Permalänk
Medlem

Cisco Catalyst 3500 XL

Har fått en Catalyst 3500 xl som jag tänkt att använda på lan-partyn. Jag vill konfigurera VLAN på den tillsammans med min m0n0wall-router.
Dock så har jag inte kommit fram än till tros mycket googlande riktigt exakt hur man gör. Consolen har jag lyckats kika i lite via Hyperterminalen då jag har en sådan kabel till switchen, men sen är det stopp. Vidare har jag också fått för mig att det finns ett webinterface på den, men det har jag inte hittat nått.
Ciscos hemsida sa mig att det finns ett program (Network assistant) för att konfigurera dessa switchar men det programmet är typ omöjligt att få tag på som privatperson.
Finns det nån som hållt på med dessa switchar som kan tala om lite mer om den, typ hur man configurerar VLAN och sånt.

Permalänk
Medlem

Rent spontant kan jag rekommendera följande länkar.

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps637/prod_co...

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps637/product...

Där finns ganska bra "guider" hur du kommer igång och hjälp hur du konfigurera vlan mm.

Min uppfattning är också att webinterfacet på de switcharna inte är mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

Vad ska du med vlan till med på små lan?

Webinterfacet lär du aktivera men det är gruvligt kasst.

För att starta den matar du in:
configure terminal
ip http server

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

vlan är bra jag kör det hemma fast jag bara använda ca 10 TP portar i switchen
ett för data och ett för SIP trafik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
vlan är bra jag kör det hemma fast jag bara använda ca 10 TP portar i switchen
ett för data och ett för SIP trafik

Men inte direkt nödvändigt på ett litet lan. Inte direkt så att han behöver några av de andra funktionerna heller.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Men inte direkt nödvändigt på ett litet lan. Inte direkt så att han behöver några av de andra funktionerna heller.

nää.. lär ju dessutom bli flaskhals om han sedan ska routa mellan dom med monowall burken beroende på hårdvara försståss..

Permalänk
Medlem

Kan skicka en CCNP labb som är gjord för att skapa vlan osv eller så kan jag försöka förklara här på swec men det kanske inte blir lättare.. kontakta via pm för labben eller förklaring via pm.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Har man ändå en sådan kan man lika gärna labba och lära sig, bara för att något är onödigt betyder det inte att man ska låta bli

well.. efter att du kommit åt den via hyperterm, gör:

enable
configure terminal
interface vlan <nummer>
ip address (om du vill sätta ip på vlanet, typ för management av switchen, management vlan är default vlan 1)

Sedan bör du sätta trunkport (om flera vlan ska passera switchen)
interface fa0/1 (eller annat portnr)
switchport mode trunk
no shutdown

Sedan bör du sätta accessportar för att plocka ut respektive vlan:
interface fa0/2 (eller annat portnr)
switchport mode access vlan <vlanid>
no shutdown

Bra att ha grejer:
Du kan börja skriva ett kommando och TABa för att få autocomplete
Kommando ? ger hjälp om respektive kommando
bara ? ger lista på kommandon

för att hårdställa portarna:
speed 100
duplex full

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp tJev och strife242

Maniak: Nog för att det är lan, men inte ett litet, så jag skulle vilja sätta upp vlan för att dela upp nätet.

=JoNaZ= Hårdvaran är det inga problem med, P4 2.0GHz 1024 Mb Ram OS på HDD samt 2x 10/100 3Com + 1x 10/100/1000 3Com
Klarar att routra 100/100 lina till 400 pers iaf, dock som B-nät, men skulle vilja ha dom i mindre C-nät..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Tack för hjälp tJev och strife242

Maniak: Nog för att det är lan, men inte ett litet, så jag skulle vilja sätta upp vlan för att dela upp nätet.

=JoNaZ= Hårdvaran är det inga problem med, P4 2.0GHz 1024 Mb Ram OS på HDD samt 2x 10/100 3Com + 1x 10/100/1000 3Com
Klarar att routra 100/100 lina till 400 pers iaf, dock som B-nät, men skulle vilja ha dom i mindre C-nät..

Dåså, 400 börjar bli lite mycket för ett nät. Bara o ploppa i ett till nätverkskort i routern och routa mellan näten. Eller skaffa en switch som kan göra det då det kanske går lite mycket trafik mellan näten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Kan bli frustrerande för en som inte kan det från början, men det är ju lärorikt.
Glöm inte att sätta upp trunk med.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hur fasen loggar man in, när jag försöker lägga till switchen i Cisco Configuration Assistant kommer en loggin ruta upp, Username/Password vart fasen sätter jag denna info?