Laptop med 6-8GB RAM [För Football Manager]

Permalänk
Medlem

Laptop med 6-8GB RAM [För Football Manager]

Yes, börjar snart plugga och med det tänkte jag införskaffa mig en ny laptop. Datorn kommer att användas till pluggande men även till spelande.

Kravet jag har på datorn är att den skall kunna klara av spelet Football Manager 2010 + även kommande versioner på högsta detaljnivå. För att FM ska fungera på en hyfsad "speed" måste man ha ett rejält internminne samt en snabb processor. Grafikkortet har en väldigt liten betydelse.

Prisnivå:
Kvaliteten går före priset. Jag lägger hellre 25k på en prisvärd dator än 10k på en icke prisvärd sådan. Men självklart köper jag t.ex. hellre en billigare dator med sämre grafikkort än en dyrare med bättre just på grund av att grafikkortet är av sekundär betydelse för mig.

Skärm:
Inga direkta krav, är inte så hemma på skillnader mellan glossy och matt skärm, så där har jag inget att säga.

Internminne:
Absolut minimum är 6 gig, fast 8 är att föredra. Är dock osäker på skillnad och betydelse mellan DDR2 och DDR3.

Processor:
Inte heller min starkaste sida. Självklart skall den vara så snabb som möjligt. Processorn tillsammans med internminnet är det som jag tänker lägga mest pengar på. Min nuvarande är en Intel core duo E6850 och det lär väl ha hänt en del sedan förra gången jag köpte dator.

Hårddisk:
Inget större krav på storlek. Använder en extern för lagring av större filer. Men så snabb som möjligt kan man väl hoppas på (eller vad man nu säger om hårddiskar).

Grafikkort:
Behövs inget "flashy" alls. Förra gången jag köpte dator lade jag 6-7 tusen (inte 100% säker på summan) på ett 8800GTX vilket jag aldrig hade användning för. Dock lär det vara svårt att få en dator med en grym processor och högt RAM fast med ett uselt grafikkort.

Operativsystem:
Win 7

Vikt:
Inget krav, men ju lättare desto bättre.

Laddningstid:
Är väldigt osäker på vad laddningstiderna ligger på i dagsläget men man kan önska att datorn tar sig igenom en föreläsning utan att självdö.

Ja, det var väl det jag hade önskemål om. Resten (moderkort etc) har jag ingen som helst koll på så det överlåter jag till kunnigare personer.

Den dator jag har kikat lite på är Acer Aspire 8942G-728G1.28TWn som uppfyller både RAM- och processor-önskemålen. Några tankar om denna?

Så, frågan är väl egentligen vilken dator som vore optimal om dennes enda uppgift är att kunna spela Football Manager på högsta detaljnivå så snabbt som möjligt.

Och med risk för att låta dum, är det möjligt att bygga en egen laptop (dvs välja bland delar för att sen få den byggd) eller fungerar det bara med stationära?

Tack på förhand.
/Druv

Permalänk

Köp en packard bell ipower 767 , har en själv.

Du behöver inga 8gb ram ...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret även om det inte gav någonting.

Bespara mig gärna inlägg som "du klarar dig på en sämre dator" etc i fortsättningen

Permalänk
Medlem

ska du ha 6 gig ram för att du caddar eller liknade? eller varför så mkt?
och dessutom är det oftas ganska enkelt att upgradera ram själv.
så att bara den stödjer 8 gig och har 64 bit os så kan du ju köpa till ram vid sidan om.

Permalänk
Avstängd

Förstår själv inte vad du ska med över 4GB ram, tror inte du märker speciellt stor skillnad och framför allt inte i FM.

Viktigaste frågan för mig är 15 eller 17'tum?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Well okay. Vi gör om hela frågeställningen och ändrar den till denna:

Vilken är den mest prisvärda datorn som har 6 till 8 gig ram alternativt möjlighet att uppgradera till 8 gig ram?

@jontepo - När man spelar football manager med högsta detaljnivå ligger både det privata arbetsminnet + virtuella minnet på minst 2,200,000 kB vilket inte bara gör laddningstiderna sega utan även ökar risken för att spelet ska "Run out of memory and quit".

@MarkoV - Tro mig, det är skillnad. Har även i dagsläget 4GB ram.

Angående skärmstorleken så hade jag helt klart föredragit 17 tum även om det kostar några tusenlappar extra. Dock utesluter jag inte en mindre skärm om processorn och Ram-minnet (eller möjlighet att öka det) uppfyller kraven.

Tackar för svaren, keep 'em coming

Permalänk
Medlem

Köp en HP Envy 15 (med Core i7 om Core i5 modellerna dykt upp i Sverige) och uppgradera minnet. Den har 4 minnesplatser så två stycken 2GiB DDR3 SODIMM är allt du behöver. 2GiB stickor är billiga, 4GiB är det inte.

Permalänk
Medlem

ASUS släpper väl sin G73 med 8GB RAM i slutet av Februari (vet inte om Sverige), 17,3", och Acers Aspire 8942g med 6GB kommer i början/mitten av Februari, fast de är ju rätt stora och dyra maskiner, så att uppgradera själv är nog billigare om du kan.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

@Megol0 - Den ser helt klart intressant ut. Lockande med möjlighet att uppgradera ända till 16GB RAM också. Helt klart ett alternativ trots dåliga erfarenheter av HP.

@Aenarian - Acers 8942G var faktiskt den som jag hade kollat på först, men sen glömde jag namnet och hittade det inte förrän nu, tack. Verkar vara en grym maskin.

Svårt detta med så många olika att välja på..