Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort

Tja nu e det så att jag ska köpa ett nytt grafikkort till min dator men vet ej vilket jag ska välja min budjet är 2000kr+frakt max 280kr!

målet med grafikkortet är att min dator äntligen ska bli en hardcore spel dator

så alltså krävs det bra prestanda på kortet tackar i förväg för alla fina svar

Permalänk
Avstängd

Hej hej!

Lite svårt att hjälpa dig om vi inte vet vad du jar för hårdvara iövrigt i burken!

MVH

Permalänk
Medlem

Mja, den prisklassen är nånstans mellan HD5770 och HD5850.

Kanske kan kommande HD 5830 bli något mycket bra i just denna prisnivå ?
Eller så väntar du tills HD 5850 sjunker i pris eller det dyker upp något erbjudande.

Edit : Och som InluZion säger så spelar ju din övriga hårdvara stor roll.
Har du en lite äldre processor som jag så flaskas redan ett HD 5770 en hel del av processorn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Som sagts innan, antingen väntar du på HD5830, eller på att priset på HD5850 sjunker. HD5770 presterar rätt mycket sämre än HD5850, så det känns inte riktigt som ett alternativ, om du nu skall ha riktigt bra spelprestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

övrig hårdvara i burken är

ram:2x1024mb crossair xms2 800mhz

hdd:Seagate Barracuda 7200.12 1TB (Cache 32 MB / 7200RPM / SATA II)

prosessor:amd athlon 64 x2 6000+ 3.11ghz

grafikkort i just nu är ett

ati radeon hd 4650

men vill hällst ha ett nvida då dom verkar hålla bättre än vad ati korten gjör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaithan
övrig hårdvara i burken är

ram:2x1024mb crossair xms2 800mhz

hdd:Seagate Barracuda 7200.12 1TB (Cache 32 MB / 7200RPM / SATA II)

prosessor:amd athlon 64 x2 6000+ 3.11ghz

grafikkort i just nu är ett

ati radeon hd 4650

men vill hällst ha ett nvida då dom verkar hålla bättre än vad ati korten gjör

I dagsläget är inte Nvidia-korten några bra alternativ faktiskt. ATI har sin nya 5XXX-serie, men Nvidia har inte släppt suin senaste arkitektur ännu, utan kör fortfarande på den gamla. Om du vill ha Nvidia, så vänta i så fall tills Nvidia släpper sin nya lineup, vilket är om ett par månader som det ser ut nu.

Vill du ha kort tidigare, så titta på AMD/ATI HD5770, HD5830 eller HD5850.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om du kan sträcka dig till 310 kr till, så kan du få ett Powercolor 5850. När du beställer, så uppger du, att du är en Sweclockers medlem. Då får du frakrtfritt och slipper betala frakten. Det gäller för köp över 500 kr.

Webbpris: 2 590 kr

http://www.inet.se/artikel/5408584/powercolor-radeon-hd5850-1...

Mvh Ali3nPredator

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

om ni skulle köpa ett grafikkort till min burk vilket skulle det vara och det ska gå och köpa imprensip idag

Permalänk

din processor är riktigt slö, jag hade köpt ett gts250 1gb från netonnet tror det kostar 1050 kr, annars kan du satsa på 5750 1gb

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

femkantig nej den är fan inte slö!

Permalänk
Medlem

varifrån har du fått uppfattningen att radeon håller sämre än geforce?

har haft ett antal kort av från båda företagen , varken nvidias eller amds grafikkort har några speciella kvalitetsbrister.

angående din processor så är den inte dagsfärsk , men bör klara av de flesta spelen i dag , gta iv och crysis kan vara problematiska kan jag gissa på.

köper du ett 5850 så kommer det antagligen ganska mycket kraft kvar att hämta ur kortet eftersom att processorn inte hinner med sitt arbete i spelen och på så sätt stryper kortet en del.

men då har du också fördelen att du inte behöver köpa ett nytt grafikkort när du planerar att uppgradera resten av burken.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
varifrån har du fått uppfattningen att radeon håller sämre än geforce?

har haft ett antal kort av från båda företagen , varken nvidias eller amds grafikkort har några speciella kvalitetsbrister.

angående din processor så är den inte dagsfärsk , men bör klara av de flesta spelen i dag , gta iv och crysis kan vara problematiska kan jag gissa på.

köper du ett 5850 så kommer det antagligen ganska mycket kraft kvar att hämta ur kortet eftersom att processorn inte hinner med sitt arbete i spelen och på så sätt stryper kortet en del.

men då har du också fördelen att du inte behöver köpa ett nytt grafikkort när du planerar att uppgradera resten av burken.

aye det är väl snarare motsatsen? har haft 2 eller 3 st nvidia kort som pajat medans ati-korten i familjens datorer varit näst intill oförstörbara. annat gäller drivrutinerna... grafikkort har en tendens att åldras fortare än processorer dock, tycker han borde lägga hälften av sin budget på en processoruppgradering istället varför han ska spara in på grafikkortet. typ en phenom ii x3 720 eller bättre

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
aye det är väl snarare motsatsen? har haft 2 eller 3 st nvidia kort som pajat medans ati-korten i familjens datorer varit näst intill oförstörbara. annat gäller drivrutinerna... grafikkort har en tendens att åldras fortare än processorer dock, tycker han borde lägga hälften av sin budget på en processoruppgradering istället varför han ska spara in på grafikkortet. typ en phenom ii x3 720 eller bättre

Problemet är ej processorn det är grafikkortet som är problemet

Permalänk
Medlem

Din processor är faktiskt i dagsläget att betrakta som rätt slö (jämfört med nya processorer).
Den är ungefär likvärdig med min (En E6600 på 3.0 GHz). Med min processor och ett HD 5770 får jag ca 13000 poäng i 3Dmark06 mot över 20000 som folk får med modernare processorer.
Så inte ens ett HD 5770 är inte i närheten av att kunna användas fullt ut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaithan
Problemet är ej processorn det är grafikkortet som är problemet

I dagsläget, ja. Men om du köper ett HD5850, så kommer din processor begränsa prestandan en del.

Allt är ju relativt, din processor är bra i förhållande till ditt nuvarande grafikkort, men klen i förhållande till ett HD5850.

m.a.o. förutsåg femkantig att din processor kommer att vara slö i förhållande till ditt grafikkort efter en uppgradering till HD5850.

JesperT<= Huruvida ett HD5770 kan utnyttjas fullt ut eller ej är högst beroende på upplösning och grafikkvalitet. Om du sätter upp upplösning och kvalitet, så är det fortfarande grafikkortet som utgör begränsningen. Däremot i låga upplösningar, då grafikkortet inte behöver jobba särskilt hårt, så kommer processorn begränsa prestandan en del.

Dessutom säger inte 3DMark speciellt mycket om spelprestandan, utan det är enbart en siffra på hur bra systemet presterar i just 3DMark, inget mer.

Legion Hardware testade hur mycket ett antal processorer begränsar prestandan hos ett GTX280 i olika spel. GTX280 är ju rätt mycket bättre än HD5770 (men sämre än HD5850):
http://www.legionhardware.com/document.php?id=775&p=0

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/5408418/xfx-radeon-hd4770-512mb

Bättre tycker jag absolut inte du ska köpa om du inte har planer på att uppgradera hela datorn snart.

Permalänk
Medlem

vart hittar jag fri frakt mi inet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
I dagsläget, ja. Men om du köper ett HD5850, så kommer din processor begränsa prestandan en del.

Allt är ju relativt, din processor är bra i förhållande till ditt nuvarande grafikkort, men klen i förhållande till ett HD5850.

m.a.o. förutsåg femkantig att din processor kommer att vara slö i förhållande till ditt grafikkort efter en uppgradering till HD5850.

JesperT<= Huruvida ett HD5770 kan utnyttjas fullt ut eller ej är högst beroende på upplösning och grafikkvalitet. Om du sätter upp upplösning och kvalitet, så är det fortfarande grafikkortet som utgör begränsningen. Däremot i låga upplösningar, då grafikkortet inte behöver jobba särskilt hårt, så kommer processorn begränsa prestandan en del.

Dessutom säger inte 3DMark speciellt mycket om spelprestandan, utan det är enbart en siffra på hur bra systemet presterar i just 3DMark, inget mer.

Legion Hardware testade hur mycket ett antal processorer begränsar prestandan hos ett GTX280 i olika spel. GTX280 är ju rätt mycket bättre än HD5770 (men sämre än HD5850):
http://www.legionhardware.com/document.php?id=775&p=0

Intressant test det där på Legion hardware. Tror inte jag sett ett sådant förut, behövs mer av den typen tycker jag. Det råder ganska stor förvirring kring hur bra processor man bör ha till olika grafikkort.

Hursomhelst, med min processor så märkte jag iallfall att jag fick stora poängförbättringar i 3Dmark06 så fort jag överklockade processorn, men mycket små eller inga förbättringar när jag överklockade grafikkortet.
Av detta drog jag slutsatsen att processorn höll tillbaka mitt grafikkort rätt rejält.

Sen, visst, 3DMark säger långt ifrån allt, men det är ju iallfall gjort med syftet att kunna ge en någorlunda hyfsad bild av en dators grafikprestanda.
Det kan vara lite off ibland jämför med hur datorn presterar i spel, men generellt(dvs i det stora hela) finns ett rätt starkt samband mellan hög 3Dmark poäng och hög spelprestanda.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.