Permalänk

oj såg inte att tråden fortfarande levede. Jag har inte tänkt så mycket på det men nu vill jag gärna försöka igen. Så jag har ju en helt ny router i förpackning som jag vill använda som switch anledning varför är att jag har mitt rum på övervåningen och jag har endast tillgång till en uppkoppling då jag bara har 1 tp kabel som är nog lång. Måste man installera diverse mjukvara på någon dator för att kunna stänga av alla funktioner så jag kan använda den som switch ?? Eller räcker det med vanliga "router ipt" och sedan in och bocka ur dhcp ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
oj såg inte att tråden fortfarande levede. Jag har inte tänkt så mycket på det men nu vill jag gärna försöka igen. Så jag har ju en helt ny router i förpackning som jag vill använda som switch anledning varför är att jag har mitt rum på övervåningen och jag har endast tillgång till en uppkoppling då jag bara har 1 tp kabel som är nog lång. Måste man installera diverse mjukvara på någon dator för att kunna stänga av alla funktioner så jag kan använda den som switch ?? Eller räcker det med vanliga "router ipt" och sedan in och bocka ur dhcp ?

I princip ja, funkar på de flesta, även den trådlösa kan funka om du har sådan men gör inställningarna för det trådlösa innan du stänger av DHCP, samt ställer in "router ipt" så att det inte krockar med någon annan router/dator.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Hur använder man router som en switch? Kan man göra det även fast man använder trådlöst. Om det är att man stänger av dhcp så har jag testat det, då fungerar inte internet:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlmenE
Hur använder man router som en switch? Kan man göra det även fast man använder trådlöst. Om det är att man stänger av dhcp så har jag testat det, då fungerar inte internet:/

Min dotter på tre år raderade med ETT knapptryck 5 rader text.... I princip så kan man stänga av DHCP och få en switch med accesspunkt av en trådlös router, har gjort det många gånger, men ska du koppla din 100/100 lina till denna "switch" så måste din internetleverantör tillhandahålla lika många IP adresser som du har datorer. jo, du använder inte WAN-porten när du kör den som switch, bara LAN-portarna. Finns lite hakar men det går ju att prova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har fler än 4 ip-adresserså där är det lugnt, men problemet ligger i att när jag stänger av dhcp så fungerar inte internet allt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlmenE
Jag har fler än 4 ip-adresserså där är det lugnt, men problemet ligger i att när jag stänger av dhcp så fungerar inte internet allt..

Jag antar att du gjort följande, kopplat in internet sladden i valfri LAN-port, INTE WAN, datorer i LAN, kört ipconfig /release och ipconfig /renew på de anslutna datorerna.

Visa signatur