Permalänk

Bästa kylvattnet

Hejs

Vad rekommenderas.

1. Fixa eget kylvatten för vattenkylningen.
Isåfall vilka tillsatser ska man blanda i och var får man tag på dem.
Jag har läs guiden så jag vet att det är mot (korrosion) och mot alger
och att det ska vara destvatten.

2. Köpa färdigt bara att hälla i vattnet.

3. Köpa färdigblandat.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Casemod-mästare

jag tycker du ska köra dest. vatten (batteri vatten från tappen) och en silver coil (eller annat alg dödande) och anti corrision är ENDAST nödvändig om du mixar metaller
hoppas det hjälpte

BTW välkommen till Sweclockers

Permalänk
Medlem

jag kör med innovatek aqua tuning och den funkar super bra iaf:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

kan tipsa om att vanlig glycol till bil är både giftigt för alger och korrotions hämmande.

använde själv det i mitt system ihop med dest vatten från Mekonomen funkade prima inga alger

körde väll på typ 1% glycol eller nått sånt typ 1-2 kapsyler glycol i 1 liter destvatten doserde jag

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

silver coil

Var kan jag köpa detta?

Citat:

innovatek aqua tuning

O var kan jag köpa detta?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Silver coil är väll bara vanligt silver? Du kan säkert få några bitar från en guldsmed för en billig peng.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Silver och destillerat / avjoniserat vatten är det ultimata så länge man inte blandar metaller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Silver och destillerat / avjoniserat vatten är det ultimata så länge man inte blandar metaller.

Och man ska inte blanda metaller, eller snarare ge f....n i aluminium delar
Destillerat vatten med så lite tillsatser som möjligt, finns batterivatten att köpa på macken, kolla lite så ska du se att någon av dem är destillerade med så är man helt säker.

En silver bit ska fungera mot alger, och varulvar alternativt köper man PT-nuke samtidigt som man beställer övriga prylar, det gjorde jag.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GannTrader

Var kan jag köpa <silver coil>?

Helst ska silvret vara så rent som möjligt (.999) så att det så långt som möjligt endast är silverjoner som fälls ut till kylvattnet (och inget annat ospecificerat (Aluminium?) som man inte vill ha i slingan).

Prova med din lokala guldsmed, alternativt någon affär som säljer ädelmetaller för hobbyverksamhet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

fick en tanke när ni gled in lite på bilar o sånt skojj

Har sett på meckonomen att dom hade nått skit man kan hälla i kylarn för att sänka tempen med ett par grader, borde undersökas?

Visst de är nån jävla vätskeblandning så de e ju viktigt att kolla vad det innehåller. (metaller osv)

Men klart intressant om de skulle funka även till datorn?!

Inte ett "fan" av sånna prylar, så har inte köpt de till bilen (behövs ju inte på min trotjänare) -.-

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Hejs

Kollade upp vad PT-nuke är.
På en sida står det "Active Ingredient: Benzalkonium chloride 1.65%"

Råkar ha en ½liter Bensalkoniumklorid ståendes och den är 50%-ig
Ska kanske ta en droppe eller två av denna då.
Är lite tveksamm då detta ämne löddrar en hel del men i så små mängder kanke det inte är någon fara.

För den som undrar så används Bensalkoniumklorid, väldigt giftigt för vattenlevande organismer, för att ta död på alger i målarfärg eller för att spruta/pensla på redan färdigmålade ytor för att förhindra alg, mögel och mosspåväxt.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Citat:

Hejs

Kollade upp vad PT-nuke är.
På en sida står det "Active Ingredient: Benzalkonium chloride 1.65%"

Råkar ha en ½liter Bensalkoniumklorid ståendes och den är 50%-ig
Ska kanske ta en droppe eller två av denna då.
Är lite tveksamm då detta ämne löddrar en hel del men i så små mängder kanke det inte är någon fara.

För den som undrar så används Bensalkoniumklorid, väldigt giftigt för vattenlevande organismer, för att ta död på alger i målarfärg eller för att spruta/pensla på redan färdigmålade ytor för att förhindra alg, mögel och mosspåväxt.

Se där då lärde jag mig något nytt i dag med
Var försiktig med doseringen, man ska ta ~1 droppe PT-nuke/liter vatten om jag inte minns fel, sätter man mer kan det ge problem så skulle ta det lugnt med 25 ggr mer koncentrerad lösning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Se där då lärde jag mig något nytt i dag med
Var försiktig med doseringen, man ska ta ~1 droppe PT-nuke/liter vatten om jag inte minns fel, sätter man mer kan det ge problem så skulle ta det lugnt med 25 ggr mer koncentrerad lösning.

Jag tycker t.o.m det börjar löddra med en par droppar PT nuke, så en droppe av den där 50%iga kan nog få reservoaren att löddra över om man inte är försiktig.

Eller är det bara jag som märkt detta fenomen med PT nuke?
Såhär ser det ut efter 2 droppar för mig (sorry för taskig bild).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk

Jo jag har också funderat på hur man placerar en silverbit i systemet.
Låter ju lite otrevligt o lägga i en lös bit som far omkring.
Hur ska man placera/lägga biten eller möjligen sätta fast?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Det här är en populär lösning, är väll så stor att den inte går igenom nipplarna men passar i slangen.
http://www.petrastechshop.com/sikibyia.html
Produktbeskrivningen är dess utom klart läsvärd

Annars är det ju inte så vansinniga flöden att en lite tyngre silverbit nog snällt ligger kvar på botten av reservoaren.

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag har också funderat på hur man placerar en silverbit i systemet.
Låter ju lite otrevligt o lägga i en lös bit som far omkring.
Hur ska man placera/lägga biten eller möjligen sätta fast?

I reservoaren om sådan finns, annars på något sätt fastkilat i återvändsgränden i T-korsningen. Man får se till att använda en spiral eller annan form som är för stor för att sugas med i slangen och porös så att den inte stoppar flödet. Spiralform är nog det bästa.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag har 1/3 biltemas vanliga koncentrerade glykol, 33%, blå är den.

Hade en grön innan och det hade problem med lukt, sänkte procenthalten massor för att det inte skulle lukta, men vid runt 5% började det rosta och alger såg jag i någon slanganslutning.

Men nu med biltemas är det inga problem, luktar inget.

Nämnde färgerna för det ska vara olika typer.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag har 1/3 biltemas vanliga koncentrerade glykol, 33%, blå är den.

Hade en grön innan och det hade problem med lukt, sänkte procenthalten massor för att det inte skulle lukta, men vid runt 5% började det rosta och alger såg jag i någon slanganslutning.

Men nu med biltemas är det inga problem, luktar inget.

Nämnde färgerna för det ska vara olika typer.

Biltemas blå skall inte användas där det finns aluminium.
Så är det till bilar i alla fall, det bör ju inte vara någon skillnad i datorn.
All glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria kan användas till aluminium.
Det man vill ha är en glykol som är etylen (monoetylen) baserad,
den fräter ej på aluminium.

=/

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk

Men räcker det med att köra Batterivatten/destillerat vatten och en silverklump?

För en silverbit är ju inte specielt svårt att hitta
För jag funderar nämligenen på ett vattenkylningssystem så det skulle vara kul att veta

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk

Dest vatten + Water wetter

Permalänk
Medlem

Biltema Batterivatten och nån koncentrerad korrisonslösning kör jag med.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Hej

Kollade just med en guldsmed och han hade en bit plåt av rent silver som var 1,5mm tjock 1,4cm brett och ganska långt.

Ungefär hur lång bit behöver man?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej

Kollade just med en guldsmed och han hade en bit plåt av rent silver som var 1,5mm tjock 1,4cm brett och ganska långt.

Ungefär hur lång bit behöver man?

Borde väl räcka bra, du kan ju jämföra med storlekarna som killcoilsen har.

Visa signatur

Permalänk

Ja det är som de flesta säger, att man ska ta batterivatten från en mack.

Sen när det gäller AntiCorrosion, så använder jag det jag länkar till.

Jag byter varannat år och det har fungerat klockrent.

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1091947

Mvh Ali3nPredator

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyRocker
Biltemas blå skall inte användas där det finns aluminium.
Så är det till bilar i alla fall, det bör ju inte vara någon skillnad i datorn.
All glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria kan användas till aluminium.
Det man vill ha är en glykol som är etylen (monoetylen) baserad,
den fräter ej på aluminium.

=/

Jag tror inte Biltema saluför något annat än Etylenglykol och att den blåa på Biltema inte ska användas där det finns aluminium verkar vara något som är taget ur luften. Nära på samtliga bilar från och med mitten på 70-talet har aluminiumtoppar, vattenpumpar och termostathus, och till dessa används blå eller grön glykol, det du tänker på är kanske att den blåa (även grön från andra fabrikat) "ska" man inte använda till modernare motorer, början på 2000 och framåt, där föreskrivs en glykol som oftast är röd, kan även vara gul, även denna en etylenglykol fast i longlifeutförande och är nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri.

Det finns en glykol som är propylen-baserad, den är giftfri och har liten miljöpåverkan, den blir något tjockare vid kyla än en etylenglykol. Propylenglykol används ofta i skogsbruk.

Någon annan sade något om ett medel som skulle göra att det kylde bättre, det finns, det gör att kylvätskan "väter" bättre, någon droppe diskmedel skulle kanske funka lika bra.

Att tänka på är att fullt korrosionsskydd uppnås inte förän 20-40% glykol inblandning

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Angående tillsatser till vattnet vid vattenkylning verkar de flesta rutinerade typer vara överens om att ju mindre desto bättre. Det finns inget ekonomiskt eller praktiskt användbart att tillsätta vattnet som faktiskt ökar kylförmågan.

Det enda som man behöver tillsätta är något som förhindrar algtillväxt, silver, algdödande medel, eller faktiskt ogenomskinliga slangar, inget soljus inga alger.

Water wetter, har inte probat själv, ska inte ha någon mätbar effekt och ge hemska beläggningar.

Korrosions hämmare behövs inte om man inte blandat metaller med för stor skillnad i ädelhet, rent praktiskt ge fan i aluminium, sen är det just korrosions hämmare det stoppar inte korrosionen det gör den bara långsammare.

Förstår inte varför folk över huvud taget blandar glykol i systemet, speciellt i små doser lär inte göra någon nytta alls, det kan bara bli sämre. Som jag förstått det är glykol inte ett speciellt effektivt anti alg medel, bilar klarar sig för att temperaturen på kylvattnet med jämna mellanrum stiger så högt att allt dör. Och har man inget aluminium behövs inte glykol som skydd mot korrosion.

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Medlem

Vanligt kranavatten funkar alldeles utmärkt. De har jag kört med i alla år. Visst kan man ana nån form av beläggning på grejerna men det skulle förvåna mig om detta gör någon som helst skillnad, isåfall ingen avgörande skillnad.

Finns det några tester som påvisar skillnader på vattenkylning med eller utan alla era tillsatser?

Har bytt vattnet några gånger genom åren pga modifikationer av datorn och plattformsbyte osv. Visst luktar vattnet lite unket när man byter de, ingen aning hur ert försilvrade batterivatten luktar men jag känns som de kvittar, så länge vattnet håller sig i systemet stör de inte.

Nu hatar ni petiga säkert mig men gör inte de, det är jättekul med entusiaster som försöker finns den gyllene vägen. Jag försöker bara säga att man inte behöver vara för petig, de funka bra iaf.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag tror inte Biltema saluför något annat än Etylenglykol och att den blåa på Biltema inte ska användas där det finns aluminium verkar vara något som är taget ur luften. Nära på samtliga bilar från och med mitten på 70-talet har aluminiumtoppar, vattenpumpar och termostathus, och till dessa används blå eller grön glykol, det du tänker på är kanske att den blåa (även grön från andra fabrikat) "ska" man inte använda till modernare motorer, början på 2000 och framåt, där föreskrivs en glykol som oftast är röd, kan även vara gul, även denna en etylenglykol fast i longlifeutförande och är nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri.

Det finns en glykol som är propylen-baserad, den är giftfri och har liten miljöpåverkan, den blir något tjockare vid kyla än en etylenglykol. Propylenglykol används ofta i skogsbruk.

Någon annan sade något om ett medel som skulle göra att det kylde bättre, det finns, det gör att kylvätskan "väter" bättre, någon droppe diskmedel skulle kanske funka lika bra.

Att tänka på är att fullt korrosionsskydd uppnås inte förän 20-40% glykol inblandning

mycket riktigt biltemas blå glycol är etylen glycol och säger inget om att den inte ska blandas i system med aluminium på instruktionerna iaf

(gick å läste på min dunka dunka i garderoben

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Förstår inte varför folk över huvud taget blandar glykol i systemet, speciellt i små doser lär inte göra någon nytta alls, det kan bara bli sämre. Som jag förstått det är glykol inte ett speciellt effektivt anti alg medel, bilar klarar sig för att temperaturen på kylvattnet med jämna mellanrum stiger så högt att allt dör. Och har man inget aluminium behövs inte glykol som skydd mot korrosion.

Jag kör med det för att det är beprövat o funkar kanonbra.

Håller med om att det är förkastligt med en pytteliten dos då man inte får något korrosionsskydd. Kanske även är för lite för alger, va vet jag.

Jag har ca 10-15% etylen (blå) glykol i filtrerat/avjoniserat vatten. Har haft största delen av vattnet i loopen sedan nforce2-4 tiden, pga extern radiator. Block o slangar är som nya trots att jag har koppar, mässing, eloxerad alu samt nickel(antar jag det är på nipplarna) blandat i systemet.

Om man behagar använda glykol är upp till var o en, men att det inte funkar bra är att fara med osanning.

edit: Skulle vara intressant med ett seriöst test där det visar hur glykolen faktisk försämrar avledningen av den löjligt lilla effekten som det faktiskt handlar om. Jag har inte märkt något negativt.
Är man inte helt hundra på legeringarna i t.ex block, nipplar, ev propelleraxel så hur mycket försämrar en i bästa fall lätt beläggning i block/radiator.
Teori vs praktik mao.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Vanligt kranavatten funkar alldeles utmärkt. De har jag kört med i alla år. Visst kan man ana nån form av beläggning på grejerna men det skulle förvåna mig om detta gör någon som helst skillnad, isåfall ingen avgörande skillnad.

vist vanlig vatten fungerar, den fungera ju med i bilen om man har problem och det läcker, men det är bara tillfällig och sen man kör med glykol ändå
allt skit som växer inne i system osv är bara problem om man byter inte så ofta vatten plus höga temperaturer, överklockar du mycket så detta skit påverkar prestanda
det som är mest bekymrande är vattenläcka, alla vill undvika det men problemen kan ju alltid uppstå och du vill inte ha vanlig kran vatten då det händer, med ren (som batterivatten eller färdiga lösning som feser one) har du 99,99% säkerhet att den ska inte leda ström, för det kan alltid komma ngt skit i vatten som påverkar detta, typ man måste spola radiator innan man kopplar den in i system, är man försiktig och spolat grejer med batteri vatten och senare kopplat till system och fylld med typ feser one då man kan vara nästan säkert att om det händer ngt blir det bara att torka och inte byta brända komponenter