Unlimited Detail lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tänker lite på "Voxlar" fanns ju spel som såg väldigt fina ut för sin tid, med det systemet.

Ja fan.. Outcast.. Kom samma år som Half Life tror jag, och då hade jag nog aldrig skådat en så "stor" och öppen värld men den grafiken.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Såg nu att du skrivit i princip samma sak lite längre upp. Ibland sitter jag och klagar att folk inte läser tråden ordentligt innan de svarar och så gör jag likadant själv...

Lite likt voxlar var det iaf, men tydligen en helt annan teknik om jag förstått rätt.

I dont blaim you

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Outcast

Men han säger det inte är Voxlar eftersom Voxlar "is limited" men jag tycker det inte ser så speciellt snyggt ut iaf, tom Outcast var snyggare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Ja fan.. Outcast.. Kom samma år som Half Life tror jag, och då hade jag nog aldrig skådat en så "stor" och öppen värld men den grafiken.

Outcast var just det jag tänkte på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
ok men jämför med "staden" då

Måste väl finnas en minimi nivå på punkterna? om man går tillräckligt nära får man inte läckage då?

Tyckte inte den var ett dugg snygg, är mer impad av instancing demon vill se bättre demos från företaget och varför de hade en instancing-liknade demo med ens i deras film skapar många frågetecken från mitt håll eftersom att man inte just ska behöva använda samma modell trehundratusen gånger med "oändlig detalj" va?

Permalänk
Medlem

Hur det än går blir det kul att höra från denna snubbe igen om låt säga 2 år eller så...

Antingen är han väldigt rik eller så kommer han med världens sämsta bortförklaring.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

hade du velat sitta å skapa tusentals olika modeller bara för ett exempel?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
hade du velat sitta å skapa tusentals olika modeller bara för ett exempel?

Men alltså han snackar ju om spel så det är lite missvisande att ha demos med en modell som ser ut att ligga i nån instanserad 3d array eller något xD säg spel som använder det? Man vill ha mångfald, och då måste ju deras motor klara av det också

nä bevis tack!

Permalänk
Medlem

Det här var otroligt intressant. Jag tror stenhårt på detta och hoppas verkligen att UD lyckas.
Tänk att få slippa Nvidia och ATI samt kunna lägga pengarna på en råfet processor och massor med minne istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Mycket imponerande!

Från nyheten:
"Som om inte det vore nog påstår UD att systemet fungerar i mjukvara och att någon hårdvaruacceleration i exempelvis grafikkortet inte är nödvändig"

Ehh... hört talas om OpenCL? Naturligtvis är det ju smartare att låta GPU:ns shaderprocessorer beräkna detta istället för CPU:n. Allting går ju förresten att köras på CPU:n. Anledningen till att man använder grafikkort är ju för att de är så mycket snabbare.

Det är typ som att säga att det är bättre att anlita stödhjälp istället för att städa själv.
Städhjälp är väl bättre, men det kostar och är egentligen inte nödvändigt (i detta fall)... om du förstår min liknelse.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

fyfan vad jag hoppas detta blir standard snart. ser grymt mycket möjligheter här! inga mer kantiga föremål! det är otroligt genialiskt deras sätt att lösa problemet med lagg.

dom borde ju släppa ett spel med detta i sig så får världen se vad dom menar!

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Om man kunde konvertera färdigatexturerade polygonmodeller till "pungt och formel-data" så kan det spara mycket. Sedan är frågan hur ljussättning fungarar med detta då exempelvis normalmapping inte kommer fungera längre.

Edit: Kom på det. Man får förståss ha flera punktmodeller med olika färger, precis som normalmapping och bumpmapping, som lyser och skuggar beroende på ljusplacering. Som vanliga pixlar fast i punkter istället. Punktmodellen och textuern i ett! Genialiskt! Jag tror verkligen på detta, och att parallellprocessa sökningarna i GPUs, SPUs m.m. borde vara mycket effektivt.

Man slipper nästa konsolgeneration. PS3s Cell SPUs borde vara optimalt för denna typ av arbete. Jag är exalterad!

Alternativt att man kunde använda både polygon och denna metod i ett spel. Det finns mycket i grafiken som inte behöver bilder för att se bra ut. Blad, gräs, moln, rök osv. Nintedospel ftw!

Jag ser stor potential. Funda dem! Nu!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Hedersmedlem

(Om detta stämmer)

Eftersom tekniken troligtvis är en parallel sökning per pixel så är denna teknik
extremt vällämpad för att köras på GPUer, och förmodligen 10x eller mer
snabbare än på CPU, t.ex. genom CUDA, STREAM eller varför inte OpenCL eller
DirectCompute.

NVIDIA och AMD har nu all chans i världen att hoppa på detta genom en
öppen standard för att deras produkter skall fungera även där.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag HOPPAS detta inte bara är snack och att någon är villig att ge killarna lite hjälp så att det eventuellt blir något av det. Spel med sådan grafik och prestandakrav vore ju mumsigt, minst sagt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant teknik, dock så ser jag iallafall ett problem, och det är minnesanvändning samt lagringsutrymme (om de inte genererar geometrin då, men det tvivlar jag på). Känns som de löst ett problem men fått ett annat.

En miljard punkter med färg tar minst 32 miljarder byte ( en pekare för färgen, och tre heltal för positionen ). Visst, det går säkerligen att mygla sig runt detta genom instansiering, men då måste man ha flera av samma modell, vilket motverkar syftet med tekniken då man återigen begränsar geometrin. Detta kan vara anledningen de använder samma modell flera gånger i videon.

Sen får jag en vag känsla av att animering kan vara pilligt, även om grafikkort är väldigt snabba på att flytta runt punkter, så är de nog inte snabba nog för att flytta runt det extrema antalet punkter som denna tikniken vill spotta ur sig. Att flytta punkter är dessutom något grafikkort är många gånger bättre på än en vanlig CPU. Däremot så kan de ju flytta runt kameran utan svårigheter, möjligen genom samma instansmygel som hindrar minnesanvändningen från att flyga i höjden.

Jag hade varit väldigt intresserad av att höra mer detaljer kring tekniken, då den naturligtvis låter väldigt spännande, om än något osäker.

Och även om tekniken fungerar är det nog inte helt lätt att tjäna pengar på den, vilket skrämmer bort investerare. Det är nog bara licenskostnader de kan tjäna på, och väldigt få utvecklare vill betala fler licenskostnader. Hårdvarutillverkare vill nog också undvika denna tekniken, då den verkar göra hela deras produktsortiment lika värdelös som begagnat toapapper.

Permalänk
Medlem

om det funkar så ber jag till datorguden att intel inte haffar dem och de blir ett nytt aegia

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inian
Känns som de löst ett problem men fått ett annat.

En miljard punkter med färg tar minst 32 miljarder byte ( en pekare för färgen, och tre heltal för positionen ).

De behöver inte projjicera en miljard punkter, för en skärm med upplösningen 1920x1200 behövs ju bara ca: 2,3 miljoner punkter iom "sökalgoritmen" som de utvecklat. Tror dock att de kommer få svårare probs än minnesanvändningen.. vilket de antagligen insett och ber därför om mer utvecklingkapital..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremPixel
De behöver inte projjicera en miljard punkter, för en skärm med upplösningen 1920x1200 behövs ju bara ca: 2,3 miljoner punkter iom "sökalgoritmen" som de utvecklat. Tror dock att de kommer få svårare probs än minnesanvändningen.. vilket de antagligen insett och ber därför om mer utvecklingkapital..

Förenklat behöver informationen finnas där oavsett om den visas på skärmen eller inte.

Permalänk
Medlem

Det här låter som bs i mina öron.

Om det fanns någon sådan här teknik som funkar så bra tror jag definitivt att någon av alla de supersmarta människor som är anställda på grafikföretag redan hade kommit på något liknande. Voxelgrafik har redan prövats, och det finns begränsningar. Inte som att nvidia, ati och co har investerat miljarder i att beräkna 3d på ett visst sätt om det fanns ett annat som är oändligt mycket bättre.

Spel har gått mot polygontekniken eftersom det fungerar bäst och leverarar bäst kvalité med prestanda i åtanke.

F.ö. funkar ju polygongrafik på liknande sätt. Bara de polygoner som syns ritas ut. Men precis som vissa redan sagt så behövs ju fortfarande all data för att öht kunna veta om något ska visas eller inte.

LOL på samtliga bilder på sidan f.ö. Allt de gör är ju att rendera skitfula grejer som upprepas. Sånt kan säkert optimeras till den nivå att det kan vara väldigt detaljrika rent ytmässigt, men lycka till med att ha tusentals olika slags object, ljus, skuggor, animerade karaktärer, fysik osv.

Nej, detta tror jag inte alls på.

Permalänk
Medlem

Deras hemsida ingiver ju förtroende
http://unlimiteddetailtechnology.com/
Bara loggan ser ju som något som kunde sitta på extascy tablett.

Edit: En annan sak.. Kan oändlig detaljrikedom verkligen finnas utan ett oändligt antal grafiker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Förenklat behöver informationen finnas där oavsett om den visas på skärmen eller inte.

Tack, du har rätt och klarifierade det där åt mig.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer dyka upp system i framtiden som räknar ut bakgrunden, detta verkar vara ett steg på vägen

Permalänk
Medlem

om detta nu skulle göra grafikkort onödiga så tror jag att ati/nvidia ställer sig till det här på samma sätt som oljebolagen ställer sig till en uppfinnarjocke som kommit på hur man kan använda vatten som bränsle.

behövs det ändå inte hästkrafter i form av grafikkort för att göra ljussättning och alla andra avancerade effekter som har kommit med åren?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hmm en form av "tesselerad" 2D punktgrafikbild som är i sig själv altomslutande innifrån sett, .... nä det här luktar fisk, väl medveten om att man inte ens trodde att en dator skulle bli var manns egendom för inte aldeles för länge sen.... Detta är någonting som är ett fringe experiment inget annat.... här är det sponsorfiskande på hög nivå för en grej man inte klarar att släppa trots att man förstår att det förmodligen inte går att genomföra en sån grej, men vill tvihålla sig i fall att den mikroskopiska chansen att lyckas dimper ner genom skorstennen eller att man kommer på hur man verkliggör denna tekniken i en dröm någon natt framöver... Lika stor chans som att äntligen lyckas skapa amfibie katter som kan andas saltvatten för då slipper man burkmat åt dom då slänger man dom i havet så fångar dom sin fisk själv..... nä bye bye dreamer !

Permalänk
Medlem

synar kalendern.. Nån vecka kvar till 1a april.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Det största problemet ser ut att vara animationer, tror att detta i bästa fall kan fungera som nån typ av bakgrund.

Permalänk
Medlem

videon kom ju iofs nån gång i februari...

Permalänk

borde man inte kunna ta varannan punkt och sen låta 25% från varje närliggande punkt räkna ut den punkten som missas.. typ 'röra' ihop färgerna lite.

Kanske redan görs men frågan är ju om det går snabbare? sen att räkna fram de diagonalt går snabbare och finns många mer fördelar än att räkna de rakt upp och ner. tex Fullmouselock

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Intressant med nya tekniker, men jag tror inte att vi behöver kasta bort våra Nvidia eller ATI-kort ännu på ett tag. Om det här är en bra teknik så kommer både ATI och Nvidia att använda något liknande.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arconius
Tycker inte dom verkar vara så seriösa, om deras teknik verkligen fungerade så skulle dom redan blivit upp köpta av ett störe företag, dom nämde i videon på hemsidan att dom hade pratat med ett företag "dom uppgav inte vilket" men dom nekade dom. Vilket verkar väldigt dumt om dom kunde visa att tekniken verkligen fungerar.

Tror själv att dom försöker scamma till sig pengar och sedan säga att dom inte kunde komma nån vart med projektet.

Det är någonting som inte stämmer med det hela :S

Var det inte Microsoft eller Yahoo som kunde köpa Google för 1 miljon dollar när dom var nya (kan vart 10)? Såg det i en dokumentär om IT racet. Det var ingen som trodde på det google då... vi ser ju hur det gick. Riktar mitt inlägg till alla kritiker inte bara till dig Arconius

Det är bara att hoppas att det är nåt nytt som revolutionerar spelen, det vore kul att spela spel i samma kvalitet som filmen Avatar 3D har.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Borde väll inte vara några större problem att animera alla punkter, det är ju punkterna i hörnen av polygonerna som man binder till skelettet redan nu så, blir ju bara lite fler punkter att hålla reda på vilket/vilka ben de är bundna till.

Borde ju gå att blanda med polygoner så man kan få det bästa av båda världar annars, för som han säger i videon så låter det omöjligt att man kan ha ett oändligt antal punktar.
Sedan kan man ju bara hoppas på att de kan simulera punkterna så man kan få dem förstörbara, skulle vara trevligt med ett spel där ett hus som brinner minskar i storlek p.g.a. att materialet förbränns. Eller så att man kan få ett vapen som kan lösa upp det man skjuter på i små små delar

Och om man kunde slå ihopp animations delen med simulations delen skulle man kunna få väldigt bra resultat i form av kläder som deformeras efter hur modellen rör på sig, och helt interaktiva miljöer med gräs som blir platt under skon och mönster i jorden/sanden man går på.

Permalänk

Helt klart en rolig nyhet, men är det bara jag som tycker att bilderna ser ut som screenshots av en spelcinematic från 95? Typ http://www.youtube.com/watch?v=2gs-hjD5lHE