Permalänk

CPU bugg eller vad tror ni??

Tjabba!!

Jag har en AMD Phenom 2 X4 Processor och jag tror att det är nånting fel på det.

Jag körde cs 1.6 och skulle se hur mycket Processor Kraft den tog så jag kollade på mitt tangentbord G19,då såg jag att CPU 1 och CPU 4 användes men ingeting på CPU 2 eller CPU 3. Då undrar man ska inte Processorn använda 1 och 2?? istället för 1 och 4. Det tyckte jag var konstigt.

Sen testade jag spela ett annat spel och såg då att CPU 3 och CPU 4 tog mer CPU kraft än 1 och 2. Det tyckte jag också var konstigt, skulle inte det vara tvärtom att CPU 1 och CPU 2 ska dra mer än CPU 3 och CPU 4.

=/

Så jag undrar är det nån bugg eller ska det vara så??

Permalänk
Medlem

Operativsystemets schemaläggare väljer sannolikt inte CPU-kärna strikt i nummerordning, utan det beror nog på så komplicerade saker att man som användare inte kan förstå varför en viss CPU har valts i ett visst ögonblick. Du menar att schemaläggaren av någon anledning i första hand skulle välja CPU1+2. Man skulle ju också kunna anföra argumentet att det vore bättre att använda CPU 1+4 eller 2+3 i första hand för att fördela värmeutvecklingen jämnare i kapseln, men jag vet inte om det tas hänsyn till något sådant.

Det är också normalt att några CPU:er jobbar märkbart hårdare än andra. Detta satte myror i huvudet på mig när jag skaffade min första maskin med dubbla CPU:er. Man kan ju tycka att lasten borde fördelas så jämnt som möjligt mellan CPU:erna, men det visar sig att det i vissa fall är bättre att en CPU-kärna jobbar ganska hårt innan man tar en ny i bruk. Detta för att undvika cache-missar. Det är säkert även smart att effektutvecklingsskäl låta någon eller några CPU:er sova medan man i första hand utnyttjar de CPU:er som redan är igång.

Således - utifrån informationen i ditt inlägg tror jag inte att det är någon bugg.

Permalänk
Hedersmedlem

De spel du spelar/at är inga som klarar flertrådat, vilket innebär att den inte utnyttjar alla kärnor, så det är inget fel på din processor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)