Permalänk
Medlem

Fiber indraget till villan

Hej, Kan få fiber indraget till villan till en kostnad av 15 000 kr tom. 22/3 därefter 25 000kr.

Nu är frågan är det värt att pröjsa så mycket för att bara få in det? eller bör jag vänta och se om priset sjunker?

Permalänk
Medlem

Hej
Det är väldigt svårt att sia om. Du får väl värdera det mot vilken uppkoppling du kan få idag och om din månadskostnad kanske sjunker med fibret. Fiberkostnad under 3 år mot nuvarande snigel med högre kostnad?
Men, allt går ju mot att man streamar film,musik och spel. Onlinespelandet kommer ju bara öka. Kika in på onlive.com så ser du lite av framtiden.
Om ni bara använder nätet till lite surf och så är det helt onödigt dock att skaffa fiber.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju månadskostnaden jämfört med vad du nu kan få och beroende på vad du/ni gör på nätet

Permalänk
Medlem

sitter och spelar tittar på filmer streamar musik, tv och så vidare.

Kostnaden idag för 8mbit vilket är det högsta för oss kostar 299

100/10 mbit kostar 299 och 100/100 kostar 629 i alla fall hos telia. Har inte kollat vad dom andra tar.

Permalänk
Medlem

Villan blir väl mer värd iaf?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

skulle aldrig ta telia.
Hatar dom så innerligt.
Supporten är det sämst jag någonsin skådat!
Dyr som få är dom också

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Hehe jo det är ju klart men jag undrar om priset kommer sjunka om 1 år eller liknande för att dra in fiber vad tror ni? vad vet ni?

Vilken leverantör pingar man bäst med?

Permalänk
Medlem

Re: Fiber indraget till villan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvone
Hej, Kan få fiber indraget till villan till en kostnad av 15 000 kr tom. 22/3 därefter 25 000kr.

Nu är frågan är det värt att pröjsa så mycket för att bara få in det? eller bör jag vänta och se om priset sjunker?

Priset kommer troligen inte sjunka på bra länge. Ta det billiga medans du kan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem

Sparvone: Mot vilken adress?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

Slå till säger jag. Fiber är framtiden, och kommer höja värdet på villan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Telia är en av dom iaf :p..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Sparvone: Mot vilken adress?

Lite allround om du förstår vad jag menar? Spelar ganska mycket och pingar bra med telia så jag undrar om det är lika eller om telia är bättre på den delen?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli besviken om du väljer Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite allround om du förstår vad jag menar? Spelar ganska mycket och pingar bra med telia så jag undrar om det är lika eller om telia är bättre på den delen?

Telia pingar skitbra, har bättre ping med telia 8mb adsl än min polare som har 100mb fiber

Och ja som alla andra säger så är det värt att dra in fiber då det är en såpass liten kostnad för en villa, fiber höjer även värdet på huset och du har garderat dig för framtiden, its a win win situation

Permalänk
Medlem

Jag hade valt att dra in fiber i huset. Värdet ökar på villan och du är redo för framtiden!

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Blir att dra in fiber och sedan köra 100/10 mbit för 299. 100/100 kostar 629...

Permalänk

helt klart värt de!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

skulle också vilja ha fiber :/ saknar verkligen mitt fiber =(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nysaan
skulle aldrig ta telia.
Hatar dom så innerligt.
Supporten är det sämst jag någonsin skådat!
Dyr som få är dom också

Jasså men om alternativen är bredband 2 och ipeer då? då är väl telia bra mycket bättre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ja, Telia har väl bäst peering i Sverige?

Permalänk
Medlem

Telia är ju lätt bäst, Sålänge du inte tar med deras urdåliga support och medskickade gateway/router.

Telias Priser för fiber/adsl är ju dock helt okej, med tanke på att du kan inte få bättre inom sverige iallafall.

Permalänk
Medlem

det är större risk att det blir dyrare än billigare om väntar med att dra in.
Svärfar drog in för några år sen för 5-8000kr, nu ligger det på runt 20.000.

Men som folk säger, värdet på villan går upp.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Mina päron skaffade det till sin villa för några år sedan och fasen vad det går undan Kan inte annat än å rekommendera köpet.

Visa signatur
Permalänk

Vi drog in det för nått år sedan och sedan dess har priset ökat för att få in fiber i huset så slå till nu Har aldrig krånglat för oss och det går fort!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Är det ett opennet??

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Avstängd

kan få 100/100 för 199kr här

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Inte särskilt troligt att det skulle bli billigare, prylarna är en liten del av kostnaden, det mesta är arbetskostnad.
Vi betalade 25 000 för att dra in och då fick vi gräva ner rör från kopplingsskåpet till huset själva.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Re: Fiber indraget till villan

Citat:

Jag bor själv i Villa med fiber och fjärrvärme och jag tycker mig känna igen dom där siffrorna. En kompis till mig bodde nämligen på samma område som jag just flyttat till och för ungefär 5år sedan så drog dom fjärrvärme på det området och fick valet att betala 15k för att dra in fiber till villan i samband med att dom drog in fjärrvärmen.

Så där har du något att jämföra med. Jag var även i farten tidigare att skaffa hus där det inte var fiber eller fjärrvärme och priserna som jag fick var upp mot 25k samt att jag var tvungen att gräva en del själv och få flera på gatan att dra in, vilket förmodligen inte skulle hända. Så jag skulle lätt ta och dra in fiber om jag var du, många vet inte att man får även TV via utrustningen och priserna är ganska pressade eftersom det är flera aktörer i samma nät. Jag betalar 169kr/mån för 100/100 idag samt nätkostnaden till Servanet som är på 169kr/mån vilket är överkomligt med tanke på att jag hade BBB och 100/10 innan för 299kr/mån och ett grundutbud på 12-13 kaneler ingår utan att man behöver någon box. TV-abb med box har jag inget för jag ser så lite på TV men som exempel får man +40 kanaler för 229kr/mån, lite beroende på leverantör såklart och det här är vad aktörerna i servanet's nät erbjuder.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Så länge det inte är nån dold paragraf om bortgifte av din förstfödde etc så skulle jag absolut kört på det billigaste. Kommer nog inte att bli billigare på ett bra tag

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar