MSI X600 kort recension
MSI X600 kort recension
modell: X600-070NE
Utseende, Design och Tangentbord:
Mitt exemplar av X600 är silver och eftersom det är matt lack på den så syns inga fingeravtryck vilket är väldigt positivt. Ovanför skärmen finns en 1.3MP webkamera. Det är en svart ram runt skärmen och den är visserligern högblank precis som själva skärmen också. Just på ramen så syns fingeravtrycken, varför MSI valt en svart ram har jag ingen aning om, möjligen för att skärmen ska se större ut.
Den är aningen plastig men inte alls så att det är störande, den är ju trots allt väldigt tunn! Endast 2.5cm tjock! Hela datorn väger ca 2,1kg med det inkluderade 6cell batteriet.
På vänster sida har man en VGA port (D-Sub), Gigabit Nätverksport, HDMI och ESATA/USB combo.
På höger sida finner man AC-adapteranslutningen, två stycken USB portar, hörlursutgång och en micingång samt en SDHC kortläsare.
På framsidan finns en rad indikeringslampor för allt möjligt från processor till hårddisk. Nästan överdrivet med lampor faktiskt, hela 8st! De lyser vitt men inte så starkt att det är störande.
Både framtill och på sidorna så finns det ventilationshål, den till vänster blåser det ut luft ifrån vilket är en smart lösning för de som är högerhänta och använder vanlig mus. Dock mindre bra för vänsterhänta då det kommer att blåsa varmluft på handen. På baksidan finns det inget alls, där är det helt cleant.
Trycker man på datorns ovansida med handen så kan man känna lite flex i plasten, som sagt är den ganska tunn och plasten är lite billig men funkar bra. Datorn hamnar prismässigt trots allt i budgetsegmentet av datorer. Speciellt om man jämför specifikationerna men det kommer jag till senare i testet.
Tangentbordet har MSI misslyckats lite med för att om man vilar fingrarna över tangenterna som man ska så kommer den högra handflatan att vila över touchpaden. Men om man använder en extern mus så är inte detta längre något större problem. Enterknappen är tyvärr en sådan tunn variant, men man vänjer sig. Som mus använder jag själv en Logitech V470 som synkar direkt till X600 interna blåtand, så spar man på USB portarna till annat.
Grafikkort och Skärm:
Här har MSI gjort ett mycket bra val med ATIs relativt nya grafikkort 4330 med 512mb. Kortet stödjer DirectX 10.1, Shader 4.1 och är tillverkat i 55nm! Jag har gjort lite snabba tester och här är resultaten:
Quicktime trailer 720p – Funkar utmärkt!
Quicktime trailer 1080p – Funkar men kan lagga lite vid riktigt snabba scener. Men det går att titta.
720p mkv film – Flyter perfekt med exempelvis KMplayer som antagligen utnyttjar grafikkortet väldigt bra. Medans samma filmer med VLC laggade något. Jag tror att om man helt enkelt använder spelare som stödjer grafikkortets hårdvaruacceleration så kommer alla 720p filmer att flyta på felfritt. Exempelvis KMplayer eller Media Player Classic funkar väldigt bra. Just KMplayer vill jag rekomendera för det är helt klart den bästa spelaren där ute.
Du hittar den HÄR
1080p mkv film – Tyvärr laggar detta, man kan titta med KMplayer fast ljudet kan hamna efter. Man får helt enkelt nöja sig med 720p. Den lilla SU3500 processorn orkar inte göra jobbet för 1080p.
3Dmark 2001 – 12822 poäng
3Dmark 05 – 4772 poäng
Torchlight (PC spelet) – Funkar med allt på max, det kan lagga litegran när mycket händer samtidigt, men annars funkade detta spel utmärkt. Helt klart spelbart!
MSI X600 klarar utan problem simplare spel, även nyare bara man drar ned lite på grafikinställningarna i spelet. Jag har inte provat själv men är väldigt säker på att spel som Warcraft3 och Sims3 funkar utan problem. Den har som sagt ett väldigt bra grafikkort!
Skärmen är på 15,6” glossy widescreen med 1366 x 768 pixlar. Skärmen har en helt ok betraktningsvinkel åt sidorna. Sedan är det ett plus att skärmen är riktigt tunn också, riktigt snyggt.
Processor, RAM-minne och Batteri:
Under huven sitter en Intel SU3500 på 1.4Ghz fast med hela 3MB cache. Den funkar riktigt bra vid normal användning som t.ex. surfa och kolla på youtube och musik (youtube HD material kan lagga, det beror helt enkelt på att Flash spelaren inte använder sig utav grafikkortet, men det sägs komma en nyare Flash spelare som ska stödja detta, men inte i dagsläget). Vill man göra tyngre processorkrävande arbeten bör du leta efter en annan dator.
Jag tog en mkv fil på 109mb och packade den med WinRAR, detta arbete tog 1min och 50sek för den lilla Intel processorn att fixa.
Den jobbar i bara 1.4Ghz vilket låter lägre än säg en Intel Atom men den är absolut inte lika slö som en Intel Atom processor. Det kan bland annat ha att göra med att SU3500 har en FSP på 800mhz och hela 3MB cache (mot en Atom som har 533mhz FSB och bara 512kb cache!! Atom är väldigt mycket slöare).
RAM-minnet är på 4GB och 800mhz DDR2. Tyvärr så skeppas X600 med 32bit Windows7 vilket innebär att bara 3GB syns och används. Men det utnyttjas väldigt bra av datorn och Windows7 tar inte lång tid att boota upp.
Det tar ca 40 sekunder från att jag tryckt på Power knappen tills jag ser skrivbordet.
Batteriet är på 6cell med 5400mAh och 60Wh. Här pressterar X600 väldigt bra för att ha en så pass stor skärm på 15.6” och ett dedikerat grafikkort från Ati. Man får ut allt mellan 3 och 5 timmar lite beroende på vad man gör. Drar du ned på kontrasten och stänger av wlan och blåtand så klarar den sig ganska länge upp mot 4 timmar eller mer. Däremot om du ökar kontrasten och spelar online via wlan så klarar inte batteriet av så länge alls.
Slutsats:
Vill du ha en dator som har en stor och tydlig skärm men väger så lite som möjligt (endast 2.1kg) så har du en vinnare. Det finns väldigt få datorer som komma i närheten av detta och speciellt för detta pris! Sedan skadar det verkligen inte att X600 kommer med ett väldigt bra grafikkort och 4GB 800mhz ram! Batteriet även det pressterar väldigt bra med tanke på skärmens storlek. Man brukar ändå inte ha så jäkla långt till ett nätuttag. Den medföljande ac-adaptern är liten och smidig.
Negativt:
- Lite plastig känsla
- Processorn klarar inte riktigt 1080p med de vanligaste spelarna: VLC, Kmplayer eller MPC
- Tangentbordet sitter lite konstigt, inte standard men inte så farligt om man använder extern mus
Positivt:
+ Tunn och lätt för att vara 15.6”
+ Dedikerat grafikkort Ati 4330 512mb vilket är riktigt schysst!
+ God batteritid med medföljande 6cell men det finns att köpa även ett 9cell batteri på t.ex ebay
+ Stora tangenter (men ändå en liten enter knapp vilket är lite irriterande i början)
+ Väldigt tyst, fläkten kommer igång vid krävande upgifter som spel, men även då är det helt ok ljudnivå.
+ Massor med utgångar! HDMI, VGA, ESATA, 3xUSB
+ Wlan med draft N stöd! 300mbit... leecha!
+ en stor 500GB hårddisk
+ Priset! 5290 kr på Webhallen LÄNK

Dell Inspiron 7577
gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.