Asus MAXIMUS III FORMULA vs. Asus MAXIMUS III GENE

Permalänk
Medlem

Asus MAXIMUS III FORMULA vs. Asus MAXIMUS III GENE

Hejsan!

Vet att SWEC har gjort recension på Formula varianten och det med mycket bra resultat.
Då jag är på G att uppgradera gamla bettan tänkte jag att jag ska kosta på mig ett rejält mobo med bra OC-potential.
Så frågan är väl följande: Förutom typ storleken och det medföljande ljudkortet, vad skilljer dessa 2 kort åt? Blir jag "besviken" om jag köper GENE versionen som faktiskt är typ 600kr billigare? Har redan ett gammalt X-Fi kort i datorn jag sitter på nu.

Mvh Andrée

Permalänk

Skillnaden är att Gene är ett mATX kort. Det är mindre och passar inte i en ATX låda.

Satsa på Maximus eller t.ex Asus P7p55d PRO som jag gör.

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ME4FASHION
Skillnaden är att Gene är ett mATX kort. Det är mindre och passar inte i en ATX låda.

Satsa på Maximus eller t.ex Asus P7p55d PRO som jag gör.

Ehhh vad snackar du om??
mATX passar vist i vanliga ATX lådar...

Skillanden är välle egentligen den att Den ena är mATX samt att ATX verisionén har lite mer saker att leka med...

Permalänk
Medlem

mATX passar i en ATX låda utan poblem så vitt vad jag vet.
Gene kortet är ett väldigt bra mATX kort men om du söker överklockningspotential och features utöver det vanliga så har inte GENE kortet en suck mot Formula brädan.

Om du ska spara pengar så gå isåfall ner till P7p55d eller liknande. mATX kort är bara korkat om du inte bygger en HTCP eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
mATX passar i en ATX låda utan poblem så vitt vad jag vet.
Gene kortet är ett väldigt bra mATX kort men om du söker överklockningspotential och features utöver det vanliga så har inte GENE kortet en suck mot Formula brädan.

Om du ska spara pengar så gå isåfall ner till P7p55d eller liknande. mATX kort är bara korkat om du inte bygger en HTCP eller liknande.

Jodå, Gene har visst en suck.
Och om man inte prompt vill ha en ATX-låda p.g.a. 6-8-10 HDD:s,
kan man bygga en smidigare & samtidigt billigare dator med ungefär samma prestanda.

"We don't like the Maximum III Gene at all, no Sir. We adore it and as such is worth the money you need to put down on the table. if you are in the market for an mATX motherboard, look no further."

http://www.guru3d.com/article/asus-maximus-iii-gene-review-te...

Mvh

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jodå, Gene har visst en suck.
Och om man inte prompt vill ha en ATX-låda p.g.a. 6-8-10 HDD:s,
kan man bygga en smidigare & samtidigt billigare dator med ungefär samma prestanda.

"We don't like the Maximum III Gene at all, no Sir. We adore it and as such is worth the money you need to put down on the table. if you are in the market for an mATX motherboard, look no further."

http://www.guru3d.com/article/asus-maximus-iii-gene-review-te...

Mvh

Håller inte med

Gene:
2 x PCIe 2.0 x16 (support single at x16 or dual at x8/x8 mode)
1 x PCIe x4
1 x PCI 2.2
6 xSATA 3.0 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
JMicron® JMB363 SATA controller
1 xExternal SATA 3.0 Gb/s port at rear (SATA On-the-Go)
1 xSATA 3.0 Gb/s port
- 8-phase CPU power
- 2-phase VTT power
- 2-phase Memory power

Formula:
2 x PCIe 2.0 x16 (red) support single at x16 or dual at x8 mode
1 x PCIe x16 (white) supports at x4 mode
2 x PCIe x1
2 x PCI 2.2
6 xSATA 3.0 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
JMicron® 322 controller and 2 x JMicron® 363 controllers:
- 2 x SATA 3.0 Gb/s port (Red) supporting Hardware RAID 0 and 1 (SPD_HDD1 + SPD_HDD2)
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- 2 x SATA 3.0 Gb/s port (White) - SATA_ODD1 + SATA_ODD2
- 16-phase CPU power
- 3-phase VTT power
- 3-phase Memory power
+ En jävla massa annat, både i BIOS och på brädan.

Gene är givetivs fortfarande en väldigt kompetent mATX bräda som jag sa i tidigare inlägg. Men för 300-400kr i mellanskillnad finns där väl ingen vettig anledning att köra på den... om du inte bygger en HTPC... som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket Tror att jag har lite mer kött på benen nu

Permalänk
Avstängd

Gene kortena brukar vara varmare än vanliga ATX! därför jag sålde mitt gene kort..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Ehhh vad snackar du om??
mATX passar vist i vanliga ATX lådar...

Skillanden är välle egentligen den att Den ena är mATX samt att ATX verisionén har lite mer saker att leka med...

Som jag fattade så gjorde inte mATX det. My bad.

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||