Permalänk
Medlem

Deviltech vs Guru ICE

Eftersom jag endast haft tillgång till en Asus Eee sedan jul, och nu fått en del pengar över, så tänkte jag köpa en ny dator för användning till sådant som en netbook inte riktigt duger till (lite spelande, HD-film mm.).

Jag har nu i dagarna fått upp ögonen för Deviltech och Notebookguru. Eftersom min budget för tillfället är begränsad till ~10 000 kr så är det antingen Deviltech Fire DTX eller Guru ICE från Notebookguru.

Eftersom jag inte har hängt med i hårdvaruutvecklingen de senaste åren så skulle jag behöva synpunkter på prisvärdhet, grafikkort/processor mm. Datorn kommer att användas för spel (Cod 4 MW (1/2), StarCraft 2 och liknane, HD-film och surfning).

Den (preliminära) konfigurationen på de båda datorerna är som följer:

Fire DTX (Deviltech)

Citat:

Bildschirm: 15,6" HD 1366 x 768 LED Backlight -Widescreen mit Glare-Technologie
Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie
Prozessor: Intel® Mobile Core i5 540M / 3MB L3 Cache, 2.53GHz - 3.06GHz Turbo Modus, [+35€]
Grafikkarte: ATI Mobility Radeon HD 5650 mit 1024MB DDR3 Speicher
Speicher: 4 GB - 2 x 2048 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1333 MHz [+59€]
Festplatte: 500 GB 7.200 U/Min SATA [+69€]
CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem
Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound
Wireless Netzwerkkarte: Intel Wi-Fi Link 5100AGN Modul [+25€]
Bluetooth: Integriertes Bluetooth-Modul [+10€]
WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
Fingerprint: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!
Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch

GURU Ice (Notebookguru)

Citat:

# Processor: Core2Duo P8800 2x2,66 GHz 3 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt
# Memory: 4096 MB DDR3 1333 MHz
# Screen: 15,6 inch HD LED TFT 1366x768 Pix Glare Type
# Webcam: 2.0 MegaPixel
# Graphics Card: ATI Mobility Radeon HD 4650 with 512 MB GDDR3 RAM
# Optical Drive: 8x Multi DVD Burner
# Wireless LAN: 300 MBit 5100 Intel
# Bluetooth: Bluetooth 2.0 EDR
# Hard Drive: 500 GB Seagate Momentus 7200 rpm

Det jag främst undrar över är skillnaden mellan Core2Duo och Intel i5/7, samt skillanden mellan ATI Mobility Radeon HD 4650 512MB och ATI Mobility Radeon HD 5650 1024MB.

Här är länkar till de båda datorerna:
Deviltech Fire DTX: http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/d1ce3852bbf125f7b6a...

Notebookguru GURU Ice: http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-ICE-config.html

Det skulle vara schysst om någon tog sig tid att svara.

Permalänk

Jag kidnappar denna tråden lite, eftersom jag går i planerna att köpa en dator från DevilTech innom en snar framtid.

Vad är mest prestanada/pris?
Uppgradera från
Intel® Mobile Core i7 720QM / 6MB L3 Cache, 1.60GHz - 2.80GHz Turbo Modus
till
Intel® Mobile Core i7 820QM / 8MB L3 Cache, 1.73GHz - 3.06GHz Turbo Modus, för +185€
eller
Dual 1024 MB NVidia GeForce GTX 280M mit SLI-Technologie und 2GB Speicher, för+299€

2 gtx 280 kort eller en ett steg snabbare i7 processor? Spel e det som gäller

Tackar på förhand!

/Mats

Permalänk

i5/7 är en helt ny arkitektur, med minneskontroller inbyggt i cpu, och även ett graffikkort i cpu(byggs dessutom i 32nm). Det e ju nästa generation från intel som kommer pensionera allt va core 2 duo är.

Permalänk

15.6" i 1366x768 är i mina ögon alldeles för låg upplösning.

Ligger i groparna på att köpa en 10kkr laptop och Vaio CW2 på 14" med GT 330m(jmf AMD 5650) är grymt bra pris\prestanda.

är man student så får man den för 9200kr på dustinhome dessutom:]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longercat
15.6" i 1366x768 är i mina ögon alldeles för låg upplösning.

Ligger i groparna på att köpa en 10kkr laptop och Vaio CW2 på 14" med GT 330m(jmf AMD 5650) är grymt bra pris\prestanda.

är man student så får man den för 9200kr på dustinhome dessutom:]

Jo, jag har också sneglat på Vaion, dock så är det "bara" 320GB 5400 rpm hårddisk i den. Dessutom lockar en 14" mer än en 15.6". Hur är ett GT 330m jämfört med ATi 5650? Och hur är Vaion i övrigt jämfört med de två i förstainlägget?

Permalänk

Blutt här på forumet fick 6003 org och 7400 OC i 3Dmark06, tror 330m och 5650 ligger några hundra 3D-markpoäng ifrån varandra, läst på flera ställen att de är ungefär jämlika.

Disken på 320GB spelar inte så mycket roll för mig, då jag nog kommer byta den mot SSD inom några månader.

Kolla tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longercat
Blutt här på forumet fick 6003 org och 7400 OC i 3Dmark06, tror 330m och 5650 ligger några hundra 3D-markpoäng ifrån varandra, läst på flera ställen att de är ungefär jämlika.

Disken på 320GB spelar inte så mycket roll för mig, då jag nog kommer byta den mot SSD inom några månader.

Kolla tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Jag tittade i tråden tidigare, och CW2 verkar som ett bra val. Vad gör 7200 rpm gentemot 5400 rpm prestandamässigt i spel?

EDIT: Hittade svaret i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Jag hittar förresten ingenting om studentrabatten på dustinhome, var står det om den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0henz
Jag tittade i tråden tidigare, och CW2 verkar som ett bra val. Vad gör 7200 rpm gentemot 5400 rpm prestandamässigt i spel?

EDIT: Hittade svaret i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Jag hittar förresten ingenting om studentrabatten på dustinhome, var står det om den?

Är du student och har ett konto, så mailar du in och säger att du är student.
Detta innebär gratis frakt och lägre priser på flesta produkter. förbrukningsvaror och annat med stora marginaler på får man tokigt billigt, TP-patchkablar för typ 8kr styck och annat kul:]

Permalänk

Jag beställde 29december en Fire DTX fran(engelskt tangenbord) deviltech och den har inte kommit annu. Dom svarar inte heller pa mail jag skickade dem om leveransen, ni borde avakta med att handla fran dem, kommer posta en review om den nar eller om jag far den.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Avstängd

Lisianthus

Oroa dig inte. Du kommer att få den. Deviltech är enligt min erfarenhet ett pålitligt företag. Ditt liksom deras problem här ligger i att modellen NBLB2 från Compal vilken DTX är baserad på inte har levererats ännu.

Det senaste jag fick reda på var att modellen skulle anlända om ca 2 veckor. Detta var för ungefär 2 veckor sedan så det börja dra ihop sig. Lilian på Marasst visste inte själv exakt när leveranserna skulle komma så det är inte konstigt att Deviltech inte gör det heller. Marasst är den enda europeiska leverantören av Compal så allt kommer därifrån.

Det ska gå att få skandinaviskt tangentbord om jag förstått rätt. Du borde be om det. Föreslår att du beställer ett sådant nu för det tar ett tag att fixa fram.

Johenzs

5400vs 7200 rpm gör viss skillnad. Framförallt är kostnaden ganska lika så det är inte värt att snåla. Det skiljer knappast 1000 kr mellan dem. Snarare 200 kr.

Mats

2xgtx280m är mycket bättre för spel än uppgraderingen av processor. Drar mycket mer ström också kan jag tillägga. Annars kan du vänta max någon månad så kan du beställa nya 5870-kort i Clevo-datorerna, ganska säker på att Compal ej kommer att införa dem, samt gtx 285 med högre klock och lägre strömförbrukning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Lisianthus

Det ska gå att få skandinaviskt tangentbord om jag förstått rätt. Du borde be om det. Föreslår att du beställer ett sådant nu för det tar ett tag att fixa fram.

Var ju trevligt att höra hur det verkligen ligger till.
Men skandinaviskt tangentbord? Jag beställde det svenska tangentbordet när jag beställde datorn.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lisianthus
Var ju trevligt att höra hur det verkligen ligger till.
Men skandinaviskt tangentbord? Jag beställde det svenska tangentbordet när jag beställde datorn.

Ok tyckte du sa att du beställt ett engelskt tangentbord. Det kan nog mycket väl vara ett svenskt du får. Var nog jag som mindes fel.

Det jag minns var att man behövde beställa in tangentborden i förväg om man ville få dem levererade med barebonesen. Om det sedan var skandinaviskt eller svenskt kommer jag inte ihåg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Ok tyckte du sa att du beställt ett engelskt tangentbord. Det kan nog mycket väl vara ett svenskt du får. Var nog jag som mindes fel.

Jag förstår varför du trodde jag beställt en med engelskt tangentbord. Jag skrev att "(engelskt tangentbord)" i en tidigare post. det jag menade då var att jag skrev för tillfället på ett engelskt tangentbord, om du kollar noga så skrev jag a istället för å och ä. Ska försöka vara lite tydligare i framtiden.

Visa signatur

Permalänk

Fick just ett mail där de sa att de har problem med grafikortet. Däför kommer inte datorn förens slutet av februari. Fast jag kommer tydligen få någon slags gåva för att det tar sådan tid.

Citat:

This morning we received the information from Asia, which is in
ATI HD5650 has come to supply difficulties. In
Introduction of the desktop ATI cards had initially also massive
Delivery problems, these are now fixed. You can use the
easy to understand in Google when you supply difficulties ATI `` ``
type, already featured more than 4000 results. If after
the desktop search specifically for example cards ATI 5870 published numerous
Offers are available at short notice.

The new notebook graphics cards from ATI is now the unexpected
same situation happened. We will work with the delivery of our
Notebook Models Fire DTX unfortunately can not begin until the end of February.

We apologize to you for this delay and hope to
Your understanding. Of course, you will receive from us a
free adjunct to the long waiting time.

Visa signatur

Permalänk

Ursäkta, men jag måste faktiskt säga efter att ha kollat en del på både deviltech och notebookguru. så jävla mycket för pengarna får man ju inte.
priserna som är satta på deras datorer är ju väldigt bantade, men när man ska konfigurera vad man vill ha så drar det fort iväg. bara en sån sak som att windows inte ingår, utan är en extra kostnad på typ 100 eur, om man inte vil ha tyskt tangentbord får man betala 30 eur mm fort är man uppe i en femton tusen istället för typ elva. och börjar man då kola på alternativen tex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539527

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539526

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548297

som sagt jag tror det som finns i svenska butiker är nog så prisvärt faktiskt.

Men det är ju jäkligt svårt att bestämma sig vad man ska köpa när det hela tiden kommer nya och bättre... haha
har försökt bestämma mig i två månader nu och jag kommer inte framåt. blir förmodligen nån av dessa fyra ovanför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razorbliss
Jag kidnappar denna tråden lite, eftersom jag går i planerna att köpa en dator från DevilTech innom en snar framtid.

Vad är mest prestanada/pris?
Uppgradera från
Intel® Mobile Core i7 720QM / 6MB L3 Cache, 1.60GHz - 2.80GHz Turbo Modus
till
Intel® Mobile Core i7 820QM / 8MB L3 Cache, 1.73GHz - 3.06GHz Turbo Modus, för +185€
eller
Dual 1024 MB NVidia GeForce GTX 280M mit SLI-Technologie und 2GB Speicher, för+299€

2 gtx 280 kort eller en ett steg snabbare i7 processor? Spel e det som gäller

Tackar på förhand!

/Mats

Du kommer inte märka någon skillnad alls i spel med den snabbare i7'an. Lägg allt krut på grafikkortet. Om du kan tänka dig att vänta lite tills dom får in kort som har stöd för dx11 så skulle jag rekommendera dig att göra det. gtx280 har grym prestanda men tyvärr inte stöd för dx11.

Permalänk

Datorn har nu kommit. slänger upp lite bilder senare

Visa signatur