Asus bygger fullsmetat moderkort i Mini-ITX-storlek

Permalänk

Jag vet inte varför herr echo drar sig ur diskussionen, och jag måste säga att han kanske uttryckte sig lite väl drastiskt. Men han har faktiskt rätt på många sätt. Att sätta upp ett system som fungerar med hårdavruavkodning är betydligt mycket mer komplicerat än med ett som klarar av avkodning med CPU vid behov. Man skall välja rätt uppspelningsprogram, rätt dekoder, etc.

Det har historiskt i alla fall inneburit att man inte kan använda vissa avkodningsprogram, de codecs som ger bäst kvalitet, klarar undertexter, klarar gamla filmer kodade med halvtaskiga mellangenerationer av DivX, etc, etc. Det finns säkert något system nu som klarar "allt", men vad händer när hårdvaran inte stödjer nästa nya heta grej?

Jag tvivlar inte alls på att det går att sätta upp ett system med Atom+ION som klarar att spela upp nästan alla filer, om man använder rätt programvara. Men jag är precis lika säker på att det finns situationer där det inte går att sätta upp ett system som fungerar precis som "användare x" vill.

Att ha tillgång till den där extra processorkraften om den behövs ger helt enkelt den där extra flexibiliteten som är bra att ha, speciellt när det kommer nya spännande codec- och andra teknologier framöver.

Om man är beredd att leva med begränsningarna verkar Atom+ION vara en prisvärd HTPC, men för mig skulle det vara värt den extra tusenlappen eller vad det kan bli att ta något i3-baserat i stället. Eller de två extra tusenlapparna för Core2Duo mobile för den delen. Det lär förlänga livslängden för burken med nåt år i alla fall, och bara det är värt pengarna tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Jag vet inte varför herr echo drar sig ur diskussionen, och jag måste säga att han kanske uttryckte sig lite väl drastiskt. Men han har faktiskt rätt på många sätt. Att sätta upp ett system som fungerar med hårdavruavkodning är betydligt mycket mer komplicerat än med ett som klarar av avkodning med CPU vid behov. Man skall välja rätt uppspelningsprogram, rätt dekoder, etc.

Håller helt och hållet med, jag har mina erfareneheter av vdpau (namnet på accelerationsAPIt under linux), som funkar rätt bra (har fortfarande problem med att uppspelningen hänger sig i mplayer om jag pausar eller söker) när man väl fått allting 'mplayer -vc <blabla>vdpau -vo vpdau filnamn' (där blabla är vdpau-codec för filmformatet) rätt, om det nu finns en codec för just formatet man vill spela...

Och det sistnämnda är nog det som är intressantast för folk som förväntar sig hårdvaruacceleration på långsam processor.
Krävs nämligen att kortet, drivrutinerna och decodern stödjer ett filmformat, har rätt upplösning och rätt bitström, annars kan man glömma det.
Wikipedia har mer om funktionerna och begränsningarna på olika generationer PureVideo (alltså korten oberoende av allt annat).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Jag tvivlar inte alls på att det går att sätta upp ett system med Atom+ION som klarar att spela upp nästan alla filer, om man använder rätt programvara. Men jag är precis lika säker på att det finns situationer där det inte går att sätta upp ett system som fungerar precis som "användare x" vill.

That's what we are talking about!

Precis som det kan strula med Atom+ION så kan det strula med en core I7 också. Rätt uppsatt så spelar BÅDA plattformarna NÄSTAN alla filer.

För de som önskar en prisvärd HTPC istället för ex. Popcorn Hour (el. dyl) och vill nyttja de fördelar man får med en HTPC (tv, surfa, spela, etc.) så är detta en perfekt grund. För de som är beredda att satsa mer pengar på CPU och annat, mig själv inkluderad som synes nedan, för att få mer kraft så finns det andra alternativ.

MEN, man kan inte komma ifrån att det är häftigt med ett moderkort i mini-ITX-format med passiv CPU-kylning som kompletteras med RAM och HDD och en "skokartong" för att få en tyst maskin som klarar CoD 4 med runt 30fps och kostar ungefär som en Popcorn Hour C-200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En atom är så brutalt långsam så det är svårt att föreställa sig. Om inte videostöd finns från grafikkortet så klarar den knappt något av värde. Och grafikkortet klarar inte av alla format som är lättare än H.264, väldigt konstigt resonerat. Varje format måste specifikt stödjas annars får processorn inte mycket till hjälp (och bara det är ett klart argument för att inte blint förlita sig på hårdvaruacceleration).

Rätta mig om jag har fel (jag är inte så extremt insatt så jag förutsätter att jag har det), men alla de senaste videokodningsformaten är väl baserade på MPEG-4 AVC (H.264 och VC-1 m.fl), och om hårdvaran klarar av att spela detta format, med ALLA dess features (och alla bitrates), så borde det väl inte vara något problem att spela äldre MPEG-4 (divx/xvid m.fl.), MPEG-2 (dvd m.fl.) och MPEG-1 (vcd m.fl.)?

Detta förutsatt att en hårdvarudekoder för MPEG-4 AVC är bakåtkompatibel med alla de äldre formaten.

Om så är fallet, så borde det väl i teorin inte vara några som helst problem för en Atom eller t.o.m. ännu fjesigare cpu att spela alla videokodningsformat?

Vad gäller mkv och avi osv så är de ju bara containers, det har ju inget med själva videospelandet att göra och har i vilket fall som helst en ruskigt låg overhead på cpu:n, så då handlar det bara om att använda ett videospelarprogram som fixar alla containerformat...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Noobfråga!
Med passiv kylning, menas det att man inte behöver fläkt i lådan?
Värmen måste ju ledas bort oberoende av hur stor kylflänsen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricmag
Noobfråga!
Med passiv kylning, menas det att man inte behöver fläkt i lådan?
Värmen måste ju ledas bort oberoende av hur stor kylflänsen är.

Passiv kylning innebär att det inte krävs någon form av aktivt energikrävande kylningssystem (dvs ingen fläkt, ingen vattenpump etc).

Värmen måste på något vis ledas bort, precis, och i fullständigt passiva kylningssystem nyttjar man oftast att varm luft stiger uppåt, vilket startar en spontan luftcirkulation - omgivande (kallare) luft dras in i chassit från sidorna eller underifrån, för att ersätta den varma luft som lämnar det från ovansidan.

Värmen kan förstås även ledas bort, via chassit, men luftgenomströmning (konvektion) är mer effektivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricmag
Noobfråga!
Med passiv kylning, menas det att man inte behöver fläkt i lådan?
Värmen måste ju ledas bort oberoende av hur stor kylflänsen är.

Passiv kylning = kylning utan fläkt, pump, etc. Så en passiv CPU-kylare är en CPU-kylare utan fläkt, ett passivt grafikkort är utan fläkt, etc. Självklart behöver värmen från dem ledas bort på något sätt och det enda realistiska alternativet är lådans fläktar, vilka då behöver blåsa mer än om processorn, grafikkortet etc haft egna fläktar. Passivt kylda grafikkort och CPU:er leder dock till de tystaste systemen förutsatt att lådan är anpassad till det, även om man får dra på chassifläktarna lite extra.

Alternativet är ett helpassivt system där man använder heatpipes för att föra ut värmen till chassit, som sedan är kylflänsförsett. Det förutsätter god ventilation runt själva lådan förstås.

Ett system som det backfeed beskriver är också möjligt, men bara med väldigt strömsnåla komponenter - i praktiken innebär det lite förenklat komponenter av notebooktyp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Ett system som det backfeed beskriver är också möjligt, men bara med väldigt strömsnåla komponenter - i praktiken innebär det lite förenklat komponenter av notebooktyp.

Jepp. Givetvis går det att köra helpassivt på det sätt jag beskrev även med mer strömhungriga komponenter, men då bör chassit vara utformat som en skorsten och kylflänsarna måste ha väldigt hög area. I det fallet är det som du säger effektivare att ha kylflänsar utanför chassit istället, med heatpipes från de värmegenererande komponenterna (med nackdelen att priset bruka skjuta i höjden förstås).

Visa signatur

5950X, 3090