Permalänk

Hur gör man spel i c++?

Hej!

Jag undrar lite grann, hur gör man när man ska koda spel i c++.
kan nån ge några tips? Vilka förkunskaper behöver man? Hur gör man?

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsätt öva på de "tråkigare" delarna; med tiden lär man sig hur man kan använda olika bibliotek för att utöka sina möjligheter och vilket utbud som finns. Kanske är det directx, opengl, sdl eller liknande du kommer använda, men man bör nog vara rätt säker på grunderna om det skall vara givande att snegla på dem.

Permalänk
Medlem

I stort sätt så är förkunskaperna tillräckliga när man vet hur man ska göra ett spel
Programmering & programmering & åter programmering, börjar med enkla program, sedan lite svårare... se till att lära sig allt på vägen. Efter det kan man behöva kolla upp lib till grafik och ljud osv...

Permalänk
Medlem

Bättre att börja litet och avancera.

Sedan tycker jag inte det är självklart att börja med C++. Många 3D-spel och spel som kräver prestanda skrivs lämpligtvis i C++ eller C. Men de spel man skriver som nybörjare behöver nödvändigtvis inte den typen av "prestanda". Är siktet inställt på fullstora 3D-spel så kanske man lika gärna kan börja med C/C++, men vill man börja litet finns enklare språk så man snabbare får resultat.

Vi har ju allt från Flash till mer spelinriktade verktyg, och mer generella språk. Jag har sett vettiga spel göras i allt mellan C# och Java till ML.

Kolla in tutorials och för all del färdiga spel och se vad som krävs. En varning för det senare dock, det kan avskräcka mer än det inspirerar - för spel kan snabbt bli ganska avancerade projekt.

Tips på sidor:

www.gamedev.net (länge sedan jag kollade men bör ha tutorials mm)
www.gamasutra.com

Gör ett slag för opensource projektet från "allas våra" Matricks, Teetow & co:

www.teeworlds.com

Som sagt, själv skulle jag börja extremt enkelt, t.ex. nåt brädspel/kortspel eller 2D-pussel (tetrisklon, asteroids, ...).

Lycka till, vilken väg du än väljer!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Jag håller på med ett spel som Projektarbete, det gör jag i C++ och media biblioteket SFML. Nu ska jag göra det med objektorientering, (klasser) . Jag har läst programmering A och B, läser nu C. Men kan ändå inte tillräckligt för att göra ett hyfsat spel. Så håller på att läsa en C++ bok på drygt 1000 sidor.

Så för mig är det inte jättelätt att börja göra spel. Men man kan ju kolla på andras koder och lära sig. Men jag tror det bästa man kan göra är att lära sig grunderna inom något programmerings språk och objektorientering och lära sig media språkets funktioner, hur man använder de osv.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jag har gått Datavetenskap: Spelutveckling & Interaktion på Mälardalens högskola sedan 2003 och till&med jag måste kolla upp grejer när man gör spel, beroende på hur avancerat det är förståss

Det man lär sig i programmering a, b, c är ungefär vad man lär sig första veckan på högskolan så hetsa inte fram, ta det lugnt & lär er är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Jag har gått Datavetenskap: Spelutveckling & Interaktion på Mälardalens högskola sedan 2003 och till&med jag måste kolla upp grejer när man gör spel, beroende på hur avancerat det är förståss

Det man lär sig i programmering a, b, c är ungefär vad man lär sig första veckan på högskolan så hetsa inte fram, ta det lugnt & lär er är mitt tips.

Har hållit på med programmering för spel och interaktion sedan 2000 och det är samma här, man blir nog aldrig fullärd.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com