Geforce GF100 avslöjas på söndag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Troligtvis kommer GF100 att prestera lite bättre än 5850 men med högre elförbrukning.
Själv så har jag inte så stora krav på mitt nästa grafikkort... Dx 11, prestanda ungefär som GTX 260/275, elförbrukning på mindre än 150 watt. 40 nm och 1+ GB GDDR-5 minnen. Pris på 2000-2500 kr.

Med tanke på nuvarande elpriser så är iaf inte jag så intresserad av kWatt-datorer.

Nu är det ju söndag, kan inte amerikanerna kliva upp lite tidigare så vi kan få lite nyheter nudå?

Elen är inget problem då den ingår i hyran här...har all elektronik på dygnet runt.

Permalänk
Medlem

http://translate.google.be/translate?hl=fr&sl=fr&tl=sv&u=http...

Ser inte bra ut, någon som kan franska och översätta bättre?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

DAs big day

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ok, missuppfatta

Det är väl inget problem. Jag kör ATI nu med 4870, men är öppen för ändring till nästa uppgradering. När jag köpte var den absolut mest krut för pengarna.

Mitt 9800GTX+ fick jag i present.

Gissar på att GTX 380 kommer vara bättre än 5870 kanske i tom i närheten av 5970 men det är priset som är viktigast allt över 3500kr efter alla dessa förseningar skulle bara vara idotiskt av Nvidia.

För jag tror verkligen att 5970 kommer att tryckas ner till 4000kr kanske mindre och det skulle försvåra situationen grovt för Nvidia.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy

"Ingenjören har också gett Fermi förbrukning: 300 watt! Detta är den gräns som tillåts av PCI-Express 2.0 "

Jaså, kan man dra 300W över PCI-Express 2.0 nu också? Det går att få 75W över PCI Express.

Som sagt, den kommer inte ligga på 300W förbrukning, utan antagligen någonstans runt 230-260W (vilket är mycket i sig ändå). Detta med tanke på att de behöver en marginal mot den teoretiska gränsen.

Antar att många hakat upp sig på att PCI-Express + 6-pin + 8-pin teoretiskt ligger på 300W gräns. Men det är ungefär som att säga att HD 5870 skulle ha 225W förbrukning då den hade 6-pin + 6-pin. Om jag inte minns fel låg TDP på 188W.

Vi får väl sen när de släpps.

Permalänk
Medlem

Dom säger, som jag har fattat det, att GF100 med Fermi arkitekturen presterar nästa som Tesla korten. Vad kommer då inte GF100 kosta om nu Tesla kostar från 12000 och uppåt.

Är då GF100 något för spel eller för företag som jobbar med krävande grafik?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z87-PRO | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
| MSI eForce GTX 780 3GB. | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | 1TB WD Caviar Blue | Corsair TX 850W 80+ Bronze Modulär | Noctua NH-D14 | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Precis, enda slutsatsen av 6+8 är att det förbrukar 225-300W

Svårtolkat, men vad jag får ut av nedanstående är att Fermi matchar 5870, men inte 5970. Måste klockas för att passera 5870, och därmed överskrida 300W. Nuvarande Fermi blir kortlivad i väntan på nästa generation.

"Han viskar att det starkaste Fermi även ett Radeon HD 5870 men inte 5970. Gå längre än 5870, bör öka frekvensen ... och sedan överskrida den gräns på 300 watt. Livet Fermi skulle därför vara kort och den nya generationen ske mycket snabbare ... bekräftas under de kommande månaderna."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid det blir? börjar bli otålig

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsa
Någon som vet vilken tid det blir? börjar bli otålig

Eftersom klockan är 06:00am i Vegas så lär det dröja några timmar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hahaha kom på mig själv att jag läste detta med en fransk brytning

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Det är väl 6am där typ... nu?

Permalänk
Medlem

I Las Vegas är de 9 timmar efter oss, så klockan är halv 7 där nu...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Vilken tid börjar den då?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vilken tid börjar den då?

Ingen aning, jag tror inte att de har sagt det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

Inget än:rolleyes:

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Antagligen tag innan stängning.

Mao 15 -16:00+9=00:00= Inatt(=I MORRN!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, enda slutsatsen av 6+8 är att det förbrukar 225-300W

Svårtolkat, men vad jag får ut av nedanstående är att Fermi matchar 5870, men inte 5970. Måste klockas för att passera 5870, och därmed överskrida 300W. Nuvarande Fermi blir kortlivad i väntan på nästa generation.

"Han viskar att det starkaste Fermi även ett Radeon HD 5870 men inte 5970. Gå längre än 5870, bör öka frekvensen ... och sedan överskrida den gräns på 300 watt. Livet Fermi skulle därför vara kort och den nya generationen ske mycket snabbare ... bekräftas under de kommande månaderna."

Eller för att ha mycket överklockningsutrymme, tex. för att senare kunna göra en "GF150" av samma kort

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Fast verkar ju som att alla som ska vara med på den måste underteckna NDA så kanske dom lyckas hålla det läckagefritt tills nästa vecka då NDAn går ut.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Jag måste säga att jag har alltid favoriserat Nvidia och i mina ögon är det vinna eller försvinna med Fermi.

Vad de borde göra för att få mig att inte köpa ATI är att deras bästa singelkort ska vara bättre och kosta max 3000kr då kanske de har en chans de borde nästan sälja med förlust till en början för att få ut så många som möjligt och tjäna in pengarna på Lo-end korten.

Är inne på lite samma spår som dig.. Sitter just nu bara å väntar på å se vad nvidia kommer med och blir inte jag övertygad så kommer jag med största sannolikhet byta till ett ATI-kort i stil med ett 5850 eller 5870. För jag har alltid haft nvidia-kort och varit nöjd men med ATI lansering av 58XX-serie måste jag medge att de har fått betydligt mer intresse från mitt håll.

Permalänk
Medlem

Om någon hör något, vad som helst, om tid/plats/liveblog säg till! =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TnadeN
Om någon hör något, vad som helst, om tid/plats/liveblog säg till! =D

Är väl som sagt skyddat av NDAn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni man får reda på nått idag? Eller det är helt skyddat ett tag till?

EDIT: Såg nu att NDAn skyddar det ett tag.

Permalänk
Avstängd

Så dom kommer inte att visa något live idag?

Permalänk

9 timmar eller ej.. jag måste sova nu!
väntar med förhoppningar på imorgon istället

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Hur menar du? Du sitter väl inte och trånar efter next-next gen redan?

ATI's HD 5870 och den serien är redan ute sedan ett bra tag. De är "next gen" i och med att de supportar DX11 och nya funktioner som t.ex. Tessellation. NVidias kommande GF100 ser ut att bli väldigt bra (på pappret i alla fall), och har även optimerats mycket för att kunna köra annan kod än grafik, vilket måste räknas som "next gen" det också.

Efter detta kommer vi antagligen att få se uppgraderingar baserade på samma kretsar ett tag framöver.

Tesselation har funnits sedan 3 år tillbaka med OpenGL extensions. (minst)

Permalänk
Medlem

Kan de inte komma med lite information snart! Klockann är ju i alla fall 2 på eftermiddagen där nu! Aja, får väl bli imorgon då. Jag hoppas bara att de släpper informationen för allmänheten. Hur länge måste alla vänta tills vi får höra om de måste underteckna något NDA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r

Har du nedgraderat dig från Geforce 8800 till ett ATI 4830 (med tanke på din avatar)?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r

Synd bara att det inte räknas. Jag skulle dessutom tro att själva tekniken är betydligt äldre än så och OpenGLs implementation.

Det är först nu när DX11 fått det implementerat som ATI och NVidia kunnat göra en funktion som kan utnyttjas då det finns marknadsstöd för det. ATI har väl haft det tidigare sen ett antal år tillbaks i tiden, men inte med samma teknik som deras nya serie 5xxx har.

Tråkigt, men det är Microsoft som sätter standarden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Synd bara att det inte räknas. Jag skulle dessutom tro att själva tekniken är betydligt äldre än så och OpenGLs implementation.

Det är först nu när DX11 fått det implementerat som ATI och NVidia kunnat göra en funktion som kan utnyttjas då det finns marknadsstöd för det. ATI har väl haft det tidigare sen ett antal år tillbaks i tiden, men inte med samma teknik som deras nya serie 5xxx har.

Tråkigt, men det är Microsoft som sätter standarden.

Tänkte mest på att du tog Tesselation som ett exempel på nya funktioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Har du nedgraderat dig från Geforce 8800 till ett ATI 4830 (med tanke på din avatar)?

Jo jag blev galen och ville ha GPUn så nu har jag alltid en liten G80 som ligger här på datorbordet när jag programmerar med OpenGL/GLSL Ska köpa GF100 såklart. Blir att "uppgradera" 4830 till 5350 också när det nu kommer. Det jobbiga är att man måste testa spel på både Nvidia och AMD hårdvara Företagen kommer inte överens när det gäller hur saker ska renderas helt enkelt.

Permalänk
Citat:

Package size GPU 42.5 mm x 42.5 mm
Processor clock 1.25 GHz to 1.4 GHz
Memory clock 1.8 GHz to 2.0 GHz
Memory I/O 384-bit GDDR5
Board power < = 225 W

http://modofthailand.com/content.php/152-GeForce-GF100-Fermi

Spec är för Tesla C2050/C2070. Spec är mycket trolig det samma för GeForce Fermi förutom mängd minnen (1-2GB för GeForce Fermi).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."