Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk

Vet inte om det har med saken att göra men kanske just för att den är så precis som det blir så fel många gånger. Ett finger är rätt stort. Ja jag vet att det finns en pekpinne, men den vill man ju inte använda. Det ska vara smidigt.

Permalänk
Medlem

Det går ju att ställa in tjockleken på pennan samt även ställa in teckenstorleken. Om man ställer upp tjockleken och teckenstorleken har jag märkt att man sällan trycker fel, även när man använder tummen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nokia 5800 blev verkligen iphone dödare...............................

...................................NOT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Nokia 5800 blev verkligen iphone dödare...............................

...................................NOT

Jag anser att nokia 5800 blev en "iphone 3g dödare". Med andra ord skulle man kunna säga att 5800 överträffade Iphone 3g för en betydligt billigare peng. Än idag så är 5800 i mitt tycke den mest prisvärda mobiltelefonen i förhållande till den funktionalitet du får.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr inte i närheten av LG, samsung, HTC, sony ericsson touchmobiler m.m. Nokia har inte kommit med något hett på länge....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Kommer tyvärr inte i närheten av LG, samsung, HTC, sony ericsson touchmobiler m.m. Nokia har inte kommit med något hett på länge....

Förutom N900 som med Maemo är den mest intressanta och bland de hetaste lurar som finns ute just nu. SE har kommit fram med... Satio. Vilken sensation. LG har heller inte kommit fram med något speciellt. Samsung och HTC har dock ett par intressanta lurar ute just nu.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Bra original tyvärr. Provat en del och samma. Responsen och nogranheten i Apples pekskärmar är riktigt bra.

Dock är inte Nokian helt värdelös men är nog inget för mig.

/R

Ok

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Jag anser att nokia 5800 blev en "iphone 3g dödare". Med andra ord skulle man kunna säga att 5800 överträffade Iphone 3g för en betydligt billigare peng. Än idag så är 5800 i mitt tycke den mest prisvärda mobiltelefonen i förhållande till den funktionalitet du får.

Håller med. Mest prisvärda telefonen. Jämför man med Iphone är Iphone mer som en leksak, medans 5800 känns mer som en telefon. Med den senaste firmwaren fungerar 5800 riktigt bra. Med MSN, facebook och lite annat lull-lull klarar sig 5800 fint för de flestas behov skulle jag tro.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Jag anser att nokia 5800 blev en "iphone 3g dödare"

I vart fall inte enligt de som köper telefoner...
(Med tanke på hur mycket den säljer jämfört med iPhone.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Håller med. Mest prisvärda telefonen. Jämför man med Iphone är Iphone mer som en leksak, medans 5800 känns mer som en telefon. Med den senaste firmwaren fungerar 5800 riktigt bra. Med MSN, facebook och lite annat lull-lull klarar sig 5800 fint för de flestas behov skulle jag tro.

Prisvärd ja men Iphonedödare nej. Kommer inte ens i närheten.

+

Prisvärd
Utmärkt som mp3-spelare
Relativt bra batteritid
Helt ok gps.

-

Gränssnittet är uråldrigt. Symbian ser i princip likadant ut som på min första nokiamobil som är cirka 10 år gammal. Detta gör mobilen tråkig.
Mindre skärm och tjockare telefon = i min mening klumpigare och mer svårnavigerad
Nokias utbud av apps är ett skämt.
Att surfa går inte att jämföra.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Prisvärd ja men Iphonedödare nej. Kommer inte ens i närheten.

+

Prisvärd
Utmärkt som mp3-spelare
Relativt bra batteritid
Helt ok gps.

-

Gränssnittet är uråldrigt. Symbian ser i princip likadant ut som på min första nokiamobil som är cirka 10 år gammal. Detta gör mobilen tråkig.
Mindre skärm och tjockare telefon = i min mening klumpigare och mer svårnavigerad
Nokias utbud av apps är ett skämt.
Att surfa går inte att jämföra.

'
Du glömde lite: allt är relativt
Nokia 5800

+ Bättre GPS än Iphone
+Bättre format, kompaktare och får lätt plats i fickan, formatet är bättre än iphone eftersom iphone är större och klumpigare.
+Hälften så dyr som Iphone
+Symbian beprövat och stabilt.

Ingen iphone dödare men en bra telefon till bra pris.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

såg på Dailymååbalj, att nya V40 har kommit ut.. dock verkar den inte ha ramlat till Sverige än :/

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Avstängd

någon som kan hjälpa mig har ett stort problem. När jag får sms händer det inget på startsidan, inget ljud heller. Jag måste gå in på medelanden för att kolla om jag har något nytt.. Otroligt jobbigt. Har testat hardreset och fabriksåterställning, har inte hjälp!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
såg på Dailymååbalj, att nya V40 har kommit ut.. dock verkar den inte ha ramlat till Sverige än :/

Min produktkod klarar fw 40.0.005...har iofs bytt! Precis uppdaterad och klar.

Härligt med kinetic scrolling bl.a

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Min produktkod klarar fw 40.0.005...har iofs bytt! Precis uppdaterad och klar.

Härligt med kinetic scrolling bl.a

Men SHIT va nice. Vilken produktkod behöver man för att kunna uppgradera?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Härligt med kinetic scrolling bl.a

Det är ju att sådana saker känns hett 2010 som gör att 5800 känns mer som "en död" än "en dödare"...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det är ju att sådana saker känns hett 2010 som gör att 5800 känns mer som "en död" än "en dödare"...

Förstår inte riktigt va du menar. Menar du att det finns en bättre telefon för under 2500kr? Isf har jag missat det. Har dessutom prova Samsung OmniaHD, som också kör Symbian, och dom var väldigt lika på många sätt, den hade tex inte heller kinetic scrolling i kontaktlistan. Men det kommer väl till den oxå gissar jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt till v40. Shit vad nice med kinetic scrolling och 5530 homescreen. Jävligt nice att telefonen nu automatiskt aktiverar qwerty tangentbordet om man roterar telefonen horisontelt (när man skriver sms).

Stallion här har du min gamla lilla guide:

Med denna kan du uppgradera till FW v40: 0559110 (röd), 0559375 (blå)

Så här gjorde jag.
1: Först laddade jag ner NSS (Nemesis service Suite) som jag bytte produkt kod med.
NSS: http://www.b-phreaks.co.uk/index.php?main_page=page_2

2: Därefter laddade jag ner NSU och öppnade programmet och sökte efter uppdateringar. Då kommer det fram att ingen ny uppdatering finns tillgänglig. Man blir frågad om man vill installera om firmwaren, säg ja.
NSU: http://europe.nokia.com/get-support...software-update - välj 5800 och installera den engelska versionen.

Ps: Kom ihåg att göra en backup av telefon informationen till minneskortet. När du senare nyttjar funktionen "restore" så kommer allting bli som det var innan firmware uppdateringen. Dvs alla teman, profiler, sms och allting återställs. Trodde först bara filerna skulle återställas men det visade sig att även inställningarna gjorde det. Däremot så återställs inte ikonerna så d får ommöblera lite när du är klar.

Förstår inte alls ditt resonemang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det är ju att sådana saker känns hett 2010 som gör att 5800 känns mer som "en död" än "en dödare"...

Haha, förstår inte alls vad du snackar om. Du säger att funktioner som kinetic scrolling känns hett 2010. Nu har ju 5800 kinetic scrolling vilket borde vara positivt och inte negativt som du verkar antyda. Har väntat på detta i evigheter. Väldigt skönt att nokia äntligen lyssnade på oss 5800 användare och kom med en uppdatering som innehöll detta :). Nu klarar man nog att vänta ett tag till med att köpa n900an ^^.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Har redan uppdaterat :). Det fungerade direkt med Nokia Software Updater, dock inte med telefonens interna funktion *#0000#.

Måste hålla med om att det är riktigt nice. Har även märkt att telefonen känns rappare, och snabbare på att vända bilden när man vrider på den :). Får väl se om jag märker några andra skillnader i daglig användning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Har redan uppdaterat :). Det fungerade direkt med Nokia Software Updater, dock inte med telefonens interna funktion *#0000#.

Måste hålla med om att det är riktigt nice. Har även märkt att telefonen känns rappare, och snabbare på att vända bilden när man vrider på den :). Får väl se om jag märker några andra skillnader i daglig användning.

Yup.

Jag passade på att fixa ett nytt tema när jag ändå höll på. Red Planet. Passade perfekt till den nya v40 versionen av 5800.

Har även ändrat om min bg i nUnlock till en annan. Nyttjade mitten bilden av dessa: Tube och ändrade om den lite i paint så jag slapp texten devian art. Passade perfekt med ljus grå text till nUnlock ^^.

Nu med nytt tema och nya FWn så känns min 5800 som en helt ny telefon ^^.

En annan sak som var bra var att inga filer togs bort. Allting rensades när jag uppgraderade till v31. Hade dock en säkerhetskopia då så jag lyckades lösa problemen fort ändå.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det är ju att sådana saker känns hett 2010 som gör att 5800 känns mer som "en död" än "en dödare"...

Ja för Mms hade ju Apple med som standard
Det är ju även mer Basic än vad Kinetic är. Jag säger då det..

Förövrigt..
Hur överför jag mina kontakter från Simkortet till Minnet? Den frågar inte om det.

Zidust, hjälp mig här
Temat du länkade till, slöade det ner telefonen?
För jag byter jämt tillbaka till orginal bara för att det är snabbare.
Temaeffekterna stänger jag senare också av bara för att den ska bli rapp. Nu känns den dock riktigt jävla snabb.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Gör en säkerhetskopiering: Filhanteraren --> Säkerh.kopiera --> välj om det ej är standard "alla" --> val --> Säkerhetskopiera nu --> på frågan om kopiering till minneskortet svarar du ja.

Har du kryssat i alla så bör kontakterna (om du har sparat dem på telefonminnet) finnas med i säkerhetskopian. För mig så rensades inget när jag uppdaterade till v40. Men det skadar inte att säkerhets kopiera hela telefon minnet för säkerhets skull ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Gör en säkerhetskopiering: Filhanteraren --> Säkerh.kopiera --> välj om det ej är standard "alla" --> val --> Säkerhetskopiera nu --> på frågan om kopiering till minneskortet svarar du ja.

Har du kryssat i alla så bör kontakterna (om du har sparat dem på telefonminnet) finnas med i säkerhetskopian. För mig så rensades inget när jag uppdaterade till v40. Men det skadar inte att säkerhets kopiera hela telefon minnet för säkerhets skull ;).

Alltså jag har de lagrade på simkortet från början och självklart säkerhetskopierade jag innan. Denna är ju så riktigt snabb på att återställa också.

Nu vill jag dock flytta dessa kontakter till minnet så jag kan använda kontaktfältet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Markera alla kontakter och välj kopiera till telefonminnet. Sen går du till inställningar och ändrar "kontakter som visas" och "standardlagringsminne" till telefonminne.

Detta bör lösa ditt problem om jag förstått problemet rätt.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag. Har försökt med Markera och Avmarkera tidigare men de gömmer ju undan allting. Det som är lite synd med Symbian, allting är undangömt i mängder av inställningar t.ex.

Tack

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Edit: Hittade changelog

Läste nånstans att kinetic scrolling inte fungerar i browsern ? Stämmer detta ? Sjukt tråkigt isf ... :/

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Edit: Hittade changelog

Läste nånstans att kinetic scrolling inte fungerar i browsern ? Stämmer detta ? Sjukt tråkigt isf ... :/

Jag förstår inte va dom menar. För det har ju alltid varit kinetic scrolling i browsern? Enda skillnaden är att den inte "rullar" lika långt efter att man släppt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Jag förstår inte va dom menar. För det har ju alltid varit kinetic scrolling i browsern? Enda skillnaden är att den inte "rullar" lika långt efter att man släppt.

Har du iofs rätt i. Säkerhetsuppdaterar min nu, ska se sen om firmwaren har kommit till min.

Återkommer

Edit: Fanns ingen till mig fast jag har en svensksåld olåst telefon

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Edit: Fanns ingen till mig fast jag har en svensksåld olåst telefon

Är just därför det inte finns någon ny firmware. Vill du ha v40 så måste du följa min instruktion och byta produktkod.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Är just därför det inte finns någon ny firmware. Vill du ha v40 så måste du följa min instruktion och byta produktkod.

Tycker det är konstigt att det ska behövas. Men men, får ge det ett försök

Har två frågor (kommer säkert fler)

1. Hur ser man sin originala produktkod så man kan byta tillbaka sen.
2. När man installerar NSS så får man fråga ang USB. Vilken ska man ta ?
Virtual USB Drive
F1 USB Drive
Nemesis
Diamond
Prodigy

Tack på förhand

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3