Permalänk
Medlem

Köpråd Tre st Ljudkort?

Vilket ska jag välja?
(bry er inte om pris, jag ska köpa begagnat av några polare)

1. Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (PCI)

2. Creative X-fi Titanium

3. Asus Xonar D2X

Vilket ska jag välja?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

makki, Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (PCI) det kör jag med har jag för mig.. det funkar fint iaf, nöjd med både kvaliten för musik och gaming

Permalänk
Medlem

Tjeeeena pinge!

Har du hittat hit?

Jag har läst att creative har dåligt stöd för vista och win 7.. så jag vet inte..

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

hehe har vart medlem många år fast är väl inte så aktiv kikar bara ibland
Okej, det kanske stämmer har jag faktiskt inte en aning om Vista funkar det till iaf.. Win7 vet jag inte:)

Permalänk
Medlem

Var ju lätt, 3. Asus Xonar D2X
ligger ju skyhögt över dom andra i ljudkvalitet samt funkar bra för Vista/Windows 7

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv ett X-Fi XtremeMusic som funkar perfekt i W7, och har gjort sen RC. Dock så säger alla att Asus kort är bättre.

Permalänk
Medlem

Ska du lyssna mycket på musik så är det ju Asus Xonar D2X som gäller.

Creative är väl bara bättre vad gäller spel.

Har själv ett creative men om de kostar lika mycket så hade jag nog testat Asus Xonar D2X om jag var du.

Permalänk
Medlem

Innan du får för dig att köpa något ASUS ljud kort så gå in på deras forum för ljudkort och läs först. Jag gjorde det misstaget att jag lyssnade på alla som klagade på Creative drivrutiner och köpte ett Asus Xonar D2X (jan 2008) till min HTPC. Mitt Asus Xonar D2X ligger nu och skräpar o har gjort så från o till.

På pappret så låter det som ASUS korten är lösningen på alla problem.
Men
1. Du måste ha ett moderkort med rätt chipset annars kan du få problem.

2. Extremt dåliga på uppdatera sina drivrutiner. Till och med Creative är bättre. Jag har haft flera Creative kort ända sen Soundblaster 16 pro till X-fi. Även om Creative kortens drivrutiner är så där har det gått att använda korten, men tråkigt nog så är ASUS en klass sämre. Från Jan 2008 till dec 2008 kunde de inte rätta till att kortet ibland roterar runt ljudet till fel kanal. Tex sub ljud kom till vänster fram, höger fram till vänster bak. Fortfarande händer detta men inte lika ofta. Detta problem dyker också upp vid stereo ljud, men som tur är sällan.

3. Ljudet försvinner ibland eller knäpper till.

4. Fungerar dåligt tillsammans med ett andra ljudkort i datorn.

5. Flertalet spel kraschar ihop med ASUS ljud kort.

Tråkigt nog så har jag själv haft samtliga överstående problem. Om du kollar ASUS forum så kommer du se flera till.

Kolla också upp följande kort/tillverkare om du vill ha något bra ljudkort för HiFi ljud:

ESI (http://www.esi-audio.com/)
M-Audio (http://www.m-audio.com/)
Echo (http://www.echoaudio.com/)

Har själv ett ESI Waveterminal 192L i min HTPC istället för ASUS kortet. Waveterminal 192L går inte att köpa längre (kom 2001) och jag har aldrig haft något problem med detta kort. Fast det nu är lite gammat så har de fixa 64bit drivare till Windows7.

Så ett enkelt svar:
1. Skriv ner vad du har tänkt att använda ditt ljud kort till.
2. Lista dina kandidater.
3. Sök på nätet efter vilka problem som varje kort har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALanna
Innan du får för dig att köpa något ASUS ljud kort så gå in på deras forum för ljudkort och läs först. Jag gjorde det misstaget att jag lyssnade på alla som klagade på Creative drivrutiner och köpte ett Asus Xonar D2X (jan 2008) till min HTPC. Mitt Asus Xonar D2X ligger nu och skräpar o har gjort så från o till.

Låter som att du fått ett måndagsex, har du testat att reklamera?

Du ser ju min dator i min spec.
Det borde väl funka ihop med asus dx2?

Jag har också läst bra om asus-kortet, creative har jag däremot hört väldigt dåligt om, pga drivrutinerna till vista och win 7.

De korten som du listade där verkar vara ganska gamla, de är säkert bra ändå, men jag ifrågasätter framtida drivrutiner.. :/

Det jag gör är att jag spelar en hel del, men lyssnar även på musik via mina Sennheiser HD 555.

Om jag skulle föredra något så skulle jag nog vilja att det ska låta bättre till musik än spel.. Men gärna en kompromiss

Hurdant är asuskortet när det gäller musik respektive spel?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Har både D2 och STX från asus, aldrig haft minsta problem men nån av dom
eller konstiga buggar, drivrutinerna har aldrig krånglat heller.

Har dock inte provat nått D2X

Funkar bra för spel, idag börjar ju spelen gå ifrån EAX också, då varken Vista eller Windows 7 använder det, så xonar fungerar nog minst lika bra för spel som creative, undantaget är väl halvgamla spel + XP som OS då.

Dock musik är den starkaste sidan med xonar, ST och STX är i en klass för sig.
sedan alla mellankorten tex D2X och även dom enkla billigaste låter väldigt bra för musik.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har både D2 och STX från asus, aldrig haft minsta problem men nån av dom
eller konstiga buggar, drivrutinerna har aldrig krånglat heller.

Har dock inte provat nått D2X

Funkar bra för spel, idag börjar ju spelen gå ifrån EAX också, då varken Vista eller Windows 7 använder det, så xonar fungerar nog minst lika bra för spel som creative, undantaget är väl halvgamla spel + XP som OS då.

Dock musik är den starkaste sidan med xonar, ST och STX är i en klass för sig.
sedan alla mellankorten tex D2X och även dom enkla billigaste låter väldigt bra för musik.

Hurdant är asus Xonar DX tror du?

Blir det stor skillnad jämfört med mitt integrerade på moderkortet (asus p5q-e)?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.