Gammalt win till uppdaterad dator?

Permalänk
Medlem

Gammalt win till uppdaterad dator?

de här kanske är en dum fråga men, jag ska uppgradera min gamla dator. Moderkort, Prolle å minnen ska bytas. Och jag har ett windows på min hårddisk, måste ja formatera och installera ett nytt windows eller kan jag köra på de gamla eller kommer de inte ens att starta hårddiskar är inte min grej imo

Permalänk
Medlem

Detta är än Win-fråga, inte en lagringsfråga.

Byter du mobo blir det en ny dator. Om det är olika chipsetbryggor på gamla och nya lär det bli tekniska problem.

Beroende på din Win-licens kan det bli problem med licensen oxå.

Möjligen kan de funka om du avinstallerar allt på den gamla som inte finns på den nya och kör en reparationsinstallation på den nya.

Permalänk
Medlem

grejen är att jag hittar inte min OS cd, å ja kan inget annat sätt att formatera datorn... HUR FAN GÖR JA DÅ?

Permalänk
Hedersmedlem

Någon får bekräfta men jag tror man kan avinstallera en massa drivrutiner, som till chipset och vad som nu kan behövas och får det att funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Någon får bekräfta men jag tror man kan avinstallera en massa drivrutiner, som till chipset och vad som nu kan behövas och får det att funka.

Precis, men högst troligt behövs en reparationsinstallation på den nya. Då behövs en Win CD som han fipplat bort.

Så då blir det att höra med M$ om han kan köpa en ny billigt.