Vad kan Linux som inte Windows kan?

Permalänk
Medlem

Re: Vad kan Linux som inte Windows kan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ibland kan man se trådar som handlar om folk som vill byta från Windows till Linux och dessa personer har ofta en lista med krav på vad som måste fungera för att de ska kunna göra övergången. Alltför ofta händer det dock att kravlistan innehåller saker som leder till att den potentiella konvertiten istället rekommenderas att behålla Windows.

Låt oss nu föreställa oss en person som vill göra det motsatta - d.v.s. gå över från Linux till Windows. Vilka saker skulle han kunna tänkas ha på sin kravlista som gör en övergång olämplig? Med andra ord, vilka betydande saker kan göras i Linux, men inte i Windows?

1. Det viktigaste saken jag gillar med Linux är denna enorma stöd av drivisar till allt gammalt och nytt. Att slippa krångel med att googla runt på otal webbsajter på nätet för att skaffa alla jävla drivrutiner för windows efter nyinstalation för att allt ska funka.
2. Stabilitet och virusfri miljö som bara funkar och funkar så länge man inte pillar på saker man inte vet om.

3. Enkelheten att ladda ner och installera program utan ens att öppna en webbläsare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cHeLo
1. Det viktigaste saken jag gillar med Linux är denna enorma stöd av drivisar till allt gammalt och nytt. Att slippa krångel med att googla runt på otal webbsajter på nätet för att skaffa alla jävla drivrutiner för windows efter nyinstalation för att allt ska funka.
2. Stabilitet och virusfri miljö som bara funkar och funkar så länge man inte pillar på saker man inte vet om.

3. Enkelheten att ladda ner och installera program utan ens att öppna en webbläsare.

Förutom detta, frihet att ändra på allt, ta bort det man inte vill ha, lägg till annat. Anpassa det efter sina behov. Det går att göra på en helt annan nivå med Linux.

Permalänk
Medlem

Ha uptime

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Herr mrSvamp, det är mänskligt att fela.

Lär dig det

Du kanske borde lära dig att erkänna när du har fel utan att vara nedlåtande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har använt Ubuntu 9.10 i drygt 4 veckor.
Vad jag tycker är bättre med Linux än Windows är att det är gratis ;).

Försöker lära mig använda det men det är frustrerande när man är van vid enkelheten från Windows.

Men sen jag testade Linux sist har det hänt väldigt mycket. Var väl 7-8 år sen jag provade :P.

Ska ge det några veckor till. Använder datorn som HTPC med XBMC.
Vad jag har fått gjort på Linux-disten under dom här 4 veckorna skulle ta 1 timme med Windows.
Men det är allt fummlande i blindo och sökade efter lösningar på forum som tar upp tiden. Men jag ska inte ge upp

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Bra att du inte ger upp så lätt, det är så vi lär oss att bli bättre. När du ändå tar upp saken, och i förhållande till att det var 7 - 8 år sedan du testade Linux senast, när började du använda Windows? Hur många år har du använt Windows?

Jag är mest nyfiken, kanske därför att jag själv tillhör "gamlingarna" här i IT-mått mätt.

Permalänk

Bah nu vart man sugen på testa Ubuntu igen och hoppas det fungerar den här gången

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Att det har hänt mycket senaste åren är det inget snack om. Linux i allmänhet är otroligt mycket mer användarvänligt nu än för 8 år sedan. Helt annan upplevelse.

Det jag stör mig mest på när det gäller Linux är att jag kan sitta med t.ex. en version av Ubuntu och allt funkar utom wlan säger vi. Nästa version så kan det fungera helt felfritt, men då fungerar inte längre ljudet som fungerade felfritt i versionen innan. Ännu nästa version kanske både wlan och ljud fungerar, men min webkamera känns inte längre igen som fungerade i de två tidigare versionerna osv.

Det här är otroligt störande och jag kan inte riktigt förstå varför något som har fungerat tidigare ska tas bort ur nästa version. På de flesta datorer så brukar all hårdvara hittas och fungera, men på vissa datorer har jag haft det här problemet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Bejje word har råkat ut för samma sak flera gånger.

Jag hoppas verkligen Ubuntu GNU/linux skärper sig på den fronten.

Permalänk
Medlem

Se till att köra distros som står kvar länge på samma platta, backportar nyare programvaror och funktionstester nya funktioner. CentOS/SLES/RHEL bland annat, så kommer era devices inte att strula lika mycket efter varje update. Men räkna med att ni får köra med lite äldre paket då också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Förutom detta, frihet att ändra på allt, ta bort det man inte vill ha, lägg till annat. Anpassa det efter sina behov. Det går att göra på en helt annan nivå med Linux.

Håller med om det helt.
Exempel är ju väl Gnome som jag "diggar" och är "default" i många distributioner av Linux. Den går konfigurera in i det minsta detaljen och om det händer att man inte "diggar" Gnome längre, man har alltid möjlighet att installera nåt annat skrivbordsmiljö dvs man är inte bunden att använda nåt man vill inte ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Som en rapport ur vardagen: bytte precis ut ett AMD 780 baserat moderkort mot ett Intel Atom 330 + Ion. Kopplade ihop prylarna i ett virrvarr på golvet, vilket inkluderade hårddisk med existerande installation för tidigare använd hårdvara. Tryckte startknappen. Systemet bootade på t o m kortare tid än i förra konfigurationen.

Det här är något Linux kan klart mycket bättre än Windows. Det var nog inte många prylar som fanns på "rätt" ställe när kärnan bootade, men efter boot hade all hårdvara konfigurerats som den skulle.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Att det har hänt mycket senaste åren är det inget snack om. Linux i allmänhet är otroligt mycket mer användarvänligt nu än för 8 år sedan. Helt annan upplevelse.

Det jag stör mig mest på när det gäller Linux är att jag kan sitta med t.ex. en version av Ubuntu och allt funkar utom wlan säger vi. Nästa version så kan det fungera helt felfritt, men då fungerar inte längre ljudet som fungerade felfritt i versionen innan. Ännu nästa version kanske både wlan och ljud fungerar, men min webkamera känns inte längre igen som fungerade i de två tidigare versionerna osv.

Det här är otroligt störande och jag kan inte riktigt förstå varför något som har fungerat tidigare ska tas bort ur nästa version. På de flesta datorer så brukar all hårdvara hittas och fungera, men på vissa datorer har jag haft det här problemet.

Det beror väl på att Linux inte har spikade ABIer. De ändras från gång till gång, och då måste drivrutinerna uppdateras till de senaste ABIerna. Görs inte det, så är det kört och något kan strula. Detta är ett väldigt vanligt klagomål mot Linux, att Linux inte har stabila ABIer. Därför bör man inte uppdatera Kernel hur som helst.

Permalänk
Medlem

Gjorde just en snabbknapp på min laptop som loggar in på min stationära dator med ssh (pubkey, inget lösenord), väntar 120sek och sedan pausar musiken. Perfekt när man ska gå hemifrån, så har man musik hela vägen ut. Det var skitenkelt att göra i Linux, går det att göra i Windows? (finns så många liknande exempel på skapligt komplicerade saker som är så enkla att fixa)

KimTjiks exempel är en klockren sak som Linux kan som inte Windows kan. Oftast när man byter mobo i windows måste man installera om helt, ibland t o m formatera.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det beror väl på att Linux inte har spikade ABIer. De ändras från gång till gång, och då måste drivrutinerna uppdateras till de senaste ABIerna. Görs inte det, så är det kört och något kan strula. Detta är ett väldigt vanligt klagomål mot Linux, att Linux inte har stabila ABIer. Därför bör man inte uppdatera Kernel hur som helst.

Det har debatterats bland utvecklarna själva, men jag tror det är många år sedan det på allvar ifrågasattes. Stabila eller inte, båda har sina fördelar och nackdelar. Överlag har jag dock haft ytterst få problem, och det trots att jag t o m på serverfronten kör det som vissa anser vara "bleading-edge". Ifall vi håller oss till ett mer eller mindre core system är risken ganska liten, och än om den risken finns är det hur som enkelt att fix eftersom Linux har än annan fördel: du kan chroota in i ett icke bootbart system ifrån en live-version av Linux, rulla bak eller ifall patch finns fixa problemet. Med tanke på trådens tema har vi här ytterligare saker som Windows inte klarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Gjorde just en snabbknapp på min laptop som loggar in på min stationära dator med ssh (pubkey, inget lösenord), väntar 120sek och sedan pausar musiken. Perfekt när man ska gå hemifrån, så har man musik hela vägen ut. Det var skitenkelt att göra i Linux, går det att göra i Windows? (finns så många liknande exempel på skapligt komplicerade saker som är så enkla att fixa)

KimTjiks exempel är en klockren sak som Linux kan som inte Windows kan. Oftast när man byter mobo i windows måste man installera om helt, ibland t o m formatera.

Just denna typen av grejer är Linux perfekt till. Det är hackervänligt till tusen. Jag kan ju tänka mig att motsvarande går att åstadkomma i Windows, men det är inte nödvändigtvis lika enkelt. Framförallt tror jag att om man har en stor mängd olika hack och skript till Linux, är det icke-trivialt att konvertera dessa till en Windows-miljö. Alltså är det något som faktiskt skulle stoppa ett byte från Linux till Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Gjorde just en snabbknapp på min laptop som loggar in på min stationära dator med ssh (pubkey, inget lösenord), väntar 120sek och sedan pausar musiken. Perfekt när man ska gå hemifrån, så har man musik hela vägen ut. Det var skitenkelt att göra i Linux, går det att göra i Windows? (finns så många liknande exempel på skapligt komplicerade saker som är så enkla att fixa)

KimTjiks exempel är en klockren sak som Linux kan som inte Windows kan. Oftast när man byter mobo i windows måste man installera om helt, ibland t o m formatera.

Haha, riktigt läcker lösning faktiskt.
Har du några planer på "välkomstmusik" med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du några planer på "välkomstmusik" med?

Jag har en liten sensor, i ytterdörren, som startar min dator direkt när jag öppnar dörren. Man vill ju inte missa en endaste värdefull sekund av datortid. Det borde rimligtvis fungera för välkomstmusik med.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Haha, riktigt läcker lösning faktiskt.
Har du några planer på "välkomstmusik" med?

Jag har funderat lite på det. "Skriptet" är ju inte svårare än "ssh desktop -t 'sleep 120 && mocp -G'". Bara att byta ut 120 mot något annat, alternativt göra det till ett cronjobb.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag har inte hittat något smidigt program som motsvarar KDE:s windows behavior i Windows, det tycker jag är grymt användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Jag har inte hittat något smidigt program som motsvarar KDE:s windows behavior i Windows, det tycker jag är grymt användbart.

KDE finns till Windows

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Gjorde just en snabbknapp på min laptop som loggar in på min stationära dator med ssh (pubkey, inget lösenord), väntar 120sek och sedan pausar musiken. Perfekt när man ska gå hemifrån, så har man musik hela vägen ut. Det var skitenkelt att göra i Linux, går det att göra i Windows? (finns så många liknande exempel på skapligt komplicerade saker som är så enkla att fixa)

KimTjiks exempel är en klockren sak som Linux kan som inte Windows kan. Oftast när man byter mobo i windows måste man installera om helt, ibland t o m formatera.

På jobbet har jag en dator som är kopplad till en timer. 6:45 går strömmen på och datorn startar upp. Användaren är i autologonläge och ett skript körs som startar iTunes och exekverar ett VB-skript som "trycker" på play. På samma timer sitter en förstärkare och en aktiv subwoofer. Trevlig med lite musik på morgonen.

Det går alldeles utmärkt att byta moderkort utan att installera om Windwos. Har gjort det ett flertal gånger, bl.a. HP till DELL.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det går alldeles utmärkt att byta moderkort utan att installera om Windwos. Har gjort det ett flertal gånger, bl.a. HP till DELL.

Normalt sett går det ju inte bra. Ofta uppstår problem och dessa syns nödvändigtvis inte på direkten. Hur det är med Vista och nyare vet jag inte men XP har aldrig varit någon större höjdare att göra detta med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Normalt sett går det ju inte bra. Ofta uppstår problem och dessa syns nödvändigtvis inte på direkten. Hur det är med Vista och nyare vet jag inte men XP har aldrig varit någon större höjdare att göra detta med.

Vad är normalt, och för vem? Vet man hur man gör så går det även med Windwos XP.
Har även migrerat fysiska datorer med Intel-chipset till virtuella vilket i princip en likvärdig process då VMware emulerar AMDs processor och chipset, vilket också fungerat.

Jag ville bara påpeka att det faktisk går. Låt det stanna där.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är fördelarna med linux (främst ubuntu, då jag testat det).
* Öppet du kan ändra och modda i princip allt.
* Alla de flesta populära program finns i ett bibliotek.
* Mindre tungdrivet än windows.
* Växla mellan olika arbetsytor.
* Mycket enklare att hjälpa/ta hjälp. Det är ju bara att skicka över några kommandon att köra i terminalen.
* Mycket mindre virus risk.

Permalänk
Medlem

* nästan 100% skalbart
* stabilitet
* mjukvaruraid som faktiskt fungerar
* gratis
* mindre unerhållningsarbete
* bättre stöd för olika schemalagda scripts
* pakethanterare

Mina erfarenheter av Ubuntu Server LTS (både Dapper och Hardy). Har kört både Windows och Ubuntu i servermiljö och måste säga att Linux är betydligt bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag ville bara påpeka att det faktisk går. Låt det stanna där.

Och jag skrev att det är något "Linux kan klart bättre än Windows", inte att det är omöjligt med Windows. Du skrev först "det går alldeles utmärkt", vilket betyder något helt annat än att "det faktiskt går". Eller hur?

Processen i Windows är mycket annorlunda. Att bara swappa hårdvara fungerar dåligt och oftast inte alls. Du får minsann först rulla tillbaka till en ganska nollad installation med endast bas drivrutiner och därifrån börja om och installera för den nya hårdvaran. Ifall det handlar om hårdvaruhaveri kan det vara för sent. Ett annat problem som ibland dyker upp är hur drivrutiner för Windows är dåligt designade och därför inte avinstalleras korrekt. Hur som talar vi om en mer tidkrävande och lite mer chansartad process.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
KDE finns till Windows

Jag har testat, det var inte så roligt...

Permalänk
Medlem

anledningen va för jag bytte från windows till linux var för att slippa alla virus ware's osv för jag var så less på att formatera datorn en gång per månad för att virus programen inte hitta eller skyda osv och måste säga att jag vart hel nöjd sedan de som är bäst av allt är att jag kmr åt mina kompisars datorer men dom vet inte ens vart dom ska börja för att komma åt min (vi bruka jälva med varandras datorer för skoj)

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Sitter på xubuntu på min eeepc. Just därför att det är smidigare.
Mer resurssnålt

Smidigare fönsterhanterare, det här med flera arbetsytor är ju underbart när man sitter på låg upplösning

Säkrare (mindre risk för virus, smidigare hantering av användarrättigheter)

Roligare (lär mig mer ifall jag får ett problem än ifall jag skulle få problem med win, kanske är för att jag fin linux mer intressant iofs)

Bättre filsystem, NTFS är visserligen en enorm förbättring från FAT32 men ext2 (eller det kanske är ext3 man sitter på nuförtiden). iaf har haft sjukt mycket mer problem med NTFS än linux filsystem

Det är några av fördelarna. Några nackdelar är däremot att jag inte lyckats få igång touchpadens multitouch-funktion och andra touchpad-funktioner i linux som funkade med en gång i WinXP, samt att webcamen inte funkade från början. Kanske inte går att få igång alls, vet inte eftersom jag inte testat. (använder den otroligt sällan).

Och när jag sitter på stationära på linux saknar jag program som Reason och Photoshop, och så spel förstås.

Kör dual boot på båda, vill spela på laptopen ibland (klarar ju de tidlösa spelen så som starcraft, wc3 och cs) och så kan det vara bra att kunna köra GuitarPro ibland.

För en entusiast som jag är det iaf mycket roligare att använda linux.

Alla mina argument för linux är ju extremt subjektiva. Man ska ju utgå från sina behov när man väljer OS.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail