Aspire 5740G, köpa eller vänta?

Permalänk
Medlem

Aspire 5740G, köpa eller vänta?

Hejsan.
Ligger just nu i tankarna om att köpa en bärbar för ca 8k. Ska till Canada i juni, och där skulle det bli ungefär $1000 alltså.
Först tänkte jag på en Macbook, men nu kom ju denna överdrivet billiga erbjudande på Inet: länk.

En Macbook kostar ungefär 1,1k $ i Canada, vilket är ungefär samma pris. Dock så är ju Acern så mycket bättre prestandamässigt, vilket ledde till att jag nu har beslutsångest.

Mina alternativ är:
Acern, 7990kr, köpa på en gång, svenskt W7 och tangentbord
Macbook, 1,1k$, köpa i Canada i juni, engelskt OSX och tangentbord
Någon annan bärbar från Canada som då kostar ungefär 1k$, köpa i juni, engelskt W7 och tangentbord.

Jag själv lutar åt Acern, men Mac'en skulle jag ju också kunna använda på i princip samma sätt (t.ex XP via bootcamp) och kvalitén och garantin är ju också bättre med Apple.

Vad säger ni kära SweC-are?

//YPro.

Permalänk

Både sony och asus har bättre kvalité än apple om man ser till havererade datorer inom 3år. Acer har ligger i botten va gäller kvalité, strax ovanför hp. Kolla sonyvaio E serien finns för 7500:- med studentrabatt på dustin. Samma spec som acern förutom processorn som är en i3, skillnaden mellan den och i5 är marginell.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Både sony och asus har bättre kvalité än apple om man ser till havererade datorer inom 3år. Acer har ligger i botten va gäller kvalité, strax ovanför hp.

Källa?

Dessutom, jag är inte student. Tack för tipset dock, gjorde så jag blev tvungen att ta och kolla upp mer.
Hittade några datorer, och nu ser det ut såhär:
Acer 5740g
Sony Vaio *långnamn* (den du länkade till)
Packard Bell *långnamn* Skillanden mellan denna och En annan Packard Bell *långnamn* är så marginell att jag börjar fundera om båda bilderna verkligen stämmer. Och eftersom Acer numera äger Packard Bell antar jag att man kan förvänta sig samma kvalité.

Vad säger ni?
//YPro.

Permalänk
Medlem

Swec la upp det på sina nyheter för ett tag sedan. Acer har sedan tidigare erkänd dålig kvalite på sina byggen. Ska man köpa bärbart bör man lägga några kronor extra så att grejerna verkligen håller. En bärbar slits mycket mer än en stationär

Permalänk
Medlem

Vad borde jag isf köpa utav den prestandamässigt bättre Packarden (de är ju identiska) eller den kvalitétsmässigt bättre Vaion? Jag kommer ju inte slå den i golvet precis, och de har ju ändå 1 års garanti på fabriksfel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Källa?

Dessutom, jag är inte student. Tack för tipset dock, gjorde så jag blev tvungen att ta och kolla upp mer.
Hittade några datorer, och nu ser det ut såhär:
Acer 5740g
Sony Vaio *långnamn* (den du länkade till)
Packard Bell *långnamn* Skillanden mellan denna och En annan Packard Bell *långnamn* är så marginell att jag börjar fundera om båda bilderna verkligen stämmer. Och eftersom Acer numera äger Packard Bell antar jag att man kan förvänta sig samma kvalité.

Vad säger ni?
//YPro.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

Har "hört" att det går att registrera sig som student på dustin även om man inte är det eg.

Skulle hellre ta denna packarden då prestanda skillnaden mellan i5/3 är ytterst marginell i praktiken

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565556

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Har "hört" att det går att registrera sig som student på dustin även om man inte är det eg.

Det kunde då inte jag.
Är skillnaden verkligen så liten? Jag vill ju gärna kunna spela också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kunde då inte jag.

Du kommer knappast se nån skillnad överhuvudtaget i spel... inte en enda fps antagligen. i5 430 verkar sjukt ovärd, de snabbare i5orna är bra men finns typ inte i några laptops. Att spendera 1000 kr extra för i5 430 känns som galenskap

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Du som har Vaion, borde jag köpa den eller t.ex Packarden för samma pris? Hur är stabiliteten, ljudnivån? Finns det några små störande detaljer som man borde veta innan man köper?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilken du köper, skillnaden i kvalitet är knappast signifikant om man inte verkligen letar efter en skillnad, hur liten den än må vara. Och försvarar inte Acer för att jag själv har en, skulle det vara så att den pajjar så vore det ju bara bra med raka bevis på att kvaliteten skulle vara risig på alla deras bärbar, det är bara så sjukt mycket folk som skriver en massa utan att ens vara en gnutta källkritiska utan tror på allt de läser.

Hursom, vill du ha OSX så köp mac annars så är Acern riktigt bra värde för pengarna, och självklart kommer den inte att bara falla sönder i händerna på dig som vissa på forumet kanske vill tro:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Det spelar ingen roll vilken du köper, skillnaden i kvalitet är knappast signifikant om man inte verkligen letar efter en skillnad, hur liten den än må vara. Och försvarar inte Acer för att jag själv har en, skulle det vara så att den pajjar så vore det ju bara bra med raka bevis på att kvaliteten skulle vara risig på alla deras bärbar, det är bara så sjukt mycket folk som skriver en massa utan att ens vara en gnutta källkritiska utan tror på allt de läser.

Hursom, vill du ha OSX så köp mac annars så är Acern riktigt bra värde för pengarna, och självklart kommer den inte att bara falla sönder i händerna på dig som vissa på forumet kanske vill tro:)

Ahhhh! Nu kan jag verkligen inte bestämma mig!
De för mig skillnaderna alltså:
Hårddisk: Vaio 500GB, Acer 640GB
Vikt: Vaio 2,7kg, Acer 2,8kg
Garanti: Vaio 2 år, Acer 1 år.

Sedan så tycker jag att Vaion har lite för lyxigt utseende för att användas på skolan t.ex. (stölder)
Hmm, just nu är det garantin som jag tänker mest på. Ska fundera på det, beställer nog imorgon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Permalänk
Citat:

Det kunde då inte jag.

Som sagt så är skillnaden ytterst marginell, i spel är den knappast ens mätbar.

Asus har ju en 16" med 5730 och i3 nu under 9k. Lite diskretare än sonyn, gillar inte heller riktigt den vita sonyn. Om du tycker sonyn e för flashig så bör du nog slopa mac, det är ju liksom den ultimata mode datorn. Denna asusen har vassare grafikkort också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539484

Sonyn finns i svart, men då är det i5 modellen och den kostar som asusen ovan men har sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Mmm den där Asus som thereal_twisted länkar är riktigt smarrig, skulle lätt kunna köpt det istället för Vaion. Enda nackdelen är att den ligger något över min prisklass.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB