Första "byggsjälv" datorn, hjälp :) ~24k

Permalänk
Medlem

Första "byggsjälv" datorn, hjälp :) ~24k

Tjena alla datorexperter och andra

Jag har äntligen bestämt mig för att bygga eget men känner mig lite förvirrad, vet på ett ungefär vad jag behöver för att datorn ska fungera men förstår inte riktigt om en sak fungerar med den andra.. Så klistrar in en bild på vad jag vill bygga så får ni säga till om det är något som fattas samt snällaa ge mig lite råd med vad som kan förbättras eller köpas med billigare alt.
Det är en gaming-dator som jag hade tänkt skulle hålla i 1~2 år med ev. uppgraderingar.

Tack för hjälpen

Permalänk

Kör i7 920 på processorn
Kör ett Ati 5870/5850 grafikkort
Byt Nätagg mot t.ex. Corsair HX 750W

annars ser det bra ut, men det är lite saker som inte behövs som ljudkortet för du redan har ett väldigt bra inbyggt i moderkortet även ja vet inget om chassit men det finns andra som är väldigt bra i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Jaha du, svindyr kombo det där och du kan spara många tusenlappar för samma om inte bättre prestanda i spel.

Kommentarer ev. ändringar:
- Chassit du valt är låter ganska mycket, Fractal Design R2 eller ett Lancool kan vara ett bättre alternativ.
- Plattformen du valt(moderkort minnen och CPU) är samtliga 1366 och därav dyrare än en motsvarande 1156 plattform som presterar lika eller bättre i spel, 1366 är bättre för tunga renderings- och photoshop arbeten.
- Grafikkortet är utdaterat sedan länge, ATI's nya 5850 eller 5870 presterar bättre, du får tillgång till DX11 och de har även lägre strömförbrukning (svalare/tystare som följd).
- CPUn är oerhört overkill för spel, lägg de pengarna på ett dyrare eller ett till grafikkort istället.
- Minnena du valt passar ej din plattform, de är dyra och har låg minnesfrekvens om du ska överklocka.
- Nätagget är också för dyrt i förhållande för vad man får, kolla på Corsair's motsvarande som har minst lika hög kvalitet.
- Byt hårddisk mot en Samsung Spinpoint F3, den är snabbast och tystast idag. Kanske eventuellt slå till på SSD som systemdisk?
- Byt DVD-brännaren mot en med SATA kontakt istället för IDE.
- Skriv din budget så kan vi bygga en dator/inköpslista åt dig med maximal prestanda/pris

Permalänk
Medlem

Förutom det ovan har sagt så kan du ju också byta cden till en sata istället för ide.

Ta 3x2Gb minnen istället 4x2 är till för exempel socket 1156

Sen om du också inte tänkt dig klocka så klarar du dig men kylaren som följer med.

Permalänk

Sjukt oprisvärt paket! Säg din budget så kan vi hjälpa dig

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Håller med, dra till med hur mkt du vill lägga ut på datorn så hjälper vi dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Jaha du, svindyr kombo det där och du kan spara många tusenlappar för samma om inte bättre prestanda i spel.

Kommentarer ev. ändringar:
- Chassit du valt är låter ganska mycket, Fractal Design R2 eller ett Lancool kan vara ett bättre alternativ.
- Plattformen du valt(moderkort minnen och CPU) är samtliga 1366 och därav dyrare än en motsvarande 1156 plattform som presterar lika eller bättre i spel, 1366 är bättre för tunga renderings- och photoshop arbeten.
- Grafikkortet är utdaterat sedan länge, ATI's nya 5850 eller 5870 presterar bättre, du får tillgång till DX11 och de har även lägre strömförbrukning (svalare/tystare som följd).
- CPUn är oerhört overkill för spel, lägg de pengarna på ett dyrare eller ett till grafikkort istället.
- Minnena du valt passar ej din plattform, de är dyra och har låg minnesfrekvens om du ska överklocka.
- Nätagget är också för dyrt i förhållande för vad man får, kolla på Corsair's motsvarande som har minst lika hög kvalitet.
- Byt hårddisk mot en Samsung Spinpoint F3, den är snabbast och tystast idag. Kanske eventuellt slå till på SSD som systemdisk?
- Byt DVD-brännaren mot en med SATA kontakt istället för IDE.
- Skriv din budget så kan vi bygga en dator/inköpslista åt dig med maximal prestanda/pris

Tyckte också att det var lite dyrt
Jag har en budget på cirka 24.000kr men vill försöka håll det under budgeten.. Sen så måste jag också försöka skaffa allt från komplett.
Så har du några tips på dator som kan byggas och kan uppgraderas inom en framtid?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en kickass CPU kanske du skulle vänta på i7 985. Den hamnar antagligen i samma prisklass, men har 6 kärnor.

Egentligen är det ju dumt att säga åt folk: "Vänta på det, vänta på det", men i det här fallet är det ju mer skillnad än mellan 965 och 975.

Ungefär så skulle jag göra. Eventuellt om du vill ha datorn tidigare, att du köper en 920 och sedan en 985.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Här är ett grymt paket, valde ett stor och rymligt chassi Dyrt, men värt de! Valde också i5-mobo istället, dubbla 5870 osv..

Delarna är plockade ifrån www.inet.se

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Här är ett grymt paket, valde ett stor och rymligt chassi Dyrt, men värt de! Valde också i5-mobo istället, dubbla 5870 osv..

Delarna är plockade ifrån www.inet.se

http://data.fuskbugg.se/skalman01/dator22k.jpg

Vad är skillanden mellan i7 som jag valde och i5:an som du valde? Förutom priset då som ör STOR:) Eller blir det ens någon skillnad?

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dulgar
Vad är skillanden mellan i7 som jag valde och i5:an som du valde? Förutom priset då som ör STOR:) Eller blir det ens någon skillnad?

Tack

som nån sa tidigare så är i5 till för mer åt spel hållet och i7 är till för mer åt att redigera filmer o musik o bla bla bla ja du fattar

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att i7:an är anpassad för tunga redigeringsprogram osv.
i5 funkar kanon.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en större SSD då 80GB inte räcker till om man har många spel och spel skall ligga på SSD:n! Jag har själv en på 128GB och det finns mycket lite plats kvar och jag är ingen riktig gamer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Egentligen smaksak vad man vill ha egentligen, se bara till att ha en grym skärm med hög upplösning annars är grafikkortet overkill kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! Jag har nu tagit till mig av det ni skrivit och byggt ett nytt system. Hur ser denna ut? Går det fortfarande att förbättra och hålla det innom budgeten? Om jag vill hålla allt med i7 och 1366.

Permalänk
Medlem

Det ska vara trichannel på minnena till S1366; dvs. 3 eller 6 pinnar (3GB, 6GB eller 12GB).

Snälla, snälla köp SSD också när du har den där budgeten.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med för har man en gång gått över till SSD så vill man inte tillbaks så spara hellre in på processorn i så fall...fast det finns inget som hindrar att du väljer till detta senare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Det här skulle jag rekommendera (fast med svart fläktkontroller istälet för silver):

Permalänk

ska det vara så svårt

1366/am3 920/965
2* 5870
ssd
obsidan 800d/haf(932)/p18x/p19x/1200
corsair hx 850 (så det inte är några problem att köra med ännu fler grafikkort)
corsair h50/TRUE
lagringsdisk, minst 1 tb

sedan kanske lite andra saker, extra fläktar, fläktkontroller, inbyggd display, fjärcontroll etc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Om du vill ha en kickass CPU kanske du skulle vänta på i7 985. Den hamnar antagligen i samma prisklass, men har 6 kärnor.

Egentligen är det ju dumt att säga åt folk: "Vänta på det, vänta på det", men i det här fallet är det ju mer skillnad än mellan 965 och 975.

Ungefär så skulle jag göra. Eventuellt om du vill ha datorn tidigare, att du köper en 920 och sedan en 985.

Du måste mena i7 980X eller hur!

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan dumpat i7:an för en i5, samtidigt som jag satsar lite mer på en 120Hzh skärm.

Samsung 2233RZ.
http://www.inet.se/artikel/2203092/samsung-tft-22-2233rz-svar...

Brutal skärm som tillåter dig att ha "äkta" 100 fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Du måste mena i7 980X eller hur!

Hmm, hade för mig att den hette 985 X:et sket jag i med avsikt, eftersom det inte kommer någon som heter bara "980".

Ledsen för mitt enorma misstag

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM