Permalänk
Medlem

Vilken av dem ska jag välja?

Toshiba Satellite L505-10L 15,6" WXGA

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576814

8000:-

eller en Dell Studio 15.

Intel® Core™ 2 Duo Processor T6600 (2.2GHz, 800MHz, 2MB)
15.6in Widescreen Full High Definition (1920x1080) WLED with TrueLife
4 096 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
250GB (5,400rpm) Serial ATA Hard Drive
512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570-grafikkort
Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

8700:- ca.

Om man väljer dellen får man en högre upplösning men då får man istället DDR2-minnen & 250 gig hdd, 512 mb-grafikkort. Om jag väljer Toshiba får jag DDR3. 500 gig hdd och 1 gb-grafikkort.

Enda nackdelen med Toshiban är att den inte har lika hög upplösning som Dell.

Vad säger ni? Vad tycker ni jag ska välja?

Permalänk
Medlem

Tja, beror väl lite på användningen av den. Toshiban har ett betydligt bättre grafikkkort i hd4650 (skillnaden i minne betyder mindre) så om du ska spela så ta den. Är spel sekundärt så ta Dell:n för upplösningens skull. Önskar fler sålde högupplösta 15-tummare, det är sällsynt

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Men då får man ju DDR2-minnen plus 250 gig-hdd. Samtidigt betalar man ca 700-1000 mer för det. Undra om det verkligen är värt? Kanske det är lika bra och ta toshiban och sen köra extern skärm om det behövs?

Sen håller jag med dig helt om att det borde göras fler 15' med högre upplösning.

Jag kommer inte och spela särskilt mycket. Dock kommer jag använda den för film 720p och 1080p om det går?

Design & grafik också (Photoshop)
Poker

Permalänk

Tjena.

Har själv en satellite (L500) och är väldigt nöjd. Tycker du ska ta den oavsett vad du ska ha den till. Du ser ut att få väldigt mycket mer för pengarna och upplösningen är fullgod för normalanvändaren.

Misstänker dock att en vanlig sata150 på 5400rpm kan vara en liten flaskhals i Toshibans system. Kanske inte spelar så stor roll om du har ddr3 i det fallet.
(Någon får gärna bekräfta det)

I vilket fall ser den extremt prisvärd ut. Önskar nästan att jag väntat lite och köpt en sån själv faktiskt

Jag tror att Satellite-serien är snarlika i skärm och chassi (dock med variationer i färg) så utefter det kan jag berätta att:

En riktigt schysst detalj som var ganska avgörarande när jag valde min Satellite är att den har ett tangentbord som liknar en stationär dators dvs. med numpad och allt det där.

Vet inte hur det är med Dell men jag har en HP från DV serien att jämföra med och skärmen på min Satellite är mycket bättre belyst än den vilket jag också tycker är viktigt. Så även om Dell skärmen har högre upplösning är det inte allt man ska ta hänsyn till enligt mig.

Det finns dessutom HDMI-utgång på båda datorerna. Jag änvänder min Sattelite som stationär och pluggar in den i teven för film och musik och det fungerar perfekt. Därför kanske du inte borde tänka så mycket på skärmupplösning.

Misstänker dock att Dellens chassi är av högre kvalitet då Satelliten's är väldigt plastig, klumpig och faktiskt ganska ful enligt mig

PS.

Högtalarna är kass på min Satellite och den har ett varmlufts utblås på vänstersidan vilket gör den knepig att använda med mus för vänsterhänta.

MVH.
Kim

Permalänk
Medlem

Tack för det välskrivna svaret!

Efter att ha kollat vidare och funderat ytterligare så slutar det självklart med att man köper en lite dyrare dator. Man hittar alltid någon som är lite bättre och lite dyrare.

Blev en Dell Studio XPS 16 med de här spec:

Processor: Intel® Core™ 2 Duo Processor P7450 (2.13Ghz, 3MB, 1066MHz)
Minne: 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
Grafikkort: 1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card
Hårddisk: 250 GB hårddisk (7 200 v/min) med fritt fall-sensor
Operativsystem: Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
Optiska enheter: Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write) Slot Load Drive(Software install, no media)
Trådlösa nätverk: Intel WiFi Link 5100-minikort i halvstorlek (802.11 a/b/g/n 1X2)
Bluetooth: Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa
Kamera: Integrerad kamera med 2.0 megapixlar och programvara för ansiktsigenkänning
TV-mottagare och fjärrkontroll: Inbyggd TV-mottagare och antenn (MLK-bas)
Etiketter
LCD-skärm: Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik

Kändes värt och lägga till några tusenlappar för det här (ca 11k) för bättre grafikkort, WLED-skärm (1920x1080 i upplösning), Tv-tuner, Bluetooth, Integrerad kamera, bättre chassi. Dessutom får man ett bakgrundsbelyst tangentbord

Kollat lite och T6600 och P7450 har ungefär samma resultat. Så det här känns bra.

Tack för att du tog dig tid i alla fall! Det hjälpte ju mig.

Gott nytt år!

John