AMD plockar marknadsandelar från Intel

Permalänk
Melding Plague

AMD plockar marknadsandelar från Intel

Enligt analysföretaget IDC återtog AMD förlorade marknadsandelar under 2009, men än är det långt kvar innan Athlon- och Phenom-tillverkaren kan mäta sig med Intels volymer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Heja AMD! Håll ut 2010. När 2011 kommer får vi förhoppningsvis se på andra bullar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Heja AMD! Håll ut 2010. När 2011 kommer får vi förhoppningsvis se på andra bullar!

^^ så fyndigt(bullar!). Sj ska jag köpa ett fint intel system nu 2010 o gärna intel ssd g3.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas AMD kommer ikapp Intel för intel's nuvarande dominerande ställning gynnar inte oss konsumenter. Bäst är ju när konkurrensen är hård för då pressas priserna normalt sett en hel del och utvecklingstacken är då också hög.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Precis, konkurrens gynnar alltid konsumenter.

Men man kunde inte brytt sig mindre, vi pratar om några ynka hundralappar. Jag är glad för AMDs skull och hoppas på ett lite mer lättsamt och framgångsrikt år för deras del, bit hårt när tillfälle ges.

Permalänk
Avstängd

det var på tiden!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jag hoppas AMD kommer ikapp Intel för intel's nuvarande dominerande ställning gynnar inte oss konsumenter. Bäst är ju när konkurrensen är hård för då pressas priserna normalt sett en hel del och utvecklingstacken är då också hög.

Det kommer de inte att göra. AMD må ha väldigt skickliga ingenjörer, men Intel har så väldigt, väldigt mycket mer pengar att lägga på R&D och marknadsföring. AMD kommer aldrig att stå haka mot haka med Intel.

Kul att AMD tagit igen dock, de har gjort ett bra jobb under gångna året.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Kan bli intressant att se vad som händer i budget/mellanklassegmentet när i3 blir vanligare och moderkorten för dem blir billigare. Hårdare konkurrens och lägre priser i det segmentet kan man ju hoppas på.
Hade tänkt att köpa en Athlon II x4 630 snart, så man kan ju hoppas på lite priskrig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

På tiden Intel förlorar lite mark.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Det kommer de inte att göra. AMD må ha väldigt skickliga ingenjörer, men Intel har så väldigt, väldigt mycket mer pengar att lägga på R&D och marknadsföring. AMD kommer aldrig att stå haka mot haka med Intel.

Kul att AMD tagit igen dock, de har gjort ett bra jobb under gångna året.

du var inte med på athlon vs p4 tiden då?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kan bli intressant att se vad som händer i budget/mellanklassegmentet när i3 blir vanligare och moderkorten för dem blir billigare. Hårdare konkurrens och lägre priser i det segmentet kan man ju hoppas på.
Hade tänkt att köpa en Athlon II x4 630 snart, så man kan ju hoppas på lite priskrig.

i3 måset sjunka sjukt mycket i pris med, då dom är aldeles för dyra i dagsläget. dessutom drar dom onödigt mycket ström pga integrerade grafikdelen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Precis, konkurrens gynnar alltid konsumenter.

Men man kunde inte brytt sig mindre, vi pratar om några ynka hundralappar. Jag är glad för AMDs skull och hoppas på ett lite mer lättsamt och framgångsrikt år för deras del, bit hårt när tillfälle ges.

Du skall se att det inte handlar om några hundralappar den dan AMD inte längre har möjlighet att konkurrera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Fin nyhet. En fördelning närmare 50/50 skulle vi alla tjäna på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Du skall se att det inte handlar om några hundralappar den dan AMD inte längre har möjlighet att konkurrera.

Var vänlig och förklara lite mer ingående, förstår nämligen inte vad du menar.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Du skall se att det inte handlar om några hundralappar den dan AMD inte längre har möjlighet att konkurrera.

Han kanske menade några hundra procent?

mrfredrik utan konkurens får man ett monopol, då pratar vi om minst en fördubbling av priserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Han kanske menade några hundra procent?

mrfredrik utan konkurens får man ett monopol, då pratar vi om minst en fördubbling av priserna.

Jaha ja, är du säker på detta? Hur kan konkurrens förvandlas till ett monopol? Är det samma roliga gubbe på utsidan av förpackningen? Kan man fortfarande vara en bil eller båt?

Ibland så undrar man gott folk, låt ironin flöda.

Hur kan man få denna nyhet till att AMD inom viss framtid inte kommer kunna konkurrera med Intel?

Fast vad vet jag, han kanske talar rent hypotetiskt. Det ter sig ändå rätt konstigt då nyheterna här på Sweclockers under de senaste dagarna har handlat om hur bra det går för AMD, hur deras produkter blir mer och mer "kickass" och att man knappar in eller utvidgar försprånget mellan sina konkurrenter.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Jaha ja, är du säker på detta? Hur kan konkurrens förvandlas till ett monopol? Är det samma roliga gubbe på utsidan av förpackningen? Kan man fortfarande vara en bil eller båt?

Ibland så undrar man gott folk, låt ironin flöda.

Hur kan man få denna nyhet till att AMD inom viss framtid inte kommer kunna konkurrera med Intel?

Fast vad vet jag, han kanske talar rent hypotetiskt. Det ter sig ändå rätt konstigt då nyheterna här på Sweclockers under de senaste dagarna har handlat om hur bra det går för AMD, hur deras produkter blir mer och mer "kickass" och att man knappar in eller utvidgar försprånget mellan sina konkurrenter.

Jag förstår inte vad du menar, menar du att du är ironisk?
Jag skrev utan konkurens inte konkurens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

mrfredrik ser inte ut att läsa vad som skrivs

Hoppas på mer gämnare framöver fast realistiskt sett ser det inte så.
jaja kämpa på AMD you'r our only hope against the empire!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
mrfredrik ser inte ut att läsa vad som skrivs

Hoppas på mer gämnare framöver fast realistiskt sett ser det inte så.
jaja kämpa på AMD you'r our only hope against the empire!

Men det börjar se ljusare ut i alla fall! Och de måste väl tjäna endel på deras grafikfront nu, så då kanske de får lite mer pengar att utveckla nästa generations CPU:er...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
du var inte med på athlon vs p4 tiden då?

Jodå, det var jag, men bilden ser väldigt annorlunda ut idag. AMDs Phenom-arkitektur ligger bakom både Core2 och i5/i7 prestandamässigt. Intel har, som jag skrev, betydligt mer pengar att lägga på R&D och även om AMD skulle få fram en ny arkitektur i samma klass som K7/K8 så skulle Intel rätt enkelt kunna hålla dem borta från marknaden ändå. AMD kommer alltid att vara en rätt liten aktör i jämförelse med Intel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Det kommer de inte att göra.[...]

Så länge de finns kvar så är det en kamp om att komma upp till 50/50. Med några bra generationer i rad så kan de komma ikapp. Visserligen så har intel fördelen nu med bättre tillverkningsprocess men om 5 år kanske AMD är ikapp med det tekniska och då återstår bara bra försäljning.

Kul att se, jag trodde det såg dåligt ut med tanke på i5 som verkar lockat många men jag antar att AMD's priser vinner väldigt många OEM-datorer.

Permalänk
Medlem

Härligt AMD

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
i3 måset sjunka sjukt mycket i pris med, då dom är aldeles för dyra i dagsläget. dessutom drar dom onödigt mycket ström pga integrerade grafikdelen

Ursäkta offtopic men onödigt mycket ström? Enligt http://www.car-pc.info/reviews/welt...5-i7-itx-review så drar ett system med en H55 ITX bräda, i3-530 processor, 4GB RAM och en Intel SSD 27watt idle och 59watt load. Jämfört med ett Atom system kanske det är mycket, men med prestandan som systemet ger så tycker jag det är väldigt låg förbrukning.

Att dom skulle kunna sjunka lite i pris håller jag däremot med om, även fast du kan få ett moderkort + processor för 2000 riksdaler.

Permalänk
Medlem

Hur många % hade dom när det gick som bäst? 26 % eller nått va? är inte säker dock

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag förstår inte vad du menar, menar du att du är ironisk?
Jag skrev utan konkurens inte konkurens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
mrfredrik ser inte ut att läsa vad som skrivs

Hoppas på mer gämnare framöver fast realistiskt sett ser det inte så.
jaja kämpa på AMD you'r our only hope against the empire!

Ska man behöva måla bilder? Kommentaren grundar sig självklart på det jag skrev först, då Ratatosk kommenterade det.

Permalänk
Medlem

2% hit och dit. Men bra ändå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Inte 2%, 2%-enheter. Det är stor skillnad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tyvärr så länge inte AMD har någon CPU som kan mäta sig med Intels i7 serie så är dom tyvärr inget alternativ för mig. Om dom inte släpper nåt vasst till sommaren eller så? Men det är skönt att se att dom plockar andelar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Tyvärr så länge inte AMD har någon CPU som kan mäta sig med Intels i7 serie så är dom tyvärr inget alternativ för mig. Om dom inte släpper nåt vasst till sommaren eller så? Men det är skönt att se att dom plockar andelar.

Thuban (Phenom II x6) lanseras Q2 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
2% hit och dit. Men bra ändå.

2% av väldigt mycket pengar = mycket pengar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10