Slackware 13: Byta eth1 till eth0

Permalänk
Medlem

Slackware 13: Byta eth1 till eth0

Hej!

Jag kör en dator med Slack 13 (kärna: Linux 2.6.29.6-smp.) och har ett ganska litet med ack så jobbigt problem.

Har nyss stoppat in ett gigabit-kort på en PCI-plats för att ersätta 100-kretsen som sitter på moderkortet. Nu är det så här, att när jag inaktiverar det integrerade nätverkskortet så är det andra fortfarande döpt till eth1.

Hur gör jag för att byta namn på eth1 till eth0. (Det kommer alltså inte finnas något på eth0)

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Medlem

Re: Slackware 13: Byta eth1 till eth0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rüllen
Hej!

Jag kör en dator med Slack 13 (kärna: Linux 2.6.29.6-smp.) och har ett ganska litet med ack så jobbigt problem.

Har nyss stoppat in ett gigabit-kort på en PCI-plats för att ersätta 100-kretsen som sitter på moderkortet. Nu är det så här, att när jag inaktiverar det integrerade nätverkskortet så är det andra fortfarande döpt till eth1.

Hur gör jag för att byta namn på eth1 till eth0. (Det kommer alltså inte finnas något på eth0)

Tacksam för hjälp!

Kolla i /etc/udev/rules.d/

Öppna de filerna som ligger där, leta efter eth1 och ändra till eth0. Boota om.

Edit: Glöm inte att stoppa nätverket innan du gör ändringen

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

"Stoppa nätverket"?

Edit: Just nu har jag följande rader i 70-persistent-net.rules

Citat:

# PCI device 0x10ec:0x8139 (8139too)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:13:8f:f5:e5:49", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rüllen
"Stoppa nätverket"?`

Tror han menar "ifconfig eth0 down" med "Stoppa nätverket"

Tillbaks till frågan, länge sedan jag pysslade med slack nu men jag har för mig att jag brukade ändra ordningen modulerna för nätverkskorten laddas för att byta ordning på eth0/eth1 osv... dock så minns jag inte exakt var modulerna laddas längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Med andra ord så borde mitt PCI-kort ändras till eth0 när jag inaktiverar det som sitter på mobot?

Edit: Tror ni att det räcker med att ändra MAC-adressen i den raden som jag visade ovan till MAC-adressen för det nya kortet?

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rüllen
Tror ni att det räcker med att ändra MAC-adressen i den raden som jag visade ovan till MAC-adressen för det nya kortet?

Om adressen som står där nu är det andra kortet så ja, det bör fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Japp, det fungerade. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Rasmus Lindell
Webmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rüllen
Japp, det fungerade. Tack för hjälpen!

Sweet

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder