Dator startar plötsligt inte! [Behöver akut hjälp!]

Permalänk
Medlem

Dator startar plötsligt inte! [Behöver akut hjälp!]

Tjenare SweC'are!

Jag ska försöka beskriva problemet så tydligt som möjligt nu.
Jag har tidigare haft problem med min dator (För hög klock med för lite ström), så jag sänkte helt enkelt klocken, och allt fungerade felfritt.
Tills nu.
Jag hade datorn i viloläge, när jag fick strömavbrott i ca: 30 timmar (!).
När jag sedan skulle starta datorn så gick allt jättelångsamt till en början, sen flöt allt på finfint.
Tills datorn helt plötsligt stängde av sig, helt utan anledning "Råkade väl komma åt strömbrytaren" tänkte jag, men icke, denna mystiska avstängning upprepade sig 2 gången till.
Efter den tredje shutdownen så gick inte datorn igång heller, skärmen fick ingen signal, men alla fläktarna startar normalt, och jag fick hålla inne, eller trycka fort på on/off knappen för att den ska starta, annars så startar den i 0.5 sekunder innan den stänger av sig igen.
Testade att plocka ut ett grafikkort, funkar fortfarande inte.

Min rigg:
XFX 780i SLI.
Intel Q9450 med Cooler master V8 kylare.
Corsair Dominator 2x2GB (Kört memtest innan, och allt fungerade felfritt).
2x 8800 GTS 640MB överklockade i SLI.
Tagan easycon 530W modulärt nätagg.
Windows 7 ultimate.

Anledningen till att det är akut är att det är LAN imorgon, och det får man INTE missa, gamer som jag är!

Också testat att plocka ut batteriet, väntat i 15 sekunder och sen satt tillbaka det. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

15 sek är lite väll kort tid. Testa med fler minuter. Glöm inte att ta bort ström kabeln från datorns backsida så att den är helt utan ström. Hittar du även rätt jumper så nollställ även på det sättet när du ändå håller på med batteriet.

Ta helst bort allt onödigt.
I datorn behövs 5 delar för att starta med bild.

Moderkort
Processorn + Kylaren
minne
Grafikkort
Nätaggregat

Glöm inte byta ut USB tangentbord och USB mus. Helst mot vanliga PS2. Trasiga USB grejer och trasiga kort kan orsak start problem så ta bort såna.

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara strul med nätagget. Om det blev strömavbrott så kan det ha föregåtts av en strömspik som sabbat något. Har du någon vän som kan låna ut sitt nätagg som du kan testa med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bios kan ha blivit korrupt - gör reset av bios. Ta ur batteriet som sitter på moderkortet och kortslut batterikontakterna under någon minut, sätt sedan tillbaka batteriet (eller helst ett nytt batteri CR-232).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Låter som att det kan vara strul med nätagget. Om det blev strömavbrott så kan det ha föregåtts av en strömspik som sabbat något. Har du någon vän som kan låna ut sitt nätagg som du kan testa med?

Håller med... testa ett annat nätagg så ska du se att de löser sig!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Av något mirakel så startade datorn igen, helt utan problem! Det kanske finns något där uppe, trots allt!

Tack så mycket iallafall!

Permalänk
Medlem

Nej, Självklart hände det igen!
Du startar den inte, kanske i 0.5 sekunder, men om jag fortsätter "spamma" startknappen så startar den, men jag får ingen bild. Testat att Plocka ut batteriet i ca: 5 minuter...

Om någon vänlig själ kan hjälpa mig så vore det underbart.

Kan tilläggas att datorn har gått helt felfritt fram tills att jag plockade ut ett grafikkort (Kör SLI).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon

Vad sägs om att testa de tips du får först?

Visa signatur