Permalänk
Medlem

Mac G3 Projekt?

Fick en lysande idé igår när jag satt och kukilura på ett chassi till en eventuell gaming dator i framtiden och kom på att jag har en gammal blå g3a ståendes i källaren. Så mina fråga lyder är kommer "nya" moderkort och liknande saker passa i detta chassi eller kommer jag vara tvungen att modda det en massa ala tigersåg och liknande? alla svar är välkommna även om ni tycker att det är fel att förstöra en g3a

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk

blir antagligen att ta fram sågen då mac gör sina egna moderkort som ofta är väldigt speciellt anpassade till chassit.

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem

En såndäringa mac är ganska lik ATX-lådor. Jag säger go for it! Lite lätt moddande kan du nog få göra. Jag tror dock att PSU:et inte är ATX, det kan nog vara värt att kolla upp, så du inte steker moderkortet

Andra har gjort det ->

http://www.forumapex.com/project_worklogs/59291-full_atx_pers...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

PSU är ATX-formfaktor så det är inga problem. Däremot passar inte hålen på bakstycket särskilt bra mot pc-grejer, det blir till att såga och göra nya plåtar. Man måste även ha ett ganska litet moderkort då ett för stort moderkort inte får plats, alternativt hakar det i en massa saker när man ska stänga luckan. Samma historia är det med grafikkortet.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar detta känns lite som en dans på rosor för mig haha
Iom att jag ska slakta g3an så tänkte jag kolla om det fanns något intresse för delarna i den , kan skickas mot en billig peng annars så finns det att hämta i örebro, har även en studio 17 skärm (den fläskiga som väger ett halvt ton) men den skickar jag helst inte haha hör av er om ni är intresserade

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt om en G3 graphite, och som tidigare talare säger så är det lite trixigt. Först och främst är det bara att riva ut allt, sen fram med ett mATX-kort och börja malla. Ett stort problem är att få till plats för moderkotsdistanserna, om man nu ska ha kvar originalöppningsanordningen. Och varför ska man inte det? Det tar ju bort lite av idén.

Nå, vad jag gjorde (jag har bilder nånstans, ska rota rätt på dom senare) är att jag bestämde exakt var moderkortet/distanserna skulle placeras, höjden på dom (viktigt, återkommer till det), så att det gick att få en placering på bakre I/O så den kom så när i den position där Mac-originalet sitter. Förbered dig på att få kapa där du inte tror du behöver kapa...

Öppningsanordninen är en plastplatta som sitter under moderkortet och som dras nedåt, mot gångjärnet, när det öppnas. Ett mATX-moderkorts monteringshål kräver att man gör "rännor" i plastplattan så att moderkortsdistanserna inte tar i. Jag ska försöka hitta bilderna så fort som möjligt, enklare att förstå.

Jag ska beskriva lite utförligare när jag lägger upp bilderna, men jag kan i alla fall nämna att processorkylaren är i samma område som nätaggregatet, en väldigt låg kylare måste användas. Jag körde med en Arctic Cooling LP7 för att den är knappt tre äpplen hög:

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2349

Jag kom precis på att jag även har kopplingsschemat för kablarna till startknappen som pdf nånstans, ska leta upp det också.

Återkommer med bilder snarast.

Permalänk
Medlem

OK, hittade bilderna, trodde jag hade alla samlade på ett ställe, tydligen inte. Detta är från första gången jag rev isär och fejjade, testade med ett gammalt P4 478-socket moderkort.

Första bilden, markerad är då av/på dosan som även lyser upp startknapp, HDlight osv, man kan löda om kablarna så dom passar för ett "riktigt" moderkort om man är lite händig + har schemat som jag förhoppningsvis hittar:

Bild på provmonterat gammalt moderkort med Zalman cpukylare, det var millimeterpassning mot nätagget, därav omtänket med annan kylare osv:

Markerat mina ghettoutskärningar för moderkortsdistanserna i plastplattan, notera sprickan i överkant, jag var lite ivrig med en kniv. Gör inte om det, plasten är hård och spricker lätt. Det syn s i och för sig inte men lite irriterande är det. Jag använde Dremel och fil:

Närbild på moderkortet monterat och hur "rännan" ligger i förhållande till distansen:

Hur det ser ut när man böjer/öppnar plattan:

Jag trodde jag hade färskare bilder på projektet, med modernare hårdvara och bilder på hur jag trixade med bakplåten men dom är nog nån annanstans. Datorn är uppe hos morsan och farsan också så det dröjer tills jag kan fota, sorry.

Återkommer med kopplingsschema.

Permalänk
Medlem

Tack för bilderna St3amer, Nu har jag iallafall plockat ur allting ur chassiet och kommit på att det är ruggigt kasst luftflöde i burken så det blir att borra hål i "toppen" på chassiet och slänga på 2 st 120mm fläktar där. kommit på att jag behöver dremel så det får vänta lite tills jag har pengar eller någon vänlig själ lånar ut en till mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, luftflödet i alla Macar är ett skämt. I G3 så sitter det bara den där 120 mm i sidan (hålen för den syns i de flesta av mina bilder) men den täcks ju av plastskalet så frågan är hur dom tänkte egentligen.

Min idé var att montera en fläkt för utblås där och en för insug på annan plats, men jag har inte kommit så långt än.

Kom ihåg att det som är meckigast är att få rätt är positioneringen av moderkortets I/O-plåt, det är inte bara att montera ett moderkort rakt av, för originalets placering är förskjutet "neråt" så att säga, med säkert mer än en centimeter. Det blev en hel del trissor på Dremeln som gick åt innan jag gick på en sticksåg med metallblad.
Jag gjorde en mall i papper med hjälp av en gammal moderkortsplåt med bakstycke.

Jag har gjort om PDFen med kopplingsschemat till två bilder: