Permalänk
Robot

Blockbuster

Jag tänkte bygga om en liten dator.

Det har oftast blivit stora lådor förut.
Corsair Obsidian 800D
NZXT Tempest
Chieftec Bravo
Antec 900
CoolerMaster 960 mm

Denna är lite HPD av prylar som blivit över.

Tänkte även att prova med att sleeva alla kablarna med svarta kabelstrumpor för att öva upp tekniken till framtida byggen.

Låda: Aplus Blockbuster Storm m-ATX Svart
Takfläkten 220mm är tyvärr pajj.
Får bli någon habrovink med någon ”vanlig” fläkt.

Nätagg: CoolerMaster Real Power M620W Modulärt
Lite väl stort, Men klarar lite kraftigare grafikkort.
Slipper dessutom en massa onödiga sladdar.

Edit 100314: Blev ändå en massa kabel och för långa dessutom.
Ska prova med att korta och sålla bland kablarna på ett gammalt nätagg.
Kanske ska prova med att även sleeva och byta kontakter till svarta eller röda.
Och vända nätagget upp och ner och ta in luft från ovansidan för bättre kylning av nätagget.

Processor: AMD Phenom II X3 720BE 2,8Ghz
Går ej att låsa upp

Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H AM2+ m-ATX
Eftersom processorn inte går att låsa upp i alla fall.

Kylare: Zalman CNPS7500-ALCU LED

Minnen: Crucial BallistiX PC-8500 2x1Gb DDR2 1066Mhz

Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 500GB
Från en extern iomega USB-hårddisk

DVD-Brännare: Samsung SH-S203 20x SATA
För att slippa den tjocka IDE-Kabeln

Grafikkort: XFX Radeon HD 4770 512MB GDDR5
Ganska okey grafik för priset.
Tänkte ha ett ATI HD3870x2 men det var för stort på höjden,
Men både mina HD4890 & HD5850 är lägre byggda så dom ska jag prova lite senare.

Edit 100314: ATI HD4890 passade men kom farligt nära luftintaget för nätagget så det blev varmare än nödvändigt och en sladd till där det redan var trångt.

110413 Står nu på hyllan och väntar på inkrom.
En hel del gängpaj gör att den blev tråkig att fortsätta med.

Blockbuster

Permalänk

blir nog bra

Visa signatur

E6600 @ 3,00GHz| Gigabyte GA P35 DS3 | GTX 260 | 4 GB Corsair XMS 2 DHX PC2-6400 | Hitachi 500gb | Corsair HX 620w |

Permalänk
Medlem

Ser ut exakt som mitt asus X-Qpack, skulle byta bort det om jag inte lanade i snitt varannan helg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

varför röstar folk när han inte ens har börjat? Jag väntar med att rösta iaf

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Troligtvis för det allt för ofta endast blir en bild av hela projektet..

Permalänk
Hedersmedlem

Var kommer du köpa sleevingen ifrån?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd men inte utan problem.
Bildena finns men är inte i rätt format ännu.
Ska fixa till bilderna i kväll.
Har köpt på ELFA i Solna.
Mycket rolig butik om man gillar Elektronik.
Strumpa 5-10mm svart 17,90:-/m
Strumpa 4-8mm Svart 15,00:-/m
Krympslang 6,4mm 107:-/10m
Priserna är plus 25%moms
Man får mäta själv från rulle och dom hade ett flertal olika storlekar

Samt krympslang i ett oral storlekar och färger
Är lite konservativ med svart så neon blir inte aktuellt, Möjligtvis gul krympslang då för det passar med det svarta
Var där för första men inte sista gången i lördags.
Hade inga skygglappar så det hamnade en del spontanköp i varukorgen oxå. bla kylpasta för 50spänn för 10ml brukar ju vara dyrare annars.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

skaffa en ny 220 mm fläkt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
skaffa en ny 220 mm fläkt!!

Tanken med detta bygge är att det skulle byggas av skrotdelar som redan fanns och en övning i sleevning av kablar.
Kanske går det att bara skicka in fläkten till Komplett.se för RMA men risken är att dom vill ha hela lådan tillbaks, den har ju lite speciella mått så det kan vara svårt att hitta en liknande till hyfsat pris, och det var inge vidare drag i den när den snurrade heller.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

Kul litet projekt och trevligt med sleev Jag tycker dock att du borde tänka igenom hur luftflödet går i chassit en gång till. Det är ju extra viktigt att ha bra luftflöde när man jobbar i små case. Första prio tycker jag är att vända den bakre fläkten så den blåser ut luft i stället för in

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Kul litet projekt och trevligt med sleev Jag tycker dock att du borde tänka igenom hur luftflödet går i chassit en gång till. Det är ju extra viktigt att ha bra luftflöde när man jobbar i små case. Första prio tycker jag är att vända den bakre fläkten så den blåser ut luft i stället för in

Problemet är att om den blåser ut så har jag 3 utblås med nätagget men bara 1 liten ynka 80mm som blåser in. när jag plockade isär lådan från förra bygget så hade den sugit in damm i slla skarvar som fanns då det var ut både i bak och den nu defelta takfläkten.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

Asså om du tänker luftflöde i hela casen snareare än fläktarna i sig. Tex på många enklare burkar så har man bara en chassi fläkt som "drar" ut den varma luften bak.

När du bestämt åt vilket håla luft skall strömma så ser du vart flödet behövs förstärkas. Sedan så bygger man på med fler fläktar där det behövs.

Det du gör nu är att du har flera luftströmmar in i casen men inget direkt ut förutom nätagget. Vilket bland annat innebär att du drar in massa onödigt varm luft i ditt nätagg men också att inluften från fläktarna blir kraftigt försvagad pga att det möts av en annan luftström från andra hållet.

Det skulle inte förvåna mig om du fick bättre temps om du valde att ta bort en del av fläktarna helt för just nu motverkar dem delvis sitt syfte.

Det brukar bli bäst om man väljer en sida för inluft. Normalt lågt (varm luft stiger) och på framsidan (minst varma komponenter) av casen. Sedan använder man fläktar högt (återigen stigande varm luft) bak (flödet i hela datorn samt avtransport så nära som möjligt från komponentfläktar så som cpu och gpu) för att få ut den varma luften.

I vissa fall har man case med extra inblås uppe eller på sidan för att tillföra extra kalluft till komponentfläktarna. Detta ger dock inte helt sällen ett rätt mediokert resultat. Om man har ett genomtänkt bygge i övrigt kan det till och med bli sämre.

Min spelrigg tex 2x 120mm fram insug (med damfilter ofc) 1x120mm ut bak + gpu utblås bak samt nätagg utblås bak. Sedan så blåser naturligtvis Enermax fläkten på true kylaren också i rätt riktning (drar in luften framifrån blåser den över flänsarna på kylaren och sugs ut av 120mm fläkten bak i casen.

Lite snappshoots sry för kvalitén

Det viktigast är ju så klart att man har ok temps och ok volym på burken men så försöker jag alltid tänka när jag bygger

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag har vänt fläkten i bak till utblås.
Vet inte hur det blev för jag lånade ut lådan.
Men nu finns det inte mycket dom släpper in luft utom ett par glipor och 80mm i fram.
Ska prova att vända nätagget så det suger in luften uppifrån.
Samt att kapa och sleeva kablarna till nätagregatet så det blir mindre kabel i lådan
Nu tar det luft precis åvanför grafikkortet.
Visserligen en HD4890 för tillfället som blåser ut luften bak men det ska sitta ett 4770 där sedan och det blåser ut luften i lådan men är inte lika varmt tror jag.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en klar förbättring

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

hur har det gått med kabelkapandet? fått nån ordning inne i burken? såg du skrev nått om att om du ska kapa dom behöver du skaffa nya kontakter, men kapa dom på mitten annars o ta bort en stump o löd ihop sen på med krympslang oxå..*glöm den inte innan du löder ihop*..sen så skulle du ju sleeva..då kommer inget synas vad du gjort så..utan man ser perfekta långa kablar bara.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hur har det gått med kabelkapandet? fått nån ordning inne i burken? såg du skrev nått om att om du ska kapa dom behöver du skaffa nya kontakter, men kapa dom på mitten annars o ta bort en stump o löd ihop sen på med krympslang oxå..*glöm den inte innan du löder ihop*..sen så skulle du ju sleeva..då kommer inget synas vad du gjort så..utan man ser perfekta långa kablar bara.

Jag fick ingen ordning på den lådan.
Stommen är helt i tunn aluminium.
Det blev gängpaj lite här och där bland annat i modrekortsplåten och fästena till nätagget.
Om man bär iväg den så lossnar nätagget efter en liten stund.
CoolerMastern nätagget var dessutom för stort.
Lagt den på is så länge.
Lite tråkigt men jag har en del andra projekt på gång.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...