Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandrag0ran
Detta låter som agdas magiska hostmedecin som kurerar cancer..

Det är falskt, men detta är faktiskt sant. Jag är inget troll och flera kan bevisa att detta är sant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej nej, det fungerar faktiskt. Fick igång min systers 7900gt som inte ens visade bild tidigare.

Finns videoklipp på youtube och även till Xbox360 finns det en metod kallat "towel trick" för att förhoppningsvis få igång sin konsol som har drabbats av red ring of death.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Slänger in mitt 8800GT, samt ett annat gammalt skitgrafikkort i ugnen nu med ett kretskort till min dvd-skrivare som inte längre vill läsa cd-skivor, håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr3wie
Slänger in mitt 8800GT, samt ett annat gammalt skitgrafikkort i ugnen nu med ett kretskort till min dvd-skrivare som inte längre vill läsa cd-skivor, håller tummarna!

Till ingen nytta :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr3wie
Till ingen nytta :'(

Otur! Ska testa mitt 6800 kort i helgen

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

på tal om cancer. hur nyttigt är dethär att göra i köksugnen? några nämner att det luktar brännd plast.

men vad fan är lite lungcancer när 8800 kortet går som en dröm

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

fick mitt livs värsta huvudverk / yrsel sedan balla balansen ur och avslutades med frossa en kvart efter jag bakade mitt kort, antingen blev jag sjuk av annan orsak eller så var det ångorna;)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0zaxz
fick mitt livs värsta huvudverk / yrsel sedan balla balansen ur och avslutades med frossa en kvart efter jag bakade mitt kort, antingen blev jag sjuk av annan orsak eller så var det ångorna;)

Nice, high five!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0zaxz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Nice, high five!

Nya drogen bland dagens ungdommar ? ^^

Dra in ångorna från din bakade elektronik.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Nya drogen bland dagens ungdommar ? ^^

Dra in ångorna från din bakade elektronik.

Magic Blue Smoke ?

Permalänk

WOOOHOOOO!!! Mitt grafikkort funkar igen! Följde instruktionerna noga och när jag satte in det igen så voila working baby!" där sparade man tid ork och pengar. Tackar hemskt mycket till skaparna av dessa sanna trådar! MVH Crille

// Btw, jag kände mig också rätt så hög när jag bakade

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocain94
WOOOHOOOO!!! Mitt grafikkort funkar igen! Följde instruktionerna noga och när jag satte in det igen så voila working baby!" där sparade man tid ork och pengar. Tackar hemskt mycket till skaparna av dessa sanna trådar! MVH Crille

// Btw, jag kände mig också rätt så hög när jag bakade

Vad roligt! Vad bakade du?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd

Vem fan lägger in datorkomponenter i köksugnen?

http://mypetjawa.mu.nu/archives/picard-facepalm.jpg

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Vem fan lägger in datorkomponenter i köksugnen?

http://mypetjawa.mu.nu/archives/picard-facepalm.jpg

Läs på innan du säger något, det funkar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tror ni det skulle funka med ett 8800gt som ger spikes? Vore ett grymt lyft imot 8600gt sli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikkoii
Tror ni det skulle funka med ett 8800gt som ger spikes? Vore ett grymt lyft imot 8600gt sli.

Vet inte om det funkar om det ger spikes. Mitt kort crashade hela tiden med drivrutiner installerad och fick massor av artefakter utan drivrutiner (men gick att köra lite grann i windows).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jo, mitt crashade ibland och fick artifacts. Men mestadels spikes. Får ta och prova nån dag iaf

Permalänk
Medlem

Kortet visade bild, och driverserna installerades finfint. Dessvärre var problemet med spikes kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikkoii
Kortet visade bild, och driverserna installerades finfint. Dessvärre var problemet med spikes kvar.

Okej, tror inte det går att fixa spikes genom att baka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tänker nog slänga in ett gammalt 5600xt i morron bara för att ha gjort det strax efter ska jag nog baka pepparkakor, hoppas det inte blir hashkakor eftersom många blir höga på ångorna :/ xD

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911

men vad fan är lite lungcancer när 8800 kortet går som en dröm

Haha, dagens!!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vad roligt! Vad bakade du?

Jag bakade ett 7600GS, det funkar fortfarande Kan bara säga att baka är ett effektivt sätt om man har ett grafikkort som har dött, om man inte har garanti dvs. Men beware, stå inte och andas in ångan och ha fläkten på max! Jag råkade andas in lite och blev snurrig..

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka med det här på ett moderkort till en gammal laptop. Jag är tyvärr lite orolig för alla kondensatorerna. Vilka delar är det som måste bort?

Jag slog också upp på wiki att lödtenn smälter vid 183-188 grader så jag skall ha stektermometern i.

I och med att det finns många saker på kortet som jag inte kan ta bort men som ändå kan vara känsliga så tänkte jag börja med 5 min.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oraklet123
Jag ska försöka med det här på ett moderkort till en gammal laptop. Jag är tyvärr lite orolig för alla kondensatorerna. Vilka delar är det som måste bort?

Jag slog också upp på wiki att lödtenn smälter vid 183-188 grader så jag skall ha stektermometern i.

I och med att det finns många saker på kortet som jag inte kan ta bort men som ändå kan vara känsliga så tänkte jag börja med 5 min.

Allting som är av plast borde du ta bort. Du kan ju skydda det du inte får bort med aluminiumfolie.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Finns inga anledningar att misstro de som skriver att de har testat detta med gott resultat, kallödningar är vanligt i mycket elektronik.

Vore trevligt om tillverkarna och utvecklare kunde vara lite mer omsorgsfulla vid tillverkningen av sina produkter, å andra sidan har de kanske ett intresse i att göra halvdana lödningar på sina produkter.

Har själv fått löda om en del i mätarhuset i min bil för att lödpunkter har slutat leda.

Om man köper ett sprillans nytt grafikkort och det luktar väldigt mycket bränd elektronik ska man kanske ta det som ett varningstecken, någon kan ha köpt ett grafikkort som inte fungerat och som tillverkaren fått tillbaka, denne har därefter bakat i ugn och sedan packat ner det och sålt kortet som ny vara

edit: En hel del elektronikkomponenter innehåller ämnen som skapar väldigt giftiga gaser vid upphettning, så var försiktiga när ni bakar annat än rulltårta, låt det inte bli för varmt

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag testade nyss detta med moderkortet på min Dell XPS M1330. Garantin gick ut i somras. Datorn är dock bara 1,5 år gammal. Datorn hade slutat visa bild på skärmen. Innan detta har den blåskärmat ett par gånger den senaste veckan. Provade koppla in extern skärm och det blev bild ibland men väldigt mycket artifakter och skumma färger. På den integrerade skärmen blev det ibland 3-4 vertikala ränder.

Skruvade isär laptopen, en miljon skruvar. Jag tog loss CPU minnen nätverkskort osv.

Stoppade moderkortet i ugnen på 7,5 minuter strax under 200grader. Öppnade luckan och lät moderkortet ligga kvar tills det svalnat i ugnen

Just nu fungerar det klockrent men jag vågar inte lita på det riktigt. Tiden talar om hur det fungerar .

OBS! det blev bara 3 skruvar över, rätt nöjd

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

mitt vattenkylda GTX280 började få artefakter, och nu kan det inte posta bios lr nåt längre, har ingen garanti lr nåt, så är värt ett försök :), ska testa imorn. Tror det var för att det började läcka lite vatten, isf kanske det inte hjälper att "baka" det men ändå värt ett försök.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Härligt daniz! Hade tänkt göra samma sak med en Sony Vaio laptop som är kaputt. Skönt att se att andra får det att funka även med annat än gfx!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter på laptopen nu, har kollat på lite tv-serie i HD kvallité och den har fått stå på hela natten så det verkar stabilt so far

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Jag hade tänkt att uppdatera den här guiden (flytta hit den från jultävlingen), men det går ju inte eftersom tråden är låst. Har bett om att få den upplåst så jag kan "Redigera" och kopiera över allting hit, men har inte fått något svar. Känner inte för att skriva om allting och dessutom så nämner jag t.ex. inte att det är farligt med ångor osv i den här guiden.

Vore bra om någon Admin läste detta, det är ju trots allt hälsofarligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000