Datorn startar bara om man trycker på tangenterna

Permalänk
Medlem

Datorn startar bara om man trycker på tangenterna

Hej

Ska försöka beskriva så gott jag kan:

1. Har byt moderkort i datorn och efter detta har problemet uppstått.

2. Problemet: Datorn startar kommer förbi bios sedan kommer lite text och visar vilken DVD brännare jag har och det blir svart, skärmen börjar blinka och det var det. Den kommer inte vidare.

Men om jag däremot låter allt gå som innan. Förbi bios, vissa dvd spelare och trycker på tangentbordet hela tiden ( vilken knapp som helst så fortsätter datorn ladda och visar massor av text som den ska och Windows startar.

Så enda sätter att starta datorn är att hela tiden trycka på tangenterna tills Windows startar. Gör jag inte det går den bara förbi Bios och visar lite text och stannar där.

3. Undrar om någon vet vad problemet är. Datorn fungerar som den ska förutom det där med starten. Skulle gärna vilja kunna starta datorn utan att jag ska behöva trycka som en tok på tangenterna. Allt annat fungerar som det ska.

4. Föra moderkortet vart trasig och fungerade inte i tri.sli därav returnerade och fick nytt men annat kort.

Systemet är:

EVGA x58 3-way sli Classfied (nya moderkortet) Hade EVGA 3 way SLi innan
I7 965 (Original klock)
3st EVGA GTX280 (körs i tri-sli)
En vertex 32gb OS hdd

Behöver ni mer information eller nått ni inte förstår fråga bara.

Men jag utesluter värme, ström, eller komponentfel. (Kan ha fel men som sagt allt fungerar som det ska bara man trycker vid starten tangenterna, men detta är riktigt jobbigt att behöva starta datorn på detta sett..)

Tacksam för hjälp

PS: Detta dator är min fars som jag försöker lösa problemet på. Vore tacksam för enbart hjälp och inte massa trams om varför han har sån cpu och varför tri sli etc för allt sådant kommer jag anmäla till moderatorer.
Hoppas ni har förståelse, för jag behöver hjälp och inte massa barnfasoner tack.

EDIT:
Jag kommer att uppdatera med allt jag testat eller föreslagits så vi vet vad som ej fungerat eller jag redan testat.

Har Testat formatera med olika Windows XP och 7.
Den har den senaste BIOS
samt jag har testat med annat tangentbord.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

installera om windows

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med annat tangentbord, uppgradera BIOS etc, listan kan göras lång.
Men börja där typ.
Du kan ju alltid prova formatera också, som oskar säger.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Tack:

Har formaterat den 3 ggr.

1 gång Windows 7
2: Windows XP
sedan tbx till Windows 7

Har också testat med annat tangentbord och samma sak, datorn gick ej vidare efter den visar dvd brännaren.

Bios är den senaste.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Hedersmedlem

Har du prövat att starta utan tangentbord överhuvudtaget?
Såg när jag googlade lite nyss en annan som haft problem med att tangentbordet inte funkade efter bios post, när han ändrade USB-speed i bios från High till Full/Slow så funkade det. Ska tydligen även finnas nåt vid namn "Legacy Support", prova slå av/på det.

Är tangentbordet inkopplat via USB eller PS/2? Om usb så kan du ju prova med en såndär USB-to-PS/2 dongel som man brukar få med.

Andra saker att testa kan ju vara annan version av W7, kör du t.ex. 64-bit kan du prova med att köra 32-bit.

Försök med alla såna här saker du kommer på så kanske det kommer fram vad som orsakar problemet.

Tråkigt när det är såhär med nya grejer dock...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Har du prövat att starta utan tangentbord överhuvudtaget?
Såg när jag googlade lite nyss en annan som haft problem med att tangentbordet inte funkade efter bios post, när han ändrade USB-speed i bios från High till Full/Slow så funkade det. Ska tydligen även finnas nåt vid namn "Legacy Support", prova slå av/på det.

Är tangentbordet inkopplat via USB eller PS/2? Om usb så kan du ju prova med en såndär USB-to-PS/2 dongel som man brukar få med.

Andra saker att testa kan ju vara annan version av W7, kör du t.ex. 64-bit kan du prova med att köra 32-bit.

Försök med alla såna här saker du kommer på så kanske det kommer fram vad som orsakar problemet.

Tråkigt när det är såhär med nya grejer dock...

Tackar, vet vad du menar med legacy tror jag. Ska testa sedan uppdatera mitt första inlägg efter olika försök.
Det är USB mus och USB Tangentbord.

EDIT: Tror du missuppfattade mitt problem. Tangentbordet fungerar. Det är datorn som ej laddar vidare nånstans efter bios när en massa text ska komma fram innan Widnows laddas om jag inte trycker på tangenterna massor.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

"Legacy Support", prova slå av/på det.

Phukkitt.

Nu fungerar datorn. Problemet var i Bios. Man var tvungen att ändra från defualt till Legacy Mode OS native Launch.

"Legacy Mode Enable"

Datorn Fungerar som det ska nu.

Om någon annna köper en EVGA X58 3way-Sli Classified moderkort.
Så PM mig eller skriv här om ni får problem med detta för att se om det bara var jag eller flera personer med just denna moderkort.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt att höra.
Om det är nåt så simpelt så tycker man ju nästan att det borde stå i manualen, tycker dom ska ha en lista med "Common problems" (finns kanske redan?) och ha en massa såna här simpla saker där.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

varför skicka ett mb med en inställning som förmodligen inte funkar nånstans,helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Härligt att höra.
Om det är nåt så simpelt så tycker man ju nästan att det borde stå i manualen, tycker dom ska ha en lista med "Common problems" (finns kanske redan?) och ha en massa såna här simpla saker där.

Håller med.

Men nått jag inte förstår är varför den är inte enabled från starten.

Alltså fabriksinställt. Man får bara massa bekymmer av att den inte är på Defualt borde vara på och inte av.

Men därav skrev jag också så att fler kan skriva hit så vi ser om det vara bara jag som hade denna problem eller alla andra också.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

nu kanske det låter dumt men om det sista som visas är dvd brännaren borde du testa att koppla ur den. har haft ett liknande fel förutom tangetbordsgrejen. att datorn funkade fint utan dvd men frös vid post med dvd:n inkopplad.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Tittade du ens på posten före din?
Han har ju löst problemet redan!