:

3.4 Dra slangar

Jag har valt att gå: Pump --> CPU --> GPU --> Radiator --> tillbata till Pump. om man har en bilkylare så är den i så fall så stor att man inte behöver någon separat tank för påfyllnad då man kan annvända den att fylla på genom kylarlocket.

3.5 Koppla ihop systemet

Pumpen från biltema ska vara nedsänkt i tanken helt under vatten så man får se till att inte bygga den helt sluten om man annvänder den. Man måste se till att kunna koppla in pumpen efter byggande av tanken. Jag skulle ha valt att koppla in pumpens kablar på nätaggrigatet så att pumpen startar i samband med datorn. Jag kommer inte testa det här systemet monterat i någon dator.

Jag byggde min egen pump så jag har ingen tank med i systemet. Systemet är på bilden bara provisoriskt ihopmonterat så jag har inte satt dit några slangklämmor vilket man annars bör ha.

Slutsatser

Ja att bygga ett eget kylsystem tar ganska lång tid men är fullt genomförbart. Jag hade lite snålt om tid på mig då jag kom igång sent med det här, det tog mig förmodligen runt ~20 timmar att bygga hela systemet.

SLUTGILTIG VERISION

Kommentera gärna. Konstruktiv kritik är uppskattad.

Permalänk
Permalänk

Ja, slangklämmor är väl att föredra. Sedan kan jag rekommendera dig att linda ståltråd runt slangarna där de riskerar att "knixas", ser att du har ett veck på slangen mellan cpu-gpu block.

Sen för att vara en FAQ, står det rätt lite om hur man skall bära sig åt för att mäta ut och ordna med fästpunkter på blocken gentemot moderkortet och grafikkortet, inte alla som vet det kanske. Fast o andra sidan, har man bestämt sig för att tillverka egna block kanske man har en sådan grundläggande kunskap iallafall

Permalänk

Jo slangklämmor är ju ett måste men jag hade bara plockat ihop systemet provisoriskt när bilden är tagen, och ja ståltråd eller liknande är ju bra så inte slangen viker sig men det tänkte jag inte på när jag ändå inte körde systemet igång.

Det viktiga med guiden var som sagt hur man fixar egna block då de har en fömåga att kosta en hel del nya. Att mäta ut var hålen ska vara borde vara ganska enkelt, annars kan jag kanske lägga upp lite bilder på monteringen och tillverkningen av monterings detaljer. Är det försent tro eller kan jag ändra det och fortfarande va med i tävlingen?
aja annars kan jag ju ändra det efter tävlingen

EDIT fixxat