Laptop med 6-8GB RAM [För Football Manager]
Yes, börjar snart plugga och med det tänkte jag införskaffa mig en ny laptop. Datorn kommer att användas till pluggande men även till spelande.
Kravet jag har på datorn är att den skall kunna klara av spelet Football Manager 2010 + även kommande versioner på högsta detaljnivå. För att FM ska fungera på en hyfsad "speed" måste man ha ett rejält internminne samt en snabb processor. Grafikkortet har en väldigt liten betydelse.
Prisnivå:
Kvaliteten går före priset. Jag lägger hellre 25k på en prisvärd dator än 10k på en icke prisvärd sådan. Men självklart köper jag t.ex. hellre en billigare dator med sämre grafikkort än en dyrare med bättre just på grund av att grafikkortet är av sekundär betydelse för mig.
Skärm:
Inga direkta krav, är inte så hemma på skillnader mellan glossy och matt skärm, så där har jag inget att säga.
Internminne:
Absolut minimum är 6 gig, fast 8 är att föredra. Är dock osäker på skillnad och betydelse mellan DDR2 och DDR3.
Processor:
Inte heller min starkaste sida. Självklart skall den vara så snabb som möjligt. Processorn tillsammans med internminnet är det som jag tänker lägga mest pengar på. Min nuvarande är en Intel core duo E6850 och det lär väl ha hänt en del sedan förra gången jag köpte dator.
Hårddisk:
Inget större krav på storlek. Använder en extern för lagring av större filer. Men så snabb som möjligt kan man väl hoppas på (eller vad man nu säger om hårddiskar).
Grafikkort:
Behövs inget "flashy" alls. Förra gången jag köpte dator lade jag 6-7 tusen (inte 100% säker på summan) på ett 8800GTX vilket jag aldrig hade användning för. Dock lär det vara svårt att få en dator med en grym processor och högt RAM fast med ett uselt grafikkort.
Operativsystem:
Win 7
Vikt:
Inget krav, men ju lättare desto bättre.
Laddningstid:
Är väldigt osäker på vad laddningstiderna ligger på i dagsläget men man kan önska att datorn tar sig igenom en föreläsning utan att självdö.
Ja, det var väl det jag hade önskemål om. Resten (moderkort etc) har jag ingen som helst koll på så det överlåter jag till kunnigare personer.
Den dator jag har kikat lite på är Acer Aspire 8942G-728G1.28TWn som uppfyller både RAM- och processor-önskemålen. Några tankar om denna?
Så, frågan är väl egentligen vilken dator som vore optimal om dennes enda uppgift är att kunna spela Football Manager på högsta detaljnivå så snabbt som möjligt.
Och med risk för att låta dum, är det möjligt att bygga en egen laptop (dvs välja bland delar för att sen få den byggd) eller fungerar det bara med stationära?
Tack på förhand.
/Druv