HP DV6-2057eo vs. HP DV6-1341eo
Jag mer eller mindre spontanköpte en bärbar dator för några dagar sedan. En HP Pavilion DV6-2057eo. Nu i efterhand känner jag att jag nog gjorde ett förhastat köp och funderar därför på att lämna tillbaka datorn och se mig om efter annan i stället. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken dator i den prisklassen (jag gav 7000 kr, då nedsatt en tusenlapp) som skulle vara bättre.
Jag har dock fastnat en del för HP Pavilion DV6-1341eo. Det enda som egentligen skiljer från ovanstående modell är processorn: Athlon II Dual Core M300 2,0 GHz 1 MB L2-cache (2057eo) jämfört med Intel Core 2 Duo Mobile T6600 2,20 Ghz 2 MB L2-cache (1341eo). Och så hårddiskhastigheten; 5400 RPM på den förra och 7200 RPM på den senare. (Plus att 1341-modellen är mycket snyggare!)
Jag är ingen väldigt avancerad datoranvändare utan använder mest datorn till internet, film och musik (titta/lyssna), fotoredigering på amatörnivå och visst spelande (blandat gamla och nya spel). Så långt är det väl inget konstigt utan kanske snarare något de flesta datorer i prisklassen klarar av, men det jag också känner är att jag absolut vill ha en stabil, snabb, tystgående och bra dator som fixar att vara igång nästintill dygnet runt (gärna så lång tid som möjligt utan sladd, d.v.s. med en bra batteritid), ha flera program öppna etc. utan att bli alldeles jättevarm och gå på högvarv. Jag vill alltså inte ha vad skit som helst även om jag rent användarmässigt inte har så högra krav (utöver nyss nämnda - som jag är osäker på - har dessa två datorer enligt pappret allt jag efterfrågar hos en dator, såvida grafikkortet också är bra, men det ska vara helt okej efter vad jag har hört när jag har frågat runt).
Så vad tror ni... Ser någon av ovanstående datorer ut att passa in på mina krav? Vilken/vilka? Om båda - vilken är ändå bäst (jag har hört allt från att Intel har de bästa processorerna till att AMD är bättre än Intel till att vad som helst med mobile processor är bäst yadayada)? Finns det rentav någon annan dator (för max 9000 kr) som är ännu bättre? (Ej Mac.)
Jag har letat info på nätet, frågat runt bland bekanta och funderat och ångrat mig och ångrat mig igen i flera dagar nu, så jag är jättetacksam för svar så jag kanske äntligen kan få tag i rätt dator någon gång!