Permalänk

byta visa kort ?

Hej nu börjar alla kontouppgifter inför deklarationen dyka in. och då slår det mig att trots att jag lite pengar på banken så betalar jag mera pengar i kort avgift per år än vad jag får in i ränta. ;). nu vet jag att 250kr om året det är inga pengar det handlar om. Men det är mera principen. så jag tänkte ev byta.

Då dyckte ett erbjudande från okq8 ner i brevlådan 0kr i års avgift. jättebra
tänkte jag och kollade lite närmmare.
okq8 priser
Aktuella priser (15 januari 2010)
Årsavgift 0 kr
Extrakort 0 kr
Kontantuttag 3%, dock lägst 35 kr
Valutaväxlingspåslag vid omräkning från annan valuta 1,5%
Tillgodoränta 1,75%

De hade fastiskt ganska bra ränta på kontot. men 3% per kontantuttag äter ganska snabbt upp mina 250kr. 8 uttag typ

Men efter ett tag hittade jag att Swedbank hade ett lite undangömt kort Visa 2.
saxat swedbank

Bankkort Visa
250 kr per år.
0 kr per år för student (med CSN-insättning samt studerar på Högskola eller Universitet).
Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag i kassa kostar 35 kronor.

Bankkort Visa 2
50 kr per år.
12 st avgiftsfria kontantuttag per kalenderår i Sverige och utomlands.
Efter de 12 fria uttagen kostar varje kontantuttag i automat och kassa 10 kr i Sverige och utomlands.

Jättebra tänkte jag jag gör ju ganska få kontant uttag en då. så Visa 2 får det bli. Men.. ska alltid vara ett men
jag kunde ju inte låta bli att läsa det finstilta och nu fattar jag ännu mindre.

saxa detta från det finstilta.
http://www.swedbank.se/sst/www/inf/out/fil/0,3014,81942,00.pd...

7. Kontantuttag
Kontantuttag kan göras i uttagsautomater och banker i Sverige och
utomlands som accepterar kortet. Banken bestämmer högsta tillåtna
belopp per gång och tidsperiod. För uttag i annan banks automat och i
annan bank kan andra högsta tillåtna belopp gälla. Uttag godkänns med
Kontoinnehavares personliga kod eller med namnunderskrift. Vid begäran
skall godkänd legitimation företes.
Banken är inte ansvarig för skada som uppkommit på grund av att
uttagsautomat är stängd eller ur funktion eller för att annan bank inte
medgivit uttag.
Även i de fall Kortinnehavare inte erhåller kontanter, föreligger
kontantuttag då företag behandlar en transaktion som ett kontantuttag.
Exempel härpå är betalning av postförskott och köp av resevaluta.

För kontantuttag utgår avgift enligt vad som framgår av punkten
Övriga villkor. Observera att dessa avgifter är olika för Bankkort Visa 2,
Bankkort Visa Ung respektive övriga kort. Är kontoförande bank annan
än Swedbank kan avvikelser förekomma, se separat information från
kontoförande bank.

18. var lite bökig att saxa men länken finns ju där uppe.

Det undrar är helt enkelt när jag använder mitt kort när räknas det som kontant uttag. om jag bara drar mitt visa kort på ica och betalar med det så räknas det inte som ett kontant uttag?. men gör jag ett uttag i kassan så kostar det 35kr med det kort jag har nu medas det kostar 10kr med visa 2 ?.
om det räknas som kontant uttag vid postförskott, Finns det flera sådana situationer där det räknas som kontant uttag ?

Jag vet att jag borde fråga banken
Men det kan ju finns någon smart här som har järnkol.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Bytte till Visa2 för ett par år sedan och eftersom jag sällan tar ut i automat slipper jag ge banken 200kr extra per år.

Permalänk
Medlem

"Kontantuttag i kassa kostar 35 kronor."

Allvarligt? Det här jag missat, brukar till och från plocka ut pengar på den lokala butiken då jag inte har någon matbutik i min närhet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
"Kontantuttag i kassa kostar 35 kronor."

Allvarligt? Det här jag missat, brukar till och från plocka ut pengar på den lokala butiken då jag inte har någon matbutik i min närhet.

Kassa syftar väl på bankens kassa skulle jag chansa på.

Permalänk
Medlem

Vad är det där för trams? Betala för att ta ut pengar?

Jag har haft visakort sen -96/97 nångång o aldrig betalat en krona för att ta ut kontanter, varken i automater eller i samband med köp.... hade ingen aning att det ens fanns på kartan innan jag såg denna tråd.

Stör du dig på årsavgiften så är det bättre att samla alla bankaffärer i samma bank o på så sätt få lite förmåner.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kasken
Vad är det där för trams? Betala för att ta ut pengar?

Jag har haft visakort sen -96/97 nångång o aldrig betalat en krona för att ta ut kontanter, varken i automater eller i samband med köp.... hade ingen aning att det ens fanns på kartan innan jag såg denna tråd.

Stör du dig på årsavgiften så är det bättre att samla alla bankaffärer i samma bank o på så sätt få lite förmåner.

Tar man ut kontanter ur automat med vanligt kort så kostar det inget extra med visa. Det är när man går till banken och tar ut pengar som det kostar extra. Har att göra med att de flesta banker nu gör avgifterna synliga ist för att kortavgifter skulle vara högre/räntan lägre. Att ha gratis uttag på bankkontor är ju inte gratis utan det visar sig ändå på något sätt i form av höjda räntor/högre kortavgift.

För övrigt skulle jag aldrig ha pengar på ett vanligt konto eller liknande e-sparkonto för att tjäna på ränta. Då finns det betydligt mer effektiva sätt om man inte ska använda pengarna. Tycker att 250kr är mycket värt för en årsavgift på ett kreditkort (t.ex. visa) speciellt nu när uttagskort fasas ut och man betalar överallt med visakort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Kassa syftar väl på bankens kassa skulle jag chansa på.

ja så kanske det är.
hum kan det vara så att om företaget där man tar ut pengar på som har en bank så blir det okr i avgift för man borde ha märkt 35kr;). Ica Konsum. Biltema. osv har ju i princip banker. tänkte på punkt 18. men lite snurigt är det.
är det någon som har koll på det där med postförskott för jag tror jag har fattat fel där med. man borde ha märkt om det kostat 35kr.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk

GEMoneybank har ett Mastercard med 12 gratis uttag per år, därefter 10:- per uttag. Detta är utan årsavgift.

Kruxet är att man inte kan/får använda det som transaktionskonto - dvs insättning för lön och betalning av räkningar osv. Man får istället föra över pengar från ett annat konto dit med jämna mellanrum. Men om man har transaktionskontot hos en annan bank och inte tar ut mer än en gång i månaden så kan man få allt gratis.

Men det är lite för mycket jobb för mig så jag fortsätter att betala 230:-/år för mitt uttagskort med Visa hos Skandiabanken...

Och varför ska automatuttag vara gratis för? De är ju knappast gratis för banken - bara bankomaten kostar säkert en mille och sedan tillkommer alla transporter, allmän skötsel, rån osv. Ska bankomatuttagen vara gratis så betyder det bara att man får betala via lägre sparräntor och högre låneräntor.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
GEMoneybank har ett Mastercard med 12 gratis uttag per år, därefter 10:- per uttag. Detta är utan årsavgift.

Kruxet är att man inte kan/får använda det som transaktionskonto - dvs insättning för lön och betalning av räkningar osv. Man får istället föra över pengar från ett annat konto dit med jämna mellanrum. Men om man har transaktionskontot hos en annan bank och inte tar ut mer än en gång i månaden så kan man få allt gratis.

Men det är lite för mycket jobb för mig så jag fortsätter att betala 230:-/år för mitt uttagskort med Visa hos Skandiabanken...

Och varför ska automatuttag vara gratis för? De är ju knappast gratis för banken - bara bankomaten kostar säkert en mille och sedan tillkommer alla transporter, allmän skötsel, rån osv. Ska bankomatuttagen vara gratis så betyder det bara att man får betala via lägre sparräntor och högre låneräntor.

Jag har mitt visa kort just för att slippa använda pengar. visst gör jag enstaka affärer med pengar tex krogen;). men det mesta går ju via kortet. så jag gör ju banken en tjänst genom att använda kort. att ta betalt för ett kort som banken vill att jag ska använda är ju sjukt. alla vet ju att money hanteringen är sjukt dyr.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordstinkfoot
Jag har mitt visa kort just för att slippa använda pengar. visst gör jag enstaka affärer med pengar tex krogen;). men det mesta går ju via kortet. så jag gör ju banken en tjänst genom att använda kort. att ta betalt för ett kort som banken vill att jag ska använda är ju sjukt. alla vet ju att money hanteringen är sjukt dyr.

Nu hänger jag inte med på vad du menar riktigt.

Banken tar inte betalt för de kort de vill att du ska använda - kreditkort. Däremot tar banken betalt för de kort de inte vill att du ska använda - bankomatkort. Enligt dig är det inte så eller?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Kassa syftar väl på bankens kassa skulle jag chansa på.

Smart, har dock inte ett röken av en bank med kassa på år och dar, finns de ens kvar?

Permalänk

Jag har Länsförsäkringar Bank, Har Mastercard som jag på nått sätt dealade till mig att få gratis mot att jag bytte till deras bank. Får varje år ett avdrag på 225kr eller vad det nu var, plus en insättning från banken märkt "rabatt" med +225kr samtidigt.

Har internetbank + Mastercard och betalar ingenting för det.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ni inser att om ni säger "jag vill inte betala för det här" till er bank så lär de ta bort det? Funkar även om man har fristående eurocard osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Själv plockar jag nästan alltid ut mina pengar från en bokhandel i närheten av min arbetsplats. De tar 5:- per uttag (1% då maxuttag är 500:-), men vad jag har förstått så registreras det som ett helt vanligt köp. Alltså så borde detta knappast räknas som ett uttag?

(Jag har tur nog inte någon uttagskostnad. Inget svårt val för mig då mitt kort är gratis (via någon slags swedbankerbjudande för studenter)).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Icabanken har en årsavgift på 240-50, men inga andra avgifter vad jag kommer ihåg, väldigt bra utomlands utan några % avgifter eller sånt. Bra om man reser.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.