Permalänk
Medlem

Compaq 615 - Köpa mer minne

Hej där.

Jag äger nu en Compaq 615 som jag är mycket nöjd med.
Den har nu 2GB minne men jag vill köpa till 2GB extra. Jag vet att det ska vara möjligt då det skickades med reklamblad om att man kunde köpa till 2GB extra. Men dessa reklamblad är på engelska och jag vill naturligtvis köpa i Sverige. Dessutom framgick det inte vilket märke och typ av minne man ska köpa.
Så jag undrar vart jag kan köpa till 2GB extra i minne till min Compaq 615 som matchar mina nuvarande 2GB?

Har även till till fråga:

Om jag formatterar C: och lägger in Win7. Kan jag då fortfarande återställa datorn till fabrikskonfigurationen med vista o allt genom några knapptryck innan uppstart av datorn? Den har ju 2 partitioner till förutom C: vid namn: HP_TOOLS och HP_RECOVERY så jag gissar på att återställningen ligger där?

Tack på förhand!

Permalänk

I min HP 615 sitter det ett DDR2 SO-DIMM 6400 Det gör det säkert i din också

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Som Arne säger ska nog DDR2 SO-DIMM 6400 sitta i din laptop (han en likadan). Sen när det gäller recovery har jag iaf tagit bort båda då det följde med en återställningsCD med datorn. Annars har jag skippat den helt då jag fick Vista basic med min, men kör Win7 på den.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar.

Men om jag väljer att bara formattera c: så borde jag kunna återställa datorn till ursprunget igen med Vista o allt med bara några knapptryck? Recovery partitionen tar ju bara upp ca 10GB så det känns knappt lönt att formatera å slå ihop den med c: Anledningen är också att det är egentligen mitt jobbs dator så det kanske kan vara smidigt å kunna återställa den med några knapptryck om så skulle behövas.

Edit: Angående det minnet som sitter i, behöver jag matcha det med samma märke eller räcker det att det är ett DDR2 SO-DIMM 6400 på 2GB, vilket märke som helst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaYFly
Edit: Angående det minnet som sitter i, behöver jag matcha det med samma märke eller räcker det att det är ett DDR2 SO-DIMM 6400 på 2GB, vilket märke som helst?

Nej det är inte så viktigt Själv har jag ett orginal A-Data 2GB PC6400 och ett Ramaxel 1GB PC5300 Funkar hur bra som helst

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren.

Permalänk
Medlem

5300-minnen bör man vara försiktig med. Min klockckade upp ett till 800MHz varpå det blev aningen varmt så att säga.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
5300-minnen bör man vara försiktig med. Min klockckade upp ett till 800MHz varpå det blev aningen varmt så att säga.

Ja visst är det bättre med 2st PC6400 minnen Men hade endå 5300minnet liggandes på hyllan och det funkar ju

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
5300-minnen bör man vara försiktig med. Min klockckade upp ett till 800MHz varpå det blev aningen varmt så att säga.

Gjorde den verkligen det?
Jag stoppade själv i extra minne i min 615. Eftersom minnesbussen redan gick i 667Mhz så kunde jag ta min gamla Kingston 2Gb 667Mhz sticka utan problem.

Ni andra med 615 kan ju gärna skriva vilken klockfrekvens eran minnesbuss går i?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Gjorde den verkligen det?
Jag stoppade själv i extra minne i min 615. Eftersom minnesbussen redan gick i 667Mhz så kunde jag ta min gamla Kingston 2Gb 667Mhz sticka utan problem.

Ni andra med 615 kan ju gärna skriva vilken klockfrekvens eran minnesbuss går i?

Memtest86 tyckte pinnen gick i 800MHz.

Pinnen var sedan otrevligt varm. Specifik temperatur kan jag inte uppskatta, men en bra bit varmare än vad minnet borde vara.

Pinnen är för övrigt en Corsair Value Select 667MHz.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

2Gb Kingston PC6400 (800Mhz)
2Gb A-Data PC6400 (800Mhz)

Går i 333Mhz.. :S Kan inte ställa upp till 400mhz eller nåt.. :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Minnesbussen går i 667 eller 333 om ni vill

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

De ska ju gå i 400Mhz egentligen men..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
De ska ju gå i 400Mhz egentligen men..

Det är inte själva minnet som styr det utan modekortet

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är inte själva minnet som styr det utan modekortet

Jo.. De vet ja också..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Jo.. De vet ja också..

Det är ju synd att det inte finns några möjligheter alls i bios på HP 615 Man är ju alltid sugen att försöka få upp prestandan Som man gjorde på den gamla goda tiden

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är ju synd att det inte finns några möjligheter alls i bios på HP 615 Man är ju alltid sugen att försöka få upp prestandan Som man gjorde på den gamla goda tiden

Mjo.. Om man har tur kanske de finns nån modifierad BIOS till den, tänkte sätta mig o leta lite imorn..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaYFly
Okej tack för svaren.

Tänk på att ha win7 64bit. Annars är det inte lönt att köpa mer minne.. Råkade jag göra:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Tänk på att ha win7 64bit. Annars är det inte lönt att köpa mer minne.. Råkade jag göra:)

Jo det var precis det jag hade tänkt 32-bit e väl max 3gb har jag för mig?

Förresten är det någon speciell teknik att sätta i ett minne till? Hade upp den där luckan igår å tänkte ta loss det gamla minnet för å se hur det satt men jag vågade inte bända för mkt när jag ändå inte hade något minne att trycka dit ännu Något man behöver tänka på vid montering av ett minne till? Kanske en dold spärr någonstans?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaYFly
Jo det var precis det jag hade tänkt 32-bit e väl max 3gb har jag för mig?

Förresten är det någon speciell teknik att sätta i ett minne till? Hade upp den där luckan igår å tänkte ta loss det gamla minnet för å se hur det satt men jag vågade inte bända för mkt när jag ändå inte hade något minne att trycka dit ännu Något man behöver tänka på vid montering av ett minne till? Kanske en dold spärr någonstans?

Provade 4GB i min 615 med W7 32bit och 2.75GB funkar
Det är ju spärrar på varsin sida av minnet bara bända på dom lite och ta ut minnet När du lägger tillbaka det In i spåret så långt det går Sen trycker du det neråt så det hakar i bara

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Provade 4GB i min 615 med W7 32bit och 2.75GB funkar
Det är ju spärrar på varsin sida av minnet bara bända på dom lite och ta ut minnet När du lägger tillbaka det In i spåret så långt det går Sen trycker du det neråt så det hakar i bara

Ok tack anka, det löser sig säkert när det väl har ramlat ner i brevlådan.
Tack för hjälpen alla.

Permalänk

För er funderar på att uppdatera bios så kan jag säga att det fick min dator och låta högre men samtidigt gå svalare.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Förresten.. Nyfiken fråga bara.. Skiter sig garantin om man byter hårddisk / Ram i Compaq 615?..

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
För er funderar på att uppdatera bios så kan jag säga att det fick min dator och låta högre men samtidigt gå svalare.

Min blev tystare.. :S Vet inte mo den blev svalare dock.. Orka sitta me speedfan o sånt på en laptop.. ;P

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Dum fråga kanske, men om jag uppdaterar min BIOS och det visar sig att det får datorn att låta högre, kan man då enkelt återställa allt?

Permalänk

När du uppdaterar bios så skapar programmet en backup på usb-minne. Så visst går det att lösa.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är ju synd att det inte finns några möjligheter alls i bios på HP 615 Man är ju alltid sugen att försöka få upp prestandan Som man gjorde på den gamla goda tiden

Roligt att du fortfarande är aktiv på forumet ArneAnka. Har nog inte sätt dig sen forumet var fullt med folk som skulle överklocka sina "upplåsta" AthlonXP och mjuvaromoddad ATI9800SE @PRO :).

Jag försökte stoppa in 3gb ram i min Dell D610 PC5300, men då fick ja meddelandet i windows 7 att 3GB var installerat men anbart 2gb kan användas. Antar att det har nått med moderkortet på dellen att göra. för 3GB ska väl iaf funka i 32bitars operativ? D610:an är för övrigt riktigt tuff med en pinmoddad Dothan 1.7ghz@2.26ghz :P. Har dock lite värmeproblem om den körs på hög belastning under lång tid hehe sånt man får leva med

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag måste ursäkta, men ni pratar om att datorn blev svalare när ni uppdaterade BIOS, så antar att det finns riska för överhettning när man sätter in ett til ram-minne?
Jag vet inte ens vad BIOS är

Men jag har också tänkt att lägga till lite ram-minne i min Compaq av samma modell, 1 gb har jag tänkt mig, då det ju verkar vara så att Windows Vista 32-bit bara kan använda 3 gb om jag förstått det rätt...

Vad behöver jag tänka på???

Själva monteringen klarar jag nog av, men detta med värmen, vilket kort jag ska köpa osv....

Är det någon där ute som orkar hjälpa en sån inkompetent jäkel som jag?