iPhoneanvändare i marknadsundersökning

Permalänk
Medlem

iPhoneanvändare i marknadsundersökning

Leading analysts at Strand Consult have created an internet storm over their comments that iPhone users are nuts.

Strand released an opinion entitled "How will psychologists describe the iPhone syndrome in the future?." It said that Apple has launched a beautiful phone with a fantastic user interface that has had a number of technological shortcomings that many iPhone users have accepted and defended, despite those shortcomings resulting in limitations in iPhone users' daily lives.

It claims that iPhone buyers behave in a similar way to kidnapped hostages who end up defending their captures. It is what psychologists call Stockholm Syndrome. It is not surprising that Mac fanboys have rushed to defend themselves against claims that they are barking mad. As well as the usual whining that it is Microsoft users who are the real victims of an abusive company, the Apple fanboys make themselves living examples of the complex that Strand describe.

As you would expect the comments have provoked badly written, poorly spelt posts, often in capitals, on news groups. The posts claim that Apple fanboys are picked upon, and that Strand are paid by Microsoft. There are long lists of the features of the iPhone without comparisons to other products followed by statements like “I LOVE MY IPHONE”.

What is even more amusing are the attempts by reporters in the US to play down the comments. The tech press over there is so well and truly in Apple's pocket that they make snide comments that imply that Strand's minds are not “finely calibrated”. In fact the comments are pretty much a no brainer and an attempt to explain why a mediocre phone with a nice interface has managed to do so well.

If you talk to fanboys and point out the shortcomings of their gadget they some how manage to turn these things into advantages. Otherwise they ignore the problems with the phone all together and just insist that there is not a more wonderful piece of gear out there. However it is unusual for an analyst firm to say anything this amusing about any product, or its customers, and we have to salute Strand for having balls so big you need a wheelbarrow to get to the shops.

Källa: http://www.fudzilla.com/content/view/16826/1/

Jag håller med artikeln i det mesta, iPhone är en snygg pryl, men min gamla sunkiga nokia e51 har ett flertal viktiga funktioner apples telefon saknar. Jag har t.ex. ett ".rar"-program, torrent, youtube, gmail, xvid-uppspelning (ja processorn klarar 480p), wifi-sniffer, instant messenger, tagg-scanner (bi-tagg), opera etc. (samt att dessa är helt gratis, de flesta open source för symbian s60). Är det inte så att iPhone är rätt begränsad?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Re: iPhoneanvändare i marknadsundersökning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0

Jag håller med artikeln i det mesta, iPhone är en snygg pryl, men min gamla sunkiga nokia e51 har ett flertal viktiga funktioner apples telefon saknar. Jag har t.ex. ett ".rar"-program, torrent, youtube, gmail, xvid-uppspelning (ja processorn klarar 480p), wifi-sniffer, instant messenger, tagg-scanner (bi-tagg), opera etc. (samt att dessa är helt gratis, de flesta open source för symbian s60). Är det inte så att iPhone är rätt begränsad?

Helt klart är den rätt begränsad på vissa saker, men om du känner att du behöver ett .rar program och torrents på din mobil är det nog du som är galen :p. Och för övrigt har iPhonen instant messeging, youtube och gmail. Men visst finns det en del saker den saknar som unbyggt stöd att minimera alla program som körs osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: iPhoneanvändare i marknadsundersökning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Jag håller med artikeln i det mesta, iPhone är en snygg pryl, men min gamla sunkiga nokia e51 har ett flertal viktiga funktioner apples telefon saknar. Jag har t.ex. ett ".rar"-program, torrent, youtube, gmail, xvid-uppspelning (ja processorn klarar 480p), wifi-sniffer, instant messenger, tagg-scanner (bi-tagg), opera etc. (samt att dessa är helt gratis, de flesta open source för symbian s60). Är det inte så att iPhone är rätt begränsad?

Som sagt, rar på en telefon? :p.. Men det finns faktist till iPhone med, utövrigt så finns det torrent, youtube, gmail, vlc som säkert klarar xvid och IM. + att den har många många fler saker som en "vanlig" s60 inte har. Och opera? Du har då inte provat på iPhones safari om du tror att opera skulle behövas

Permalänk
Medlem

Re: iPhoneanvändare i marknadsundersökning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Är det inte så att iPhone är rätt begränsad?

Snarare många ickeägare som är det.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Annars råkar man jailbreaka sin telefon så har man tillgång till (nästan) allting som saknas. Själv skulle jag aldrig köpt en om det inte gick att jailbreaka.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju bara att erkänna att iPhone har ändrat hela smartphone marknaden till någon kul och användbart se bara på appstore och applikationer vilka möjligheter.
Tyvärr ligger övriga mobiler stampande 5år bak i tiden ingen större skillnad.
Vad har dom andra åstadkommit under den tiden?
Någon "iphonekiller" som de andra hävdar har vi ännu inte sett.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Tjarven: Android?

Btw. jobbiga apple, att man måste jailbreaka... tyckar jag är synd då hårdvaran har sådan potential.

Och, tva: tyst.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Behövs trollet ens matas?

Edit:

Citat:

If you talk to fanboys and point out the shortcomings of their gadget they some how manage to turn these things into advantages.

Är ett argument av typen.
Det är brister.
Begriper du inte det är du dum/fanboy/korkad

Vilket egentligen bara är ett sätt att säga att den som kommer med argumentet är mer känslomässigt laddad än intellektuellt på banan.

Citat:

Otherwise they ignore the problems with the phone all together and just insist that there is not a more wonderful piece of gear out there.

Är ett argument av typen.
Det är fel.
Begriper du inte det är du dum/fanboy/korkad

Vilket egentligen bara är ett sätt att säga att den som kommer med argumentet är mer känslomässigt laddad än interlektuellt på banan.

Resten är ungefär samma lappri.

Och att som 'h3b0' säga att "Jag håller med artikeln i det mesta" gör väl att han oxå faller in under "mer känslomässigt laddad än intellektuellt på banan"

Men varför orka skriva allt detta? Det kommer aldrig falla i fertil jord.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

Apple var de första som lyckades få en smartphone till något mer än för bara tekniknördar, en avancerad produkt som vanliga människor kan använda helt enkelt. Jag kan lite förstå varför nördar stör sig på att de nu inte längre är ensamma om en cool gadget (särskilt som Iphonen går att använda, till skillnad från alla andra smartphones som fanns innan, och de flesta som finns nu). Att något avancerat skall vara krångligt att använda är ju något som alla nördar håller rätt hårt på, eftersom deras myt bygger på hur smarta de är. Det är ju såklart inte lika coolt med gmail i mobilen när Lisa 13 också kan ha det.

Det är ju såklart svårare att inse att det bara är någon promille av mobilmarknaden som är intresserade av en rar-klient i sin mobil när man själv till hör den promillen.

Eller så ställer du dig frågan varför din Nokia e51 inte kommer att kommas ihåg som ett av decenniets stora tekniska innovationer som revolutionerade hela mobilmarknaden.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det är ganska uppenbart att Strand Consult endast försöker skapa sig lite PR och ett namn genom att "basha" iPhonen. Det är ett ganska gammalt och grått trick, att nyhetsvärlden går på samma sak varje gång.

Kom med något vettigt argument om ni ska argumentera för att iPhone är värd att hatas. Att prata om kulter och Stockholmsyndrom är ju bara löjligt.

Förstår inte detta hat som finns, är det någon annan som bryr sig så mycket om andra telefoner som anses vara dåliga? Avundsjuka och trams i sin renaste form.

Vissa gillar äpplen, andra päron. Svårt att acceptera?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tycke och smak. Sen om det finns "bättre" grejer är väl ganska subjektivt. Vill någon informera mig om mitt "dåliga val", utan att gå i mina skor, så för all del. Försök hålla en mogen nivå på argumenten bara.
Det sistnämnda verkar folk ha svårt för på internet, nuförtiden. Jag tror det handlar mer om vissas psykiska ohälsa än mitt val av telefon, LOL.

Permalänk
Medlem

We'll see... min bör komma om några dagar. Jag är la en idiot (till) då

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Om man är iPhone användare och inte känner till varken appstore eller jailbreak, då kan jag hålla med om att telefonen är begränsad. Men, med allt på appstore och jailbreak så är den inte längre begränsad helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Tjarven: Android?

Bara operativsystemet kommer aldrig utmana hela paketet som Apple erbjuder.

I vilket fall som helst så tänkte jag dra fram en jämförelse som jag gjort innan:

iPhone är mer konsol - Android/WM är mer PC.

När du drar igång ett spel på en XBox360 så VET du att det funkar. Och det funkar bra. Det är designat för konsollen. Du kommer inte ha hög upplösning som på en PC, du kommer inte kunna köra Word, surfa och titta på porr samtidigt som du spelar spelet som du kan på PCn och du har inte ens i närheten av alla funktioner/råstyrkan som finns på PCn. Men det funkar.

iPhone argumenten är EXAKT likadana och de faller på EXAKT samma punkter som det eviga konsol VS PC kriget gör.

Permalänk
Medlem

En kollega berättade på lunchen för några dagar sen att hans 5åriga son ville ha en mobiltelefon.
Han försökte förstå varför sonen ville ha telefonen och frågade t.ex. "vem är det du vill ringa eller skicka SMS till"?.
Sonen såg helt oförstående ut, så han frågade igen "är det någon kompis som du vill kunna prata med när du är ute och leker"?. Sonen ser igen helt oförstående ut, så då frågar han istället "vad vill du ha mobiltelefonen till". Sonen svarar: "ta bilder och lägga på facebook, och göra filmer och lägga upp på youtube".

Sonen har med andra ord inte ens förstått att man kan ringa med mobilen, men han och hans kompisar hade tydligen gjort flera filmer som dom fått upp på youtube (handlade visst om myror som sprang omkring).

---

Om iPhonen är bra eller inte är väl upp till användare. Jag struntar t.ex. rätt så rakt i MMS; har inte ens skickat 10st i hela mitt liv och ser inte någon anledning att någonsin skicka några. Däremot tycker jag det är väldigt intressant om min telefon har WiFi, kan koppla upp sig via VPN och har en app för RDP...

Tycker inte ens artikeln var rolig, och som någon sa tidigare i tråden, man kan få i princip all funktionalitet dom tar upp i artikeln om man jailbreakar telefonen.

Permalänk
Avstängd

klart den är stängd när platformen är stängd och begränsad.
Därför Android är så satans mycket bättre.
Open source är ALLTID bättre, har alltid varit och kommer alltid vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
klart den är stängd när platformen är stängd och begränsad.
Därför Android är så satans mycket bättre.
Open source är ALLTID bättre, har alltid varit och kommer alltid vara.

Saken är den att det spelar ingen roll om det är open source eller inte.

Tex så använder rätt så många Windows över Linux. Varför, om nu open source är så satans mycket bättre?