Nikkor 70-300mm AF-S G kromatisk aberration

Permalänk

Nikkor 70-300mm AF-S G kromatisk aberration

Lyckades äntligen komma ut och riktigt testa mitt nya objektiv idag och jag måste säga att jag vart lite besviken på den mycket synliga kromatiska aberrationen @ 300mm. Jag fotade fåglar så 300mm är de jag behöver mest av det här objektivet.

Jag har hört innan jag köpte den dock att den är sämst längst ut men allvarligt...

Visst de är inte ett av dom dyrare objektiven men detta är nästan lika hemskt som (god forbid) Sigmas 70-300 optik. Jag kanske är petig men för mig är de där oacceptabelt...

Om någon vet ett bättre budget alternativ till nikkor's 70-300, informera mig. Eller kanske ännu bättre hur man får ner aberrationen lite i alla fall. Fota i RAW hjälper ju lite så mycket vet jag.

Visa signatur

I look up at the moon and stars and I am comforted knowing that we see the same thing, and that connects us, even if we are separated by a great distance.

Permalänk
Medlem

Antar att bilden du bifogat är en crop eftersom den är ganska mjuk. Kromatisk aberration är ganska vanligt förekommande i de flesta objektiv. Vanligen förvärras detta vid största bländare och vid fotografering av högkontrastobjekt. Nu är det svårt att avgöra hur mkt kromatisk ab. du har i bilden eftersom jag inte vet hur mkt bilden är croppad. Men jag tycker inte att det ser speciellt farligt ut. Kromatisk aberration går i alla fall enkelt att fixa till i Camera Raw...

Tänk också på att hög färgmättnad och överdriven skärpning kan öka problemet med kromatisk aberration. Problemet med krom. ab. torde också bli värre ifall bilden är underexponerad (positiv exponeringskompensation i ett bildbearbetningsprogram i efterhand gör i alla fall bildbrus extra framträdande).

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser ut som att fokus inte ligger på fågeln/grenarna i den postade bilden. Det du ser är isf LoCA och detta har väldigt många objektiv, även svindyra fasta objektiv.
Här är ett exempel från den gamla 105/2.8 AiS (som iofs inte är så svindyrt) och där ser man ganska tydligt att effekten blir större och större ju mer ur fokus motivet är:
http://motljus.no-ip.org/bilder/105_2.5/18%20-%20f2.5.jpg

Sen är ju motljus att be om kromatisk aberration. Även på jättedyra objektiv är man sällan helt befriad från det om man använder objektiven på visöppen bländare.

Sammanfattningsvis tycker jag att du ska ut och fota lite mer i olika situationer och kolla att fokus ligger rätt osv.

Permalänk
Medlem

Har du VR versionen?

70-300mm VR förlorar skärpa/presterar sämre över 200mm. Har ett själv och försöker hålla mig nedanför 200 så gått det går.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd