Permalänk

Kontaktering av TP-kabel

Jag håller på att försöka slutföra mitt nätverksbygge här i huset.
Jag har satt uttag i vardagsrum och sovrum som går med cat6-kabel över vinden ner i ett förråd där jag har en gigabit-switch som kablarna ska in i.
Här uppstår problemet

Efter ett 10-tal omkontakteringar och inköp av nytt kontakteringsverktyg börjar jag nu känna mig något uppgiven över situationen.

Kablarna från vardagsrummet går bra men kablarna från sovrummet vill inte upp i gigabit. Är kontakteringen såååå känslig? Jag är toknoga att se spetsarna på tåtarna i kontakten innan jag klämmer ihop den. Ändå vill det sig inte.
I uttagen är de ditklämda med kroneverktyg. Där brukar det väl sällan krångla?

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att alla pinsen är kopplade och får kontakt? Har man inte utrustning kan det bli svårt på långa avstånd. Hemma har jag kopplat på en förlängning och kollat ifall den fungerar med digitalmultimeter.

Permalänk

Smart idé! Det har jag faktiskt inte testat. Får väl dra en kabel som jag vet fungerar från uttaget, klippa kabeln i förrådet igen och mäta med zummer direkt på tåtarna. Då får jag ju fram om det är i uttaget felet är. Tack för idén!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfdude
Smart idé! Det har jag faktiskt inte testat. Får väl dra en kabel som jag vet fungerar från uttaget, klippa kabeln i förrådet igen och mäta med zummer direkt på tåtarna. Då får jag ju fram om det är i uttaget felet är. Tack för idén!

Klippa kabeln ska man inte behäva om man äger en sån här

Permalänk

Om det nu är så att jag misslyckats med kontakteringen så är det ju dumt att mäta mot kontakten... Mäter jag direkt mot tåtarna och inte får signal så vet jag nästan säkert att det är i uttaget felet är.

Permalänk

Det spelar ingen roll hur du lägger trådarna bara det ser lika ut på båda sidor, sen finns det verktyg som gör det lättare att hantera kablarna te.x från http://www.biltema.se/ (sök på crimp, den röda längst ner), den kan du både klippa och trycka ihop med sen är det bara att se till att du har tryckt trådarna så långt det går framåt i kontakten så att de får kontakt med stiften och så borde det funka!
Förresten går det inte att testa en kabel utan att ha tryckt ihop den för stiften måste tryckas ner i trådarna helt enkelt.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||